handdator

Visa fullständig version : Tråden för oss som gillar syrade mjölkprod. eller tänker börja göra det.


Anton Fräs
2010-04-27, 06:40
Har ganska nyligen verkligen börjat få upp ögonen för syrade mjölkprod. av alla slag.

Ätit kvarg i flera år men gillar den naturell nu som ett exempel, även creme fraiche faller mig skarpt i smaken nu. Kefir är ett annat hett bet.

Denna tråd är tänkt för tips på enskilda produkter men också recept som är baserade på dessa produkter.

Kom igen nu!

Eddie Vedder
2010-04-27, 06:56
Långfilen fötrjänar det första omdömet. Underbar!

Därutöver rekommenderar jag att man botaniserar bland olika naturella yoghurtvarianter. Just nu har jag turkisk yoghurt som man köper på hink i min gröt. Tyvärr är den ju rätt dyr så det får bli då och då bara.;)

hillbilly90210
2010-04-27, 07:18
Mycket bra tema på en tråd!

En kul produkt jag köper då och då på den turkiska restaurangen/pizzerian där jag bor: Ayran. Det är en typ av syrlig yoghurt-dryck med väldigt salt smak. Gott och lite äckligt samtidigt, men några gånger till så har jag nog lärt mig att älska det, precis som man lär sig älska oliver, whisky osv.

Men långfil, så otroligt snuskigt! :D

Anton Fräs
2010-04-27, 11:24
Långfil är läskigt. Kanske borde prova det igen då min smakpalett formligen exploderat senaste 2 åren..

Valios fullfeta vaniljyoghurt och även Drömvaniljyoghurt är extremt goda. Så löjligt smidigt att göra sås med creme fraiche/kesella, jag ska köpa både turkisk och grekisk i veckan eddie! :)

Bite
2010-04-27, 11:55
Slår ett slag för Fjällfil. mmmmm..

Frumpish
2010-04-27, 17:13
Arla har en turkisk yoghurt 10% fett för runt 16kr litern, turkisk på burk har lindahls och brukar kosta runt 20kr kg (1l är ca 1kg).

Nom nom nom! Finns ju väldigt mycket goda ostar som fetaost, div. färskostar mmera som är sjukt goda också!

limenka
2010-04-27, 17:15
Filmjölk..ohya

Candydarling
2010-04-29, 16:48
Naturell yoghurt med vaniljvassle & upptinade bär fungerar riktigt fint!

1684_
2010-04-29, 16:56
Kvarg & långfil e riktigt goott. Ska köpa långfil imorgon :)
Creme Fraiche har jag testat på och de e oxå gott faktiskt, så de blir de till en god kött bit :) Annars e väl naturell yoghurt oslagbart med ^^

Bite
2010-04-29, 20:22
Jag har aldrig haft möjlighet att testa Isländsk Skyr, men Jon Pall Sigmarsson sa att man blir stark av det. Det verkar inte gå att få tag på i Sverige än så länge, men förhoppningsvis börjar någon mejeriproducent att tillverka Skyr. Det verkar vara ett trevligt alternativ till Kesella.

Rumsren
2010-04-29, 21:30
Alltid vart svag för syrade mjölkprodukter, men långfilen ligger bra till, oslagbart blandat med kesella och keso *drool*