handdator

Visa fullständig version : Innan läggdags, kolhydrater?


clash
2002-06-17, 22:40
Brukar dricka Protec+ innan jag går och lägger mig med 3-4dl mjölk till. Läste från en medlem här på forumet att kolhydraterna omvandlas till fett. Men så några kolhydrater som kommer från mjölken kan väl behövas över natten?

Ändå att man sover så måste man väl göra av med en liten del kolhydrater på en hel natt?

Men om jag skulle ha fel kan då någon tala om för mig när jag som senast kan äta mina sista kolhydrater, innan jag går och lägger mig?

Munter
2002-06-17, 22:52
Fettinlagring sker inte ovillkorligt, men se logiskt på det. Stoppar du i dig kolhydrater och sedan lägger dig och sover så har ju inte kroppen så stor nytta av dessa. Men några deciliter mjölk är inte hela världen och jag är tveksam till att dessa långsamma kolhydrater som finns i mjölken skulle kunna inlagras...men å andra sidan, varför inte spela säkert och ta vatten istället ?

[ 17 Juni 2002: Inlägget har ändrats av: munter ]

Dasse
2002-06-18, 00:18
Jag har läst att KH i väldigt liten utsträckning kan förvandlas till fett, inte ens vid extrema måltider på ca 500g KH. Om man konstant överäter kan kroppen dock antagligen ändra på detta, dock tror jag inte att dina ca 15-20g KH skulle utgöra någon fara ens under natten. :)

Petrus
2002-06-18, 05:42
Kolla in svaret från Dasse!.. Jag håller med honom, det är ytterligare en av många sagor. JA, kolhydrater KAN omvandlas till fett men då behöver du ett underskott på fett eller en enorm konsumtion på kolhydrater. Det är inte en chans att dom få kolhydraterna du får i dig genom mjölken på kvällen skulle omvandlas.
Tvärtom tycker jag att du SKA blanda din proteindrink i mjölk, speciellt på kvällen. Du måste yha stadiga insulinnivåer i blodet för att proteinet ska nå musklen effektivt. + att sömn är bra för frigörandet av GH vilket också måste ha insulinnivåer för att göra någon nytta för muskeltillväxten.
Drick på!!!
Vänligen,

Petrus

250cc
2002-06-18, 13:52
Man förbrukar runt 70 kcal i timmen när man sover(tror jag), om man väger runt 70kg.
Alltså ca: 150 om man är man. :D :cool: :D

clash
2002-06-18, 18:59
Tack så mycket för svaren, fortsätter med mjölken!

ilikeu
2006-05-27, 19:41
kan man äta en vanlig måltid innan läggdags alltså ris pasta,ets med kött,fisk etc?..
eller ska man helst dra ner lite på kolhydraterna?..

själv så äter jag en vanlig måltid annars blir jag hungrig, vad säger ni om det??

King Grub
2006-05-27, 19:43
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=54326&highlight=middag