handdator

Visa fullständig version : 42 tum Plasma TV för "endast" 4990kr?


MrBoris
2010-04-27, 04:50
Är det billigt och vad tror ni om den?

Samsung PS42B435XXE
http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/PS42B435XXE/samsung-42-plasma-tv

Grymt sugen att köpa den inför fotbolls-VM*popcorn*

Alter ego
2010-04-27, 05:03
Om det är billigt? Skiter björnen i skogen? Den är förmodligen bättre än den jag fick betala 27K för för 6-7 år sedan, och den är nice. :)

Scratch89
2010-04-27, 05:09
Mja. HD-Ready, men bara 1024x768 i upplösning? Jag gillar inte alls bilden som blir av de billigare plasmorna. Lägg till en eller två tusen och du kommer få en betydligt bättre TV.

MrBoris
2010-04-27, 05:13
Mja. HD-Ready, men bara 1024x768 i upplösning? Jag gillar inte alls bilden som blir av de billigare plasmorna. Lägg till en eller två tusen och du kommer få en betydligt bättre TV.

Tack ska funderar på det!

MrBoris
2010-04-27, 06:50
Mja. HD-Ready, men bara 1024x768 i upplösning? Jag gillar inte alls bilden som blir av de billigare plasmorna. Lägg till en eller två tusen och du kommer få en betydligt bättre TV.

Har du tips på någon plasma-TV?

pragmatist
2010-04-27, 06:59
Säkert inget större fel på den, det är en basic 42-tums plasma helt enkelt. Kolla gärna in LG 42PQ3000 också, den kostar lika mycket (lite). Annars finns det gott om trevliga modeller i 6,500-7,000:- intervallet, t.ex. från Panasonic som i mitt tycke gör de vassaste plasmorna just nu.

Som alltid så gäller att man måste testa tv:n ordentligt först för det som är bra bild i andras ögon kanske inte är det i dina (och vice versa).

JoeyP
2010-04-27, 07:13
Fin farsa köpte en 47tum med as bra bild för 9,900 typ

Scratch89
2010-04-27, 07:26
Jag tycker också att Panasonic gör bra grejer, även fast jag gillar LCD-apparater mer.

Den här gillar jag. Bra svärta och en trevlig apparat för det du behöver ha den till. Iofs inte mycket finesser, men hur ofta använder man dem?

Panasonic Viera TX-P42S10E
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=412520

D Andersson
2010-04-27, 07:29
Man får oftast vad man betalar för.

En panasonic-tv har varit ett bra och prisvärt, om inte det bästa och mest prisvärda, val de senaste 2-3 åren.

Scratch89
2010-04-27, 07:30
Kolla gärna in LG 42PQ3000 också

Min far har en sån, och jag är förvånad hur bra bild det är. Senvet jag inte om det är plasma, hans vardagsrum eller modellen i sig, men jag tycker att det är ordentligt svårt att se bilden om det inte är totalt nedsläckt överallt (vilket även någon i kommentarerna sa på Prisjakt).

Bra bild på vanliga Tv-sändningar dock.

capture
2010-04-27, 08:35
LCD-tv är ljusstarka och därmed ser bilden bättre ut i rum som är upplysta. Oftast (iaf när jag kollar) har man mörkt när man ska glo på film och därför när man går runt och kollar på tv-apparater ska man be affärerna dra ut/stänga av lysrören ovanför så det blir lite mer som soffan hemma.

jocke12
2010-04-27, 08:37
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=418272 do it. Jag är nöjd.

Hm. Ännu lite billigare när jag köpte den.

JimmyJoe
2010-04-27, 08:53
Bra idé! Är också sugen på att investera i en tv inför VM :D Vet inte riktigt om pengarna räcker till. Om någon stöter på ett billigt erbjudande. Varför inte länka det i tråden då? :)

pragmatist
2010-04-27, 09:01
Man får oftast vad man betalar för.

En panasonic-tv har varit ett bra och prisvärt, om inte det bästa och mest prisvärda, val de senaste 2-3 åren.

Det tragikomiska är att en fyra år gammal Pioneer fortfarande är bättre än alla nya plasmor som säljs om man bortser från finesser och bara ser till ren och skär bildkvalitet.

hahavaffan
2010-04-27, 09:10
Det tragikomiska är att en fyra år gammal Pioneer fortfarande är bättre än alla nya plasmor som säljs om man bortser från finesser och bara ser till ren och skär bildkvalitet.Jupp, men snart börjar de gå sönder :(

Viktor_Balck
2010-04-27, 11:02
Fin farsa köpte en 47tum med as bra bild för 9,900 typ

:thumbup:

HulkH
2010-04-27, 11:24
LCD är mycket bättre, visas i många tester. men vafan. den e ju så billigt så den e nog ändå värd att köpa :)

Ett stort problem med plasma är ju dock att bilden fast brännas fast. Dock så har de åtgärdas med att bilden aldrig står helt stilla o.s.v

Tricce
2010-04-27, 11:34
LCD är mycket bättre, visas i många tester. men vafan. den e ju så billigt så den e nog ändå värd att köpa :)

Ett stort problem med plasma är ju dock att bilden fast brännas fast. Dock så har de åtgärdas med att bilden aldrig står helt stilla o.s.v

Ska mycket till om bilden ska brännas fast på dagens plasmor så det är inte ett stort problem. Jag har haft plasma sen 4år tillbaka och har ingen inbränning och då har jag ändå en son som nött ps2/ps3 där det är mycket saker som alltid lyser på samma ställe.

D Andersson
2010-04-27, 11:42
LCD är mycket bättre, visas i många tester. men vafan. den e ju så billigt så den e nog ändå värd att köpa :)

Ett stort problem med plasma är ju dock att bilden fast brännas fast. Dock så har de åtgärdas med att bilden aldrig står helt stilla o.s.v

Om du med bättre menar fler "bildförbättrande" och andra finesser, tunnare o.s.v. stämmer det säkert, om du ser till bildkvalité och svärta är väl plasma fortfarande bäst? Den platt-tv som haft bäst bild alla kategorier är väl fortfarande Pioneers sista modell. De som står närmast på tur att överträffa den är Panasonic som tagit över och vidareutvecklat Pioneers teknik. Har jag fel? Har inte följt tv-utvecklingen sedan Pioneer lade ner.

Super_Johan
2010-04-27, 11:43
Köpte min LG 42 tummare på Mediamarkt för 3700. Löns att kolla där. Fungerar utmärkt

Kryss
2010-04-27, 11:44
LCD är mycket bättre, visas i många tester. men vafan. den e ju så billigt så den e nog ändå värd att köpa :)

Ett stort problem med plasma är ju dock att bilden fast brännas fast. Dock så har de åtgärdas med att bilden aldrig står helt stilla o.s.v

Vilka tester då?

Inbränningar är enligt de senare modellernas tester ett minne blott.

HulkH
2010-04-27, 11:46
Ska mycket till om bilden ska brännas fast på dagens plasmor så det är inte ett stort problem. Jag har haft plasma sen 4år tillbaka och har ingen inbränning och då har jag ändå en son som nött ps2/ps3 där det är mycket saker som alltid lyser på samma ställe.

Aha ok, jag har själv aldrig ägt en plasma men har 3-4 polare som har, och alla dem har haft problme med dem. dock var det här typ 1-2 år sedan. :)

"Vilka tester då?

Inbränningar är enligt de senare modellernas tester ett minne blott."

Sorry, vi skrev samtidigt så vi jag såg inte din post :)

Men iaf, angående testerna så har jag läst i många tidningar att Plasma har just haft problem med att bilden har bränt fast. Men det var som sagt ett tag sen, mycket möjligt att plasma funkar alldeles utmärkt nu :)

Men Är det inte LED Teveapparaterna som har bäst bild nu? Iaf de klaraste färgerna?

bengdoktor
2010-04-27, 11:53
jag har en samsung-plasma och är toknöjd. la 9000 för den för ett par år sedan och ställde den mot en liknande panasonic och då var samsungen i mitt tycke bättre. bättre svärta, skön bild med bra färger. mkt handlar om inställningar men hade jag varit du hade jag slagit till. den är ju i varje fall betydligt bättre än nån gammal tjock-tv!

Kryss
2010-04-27, 12:00
Men Är det inte LED Teveapparaterna som har bäst bild nu? Iaf de klaraste färgerna?

De ledapparaterna som är ute nu är ju inte riktig OLED utan helt enkelt LCD som bakgrundsbelyses med LEDlampor istället, ingen större skillnad förutom att det möjliggör tunnare skärmar (och strömbesparning om jag inte minns fel)

Alter ego
2010-04-27, 12:31
Min plasma har använts i sex år och främst som datorskärm och jag har då inga inbränningar alls. Nästan så att jag tror att det är en myt. :)

frambogir
2010-04-27, 12:36
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=444139

pragmatist
2010-04-27, 12:43
Angående LCD/LED vs plasma så är det lite tycke och smak. Själv tycker jag att man får större och bättre bild för en billigare peng om man satsar på plasma, men att det i ett högre prissegment inte spelar någon större roll vilken skärmteknik som används utan det skiljer mer från modell till modell och från tillverkare till tillverkare.

HulkH
2010-04-27, 13:25
De ledapparaterna som är ute nu är ju inte riktig OLED utan helt enkelt LCD som bakgrundsbelyses med LEDlampor istället, ingen större skillnad förutom att det möjliggör tunnare skärmar (och strömbesparning om jag inte minns fel)

Det har du rätt i, tror det är att det lyser bakom varje pixel.
Därmed så blir bilden skarapare och klarare.

Aekkelpotta
2010-04-27, 13:55
Har du tips på någon plasma-TV?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=497475

7 990:- på netonnet, en tusenlapp extra på Mediamarkt. Dock kommer MM sänka priset till det NetOnNet har ifall du har en lagershop nära (förutsatt att de har den i lager).

Vi införskaffade en sådan i vår familj, inte den bästa men den är riktigt nice. Dock kan det bli lite trist ifall man inte har HD-kanaler men sitter man inte alldeles för nära är det lugna bananer. Vi är riktigt nöjda med den, rekommenderar den starkt.

Vad gäller TV får man i princip alltid det man betalar för.

hahavaffan
2010-04-27, 14:20
De ledapparaterna som är ute nu är ju inte riktig OLED utan helt enkelt LCD som bakgrundsbelyses med LEDlampor istället, ingen större skillnad förutom att det möjliggör tunnare skärmar (och strömbesparning om jag inte minns fel)Ska man lita på diverse tester så gör det märkbar skillnad iaf. Såg nåt test av en ny Philips-LED och den hade "Kuro-svärta" vilket borde innebära nära nog perfekt svärta. Det var den bästa TVn de testat oavsett teknik eller pris. Även Samsungs LED-modeller har fått riktigt bra betyg för sin djupa svärta och samtidigt ljusstarka bild, vilket inte direkt kan sägas om vanliga LCDer där svärtan är ganska kass.

Scratch89
2010-04-27, 14:28
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=444139

Äsch, jag tänkte ju precis länka till den jag med...

D Andersson
2010-04-27, 14:32
Såg nåt test av en ny Philips-LED och den hade "Kuro-svärta" vilket borde innebära nära nog perfekt svärta.

Länk?

hahavaffan
2010-04-27, 15:27
Länk?En tidning... typ Hifi-magasin eller liknande. Hade den som dasslektyr ett tag, så den är kasserad nu tyvärr :D

Vinter
2010-04-27, 16:11
Jag ska inhandla en LGPK550N plasma om en månad, priset är grymt med tanke på vad man får för pengarna. Det är en riktigt bra tv och helt ny på marknaden.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=578558

Yes
2010-04-27, 16:17
Det har du rätt i, tror det är att det lyser bakom varje pixel.
Därmed så blir bilden skarapare och klarare.
Nej, det stämmer inte.

Den största motivationen bakom LED-backlight är att göra tunnare(och strömsnålare) skärmar, och det främst för att det säljer bättre.

Billigare skärmar har sidmonterade "vita" LED;s, och dessa ger rentav sämre bild än skärmar med CCFL-backlights. Kanske att de ser häftigare ut i butik med uppumpad ljusstyrka och dynamisk kontrast, men det som lyser mest och färggrannast brukar inte vara det som ger bäst bild(hur många sitter inte idag vid datorskärmar som lyser starkare än solen och kraftigt övermättade färger tack vare den senaste trenden med wide gamut skärmar?).

"Full array" LED-backlight kan däremot ge fördelar i svärta och dynamisk kontrast. Med RGB LED;s kan man också få ett bredare färgspektra(jag vet inte hur det är med tv-apparater idag, men det kan ju dock nämnas att iaf vissa datorskärmar klarar över 100% av NTCS-färgrymden med CCFL-backligt, så den gamla tekniken står sig ändå rätt bra).

Denstillasittande
2010-04-27, 16:29
Denna hade jag köpt http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=412422
Något dyrare men värt det.
Lcd har inte chans mot plasma:)

Jontez
2010-04-27, 16:50
Jag köpte den här i förrgår på expert för 6700:- Samsung 46" LCD http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=414794

Den är fin :D

GolvMupp
2010-04-27, 16:55
http://www.swedx.se/product_info.php?products_id=299

40" Full HD med en Samsungpanel för 3999:-

Tattarmärke, men fin bild som tusan.

ChrisDEFC
2010-04-27, 17:49
+1 på alla som tipsat om panasonic, är grymt nöjd med min. Ang eftersläpning så kan jag bara säga att den är i princip obefintlig på min, har även haft den som dataskärm i 1½år och det har inte varit några problem alls och är bra bild även som dataskärm och vid tv-spelande! Min kosta 7990 typ.

Cilia
2010-04-27, 20:25
Jag vill ha en sån här, fast den kostar iofs lite mer.

http://www.sony.se/product/t32-lx-series/kdl-40lx900

Scratch89
2010-04-27, 21:46
Jag vill ha en sån här, fast den kostar iofs lite mer.

http://www.sony.se/product/t32-lx-series/kdl-40lx900

*drool*

Orkar du vänta i ett år eller två så kommer den kosta under 10k troligen.

MrBoris
2010-04-28, 06:51
Om jag ska lyssna på de flesta här så är det Panasonic som gäller? Tack btw

Spiffy
2010-04-28, 11:21
Dustin har rea, kanske kan finnas något intressant.

http://www.dustinhome.se/dp_509.aspx?csref=Utskick_home_100427_TV_utforsalj ning

HulkH
2010-04-28, 11:54
Jävlar va billiga TV apparater det finns nu asså :)

Cilia
2010-05-01, 22:10
*drool*

Orkar du vänta i ett år eller två så kommer den kosta under 10k troligen.

jag vet, får se hur jag gör.
upptäckte att min brorsa kan få rabatt. vet inte hur mycket än.

rajjan_dammit
2010-05-01, 23:31
Varför vill man ha en tv under 50" ? :D

Johan_P
2010-05-01, 23:50
Varför vill man ha en tv under 50" ? :D

Nu, nej. Men för några år sedan när inte alla skulle ha en ny platt-tv så var det inte tal om 50"+ för de flesta. Min mellanklass-42-plasma för 13 000 tyckte jag ryckte tillräckligt i plånboken :(

Cilia
2010-08-22, 19:44
Va tror ni om den här TVn? Jag börjar bli mobbad för min 22 tums tjockTV på 5 meters avstånd. Samt att jag har varit tvungen att ta fram kikaren för att kunna se vad som händer.

http://www.dustin.se/pd_5010374851.aspx

Olegh
2010-08-22, 19:57
Va tror ni om den här TVn? Jag börjar bli mobbad för min 22 tums tjockTV på 5 meters avstånd. Samt att jag har varit tvungen att ta fram kikaren för att kunna se vad som händer.

http://www.dustin.se/pd_5010374851.aspx


Om du inte har allvarlig platsbrist eller elektronikfobi, så ska du ha en större tv. Minst 50" som påpekas några poster upp. LED funkar väl om man tänker på energiförbrukningen, om inte, så skulle jag välja en plasma istället.

T.ex. http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=604130

bear.flowertwig
2010-08-22, 20:49
Om du inte har allvarlig platsbrist eller elektronikfobi, så ska du ha en större tv. Minst 50" som påpekas några poster upp. LED funkar väl om man tänker på energiförbrukningen, om inte, så skulle jag välja en plasma istället.

T.ex. http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=604130

Ouff... nu väckte du ett habegär...

Men hur är det med plasma och datorer, fortfarande LCD som gäller där eller hur? Kör i princip alla filmer från burk liksom playkanaler osv.

Flykt
2010-08-22, 20:50
Om du inte har allvarlig platsbrist eller elektronikfobi, så ska du ha en större tv. Minst 50" som påpekas några poster upp. LED funkar väl om man tänker på energiförbrukningen, om inte, så skulle jag välja en plasma istället.

T.ex. http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=604130
"6 395 kr
Ord. pris 7 592 kr

exkl. moms"

Frantic
2010-08-22, 20:57
Ouff... nu väckte du ett habegär...

Men hur är det med plasma och datorer, fortfarande LCD som gäller där eller hur? Kör i princip alla filmer från burk liksom playkanaler osv.

Ska du se på tv/film via datorn så skulle jag ju fortfarande välja plasma. Ska du däremot surfa och använda Word och liknande så skulle nog en LCD passa bättre.

thenut
2010-08-22, 20:58
Slänger in en snabb fråga till experterna här, en av sakerna som försäljarna på de vanliga kedjorna brukar snacka mycket om är uppdateringsfrekvensen, 50 Hz kontra 100Hz, hur pass mycket skillnad gör detta egentligen?

bear.flowertwig
2010-08-22, 20:59
Ska du se på tv/film via datorn så skulle jag ju fortfarande välja plasma. Ska du däremot surfa och använda Word och liknande så skulle nog en LCD passa bättre.

Surfa kör jag på lap topen men film/tv, framför allt film, blir på en större skärm.

Frantic
2010-08-22, 21:01
Surfa kör jag på lap topen men film/tv, framför allt film, blir på en större skärm.

Jag hade absolut kört på plasma om jag var du. Det ska jag också göra när jag snart ska köpa mig en ny TV :thumbup:

Cilia
2010-08-22, 21:05
Såg inte att det var exkl moms. Gillar inte när dom visar sånna priser.

Jag vill inte ha en plasma TV. Tänker inte gå in i diskussion om det är bättre eller inte men från andra i min omgivning som haft sånna och varit missnöjda avstår jag gärna.

Jag gillar LED eftersom dom är så tunna, 50 tum känns för stort. Jag vill inte att den ska dominiera rummet. Tänk på att jag har 20 tum idag *s*

Cilia
2010-08-22, 21:09
btw är det någon som förstår skillnaden på Sonys braviamodeller?

Sony Bravia KDL-40NX600
Sony Bravia KDL-40NX700
Sony Bravia KDL-40NX800

Jag har försökt läsa men fattar inte tycker dom verkar vara likvärdiga.

bear.flowertwig
2010-08-22, 21:41
Ligger det något i det Celia fått höra av sina dambekanta när hon varit på kafferep? Alltså gällande plasmaproblem.

Aimbert
2010-08-22, 22:18
Någon som kan förklara/länka skillnaderna mellan LCD/Plasma. För några år sedan var det ju så lätt, men både LCD och Plasma har utvecklats rätt mycket sedan dess, vad jag förstår. Vad är det som gäller idag?

pragmatist
2010-08-22, 22:27
btw är det någon som förstår skillnaden på Sonys braviamodeller?

Sony Bravia KDL-40NX600
Sony Bravia KDL-40NX700
Sony Bravia KDL-40NX800

Jag har försökt läsa men fattar inte tycker dom verkar vara likvärdiga.

Om jag inte är ute och cyklar (vilket händer ibland) så har NX800 200Hz-läge och WiFi, vilket NX700 förefaller sakna. Någon NX600 kan jag inte hitta.

Kimball
2010-08-22, 22:39
Ska du se på tv/film via datorn så skulle jag ju fortfarande välja plasma. Ska du däremot surfa och använda Word och liknande så skulle nog en LCD passa bättre.

Hur är det med att lira datorspel på lcd vs. plasma tv? Hade för mig jag läste nåt om att plasma-tekniken skulle läggas ner för en tid sedan? Bara snicksnack förmodar jag?

Plasma ska väl vara snällare mot sämre bildkällor vad jag förstått, men vad är eg. lcdns stora fördelar idag förutsatt att dagens plasma-tvapparater inte lider av inbränningar om man har datorskrivbordet uppe några timmar utan att röra musen osv?

Cilia
2010-08-23, 17:00
Om jag inte är ute och cyklar (vilket händer ibland) så har NX800 200Hz-läge och WiFi, vilket NX700 förefaller sakna. Någon NX600 kan jag inte hitta.

tack, vad ska jag göra med 200Hz-läge?

mulliy
2010-08-23, 17:24
Hur är det med att lira datorspel på lcd vs. plasma tv? Hade för mig jag läste nåt om att plasma-tekniken skulle läggas ner för en tid sedan? Bara snicksnack förmodar jag?

Plasma ska väl vara snällare mot sämre bildkällor vad jag förstått, men vad är eg. lcdns stora fördelar idag förutsatt att dagens plasma-tvapparater inte lider av inbränningar om man har datorskrivbordet uppe några timmar utan att röra musen osv?

Det finns inga stora fördelar med lcd som gör det värt att köpa. Men det gäller ju att veta vad man ska köpa, en del plasmor blänker ju väldigt mycket av fönster och sånt. Men det gör ju ingen lcd. T ex så får du ingen lcd som kan mäta sig med panasonics g20 och uppåt.

pragmatist
2010-08-23, 18:32
tack, vad ska jag göra med 200Hz-läge?

Kan man fråga sig, kolla på hockey och spela tv-spel kanske. För film brukar man föredra 24p-läge. Om jag ska säga vad jag tycker så är både 100 och 200 Hz poänglösa.

bear.flowertwig
2010-08-23, 18:56
Om du inte har allvarlig platsbrist eller elektronikfobi, så ska du ha en större tv. Minst 50" som påpekas några poster upp. LED funkar väl om man tänker på energiförbrukningen, om inte, så skulle jag välja en plasma istället.

T.ex. http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=604130

Beställd :D Tack för tipset :thumbup:

tomccc
2010-08-24, 12:12
Hur är det med att lira datorspel på lcd vs. plasma tv? Hade för mig jag läste nåt om att plasma-tekniken skulle läggas ner för en tid sedan? Bara snicksnack förmodar jag?

Plasma ska väl vara snällare mot sämre bildkällor vad jag förstått, men vad är eg. lcdns stora fördelar idag förutsatt att dagens plasma-tvapparater inte lider av inbränningar om man har datorskrivbordet uppe några timmar utan att röra musen osv?
Som jag förstått blir det fortfarande inbränningar, men inte helt permanenta.

bustz0rz
2010-08-24, 12:27
Vilken typ av TV är att föredra för tv-spelande?

Fartman
2010-08-24, 12:44
Tips: När ni väl köpt en tv, undvik prisjakt och reklamblad. Jag blev lagom less när jag såg att butiken sänkt min tv som jag köpte i söndags med en tusing idag *gah!*

Xtreme-G
2010-08-24, 12:51
Jag kör HTPCn på en plasma och det har inte varit några problem alls. Det är värst med inbränning i början så jag tog det rätt lugnt de första 200 timmarna. En gång råkade jag glömma ett PDF-dokument på TVn i kanske 3 timmar. Det satt i ett tag men det var ingen fara alls långsiktigt.

Rizza
2010-08-24, 13:06
Tips: När ni väl köpt en tv, undvik prisjakt och reklamblad. Jag blev lagom less när jag såg att butiken sänkt min tv som jag köpte i söndags med en tusing idag *gah!*
öppet köp?