handdator

Visa fullständig version : Dumt halvkropps schema?


Maoxi
2010-04-26, 22:10
Hejsan!
Jag ska nu köra halvkropps schema och ville bara ha någon träningskunnigs åsikt om detta är ett ok sätt att lägga upp det på. Jag satsar inte på att bli stor eller så utan vill ha lite uthållighet och lite styrka även bränna lite fett (Är i rätt bra form då jag har tränat brottning i ca 10år men bara i division 3 och har haft ett uppehåll nu). Har försökt att hitta något liknande min tanke gång men har inte lyckats.

Så här tänkte jag lägga upp det:
Mån: Ben, bröst, biceps, mage (pass 1)...4x15reps
Tis: jogging 7-10km
Ons: Axlar, rygg, triceps, mage (pass 2)...4x15reps
Tors: vila
Fre: Pass 1...6x4-7reps
Lör: jogging 3-6km
Sön: Pass 2...6x4-7reps

Tänkte att jag inte lägger rygg med biceps eller bröst med triceps. Då tycker jag att man tröttar ut den andre muskeln för mycket innan jag hunnit börja träna den ens :/

Så här hade jag tänkt på ett ungefär att pass 1 ska se ut (detta tänker jag ihop just nu):
Knäböj
Benpress
Vadpress
Bänkpress
Sned hantelpress
Bicepscurl stång
Bicepcurl hantell
Situps i maskin

Pass 2:
Militärpress
Axellyft åt sidan
Shrugs med hantlar
Chins x max istället
Marklyft
Latsdrag
Dips
Triceppress med sned stång eller rep
Situps på bänk x max istället (gör även sneda här)

Ps. Kan komma in brottningsträning på tis och tors.
Ursäkta min dåliga grammatik, skyller på trötthet :)

Tack på förhand!
Mvh Max

joasimo
2010-04-26, 22:18
Lite konstigt uppdelat tycker jag. Jag kör själv halvkropps pass! Men jag kör två underkropps pass och ett överkropps pass, t.ex:

Måndag: Överkropp tung
Tisdag: Underkropp lätt
Onsdag: Vila
Torsdag: Överkropp lätt
Fredag: Underkropp tung
Lör-sön: vila

Överkropp: Bröst, axlar, triceps, biceps, rygg
Underkropp: ben, vader, mage

Maoxi
2010-04-26, 22:41
Du har nog en poäng där :)
Måndag: Överkropp tung
Tisdag: Underkropp lätt
Onsdag: Vila
Torsdag: Överkropp lätt
Fredag: Underkropp tung
Lör-sön: vila
Det såg bra ut men själva överkropp och underkropp så känner jag att om man/jag kör som du skrev på överdelen av kroppen så när jag har kört bröst och rygg kommer jag vara så död i kroppen speciellt armarna att man inte orkar med övningarna för biceps och triceps. Iaf på passen där man kör 4x15..Sen så vill jag gärna köra 2 pass jogging också :)

Nils.R
2010-04-26, 22:50
En stor anledning till att du blir trött i triceps när du tränar bröst och biceps när du tränar rygg är att du faktist aktiverar de musklerna med.
Detta medför naturligtvis att du orkar mindre i de muskelgrupper du lägger efter, men du kommer fortfarande få samma träningsmängd.

AurixLarson
2010-04-27, 02:03
En stor anledning till att du blir trött i triceps när du tränar bröst och biceps när du tränar rygg är att du faktist aktiverar de musklerna med.
Detta medför naturligtvis att du orkar mindre i de muskelgrupper du lägger efter, men du kommer fortfarande få samma träningsmängd.

Precis vad jag tänkte säga. Det spelar ju egentligen ingen roll på vilken maskin du blir trött av, bara du blir det..

Richthofen
2010-04-27, 02:26
förstår mig inte på dessa konstiga nymodigheter

Doctor Snuggles
2010-04-27, 03:33
Om du nu måste köra armar så var det inget direkt fel på det första upplägget, det såg tvärtom relativt genomtänkt ut. Utöver det så handlar det om att hitta rätt nivå på volymen, och att träna progressivt.

henrikl
2010-04-27, 07:19
Lite dumt att träna axlar och triceps söndag och sedan bröst på måndag?

HulkH
2010-04-27, 10:30
Lite dumt att träna axlar och triceps söndag och sedan bröst på måndag?

Håller med, iaf att träna triceps dagen efter.

Maoxi
2010-04-27, 11:34
Okej jag tackar och buggar för alla svar. Det uppskattas.
Men om jag byter bröst och rygg mellan passen så borde det bli lite bättre då?
Ben, rygg, mage och biceps då hinner jag vila bicepsen från ryggövningar medan jag gör magövningarna.

Sen pass två blir bröst, axlar, mage och triceps.

Doctor snuggels: Armar har jag ju med i vilket fall som helst. Kör ju igenom hela kroppen och satsar mest på basövningar.

Ps. Innan körde jag 4-split och då körde jag rygg, biceps och bröst,triceps men då var det med tröttheten efter rygg och bröst övningarna i armarna som jag tänkte på. Fast ni har ju faktiskt fullständigt rätt när ni nämner att det inte är något fel för då får jag ju biceps träningen när jag ändå kör ryggen så då gör det inget att jag redan är trött i armarna när jag börjar med arm övningar.

Pjotor
2010-04-27, 11:39
Okej jag tackar och buggar för alla svar.


http://www.heathersanimations.com/dance1/yeye04.gif

Maoxi
2010-04-27, 14:08
Haha ojsan menade bugar :)