handdator

Visa fullständig version : Stryktåliga hörlurar att träna i


vicarious
2010-04-25, 23:27
Tjohej! Som rubriken lyder så är jag på jakt efter ett par ordentligt stryktåliga hörlurar som jag kan ha när jag tränar.

Är så less på att köpa billig skit från t ex Clas Ohlson som håller i ett par veckor innan dom går sönder. Det som oftast händer är att dom börjar glappa just vid kontakten som man stoppar in i mp3-spelaren, eller där kabeln går in i själva hörluren. Ni förstår säkert hur jag menar..

Så, kom gärna med tips och dela med er av vad ni använder för lurar att träna i. Jag använder min iPod varje pass och är högst beroende av att kunna stänga ute resten av omgivningen när jag tränar så detta är viktigt för mig!

Tack på förhand!

Snobbe
2010-04-25, 23:46
Om du gillar inear lurar så kan jag rekommendera sennheisers CX serie tror ja den heter. Jag har ett par CX300 inte II versionen men dom e underbara. Har hållt i 2år lr något jag har iofs aldrig tränat i dom men jag har inte varit speciellt försiktig med dom slängt runt dom osv. Jag har inte testat version II eller cx400 men sennheiser är kvalité.

Om du hade bott i sthlm hade du kunnat köpa på webhallen väldigt enkelt o byta ut dom där om saker pajjar också. Går säkert om du skickar in dom men blir ju jobbigare också.

Alter ego
2010-04-26, 03:14
Jag har nog (är osäker ifall det är I eller II) samma som Snobbe och dom är riktigt bra.
Teknikmagasinet har den andra modellen för en överkomlig summa: http://teknikmagasinet.se/db.pl?tf=product.html&artnr=110430

vicarious
2010-04-26, 08:40
Skitbra, ska kika på dom! Tack för tipsen!

perarvid
2010-04-26, 08:40
Jag använder Etymotic Research ER-6i (inear), dom har jag haft i tre år eller nåt.. dom har överlevt 20 minuter simtur i havet i Thailand (hade glömt dom i fickan tillsammans med mp3-spelaren som inte överlevde), dom stänger ute allt ljud och dessutom har jag upplevt att sladden INTE vidarebefordrar "skrapljud" som andra inearlurar brukar.

Lovisa
2010-04-26, 10:08
Anväder Sennheiser PX 100. Det är sådana som har en bygel över huvudet, öronpluggar ramlar ut hela tiden.

Jag har haft mina lurar i snart två år och de fungerar fortfarande perfekt, trots att de gått i backen några gånger. Bra ljud, lätta, smidiga och hopvikbara. Kostar en femhundring, men det är det värt!

JimmyJoe
2010-04-26, 11:17
Anväder Sennheiser PX 100. Det är sådana som har en bygel över huvudet, öronpluggar ramlar ut hela tiden.

Jag har haft mina lurar i snart två år och de fungerar fortfarande perfekt, trots att de gått i backen några gånger. Bra ljud, lätta, smidiga och hopvikbara. Kostar en femhundring, men det är det värt!

Det finns ju sånnadär som man stoppar in i örat, som inte åker ut, utan som är lite längre. Sånna kör jag på, det funkar bra :) tycker hörlurar är lite osmidiga.

mangs
2010-04-26, 11:33
Jag gillar In ear men en störig sak är att man har kroppens rörelser via kabeln fortplantas in via propparna in i öronen. Dvs. vid träning kommer du höra tjomp, hopf und pomp titt som tätt. Jäkligt störigt när man springer och sjukt irriterande vid viktträning. De stänger dock ute annat ljud hyffsat bra.

anton2000
2010-04-26, 11:57
I princip alla inear lurar går sönder efter ett tag. Jag har provat minst 10st olika modeller/märken och det är samma visa varje gång. Ena hörluren slutar att fungera helt plötsligt. De bästa lurarna jag har testat är inear c90. De har lite annorlunda konstruktion som gör att de sitter betydligt bättre i örat än traditionella inear lurar.

Bara att köpa på teknikmagasinet/webbhallen så kan man byta när dom pajar. Jag är nog inne på femte paret på samma kvitto :)

Snobbe
2010-04-26, 13:28
I princip alla inear lurar går sönder efter ett tag. Jag har provat minst 10st olika modeller/märken och det är samma visa varje gång. Ena hörluren slutar att fungera helt plötsligt. De bästa lurarna jag har testat är inear c90. De har lite annorlunda konstruktion som gör att de sitter betydligt bättre i örat än traditionella inear lurar.

Bara att köpa på teknikmagasinet/webbhallen så kan man byta när dom pajar. Jag är nog inne på femte paret på samma kvitto :)

Gör du antagligen något fel. Har haft mina Sennheiser CX300 i ungefär 3år nu. Och dom lever vidare utan problem.

anton2000
2010-04-26, 13:42
Gör du antagligen något fel. Har haft mina Sennheiser CX300 i ungefär 3år nu. Och dom lever vidare utan problem.

Nja jag använder dom väldigt mycket. Varje dag. Det enda jag kan tänka mig är att jag lindar sladden lite löst runt ipoden för att få ner grejerna i fickan t.e.x.
Min brorsa har också samma problem så jag tror inte jag gör något speciellt. Det finns liksom inget sätt att använda lurarna och samtidigt få dom att inte gå sönder. Men visst, vissa håller flera månader utan problem. Men mina senaste lurar, koss KE29E höll i fem dagar. Lite under average mao :)

Shakemynuts
2010-04-26, 13:57
Nja jag använder dom väldigt mycket. Varje dag. Det enda jag kan tänka mig är att jag lindar sladden lite löst runt ipoden för att få ner grejerna i fickan t.e.x.
Min brorsa har också samma problem så jag tror inte jag gör något speciellt. Det finns liksom inget sätt att använda lurarna och samtidigt få dom att inte gå sönder. Men visst, vissa håller flera månader utan problem. Men mina senaste lurar, koss KE29E höll i fem dagar. Lite under average mao :)

Och när man lindar sladden går dom sönder. :D
Delvis så som jag förstått det som eftersom sladden såklart förblir lika lång, så man lindar den på mer eller mindre samma ställe varje gång och det är vad den går sönder av.

Snobbe
2010-04-26, 14:16
Nja jag använder dom väldigt mycket. Varje dag. Det enda jag kan tänka mig är att jag lindar sladden lite löst runt ipoden för att få ner grejerna i fickan t.e.x.
Min brorsa har också samma problem så jag tror inte jag gör något speciellt. Det finns liksom inget sätt att använda lurarna och samtidigt få dom att inte gå sönder. Men visst, vissa håller flera månader utan problem. Men mina senaste lurar, koss KE29E höll i fem dagar. Lite under average mao :)

Jag använder mina varje dag också till min creative zen jag lindar sladden runt min spelare också varje gång den ska ner i fickan. Så jag vet inte hur ni lyckas lr så har jag bara ett par superlurar?:)

anton2000
2010-04-26, 19:34
Frågan är ju hur man får ner lurarna i fickan utan att linda sladden. Bara kötta ner allting är ju värre och då blir det massa trassel. Att alltid gå runt och hålla sladden rak är ju lite opraktiskt/efterblivet.
Men det kan ju vara så att jag bara fått måndagsex tiotals gånger av alla tillverkare under flera år *rolleyes*

Larsson
2010-04-26, 22:05
Frågan är ju hur man får ner lurarna i fickan utan att linda sladden. Bara kötta ner allting är ju värre och då blir det massa trassel. Att alltid gå runt och hålla sladden rak är ju lite opraktiskt/efterblivet.
Men det kan ju vara så att jag bara fått måndagsex tiotals gånger av alla tillverkare under flera år *rolleyes*

Jag tror snarare att det är öronvax som fastnar i in-ear luren och dämpar ljudet, då kan man få uppfattningen att luren är trasig. Köp ett par där du själv kan göra rent hörluren. Eller så är du väldigt oförsiktig.

denpa
2010-04-27, 07:07
Jag kör med http://www.dustinhome.se/pd_5010150558.aspx

Nackdel: Dom omsluter inte öronen helt och hållet.
Fördel: Man kan springa och träna utan att dom rör sig eller är i vägen.

Alter ego
2010-04-27, 07:15
Jag kör med http://www.dustinhome.se/pd_5010150558.aspx

Nackdel: Dom omsluter inte öronen helt och hållet.
Fördel: Man kan springa och träna utan att dom rör sig eller är i vägen.

Jag har tidigare kört med Sony MDR-AS50G och dom var kanon. Lite smäckrare och tätare, men kostar lite mer också. Klart värt i mitt tycke. Men dom är väl inga man går runt i ett gym med kanske. :D

http://hifi-ring.com/uploads/posts/sony_mdr-as50g.jpg

Litecore
2010-07-22, 14:23
jag köpte ett par Philips SHQ3000 för att ha när jag springer och det lät ju jättebra
med allt om att dom är svettåliga och går att skölja av under rinnande vatten men
tyvärr är passformen otroligt dålig. jag får trycka in dom i örat igen efter 20 steg-ish
och det är extremt irriterande! ljudet är jättebra imho men jag måste ha nya lurar..

http://www.productwiki.com/upload/images/philips_shq3000-400-400.jpg

tidigare använde jag ett par shure SE210 men dom gick sönder av nån anledning
och philips-lurarna blev en nödlösning som jag fick ångra bittert såhär i efterhand..
söker en in-earvariant med så kort kabel som möjligt då jag har mp3spelaren i ett
halsband och en lång kabel blir bara jobbigt. ännu ett minus att lägga till för philips.

rooz
2010-07-22, 14:28
Senhieser 300CX

Används till styrekträning,löpning osv.

Väldigt bra lurar! Jävligt nöjd med kvalitet och framför allt hållbarhet. Haft sönder Ipod org-lurar,skullcandy icons,koss pluggs. Men Senheiser har hållit bra.

Skön bas, opti för tung hiphop*drool*

Vunnis
2010-07-22, 16:09
http://eu.razerzone.com/gaming-audio/razer-moray-plus har funkat för mej ~ett halvår. Fiiina grejer! Finns utan mic också, så betalar man 20 euro mindre, fast då kan man ju inte prata me nån?
Köpte ett par på HIFI-klubben innan som funkade som antons2000s, man använde dom nån månad o sen fick man byta dom :furious:

champion
2011-02-17, 21:09
Då har mina lurar pajat efter ca 1½år :(
Finns det fler tips på bra lurar(inte In-Ear)? Kommer att använda dom varje dag. Så måste vara tåliga.

rooz
2011-02-18, 09:59
Senhieser 300CX

Används till styrekträning,löpning osv.

Väldigt bra lurar! Jävligt nöjd med kvalitet och framför allt hållbarhet. Haft sönder Ipod org-lurar,skullcandy icons,koss pluggs. Men Senheiser har hållit bra.

Skön bas, opti för tung hiphop*drool*
Dessa är nu dödade. A-Jays Three inköpta. Får se hur länge dessa håller. Har Garanti på 2 år iaf.

PowPow
2011-02-18, 10:19
Då har mina lurar pajat efter ca 1½år :(
Finns det fler tips på bra lurar(inte In-Ear)? Kommer att använda dom varje dag. Så måste vara tåliga.

Köpte ett par a jays four häromveckan. Känns bastantare än mina gamla sennheizers (cx300). A jays three om du inte har dem till telefonen.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=791054

kaffekopp
2011-02-18, 11:51
http://www.amazon.co.uk/dp/B002QUZ3NG/ref=asc_df_B002QUZ3NG2063290?smid=A3K6GQAEB30O0C&tag=googlecouk06-21&linkCode=asn&creative=22218&creativeASIN=B002QUZ3NG

kanske kostar en del, men har hafft samma problem som dig, mina horlurar gick sonder varannan vecka typ.. dom har har hallt i sakert 18 manader an sa lange, ljudet ar ohyggligt bra, och den har ett digitalt filter som tar bort att ojud som kommer utanifran...

basta kopet jag har gjort hittils utan tvivel

Snobbe
2011-02-18, 17:58
http://www.head-direct.com/product_detail.php?p=38 bästa lurarna som jag haft för IEM. jag har bytt ut earbudsen till skumgummi buds så do msitter bra mycket skönare och bättre. Finns mycket recensioner och de är väldigt högt rankade på head-fi t.ex. som är typ det största audiofilforumet på nätet.

Jag använder de dagligen har dock inte tränat i dom men förutsatt att du inte tappar en vikt på dom så håller dom nog för det också. men ja de kostar 89dollar inkl frakt ja fick dom på 4arbetsdar från kina och de har en kvalité på ljudet som går upp mot 200dollar klassen.

MtotheM
2011-02-18, 18:21
Samma händer för mig som för anton2000.

Problemet för mig är ofta att en slutar funka pga av att sladden går sönder inne i gummit. Tyvärr så kan jag inte hitta några lurar med lite tjockare sladd :/

Joe Hardgainer
2011-02-18, 18:30
http://teknikmagasinet.se/db.pl?tf=product.html&artnr=110542

Bästa köpet jag gjort. Bra ljud och extremt stryktåliga.

anton2000
2011-02-18, 18:43
Nu har jag lämnat in-ear träsket för gott! Har kört på dom här lurarna i flera månader och är hur nöjd som helst. Kanonbra ljud och dom sitter jättebra när man tränar och isolerar tillräckligt bra för att man inte ska störas av gymmusiken utan att behöva brassa på full volym. Men det skönaste är att man slipper hålla på och mecka med att få in lurarna i öronen så att dom sitter. Bara att ta/på av på enklaste sätt.

http://images.webhallen.com/product/108706
http://www.webhallen.com/hemelektronik/108706-akg_horlur_k404

Snobbe
2011-02-18, 18:59
Nu har jag lämnat in-ear träsket för gott! Har kört på dom här lurarna i flera månader och är hur nöjd som helst. Kanonbra ljud och dom sitter jättebra när man tränar och isolerar tillräckligt bra för att man inte ska störas av gymmusiken utan att behöva brassa på full volym. Men det skönaste är att man slipper hålla på och mecka med att få in lurarna i öronen så att dom sitter. Bara att ta/på av på enklaste sätt.

http://images.webhallen.com/product/108706
http://www.webhallen.com/hemelektronik/108706-akg_horlur_k404

Jo slutna lurar är ju bäst men måste va jobbigt o gymma i dom? Angående inear och kablar så är det tyvärr ett problem men de flesta butiker har bra garanti angående det imo. t.ex. så har Thomann.de (dom har svensk support och skickar grejjer inom 5dar typ) egen thomann garanti på 3år.

Olegh
2011-02-18, 19:37
Jo, visst är det skönt att slippa in-ear, men vad gör man egentligen på gymmet om man föredrar vanliga lurar? Lallar runt? Jag blir åtminstone svettig när jag tränar och då är allt annat än in-ear dödn.

nínían
2011-02-18, 20:49
http://www.head-direct.com/product_detail.php?p=38 bästa lurarna som jag haft för IEM. jag har bytt ut earbudsen till skumgummi buds så do msitter bra mycket skönare och bättre. Finns mycket recensioner och de är väldigt högt rankade på head-fi t.ex. som är typ det största audiofilforumet på nätet.

Jag använder de dagligen har dock inte tränat i dom men förutsatt att du inte tappar en vikt på dom så håller dom nog för det också. men ja de kostar 89dollar inkl frakt ja fick dom på 4arbetsdar från kina och de har en kvalité på ljudet som går upp mot 200dollar klassen.

En snabbvisit på head-fi.org kommer resultera i att man fastnar i timmar, och hela tiden ökar sin hörlursbudget; det är mångas erfarenhet av siten. :)

Jag rekommenderar också skumgummitoppar före silikongummitopparna till in-ear. Silikontopparna är enklare att hålla rena, men de är inte i närheten av lika sköna, plus att de är mer sliriga i öronen. Nackdelen med skumgummi är att de har en tendens att bli rätt öronvaxiga efter ett tag; men då de är billiga så är det bara att köpa ett tjugotal som man byter ut med jämna mellanrum.

Gällande kabeln så ska man aldrig rycka i kabeln när man ska ta ut lurarna. Fatta istället tag på själva lurarna för att lyfta ut dem. Snurrar man kabeln runt mobil/mp3spelare så är det bara att hålla i kabeln och släppa taget om mp3spelaren så att kabeln snurras av; som man alltid gjorde med NES-kontroller när man var liten.

Här har ni en butiksrek. med skumgummitoppar för de flesta märken & modeller.
http://complyfoam.com/
Tar kort, skickar snabbt, dollarn är låg (jag slapp tull, men hade väl bara röta).

anton2000
2011-02-18, 21:15
Jo, visst är det skönt att slippa in-ear, men vad gör man egentligen på gymmet om man föredrar vanliga lurar? Lallar runt? Jag blir åtminstone svettig när jag tränar och då är allt annat än in-ear dödn.

Grejen med dom lurarna är att dom inte är helt slutna, lite samma sak som typ koss porta pro men bättre imo. Sen tål dom svett väldigt bra :) Aldrig haft problem med att dom åker av och då har jag kört cardio och riktigt grisiga gympass med en triljon set med dom lurarna.

mikaelj
2011-02-18, 21:32
Sennheiser OMX680i Sports

Öronbygel och tål att bli badade i vatten i några timmar.

Snobbe
2011-02-19, 10:18
Annars finns ju dessa http://www.ubanana.com/intro.html jag har ingen aning hur dom sitter hur dom låter eller något men det är en mp3 spelare som man sätter bakom öronen (ganska självklart på bilden). Man kan simma med den osv den är helt säker i vattnet ner till några meter vad jag fatta det som. Eftersom den nästintill saknar kablar så lär dom inte gå sönder.

bear.flowertwig
2011-02-19, 13:03
Kört två par Sennheiser CX 300 hitills. Mycket bang fot the buck. Håller längre och har bra ljud. Används varje dag.

Skulle dock behöver tips på något liknande att springa med men som sitter bättre? Å andra sidan, så länge det är ett par hörlurar med silikon/skumgummitoppar borde de ju vara utbytbara och därmed anpassningsbara?

Doggeh
2011-02-19, 13:10
Koss porta pro funkar bra för mig, inte de fagraste lurarna. Men det duger för att träna i.

bear.flowertwig
2011-02-19, 13:23
Koss porta pro funkar bra för mig, inte de fagraste lurarna. Men det duger för att träna i.

Tvärtom, 80-talsdesignen är ju riktigt retrosnygg. Kör också i dem då och då, trevligt att få lite bas nån gång... Däremot skulle jag önska att de hade en sladd som gick ner på ena sidan istället för i mitten.

Olegh
2011-02-19, 13:45
Grejen med dom lurarna är att dom inte är helt slutna, lite samma sak som typ koss porta pro men bättre imo. Sen tål dom svett väldigt bra :) Aldrig haft problem med att dom åker av och då har jag kört cardio och riktigt grisiga gympass med en triljon set med dom lurarna.

Jag har ju inte testat så jag kan inte säga emot, tänkte bara att lädret på öronmuddarna borde bli riktigt läskigt när man dryper svett. Bättre än porta pro köper jag dock absolut, för när där de muddarna blir svettiga.. ugh, aldrig igen.

vicarious
2011-08-20, 10:40
Bump på denna, min egna tråd.

Jag behöver nya hörlurar. Problemet jag har är att om jag har min iPod i fickan så är sladden för kort upp till öronen. Det drar i sladden när man rör sig och oftast så faller ena hörluren ut. Detta är alltså med 1.2m sladdlängd.

Finns det några hörlurar som har LÄNGRE sladd än 1.2m? Letat som en tok men alla verkar köra med standard 1.2m. Blir tokig *gah!*

Inge Enveten
2011-08-20, 11:49
Bump på denna, min egna tråd.

Jag behöver nya hörlurar. Problemet jag har är att om jag har min iPod i fickan så är sladden för kort upp till öronen. Det drar i sladden när man rör sig och oftast så faller ena hörluren ut. Detta är alltså med 1.2m sladdlängd.

Finns det några hörlurar som har LÄNGRE sladd än 1.2m? Letat som en tok men alla verkar köra med standard 1.2m. Blir tokig *gah!*

Vill du ha in ear? Jag tränar nämligen med heltäckande och tycker det fungerar asbra. Blir lite svettigt men det är bara till att ta av o torka på tishan eller en handduk. Ett par AKG, kan inte modellnamnet. Rekommenderas iaf!

vicarious
2011-08-20, 11:53
Vill du ha in ear? Jag tränar nämligen med heltäckande och tycker det fungerar asbra. Blir lite svettigt men det är bara till att ta av o torka på tishan eller en handduk. Ett par AKG, kan inte modellnamnet. Rekommenderas iaf!

Ja in-ear hade varit bäst, jobbigt när man svettas mycket. Tack för tipset iaf!

willtjam
2011-08-20, 12:35
Jag kör bluetooth-lurar som jag fäster i halskanten på tröjan. Är aldrig någon sladd som är i vägen eller som rycks ur.
Nu går det väl inte på just Ipod, men det kanske hjälper någon i framtiden.

vicarious
2011-08-20, 12:46
Jag kör bluetooth-lurar som jag fäster i halskanten på tröjan. Är aldrig någon sladd som är i vägen eller som rycks ur.
Nu går det väl inte på just Ipod, men det kanske hjälper någon i framtiden.

Mjo fick det tipset av en polare, funkar säkert fint till mobilen men knepigt med iPod som sagt.

Moe Lestor
2011-08-20, 13:52
Köp en förlängningssladd annars.

Alzie
2011-08-20, 14:03
http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=6734241

Sitter sjukt bra, åker aldrig ur örat och riktigt bra ljud :)

Edit: Om de går sönder så har du 1 års garanti, då är det bara att gå till butiken och få ett par nya

vicarious
2011-08-20, 14:08
Köp en förlängningssladd annars.

Det var ett bra tips, tack.

http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=6734241

Sitter sjukt bra, åker aldrig ur örat och riktigt bra ljud :)

Edit: Om de går sönder så har du 1 års garanti, då är det bara att gå till butiken och få ett par nya

Bara 1.2m sladd på dessa också.

Inge Enveten
2011-08-20, 16:37
Testa heltäckande! Tror inte du kommer ångra dig!

anton2000
2011-08-20, 17:26
Testa heltäckande! Tror inte du kommer ångra dig!

+1. Tror det var jag som tipsade dig om dom heltäckande från AKG förut om jag inte missminner mig. Riktiga kalaslurar är det iaf!

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=580662

Inge Enveten
2011-08-20, 17:28
+1. Tror det var jag som tipsade dig om dom heltäckande från AKG förut om jag inte missminner mig. Riktiga kalaslurar är det iaf!

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=580662

Ja mycket möjligt och jag är evigt tacksam! :)