handdator

Visa fullständig version : Vad kostar det att bygga och underhålla en hemsida som kolozzeum?


Hamsterkakan
2010-04-26, 13:13
Svar belönas med ostkakor! Är nämligen väldigt nyfiken! ;)

Nordenator
2010-04-26, 13:29
En identisk sida med bandbredd, krav på utrymme och så vidare eller bara ett forum? Ett phpbb-forum kan man smälla upp gratis på en gratis webhost.

mikaelj
2010-04-26, 13:29
Bandbredden är vad som kostar pengar. Det är rentav snordyrt, flera tusenlappar i månaden.

Buck
2010-04-26, 13:31
Bandbredden är vad som kostar pengar. Det är rentav snordyrt, flera tusenlappar i månaden.

Beror på var / hur man hostar sidan ... kan vara gratis :P

Snobbe
2010-04-26, 13:35
Beror på var / hur man hostar sidan ... kan vara gratis :P

Om det fanns något sätt att ha en sida gratis som kräver så mycket bandbredd som kolozzeum gör så hade nog väldigt många använt det.

stevebc
2010-04-26, 13:59
Bandbredden är vad som kostar pengar. Det är rentav snordyrt, flera tusenlappar i månaden.Vad tror du Kolozzeum drar då? Bilder och länkar är ju i regel andra sidor som hostar och Kolozzeum har ju nästan bara "text". Men oerhört många gäster som besöker sidan.

mikaelj
2010-04-26, 14:00
Vad tror du Kolozzeum drar då? Bilder och länkar är ju i regel andra sidor som hostar och Kolozzeum har ju nästan bara "text". Men oerhört många gäster som besöker sidan.

I alla fora förutom Allmänt kan man ladda upp bilder. Det kostar en del. Text är förvisso ganska tacksamt, men det blir ändå mycket data.

shut teh face
2010-04-26, 14:29
Det behöver inte vara så dyrt, någon i stabben kanske har företags bredband, 100/100 mbit kostar inte mycket mer än 400-500 i månaden, privatpersoner kan ju få 100/10 fiber för 300 kronor.

Jag vet iofs inte om 100/100 räcker, men man kanske delat till sig så man har lite mer eller en extra lina.. sen kunde väl också företag få 1gbit via bredbandsbolaget?

Nitrometan
2010-04-26, 14:34
Men oerhört många gäster som besöker sidan.
Antalet samtidiga uppkopplingar brukar kräva en del kapacitet.

stevebc
2010-04-26, 14:35
Tror ni 1 gbit räcker?

Nitrometan
2010-04-26, 14:36
Tror ni 1 gbit räcker?
Nu när kwon inte är här så kan det nog göra det.

stevebc
2010-04-26, 14:37
Nu när kwon inte är här så kan det nog göra det.:laugh:

Nitrometan
2010-04-26, 14:40
Sen kostar nog webbutiken en del. Att underhålla och uppdatera t.ex.

Flykt
2010-04-26, 14:41
Tror ni 1 gbit räcker?
Haha herregud ja. Tror du varenda specifik populär sida har separat gigabit lina?
Sitter mer i hårdvaran än uppkopplingen.

Nitrometan
2010-04-26, 14:43
Haha herregud ja. Tror du varenda specifik populär sida har separat gigabit lina?
Sitter mer i hårdvaran än uppkopplingen.
Hårdvaran, och vilken webserver som de kör.

Kolla med 08:an vilket OS som är lämpligt.

shut teh face
2010-04-26, 14:44
Det handlar mycket om arkitekturen på sidan också, just forum brukar vara lite smarta, den sitter inte och refreshar, och den sitter inte heller och hämtar senaste inlägg på framsidan när alla går in, just sådana operationer kan göra så hela skiten går ned i diket. Jag vet inte hur ni gör men man laddar ju oftast en sida, sen sitter man och läser i lugn och ro, speciellt mig som jag på max antal inlägg per sida, så det tar en stund. :)

shut teh face
2010-04-26, 14:45
Hårdvaran, och vilken webserver som de kör.

Kolla med 08:an vilket OS som är lämpligt.
Om man använder Linux behöver man inte mycket bandbredd, till skillnad mot Windows där du behöver minst dubbla 1gb

Stoltz
2010-04-26, 14:48
Nu när kwon inte är här så kan det nog göra det.

... :D

Well played.

hultman
2010-04-26, 14:48
Allan (förmodligen på uppdrag av Lasse Fairing) gnällde ju lite om kostnaderna för ett tag sedan. Om jag inte missminner mig påpekade de att det handlade om flera tiotusentals kronor i månaden för att driva forumet. Därför tyckte de att man skulle handla i shopen.

shut teh face
2010-04-26, 14:50
Allan (förmodligen på uppdrag av Lasse Fairing) gnällde ju lite om kostnaderna för ett tag sedan. Om jag inte missminner mig påpekade de att det handlade om flera tiotusentals kronor i månaden för att driva forumet. Därför tyckte de att man skulle handla i shopen.
Det var nog samma månad som de köpt ny hårdvara. ;)

Kolozzeum har ju en hel del reklam

Hamsterkakan
2010-04-26, 17:10
Men låt säga att man bad en webbdesigner konstruera en hemsida med samma moduler som kolozzeum, vad skulle notan hamna på?

Någon i staben som vet hur mycket kolozzeum betalar varje månad för driftskostnader?

mvh

Loke
2010-04-26, 17:25
Om du är lite halvseriös och kan visa att du är det så lär det väl gå att gå till några företag och be om offerter.

Buck
2010-04-26, 18:12
Men låt säga att man bad en webbdesigner konstruera en hemsida med samma moduler som kolozzeum, vad skulle notan hamna på?
mvh

Vad syftar du på för moduler? Forumet är väl mer eller mindre helt i basic-utförande vad jag kan se. Sidan med webshop är rätt basic den med. Finns helt gratis alternativ för både webshop och forum. Om man behöver annat än det alternativet är helt beroende på vad man är ute efter.

internethjälten
2010-04-26, 19:05
Skriv ett seriöst pm till valle så svarar han säkert på hur mycket bandbredd det går åt, hur stor databasen är samt hur mycket serveryta det hitentills gått åt för att lagra alla bilder som är uppladdade.

Rahf
2010-04-26, 19:07
Tänk också på att varje avatar på varje sida måste laddas om, det adderas nog till en duglig summa.

mikaelj
2010-04-26, 19:48
Webbläsaren cachar.

Buck
2010-04-26, 19:52
Webbläsaren cachar.

Detta - samt att maxstorleken på avatarer är 19.5 KB, och de flesta är mycket mindre än så ;) Inte så farligt i sammanhanget.

(Finns till exempel en reklambanner på 563 KB för tillfället)

Allan
2010-04-26, 20:44
Skriv ett seriöst pm till valle så svarar han säkert på hur mycket bandbredd det går åt, hur stor databasen är samt hur mycket serveryta det hitentills gått åt för att lagra alla bilder som är uppladdade.

Bra svar där! Eller till Simon

stevebc
2010-04-26, 21:25
Haha herregud ja. Tror du varenda specifik populär sida har separat gigabit lina?
Sitter mer i hårdvaran än uppkopplingen.Ja, eller att de har ett webbhotell som ger dem 1 gbit.

Hur kan en sida, som inte ens kräver 1 gbit, kosta tusentals kronor per månad i drift? Det är för mig ett mysterium. 1 gbit kan man väl få för hundralappen?

mikaelj
2010-04-26, 21:30
En riktig GB-lina (inte delat hemmatrams) är duktigt dyrt.

stevebc
2010-04-26, 21:41
En riktig GB-lina (inte delat hemmatrams) är duktigt dyrt.Jaha. Då förstår jag.

mikaelj
2010-04-26, 21:42
Jaha. Då förstår jag.

Var du ironisk i ditt förra inlägg? :-(

shut teh face
2010-04-26, 21:42
En riktig GB-lina (inte delat hemmatrams) är duktigt dyrt.
Vad är det för skillnad på riktig GB-lina jämfört med en "vanlig" GB-lina?

stevebc
2010-04-26, 21:44
Var du ironisk i ditt förra inlägg? :-(Va? Nej. Har inte varit ironisk i den här tråden, bara okunnig. Vet dock att jag brukade betala ca 60 kr/mån för 100 mbit när jag bodde i lägenhet och eftersom gigabitnätet går i samma system så borde det väl ligga någonstans där, eller något dyrare, eftersom fiberlinan redan ligger installerad.

mikaelj
2010-04-26, 21:45
Vad är det för skillnad på riktig GB-lina jämfört med en "vanlig" GB-lina?

Garanterad bandbredd till teh internets, istället för en lina till din ISP delad med dina grannar.

Prisexemepl: 10mbit/s obegränsad bandbredd för en 1U-server coloc kostar kring tusenlappen i månaden.

shut teh face
2010-04-26, 21:47
Garanterad bandbredd till teh internets, istället för en lina till din ISP delad med dina grannar.
Jag vet inte hur det ser ut exakt, men om vi säger att en fiber lina har en viss kapacitet till hela området, så får jag ju alltid det som är dedikerat till mig, alltså säg 100 mb, det går ju aldrig under detta då man oftast inte underdimensionerar fiberanslutningen? Kan ju vara olika mellan leverantörerna...

mikaelj
2010-04-26, 21:48
Jag vet inte hur det ser ut exakt, men om vi säger att en fiber lina har en viss kapacitet till hela området, så får jag ju alltid det som är dedikerat till mig, alltså säg 100 mb, det går ju aldrig under detta då man oftast inte underdimensionerar fiberanslutningen? Kan ju vara olika mellan leverantörerna...

Du kan mycket väl tänkas få rätt bandbredd till din ISP, numera, när de har fiber till största delen. Det är ändå delat med dina grannar. Vad du sedan får ut till nätet kan variera friskt.

En kommersiell lina garanterar bandbredden till dig. Om inte annat har de flesta ISP:er för privatpersoner klausuler mot användning för icke-privat bruk.

shut teh face
2010-04-26, 21:50
Du kan mycket väl tänkas få rätt bandbredd till din ISP, numera, när de har fiber till största delen. Det är ändå delat med dina grannar. Vad du sedan får ut till nätet kan variera friskt.

En kommersiell lina garanterar bandbredden till dig. Om inte annat har de flesta ISP:er för privatpersoner klausuler mot användning för icke-privat bruk.
Ok, jag bara undra.

mikaelj
2010-04-26, 21:51
Ok, jag bara undra.

Om man inte frågar får man inget veta!

Wayfaerer
2010-04-26, 21:59
Som sagt, frågan är väl egentligen hur väl sidan ska flyta på när det är som mest folk här. Obegränsad bandbredd och diskutrymme kan man få för $6.95 i månaden. http://www.bluehost.com

Jarod
2010-04-26, 22:19
Som sagt, frågan är väl egentligen hur väl sidan ska flyta på när det är som mest folk här. Obegränsad bandbredd och diskutrymme kan man få för $6.95 i månaden. http://www.bluehost.com

Med obegränsad menar dom "obegränsad*". Men visst, det duger säkert åt en vanlig hemsida med ett par galleri.