handdator

Visa fullständig version : Försvunnet worddokument, datorhjälp, tack!


Gädda
2010-04-25, 12:01
Hej!

Hoppas det finns nån riktigt datorkunnig person här som kan hjälpa mig. Det är nämligen som så att jag igår satt och skrev på en uppsats i word hela dagen, jag hade först mejlat worddokumkentet till mig själv och gjorde en jättetabbe då jag endast öppnade dokumentet från mejlen (sparade inte), började skriva och sparade bara genom att trycka på diskettsymbolen under arbetets gång.

Jag lämnade datorn för att gå ett ärende, varpå någon famlijemedlem slog av datorn. När jag slog på datorn och skulle fortsätta skriva kan jag inte hitta dokumentet någonstans, trots en massa sökningar och dylikt... Riktigt surt att en hel dags arbete gick upp i rök.

Jag undrar om nåtgon vet var mitt worddokument kan ha hamnat? Är bergsäker på att jag sparade hela tiden under arbetets gång, men vet ju inte var någonstans jag sparade det. Kan det bara försvinna om det hamnar i någon tempmapp?

Kan ju nämna att jag har windows vista.

Vore oerhört tacksam för hjälp!

Zakath
2010-04-25, 12:03
Hej!

Hoppas det finns nån riktigt datorkunnig person här som kan hjälpa mig. Det är nämligen som så att jag igår satt och skrev på en uppsats i word hela dagen, jag hade först mejlat worddokumkentet till mig själv och gjorde en jättetabbe då jag endast öppnade dokumentet från mejlen (sparade inte), började skriva och sparade bara genom att trycka på diskettsymbolen under arbetets gång.

Jag lämnade datorn för att gå ett ärende, varpå någon famlijemedlem slog av datorn. När jag slog på datorn och skulle fortsätta skriva kan jag inte hitta dokumentet någonstans, trots en massa sökningar och dylikt... Riktigt surt att en hel dags arbete gick upp i rök.

Jag undrar om nåtgon vet var mitt worddokument kan ha hamnat? Är bergsäker på att jag sparade hela tiden under arbetets gång, men vet ju inte var någonstans jag sparade det. Kan det bara försvinna om det hamnar i någon tempmapp?

Kan ju nämna att jag har windows vista.

Vore oerhört tacksam för hjälp!

Öppna dokumentet via mejlen igen (bara öppna, ej spara), välj spara som och kolla på adressen där det hamnar default. Där ligger antagligen också ditt arbete.

omnibus
2010-04-25, 12:05
C:\Documents and Settings\Apan Apansson\Lokala inställningar\Temp

Kolla där, har själv haft tur att hitta "försvunna" saker där.

Edit: Såg nu att du körde Vista, kanske är samma där?

Gädda
2010-04-25, 12:08
Öppna dokumentet via mejlen igen (bara öppna, ej spara), välj spara som och kolla på adressen där det hamnar default. Där ligger antagligen också ditt arbete.

Jag har gjort det och det hamnar på mina dokument, men där ligger det tyvärr inte:(

Jockefoten
2010-04-25, 12:13
Troligtvis hamnar det i tempmappen med något konstigt filnamn.

Gädda
2010-04-25, 12:28
Var hittar man tempmappen i vista? Finns det bara en?

Mental
2010-04-25, 12:48
Jag skulle säga att det är förlorat, temporära internetfiler brukar spolas vid omstart.

Zakath
2010-04-25, 13:00
Det ligger inte bland recent documents i word heller?

Tricce
2010-04-25, 13:08
OMG!! Du kör säkert windows... Du bör genast byta till linux sen kan du med hjälp av en digital klocka från tidigt 80tal hitta din fil med följande kod!

find /home/08-dude -mtime +7 -user 08-dude -iname '*.bak' -exec rm {} \;

http://www.ohgizmo.com/wp-content/uploads/2007/07/nerd_watches.jpg

Gädda
2010-04-25, 13:45
Det ligger inte bland recent documents i word heller?

Nej det gör det inte. Har dessutom provat att öppna dokument från mejlen och spara igen men inga av dom dokumenten går att hitta sen, finns inte ett spår kvar. Det måste vara fel någonstans.

Jag får helt enkelt skriva om allting :( fy fan.

Mental
2010-04-25, 13:59
Nej, det är tyvärr så, väljer man bara öppna så sparas filen bara temporärt i ett utrymme som sedan rensas. Vill man ha kvar något så måste man se till att spara utanför det självrensande utrymmet. Vet många studenter som i uppsatstider bittert fått erfara hur det är att inte ha koll på sina filsökvägar.

Nitrometan
2010-04-25, 16:14
Som man brukar säga - en riktig karl sparar inte, han kommer ihåg vad han skriver.

Kanske du ska göra ett inlägg i denna tråden?
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=145585