handdator

Visa fullständig version : Är jag bekväm?


Frillan
2010-04-26, 19:23
Hej. Började min praktik idag, jag stormtrivdes! *flex*

Till dilemmat; Jag slutar 16.30, tåget avgår mot staden där gymmet ligger 16.15 (Nästa går 18.05)

Jag vågade inte fråga om jag kunde ta det tåget, ville inte framstå som bekväm. Dock resulterar det att jag är hemma nu (20.20) varje dag jag tränar... Istället för två timmar tidigare....

Det är dessutom praktik - Är det okej att fråga? *gah!*

frambogir
2010-04-26, 19:24
Just ask!

Menigar
2010-04-26, 19:28
Säg att du kan tänka dig börja jobba tidigare så bör det inte vara något problem.

Mago
2010-04-26, 19:36
Jag skulle frågat om det kunde gå att lösa på något vis. Antingen säger de "Ja, men det är klart. Ta tåget 16:15!" eller kan du kanske ta det tidiga tåget fyra gånger i veckan och sen jobba över nån timme en gång i veckan och då ta det sena tåget. Det beror det ju på vad det är för jobb.

CrazyCatLady
2010-04-26, 20:18
Eller kanske ta en kortare lunch?

ceejay
2010-04-26, 20:19
kompensera genom att göra något annat så kan du nog ta tåget tidigare

The Somberlain
2010-04-26, 20:40
Blir du generellt klar tidigare, borde du väl kunna gå då om jargongen på arbetsplatsen tillåter. Annars kan du nog flexa. Vad för slags jobb är det?

Flykt
2010-04-26, 20:42
Blir du generellt klar tidigare, borde du väl kunna gå då om jargongen på arbetsplatsen tillåter. Annars kan du nog flexa. Vad för slags jobb är det?
Praktik var det, vilket är viktigt att poäntera. Det vill säga han får inte ens pengar för att vara där (?) och då skulle jag tro att det är lugnt att ta det tidiga tåget. Antingen rakt av eller att du får t.ex dra in på lunchen.

PiNG.
2010-04-26, 22:44
Praktik - där chefen skriver i ditt omdöme, hur du jobbar, vad du gjorde och NÄR du gjorde det.

Jag va tvungen att sluta tidigare 3 dgr i veckan på min ena praktikplats pga brottningstävlingar och träningar. Detta stod klart och tydligt i mitt betyg från praktiken. Kanske inte det man vill visa upp till en eventuell arbetsgivare...

Jag brydde mig inte då, och än mindre nu. Men risken att någon gång när du söker jobb, och dom vill titta på dina arbetslivserfarenheter, så ser dom att "aha, han ska sluta tidigare pga av ditten och datten", och tror som du själv skriver att du är "bekväm".

En kvart hit eller dit spelar i de flestas ögon ingen roll, men se till att ni båda vet vad som gäller, och försök inte "slippa" kvarten, jobba in den istället :)

Det bästa är att vara så rak som möjligt. Går han inte med på det så får man bara bita ihop. Det är så det funkar i det verkliga livet efter skolan :D

rbn
2010-04-26, 23:51
Det är bara att fråga, om inte annat kan du väl bara kompensera det genom att börja lite tidigare.

Jag hade det likadant på min egen praktik. Antingen kunde jag komma dit dryga 50 minuter för tidigt (började kl 9) eller ungefär 10 minuter över. Jag berättade hur läget var och det var inga problem alls.

Istället tog jag en buss som gick 30 minuter efter att jag slutat så allt som allt jobbade jag istället över 20 minuter varje dag.

Säg som det är så ordnar det sig.

tsp
2010-04-27, 00:05
Om du i samband nämner att du gärna kan börja tidigare, jobba över nån gång eller annat lämpligt sätt att kompensera, så kommer man nog knappast ringakta dig för detta.

pony
2010-04-27, 00:19
Fråga på! Men inflika oprovocerat med att du som kompensation antingen skulle kunna komma en halvtimme tidigare eller få betalt för en halvtimme mindre (om det exempelvis inte finns någonting för dig att göra en halvtimme tidigare). Om inte annat så för att visa din vilja till att gå arbetsgivaren tillmötes när du väl förväntar dig att de ska göra dig en (obefogad) tjänst.

ryssen
2010-04-27, 06:01
köp moppe

Eddie Vedder
2010-04-27, 06:45
Efter en liten tid lär du få en ganska bra känsla för vilken typ av person din chef är. Om det är så att det arbetet du utför under praktiken inte blir lidande av att du beger dig därifrån lite tidigare ser jag det bara som frågan om personligheten hos chefen.

Men sedan finns ju förstås olika typer av arbeten, ibland är det verkligen så att man måste infinna sig hela tiden. Men jag utgår från att du inte skulle ha startat tråden då.:)

Så ta det lite piano och lär känna chefen. Ge henne/honom en chokladask.:D

Scratch89
2010-04-27, 07:46
Det här med senare omdöme osv; om man kan ge en tillräckligt bra anledning och se det som självklart att kompensera med tiden (börja tidigare, jobba längre vissa dagar osv) så borde det inte vara något problem. De flesta jobb förutom de okvalificerade (lager, industri osv) ger en hyfsad valfrihet idag. Att jobba exakt 8-17 när man ändå sitter och knapprar på sin dator är så jäkla löjligt.

Morty
2010-04-27, 09:31
Absolut, fråga. Verka lite försynt så kommer det nog gå vägen. Borde inte vara några problem för en chef att låta en person som ändå är där gratis gå lite tidigare.

Är han anti -> SUF (http://www.suf.cc)

The Somberlain
2010-04-27, 20:17
Praktik var det, vilket är viktigt att poäntera. Det vill säga han får inte ens pengar för att vara där (?) och då skulle jag tro att det är lugnt att ta det tidiga tåget. Antingen rakt av eller att du får t.ex dra in på lunchen.

Med "jobb" menar jag vilken typ av arbete det rör sig om. Står han t.ex. i ett produktionsflöde, där andra steg i line:en är beroende av hans arbete, kanske det inte är ok att sticka tidigare.
Har han däremot arbetsuppgifter med mycket eget ansvar, kan han nog "ta igen förlorad mark" vid andra tillfällen.

Frillan
2010-04-27, 20:24
Han har 20:-/ timmen för att jag är där.

Shajjn
2010-04-27, 20:30
Man ska ta för sig. Har man en attityd här i livet som innebär att man frågar efter det man vill ha, så kommer man få så himla mycket mer av allt, jämfört med töntiga medelsvenssons.

Klart som fan att du frågar, eller fråga inte ens - säg vad du ska göra, nämligen: "Jag tar tåget som går 16.15"

PiNG.
2010-04-27, 22:11
Man ska ta för sig. Har man en attityd här i livet som innebär att man frågar efter det man vill ha, så kommer man få så himla mycket mer av allt, jämfört med töntiga medelsvenssons.

Klart som fan att du frågar, eller fråga inte ens - säg vad du ska göra, nämligen: "Jag tar tåget som går 16.15"

"Ok, ta du tåget, kom inte imorgon".

ryss
2010-04-27, 22:44
Knappt så jag orkar kommentera bara för att du är en sån mes som inte vågar fråga

PiNG.
2010-04-28, 08:02
Knappt så jag orkar kommentera bara för att du är en sån mes som inte vågar fråga

Är väl bra att han frågar här först, så att någon som har lite koll, jämfört med dig då verkar det som, kan ge lite input. Att säga han är en mes är väl inget som hjälper till.

Alla är inte lika modiga och tuffa som vissa andra :MrT:

ryss
2010-04-28, 20:54
Är väl bra att han frågar här först, så att någon som har lite koll, jämfört med dig då verkar det som, kan ge lite input. Att säga han är en mes är väl inget som hjälper till.

Alla är inte lika modiga och tuffa som vissa andra :MrT:

Det värsta som kan hända är ju att han får ett nej? Det är ju alltid olika på olika företag och alla personer är ju olika. Om Kalle som praktiserade på GB glass fick gå en kvart tidigare varje dag för att hinna med tåget betyder det ju inte att TS får det ;p