handdator

Visa fullständig version : Behöver hjälp med kcal uträkning, gå upp i vikt


chrillepille
2010-04-26, 16:09
Har tränat ca 7 månader nu och jag har ätit på bra, ca 8 mål om dagen, frukost, lunch, middag och protein shake som mellanmål och gainer efter träningen så det är nästan 8 mål och sovit minst 8 timmar. Men.. jag är inte nöjd med viktökningen, har stått stilla på 80kg i 2 månader nu.
Vad jag hört om man ligger på 200-500 kcal överskott så ska man kunna gå upp sakta men säkert ca 300-500g i veckan.
Hur räknar jag ut hur mycket jag ska få i mig på en dag om jag vill gå upp i vikt? OCH finns det någon lista hur mycket protein, kalorier det finns i olika mat?

här är en ungefär lista på maten jag äter dagligen,

Frukost, kreatin monohydrat 1tskd, Havregryns gröt 2 dl, 2 dl mjölk, 1 helt kokt ägg med gula, 1 utan gula kokt, 1 kopp med kaffe

mellanmål, whey-80 shake med 2 dl mjölk,

Lunch, brukar oftast bli antingen kyckling bröst/bacon/köttfärs/ med ris/makaroner/spaghetti

träning 40 min efter lunchen
direkt efter träning 1 gainer shake, 3 dl mjölk

30 minuter efter gainern 3 mackor med skinka , 2 glas mjölk

Middag, då brukar min morsa göra mat, brukar bli potatis med pannbiff, fläskkotletter med potatis, lasagne, korv med bröd, revbenspjäll o potatis

mellanmål, whey 80 2 dl mjölk

kvällmat, brukar bli 2-4 knäckemackor me bregott och skinka och 2 råa ägg vitor och 1 glas mjölk

är arbetslös just nu, så jag gör inte så mycket om dagarna, förutom att träna 4 dagar i veckan, gå ut med hunden 2ggr om dagen, göra lite annat utom hus med kompisar

WHITEFOLKS
2010-04-26, 16:12
Om du står still nu så är det ju bara äta vad du äter nu och lägga till lite någonstans.

Och håll dig borta från råa ägg, ät de tillagade om du ska äta ägg.

chrillepille
2010-04-26, 16:22
Om du står still nu så är det ju bara äta vad du äter nu och lägga till lite någonstans.

Och håll dig borta från råa ägg, ät de tillagade om du ska äta ägg.

Jag får lägga lite mer på tallriken då? men frågan är hur mycket jag ska behöva lägga till, vet inte hur mycket kalorier denna mat innehåller. Ska man väga maten och gå efter de som står på mat paketet kcal per 100g?

Varför ska man inte äta råa ägg? det går snabbare att dra i sig, tar mindre tid att laga i ordning ju *rolleyes*

WHITEFOLKS
2010-04-26, 16:24
Det finns massor på forumet om hur du ska räkna mat osv.

Ang. råa ägg så finns det massor om det också men kortfattat så finns det risk att du får salmonella och att du inte tar upp lika mycket av innehållet i ägget om du äter det rått.

Eddie Vedder
2010-04-26, 16:28
Varför ska man inte äta råa ägg? det går snabbare att dra i sig, tar mindre tid att laga i ordning ju *rolleyes*

http://traningslara.se/blogg/raa-agg-macho-coolt-och-smidigt-men-bra/

Koka typ 10 åt gången så har du färdigkokta redo att äta hela tiden.

Sgart
2010-04-26, 17:04
finns ingen anledning att äta råa ägg.

På tal om ägg. Jag åt kokt innan. 6-8 ibland 10 st åt gången. Det tar emot rätt rejält även om det är gott. Det är lättare att få i sig 10 ägg om du steker dom.

Bara som en liten hint.

1684_
2010-04-26, 19:10
Vad för mjölk dricker du?
Tips e ju att äta mer fett oxå, avokado/nötter mm.
Ät yoghurt å flingor/mjuka smörgåsar med massa gött pålägg på, till kvällsmaten OM du orkar ;)