handdator

Visa fullständig version : Erfarenheter om detta?


Virtual1339
2010-04-25, 11:58
Hejsan. Jag skulle vilja fråga en sak av kolo panelen!

Det är så att jag för lite över ett år sedan började banta/deffa, från att ha vägt 122kg väger jag nu i dagens läge 91,5kg. Vilket altså betyder att jag gått ner 31,5kg i vikt, vilket iofs är bra. Men då jag är 179cm lång är jag ännu överviktig.. eller rättare sagt har jag lite mage kvar.

Problemet är att jag har fastnat på denna vikt HÅRT, jag har testat att räkna prick kalorier och varit på ett underskott på 1000kcal men inget hände. Jag slutade räkna, och höll samma vikt.. då började jag äta mindre (främst mindre kolhydrater) och springa, men igen inget hände.

Jag har nu vrit fast på ca 91kg i 2-3 månader, och inget händer fast jag drar ner på maten och godis. Jag har också testat med att lägga mig på kalori balans och sedan fortsätta deffen, men det hjälpte inte heller.

Jag vet inte vad jag skall göra längre, funderar starkt på att köra en välldigt sakta bulk till sommaren 2011 och vara iform då.. om nu viktminskningen skulle släppa tills dess,,

nabben
2010-04-25, 12:59
Först grymt bra av dig att tappa 31,5kg! Grattis till det :)

Jag tycker det låter konstigt att du skulle ligga på 1000 kcal underskott och inte gå ner i vikt. Jag hade samma problem och det varade i 3 veckor sedan började jag tappa vikt igen, 2-3 månader och inget händer verkar underligt. Jag har inte så bra koll på det med kalorier men om jag var du skulle jag nog skriva ner allt du äter under 1 vecka och sedan posta det här på forumet så att alla lättare ser vad det är du får i dig.

Viktnedgången är ju inte linjär och det kan variera väldigt mycket på hur mycket man går upp och ner varje vecka men om du inte bryr dig för mycket om dina muskler så kan du alltid försöka dig på att äta ännu mindre och röra på dig mer och se om något händer då.

Men som sagt skriv ner allt du stoppar i dig under en vecka samt hur mycket du rör på dig så blir det lättare att se var felet kan ligga annars är det bara att kämpa på så kommer det nog ska du se!

GI-Joe
2010-04-25, 13:06
Metabolismen sänks med vikten. Kan vara att du räknar fel?

Chansey
2010-04-25, 13:18
Har du tagit en paus eller har du deffat konstant sedan ett år tillbaka?

Virtual1339
2010-04-25, 15:02
Har du tagit en paus eller har du deffat konstant sedan ett år tillbaka?

Mer eller mindre deffat konstant, har testat kaloribalans i om jag kommer ihåg rätt 3 omgångar.

Jag har under deffen sänkt matintaget succesivt. I alla fall försökt göra så, jag gjorde det i alla fall då jag räknade kalorier!

rolf
2010-04-25, 15:14
Mycket möjligt att problemet ligger i förändrade hormonnivåer orsakade av det långa energiunderskottet. Att ta en kort period moderat överätning med större andel kolhydrat är det första jag kommer att tänka på. Du säger ju att du testat att ligga på balans i perioder men det är ju möjligt att ett litet överskott skulle vara att föredra. Dels för att det är så svårt att verkligen hitta balansen i praktiken eftersom det är omöjligt att exakt uppskatta energiförbrukningen (så du kanske fortfarande låg på underskott), och dels för att "more is more", dvs större överätning borde normalisera hormonnivåerna snabbare.

Virtual1339
2010-04-25, 15:35
Mycket möjligt att problemet ligger i förändrade hormonnivåer orsakade av det långa energiunderskottet. Att ta en kort period moderat överätning med större andel kolhydrat är det första jag kommer att tänka på. Du säger ju att du testat att ligga på balans i perioder men det är ju möjligt att ett litet överskott skulle vara att föredra. Dels för att det är så svårt att verkligen hitta balansen i praktiken eftersom det är omöjligt att exakt uppskatta energiförbrukningen (så du kanske fortfarande låg på underskott), och dels för att "more is more", dvs större överätning borde normalisera hormonnivåerna snabbare.

Tack för inputen rolf! Kan bra bli att jag överäter och tränar på hårt en stund, för att sedan få bort det sista ( det kommer ju mera att skala bort vid överätning, men om jag klarat att deffa 30+ kilo en gång klarar jag en eller flera deffar till, jag vet att jag är stark nog att inte lämna i gamla mönster och bli fet igen!)

Jag vet att denna tråd låter som en jävla whinetråd att jag sitter och äter glass, godis och kakor hela dagarna och gråter över att jag faktist inte går ner i vikt. Men det är inte så.

WHITEFOLKS
2010-04-25, 15:52
Hur mycket äter du under en dag och hur aktiv är du?

Virtual1339
2010-04-25, 16:05
Hur mycket äter du under en dag och hur aktiv är du?

Well. Oftast under en dag blir det, 1- 2 nudel paket + 200g kyckling/tonfisk eller maletkött. Ett mål på en 'restaurang' altså restaurangstorlek (enligt mig ganska liten portion) äter detta p.g.a att jag blir bjuden på detta genom min arbetspraktik, brukar skrapa bort så mycket sås som möjligt om det är fet sås. Och det brukar vara fisk, fågel eller kossa/gris med olika kolhydratskällor. En joghurt om jag hinner på morgonen.till kvällen brukar det bli 1-2 dl glass. Mjölk får jag i mig genom kaffet, och jag dricker ca 4-6 koppar kaffe om dagen.

Nujust gymmar jag inte mycket p.g.a min ekonomiska situation. Men direkt jag har pengar över så går jag på gym. Springer 3-5ggr i veckan, 5km på ca 30 min. Går från punkt A till B ALLTID, för jag har ingen cykel eller bil. Men är mycket stillsittande.

Det är vad jag äter nujust, jag vet inte om det är mycket eller lite.. hmm, kommer att skämmas om jag överäter allt för mycket :/ Men jag går ofta hungrig, så jag har tänkt att det vore en indikator att jag inte överäter iaf..

På hälgen blir det ibland lite chips eller några godisar, men inga hytlösa mängder iaf.

Virtual1339
2010-04-25, 16:06
Men man tycker ju om jag sitter stilla och äter så vikten inte rör sig. Och sedan börjar gå och springa mera borde ju vikten sänkas. Men nej. det gjorde det inte för mig..

WHITEFOLKS
2010-04-25, 16:20
Ok.

I första posten skrev du att räknade kalorierna så jag menade mer mängden kalorier. Känns rätt svårt att uppskatta hur mycket det är.

2 paket nudlar + 200 gram köttfärs skulle jag gissa är cirka 800kcal.

Maten ute kan sedan vara allt mellan 400-1000kcal.

Yogurt är ju inte direkt en standardenhet men 200kcal?

Om du sedan dricker 3% mjölk i kaffet och använder 0.5dl i varje så blir det runt 160kcal.

Glassen blir också svårt att uppskatta men 200kcal igen?

Då slutar du på något som är allt mellan 1800 och 3000kcal och det är exkl något annat som du får i dig.

Sitter du stilla en hel dag så använder du nog inte ens 2500kcal. 5km löpning förbrukar runt 450kcal för dig.

Så det är nog inte helt omöjligt utan till och med troligt att du faktiskt ligger i energibalans.

Virtual1339
2010-04-25, 16:26
Hmm. Ursäkta att jag missförstog det. Har inte räknat kalorier nu på ca 1½ månad, då jag blev så optinojjig då jag inte gick ner i vikt då jag räknade. Men tack som fan att du tog tid och hjälpte mig.

Jag måste sätta mig ner och räkna eller bara för att må bättre i huvudet börja äta mindre alt. röra på mig mera och se om det händer något.

Dock tycker jag det var konstigt att jag satt still i 1½ månad med vikten fast jag räknade kalorier och var på ett kaloriunderskott på 1000 kcal. Och då räknade jag faktist allt jag åt.. Men inte vet jag..

WHITEFOLKS
2010-04-25, 16:29
Hur mycket åt du då?

Sen ska du inte lita på mina uppskattningar heller eftersom de är just uppskattningar :D

Men uppenbarligen äter du ju "för mycket" av en eller annan anledning.

Virtual1339
2010-04-25, 16:36
Hur mycket åt du då?

Sen ska du inte lita på mina uppskattningar heller eftersom de är just uppskattningar :D

Men uppenbarligen äter du ju "för mycket" av en eller annan anledning.

jag låg på ca. 1200-1500 kcal (1500 dagar jag unnade mig gott) per dygn.

jo det är ju sant, men jag ser själv att det är iaf 'ditåt'

det är också sant!

Fru_Flisa
2010-04-25, 16:51
Men jag går ofta hungrig, så jag har tänkt att det vore en indikator att jag inte överäter iaf..


Det skulle jag med gjort om jag åt nudlar och glass till vardags så jag skulle ta det varsamt med en indikator som hunger/belåtenhet kontra kcal underskott...

eriksvensson
2010-04-25, 17:05
Du är väldigt lik mig i startvikt så jag kanske kan komma med något vettigt. Jag började på 120kg i början av året och ligger nu på 98 kg (~2m lång) genom en LCHF-kost. En sak som jag märkte var att jag är lite intollerant mot mejeriprodukter som jag älskar, och det verkar vara lite av en bromskloss för mig. Åt 2 veckor med rikligt med färs, en sås på cremé fraiche/majonäs, en del ägg/bacon samt grädde i mat/kaffe, men vågen gav inga som helst utslag. Jag provade då en riktigt strikt variant av LCHF helt utan mejeriprodukter (mest ägg/bacon/smör) och vågen gick stadigt neråt igen (hade stannat vid 99.5kg och vips så var man nere på 98kg) så det kan vara värt att testa.

Mitt tips är att käka bara ägg och bacon samt smör ett par dagar så ska du få se på grejer! :) Jag räknade även kalorier in/ut under denna tid med/utan mejeriprodukter och det var i snitt 1500-1800 kalorier/dag så jag har inte ändrat energi-intaget nämnvärt för att droppa såpass igen.

Starkt jobbat med dina 31½ kg, sjukt bra! Lycka till framöver!

Erik

WHITEFOLKS
2010-04-25, 17:16
Bara som en sidonotering, smör är också en mejeriprodukt.

Sen 1.5kg kan ju bara vara en dag med mindre mat eller dricka så går du ner det så du ska nog inte dra några större slutsatser av det.

eriksvensson
2010-04-25, 17:21
Bara som en sidonotering, smör är också en mejeriprodukt.

Sen 1.5kg kan ju bara vara en dag med mindre mat eller dricka så går du ner det så du ska nog inte dra några större slutsatser av det.

Sant, menade alla mejeriprodukter utom smör.. :) D.v.s ingen mjölk, cremé fraiche, grädde m.m. Visst kan jag ha fel, därför utvärderar jag under en längre period nu men min mage blir helt uppblåst av många mejeriprodukter (utom smör) även laktosfria, är nånting där som inte går vägen.. jag återkommer när jag vet mer säkert men har hört andra som fått flyt i sin viktnedgång utan mejeriprodukter (exl. smör.)

Kom också ihåg att jag tappat över 20kg när det stannade och tog fart, på ett kolhydratintag under 20 gram/dag så någon nämnvärd glykogen har jag inte.

Edit. Kanske är bättre att säga mjölkprodukter än mejeriprodukter? Hehe, jag vet inte..

Erik

Chansey
2010-04-25, 19:01
Tanka excelmallen och logga allt du käkar. Då blir det succé. Siffrorna ljuger inte!

Men ta ett break i en vecka eller två och käka ordentligt som rolf skrev.