handdator

Visa fullständig version : Lågrep kontra högrep slitage


johanhej
2010-04-25, 17:59
Hejhallå!

Har funderat ett tag över låg- och högrep. Har använt både sökfunktionen och google utan att hitta något tillfredställande svar.

Om man kör lågrep, bör man då köra fler set för att komma upp i högre volym?

Om man kör högrep, bör man då köra färre set, eftersom man lätt kommer upp i hög volym?

Tack på förhand!

johanhej
2010-04-25, 19:29
bump!

siimon89
2010-04-25, 19:41
Beror ju självklart på olika faktorer såsom träningserfarenhet och hur långt du kommit i din träning.

Populära program för nybörjare såväl som mer erfarna grundar sig i 3x5 och 5x5 reps är Starting Strength och Stronglifts som förmodligen är de två vanligaste i den kategorin som fungerar ypperligt.

http://www.stronglifts.com
http://startingstrength.wikia.com/wiki/Starting_Strength_Wiki

johanhej
2010-04-25, 20:18
Tack men ditt svar hjälpte inte nämnvärt :)

Förtydligande så menar jag: Behövs fler antal set vid lågreps träning, kontra högrep?

panzerpig
2010-04-25, 21:30
Behövs och behövs. Tränar du lågreps med 85-95% av max, tex, så orkar du antagligen inte så många set, om du inte vilar riktigt länge mellan varje set.
Kör du mer explosivt, säg 3 reps på 60% av max så kan du ju köra fler reps innan du är trött.

jag brukar ligga någonstans mellan 80-95% 3-6 reps och kör oftast bara 1-3 tunga set (efter uppvärmingen), det har funkat bra.

Hur tränar du nu? Vad vill du nå med träningen? Styrka? Volym?

johanhej
2010-04-25, 21:57
Behövs och behövs. Tränar du lågreps med 85-95% av max, tex, så orkar du antagligen inte så många set, om du inte vilar riktigt länge mellan varje set.
Kör du mer explosivt, säg 3 reps på 60% av max så kan du ju köra fler reps innan du är trött.

jag brukar ligga någonstans mellan 80-95% 3-6 reps och kör oftast bara 1-3 tunga set (efter uppvärmingen), det har funkat bra.

Hur tränar du nu? Vad vill du nå med träningen? Styrka? Volym?

Just nu tränar jag lite hux som flux. Har svårt att bestämma vilket schema jag ska köra på. Provat det mesta, och har väl tränat helt tokfel mestadels av mina 1,5 år.

Försöker köra på ett schema där jag tränar varje muskel var 4rde dag åtminstone, eventuellt femte. Som idag tex blev det 9 set rygg med ~11 reps per set. Känns som det är för mycket då jag vill träna samma muskel om 4 dagar.

Det jag vill uppnå är framförallt volym. Styrkan kommer men volymen släpar så att säga.

Statsen är väl hyffsade med tanke på kroppsvikt, så är inte helt nybörjare.