handdator

Visa fullständig version : Träna fram konturer på armarna.


Running_b
2010-04-25, 16:21
Hur ska jag egentligen göra för att träna fram konturerna på armarna?

Jag har synliga konturer och lågt kroppsfett annars över hela kroppen. Men kollar man från sidan på armarna så ser de helt raka och tråkiga ut.
Grejen är den att jag just inte tränar speciellt mycket armar separat. Vill inte få stora armar vilket man är rädd för när man kör triceps osv. Vet så många som tränar mycket triceps och det enda som verkar hända är att armarna blir en stor klump. Ser inte snyggt ut.

Så, vad och hur ska man träna för att få fram konturer men samtidigt inte biffa upp armarna så mycket? Träna yttre axlar och skippa triceps kanske? Att bulka sen deffa är inget jag är intresserad av btw.

Tack på förhand.

Sjoba
2010-04-25, 16:26
Om du vill få fram konturerna på din triceps så måste den naturligtvis bli större och kroppsfettet ska vara lågt, det finns inget annat sätt. Tror inte du behöver oroa dig för att få för stora armar i första taget, det händer inte över en natt.

Samma sak gäller över hela kroppen, det finns inget speciellt man kan göra förutom att skaffa större/mindre storlek på muskeln och skaffa mer/mindre kroppsfett.

Att armarna blir som du beskriver det "en stor klump" beror på att kroppsfettet är högt, vilket gör att konturerna inte syns så väl.

Running_b
2010-04-25, 16:40
Det är så det ligger till alltså.
Men går det alltså inte att "forma" på något sätt?
Det är på något sätt ändå väldigt konstigt att övriga kroppen har lågt kroppsfett. Men när det kommer till mina armar så syns knappt konturerna.

Är inte tanken om att träna yttre axlar mycket och skippa triceps en bra idé då? Mycket av konturerna på armarna är ju just att man har en axlarna ser ut som en "kula" med en synlig kant. Triceps gör väl ändå mest att hela armen blir större och det är ju just det jag vill undvika..

vicarious
2010-04-25, 16:58
Det är så det ligger till alltså.
Men går det alltså inte att "forma" på något sätt?
Det är på något sätt ändå väldigt konstigt att övriga kroppen har lågt kroppsfett. Men när det kommer till mina armar så syns knappt konturerna.

Är inte tanken om att träna yttre axlar mycket och skippa triceps en bra idé då? Mycket av konturerna på armarna är ju just att man har en axlarna ser ut som en "kula" med en synlig kant. Triceps gör väl ändå mest att hela armen blir större och det är ju just det jag vill undvika..

Nej det går inte direkt att forma musklerna som man vill. Det är dina gener som styr det där, finns inte så mycket du kan göra. Vissa kan ha väldefinierade armar men fettansamlingar på t ex magen samtidigt.

Running_b
2010-04-25, 17:45
Nej det går inte direkt att forma musklerna som man vill. Det är dina gener som styr det där, finns inte så mycket du kan göra. Vissa kan ha väldefinierade armar men fettansamlingar på t ex magen samtidigt.

Tragiskt det där. Kan ju inte forma musklerna, men träna vissa muskler mer än andra är ju ändå att styra kroppens form-upplägg :)

Ingen som tycker det låter vettigt att kötta på mer på axlarna?

gotdapump
2010-04-25, 17:50
Vill du ha bra armar - träna armar! Att de ser väldigt raka ut kan bero på att du har underutvecklade armar..

Frillan
2010-04-25, 17:51
Finns det konkreta bevis som talar för att man inte kan ''forma'' en muskel?

Christyle
2010-04-25, 18:00
Hur ska jag egentligen göra för att träna fram konturerna på armarna?

Jag har synliga konturer och lågt kroppsfett annars över hela kroppen. Men kollar man från sidan på armarna så ser de helt raka och tråkiga ut.
Grejen är den att jag just inte tränar speciellt mycket armar separat. Vill inte få stora armar vilket man är rädd för när man kör triceps osv. Vet så många som tränar mycket triceps och det enda som verkar hända är att armarna blir en stor klump. Ser inte snyggt ut.

Så, vad och hur ska man träna för att få fram konturer men samtidigt inte biffa upp armarna så mycket? Träna yttre axlar och skippa triceps kanske? Att bulka sen deffa är inget jag är intresserad av btw.

Tack på förhand.

Jag fattar precis vad du snackar om fastän du beskriver det på ett vrickat sätt konstigt nog och det som styr hur stor din kropp blir är faktiskt kosten/maten du kan ej forma muskler men du kan göra den större/mindre och säg att du tränar armar riktigt tungt men går på kcal balans istället eller kcal underskott så kan inte armarna bli för grova tro mig jag vet. Det som kmr hända istället är att dina muskler kmr se mycket hårdare ut definerade & inte större där fick du svaret

ARMSTARK
2010-04-25, 18:02
Har ingen amerikansk doktorsavhandling att hänvisa till, men det är tyvärr allmänt känt, med miljoner träningstimmar som bevis, det går inte att forma en muskel genom specifik träning. Det är genetiskt. :(

zeusden1
2010-04-25, 18:12
Finns det konkreta bevis som talar för att man inte kan ''forma'' en muskel?

För att belysa din frågeställnings bristande punkt, skriver jag här nedan utan den;

Finns det konkreta bevis för att man kan "forma" en muskel?

Arne Persson
2010-04-25, 18:19
Hur ska jag egentligen göra för att träna fram konturerna på armarna?

Jag har synliga konturer och lågt kroppsfett annars över hela kroppen. Men kollar man från sidan på armarna så ser de helt raka och tråkiga ut.
Grejen är den att jag just inte tränar speciellt mycket armar separat. Vill inte få stora armar vilket man är rädd för när man kör triceps osv. Vet så många som tränar mycket triceps och det enda som verkar hända är att armarna blir en stor klump. Ser inte snyggt ut.

Så, vad och hur ska man träna för att få fram konturer men samtidigt inte biffa upp armarna så mycket? Träna yttre axlar och skippa triceps kanske? Att bulka sen deffa är inget jag är intresserad av btw.

Tack på förhand.


Hur länge har du tränat? 1 månad? 2 månader?

Sjoba
2010-04-25, 18:21
Finns det konkreta bevis som talar för att man inte kan ''forma'' en muskel?

Hur har du tänkt dig att man ska "forma" en muskel? Man kan ändra storleken på muskeln, och till viss del forma den genom att försöka attackera vissa muskelfibrer / muskelbukar mer än andra, men i det stora hela är det generna som styr.

gotdapump
2010-04-25, 18:31
Hur har du tänkt dig att man ska "forma" en muskel? Man kan ändra storleken på muskeln, och till viss del forma den genom att försöka attackera vissa muskelfibrer / muskelbukar mer än andra, men i det stora hela är det generna som styr.

Ja, du besvarade din egna frågeställning i samma inlägg. Det kanske var så han tänkte?..

cero
2010-04-25, 18:36
Hur länge har du tränat? 1 månad? 2 månader?

Vad spelar det för roll?

LoTiX
2010-04-25, 18:56
Vad spelar det för roll?

För att frågeställningen och de felaktiga kunskaperna om kroppen oftast kommer från folk som är rätt gröna på området?

Sjoba
2010-04-25, 19:13
Ja, du besvarade din egna frågeställning i samma inlägg. Det kanske var så han tänkte?..

Om det var så han tänkte så svarade jag ju med att det mest är generna som bestämmer.

HulkH
2010-04-25, 22:50
Tror som många andra att det är genetiskt, är nog svårt att forma en muskel, dock så kan du ju se till att (som någon sa) träna armar, om du vill ha snyggare armar :)
Du kan ju också försöka specificera dig på just den muskeln du vill ha större :)

Running_b
2010-04-26, 15:31
Jag har tränat i 2 år utan några större uppehåll alls.

Men frågan lever kvar.. är det ingen som har erfarenhet av hur stor roll axlarna spelar för utseendet av sk. "väldeffinerade armar". Ingen som biffat upp axlarna mycket och sedan sett stora skillnader och en regäl kant mellan tricpes och yttre axlar? Det borde göra stor skillnad och kanske en bra väg att gå om man inte vill bygga jättestora genom att träna triceps, men ändå få mer konturer.

malleman
2010-04-26, 15:44
Vill du ha bra armar - träna armar! Att de ser väldigt raka ut kan bero på att du har underutvecklade armar..

Alternativt ett hjärnspöke.. Är du, TS, säker på att det är armarna är så farliga, när du säger att du har synliga konturer och lågt kroppsfett annars över hela kroppen. Inget som du bara får för dig!? Tror många skulle må bättre av att inte fokusera så mycket på sin egen kropp, utseende.

MVH

Doctor Snuggles
2010-04-26, 16:03
Jag har tränat i 2 år utan några större uppehåll alls.

Men frågan lever kvar.. är det ingen som har erfarenhet av hur stor roll axlarna spelar för utseendet av sk. "väldeffinerade armar". Ingen som biffat upp axlarna mycket och sedan sett stora skillnader och en regäl kant mellan tricpes och yttre axlar? Det borde göra stor skillnad och kanske en bra väg att gå om man inte vill bygga jättestora genom att träna triceps, men ändå få mer konturer.

Om du kan bygga "stora" axlar utan att bygga armarna något nämnvärt så har du sådana gener. Det är i princip så enkelt. Att bara träna axlar utan armar skulle innebära att du i princip bara kör sidolyft av olika slag. Aldrig sett någon som bara kör så. Testa i ett år och återkom.

Vanish
2010-04-26, 16:25
Du är inte intresserad av varken bulk eller deff, inte heller att träna armar. Men har fått svar på att du mer muskler/mindre fett är det som gör att dina muskler "syns".

Och vill hitta en genväg till biffiga armar... Jag tror på att sluta leta alternativ till det hela, antingen tränar du armar så du blir större eller så går du ner mer i fett. Eller ja, så skaffar du andra gener =)

vicarious
2010-04-26, 16:40
Jag har tränat i 2 år utan några större uppehåll alls.

Men frågan lever kvar.. är det ingen som har erfarenhet av hur stor roll axlarna spelar för utseendet av sk. "väldeffinerade armar". Ingen som biffat upp axlarna mycket och sedan sett stora skillnader och en regäl kant mellan tricpes och yttre axlar? Det borde göra stor skillnad och kanske en bra väg att gå om man inte vill bygga jättestora genom att träna triceps, men ändå få mer konturer.

Njae, det handlar i grund och botten om fett. Visst, mer muskler med samma mängd fett ger en bättre ratio men tror ändå det är deffa som gäller.

davvvan
2010-04-26, 16:47
Genetiken styr väl en hel del med.