handdator

Visa fullständig version : Byta träningsschema till 5x5 - Hur påverkas volym?


Picap
2010-04-25, 22:08
Hallå Hallå!
Nu är det så att jag tränat efter eget schema då jag kört igenom varje kroppsdel två gånger i veckan och jag har kört på relativt låga reps. Personligen tycker jag att det gett trevliga ökningar både styrke och volymmässigt men är nu nyfiken på att testa ett 5x5 schema.

Det som intresserar mig ser ut på följande vis

Monday (Heavy Day)

Back Squats: 5 x 5 ramping to limit
Bench Press: 5 x 5 ramping to limit
Deadlifts: 5 x 5 ramping to limit or Bent-Over Rows: 5 x 5 ramping to limit
Incline Dumbbell Press: 2 x 20
Calf Raises: 3 x 30

Wednesday (Light Day)

Back Squats: 5 x 5 using 50 lbs less than Monday or Lunges: 4 x 6 ramping to limit
Good Mornings: 4 x 10 or Stiff-Leg Deadlifts: 4 x 10
Overhead Press: 5 x 5 ramping to limit
Dips: When you can do 20 reps, start adding weight and drop the reps back to 8
Curls: 3 x 15

Friday (Medium Day)

Back Squats: 5 x 5 using 20 lbs less than Monday
Incline Bench Press: 5 x 5 ramping to limit
Shrugs: 5 x 5 ramping to limit or Clean High Pulls 5 x 5 ramping to limit
Straight Arm Pullovers: 2 x 20
Chins: 4 sets to failure


Anledningen till mitt byte av träningsschema är för att jag är mer intresserad av att bygga styrka just nu då jag är nöjd med den volym jag har för tillfället. Jag undrar däremot ifall ett sådant schema som detta innebär risk att förlora volym hos muskelgrupper som inte får så mycket fokus här (t.ex biceps) eller om aktiveringen från Chins och ryggövningar samt curlsen kommer att räcka för att bibehålla och kanske till och med öka? Ibland finns det ju sanning i uttrycket "Less is more"!

Tacksam för hjälp!

limenka
2010-04-25, 22:12
Anpassa upplägget efter vad du är ute efter.
Armar och axlar kan du lika gärna köra högrep på under styrkeperioder.

Pjotor
2010-04-26, 06:24
Bill Starrs Strength Factor-program, alltså. Det är alldeles finfint. Kom dock ihåg att det vänder sig till de som har tränat ett tag och inte längre ökar hyfsat snabbt i vikter.

Som svar på din fråga så räcker antagligen mängden övningar till för att hålla muskelvolymen. Jag skriver "antagligen" eftersom jag inte har kört programmet själv.

JoeyP
2010-05-06, 09:19
Klart det där lär behålla volymen? Bara bas övningar typ.

siimon89
2010-05-06, 09:20
Vad är dina stats och din vikt? Inte ens säkert att du behöver ett Intermediate program redan.