handdator

Visa fullständig version : Halvfabrikat pytt i panna


Hejnomax
2010-04-25, 10:44
Är du okej käk? Lagar mycket mat själv men tänka dra ner på arbetsbördan och köra färdiggjord pytt.

Någon som äter mycket av detta som har några tips vad man bör välja och så?

Såg att willys oxpytt hade härdad palmolja, annars var det billigt. Är det något att oroa sig över?

HulkH
2010-04-25, 10:58
Borde vara helt ok käk, har käkat det några gånge. Ser inga problem med de :)

Hejnomax
2010-04-25, 11:02
Ja eller hur! Man tycker ju det iallafall. Har aldrig riktigt funderat på det men det verkar ju vara perfekt bulkkäk.

slippyfist
2010-04-25, 11:03
Jag brukar alltid tänka: "Är den här maten god?" Är svaret ja så är det nog bäst att du försöker dig på nånting annat. Igår åt jag en äggviteomelett. Deprimerad. Önskar att jag bodde i Texas. Då skulle jag ätit friterade ägg-gulor!

HulkH
2010-04-25, 11:04
Yes, tror inte det är några problem alls :) har dock inte kollat exakt vad den innehåller :D

Shakemynuts
2010-04-25, 11:07
God mat? Är svaret ja kommer jag äta det, i stora mängder.

HulkH
2010-04-25, 11:40
Håller med shake, är det gott så kan du nog käka på :D

Råder dig dock att sluta om du får ett extra öga eller liknande :)

Hejnomax
2010-04-25, 11:42
Och transfetter? Oroa sig eller inte?

Sverker
2010-04-25, 11:46
Inte den blekaste ifall härdad palmolja innehåller några betydande mängder transfetter. Du få kontakta Willys och fråga.



Ska vi vara lustiga så innehåller nog nötköttet MER transfetter än palmoljan.

Hejnomax
2010-04-25, 12:07
Ja okej, svårt att veta alltså. Men jag tar och sammanfattar tråden så här:

Pytt i Panna - Mer bra än anus! :)

Eddie Vedder
2010-04-25, 12:51
Jag brukar alltid tänka: "Är den här maten god?" Är svaret ja så är det nog bäst att du försöker dig på nånting annat. Igår åt jag en äggviteomelett. Deprimerad. Önskar att jag bodde i Texas. Då skulle jag ätit friterade ägg-gulor!

Jag fattar inte det här inlägget. Menar du att allt som är gott per automatik är onyttigt?

Och angående äggen så är det betydligt bättre att välja heläggsomelett än äggvita. Friterade kanske inte är någon höjdare men äggulan i sig är sjukt nyttig.

Turbonisse
2010-04-25, 13:18
Är du okej käk? Lagar mycket mat själv men tänka dra ner på arbetsbördan och köra färdiggjord pytt.

Någon som äter mycket av detta som har några tips vad man bör välja och så?

Såg att willys oxpytt hade härdad palmolja, annars var det billigt. Är det något att oroa sig över?

Jag äter mycket pytt, rent smakmässigt kan jag rekommendera Willys oxpytt och gräddstuvad pytt vidare är inte euroshopers så dålig som man kan tro.

Nyttgt? Tja helt oävet lär det väll inte vara, tycker inte du skall fundera så mycket över det om du inte har för avsikt att basera din kost för resterande del av livet på just Willys pytt i panna

Shakemynuts
2010-04-25, 16:56
Jag fattar inte det här inlägget. Menar du att allt som är gott per automatik är onyttigt?

Och angående äggen så är det betydligt bättre att välja heläggsomelett än äggvita. Friterade kanske inte är någon höjdare men äggulan i sig är sjukt nyttig.

Jag gråter varje gång jag hör någon slänga äggulor. Sånt jäkla slöseri. Är det inte uppemot 30% av proteinet i gulan också? *cry*

Edit: Tacka vet jag äta omeletter med hela ägg och oskalade potatisar, koka dom hela, tärna i omeletten, riv över ost. *drool*

siimon89
2010-04-25, 18:12
Jag gråter varje gång jag hör någon slänga äggulor. Sånt jäkla slöseri. Är det inte uppemot 30% av proteinet i gulan också? *cry*

Edit: Tacka vet jag äta omeletter med hela ägg och oskalade potatisar, koka dom hela, tärna i omeletten, riv över ost. *drool*

Jag har hört att hälften av proteinet är i gulan till och med!

HulkH
2010-04-25, 22:55
Jag har hört att hälften av proteinet är i gulan till och med!

Ett kokt ägg innehåller 12.6 gram ägg ungefär. Det sägs dock vara mindre innan man kokar de, vet inte riktigt hur det funkar.

Många slänger nog äggulan för den höjjer kolesterol som inte är jätte nyttigt för kroppen. Har också hört någonstans att man max ska äta två äggulor per dag, vet dock inte om det är sant.

Ashenshugar777
2010-04-25, 23:17
Ibland kan man inte äta gulan helt enkelt.

Eddie Vedder
2010-04-26, 06:27
Ett kokt ägg innehåller 12.6 gram ägg ungefär. Det sägs dock vara mindre innan man kokar de, vet inte riktigt hur det funkar.

Det är lika mycket i råa men vår absorbtion hämmas.

http://traningslara.se/blogg/raa-agg-macho-coolt-och-smidigt-men-bra/

Många slänger nog äggulan för den höjjer kolesterol som inte är jätte nyttigt för kroppen. Har också hört någonstans att man max ska äta två äggulor per dag, vet dock inte om det är sant.

Fel fel fel!

http://traningslara.se/blogg/agg-ett-fantastiskt-livsmedel/

WHITEFOLKS
2010-04-26, 11:24
Ett kokt ägg innehåller 12.6 gram ägg ungefär. Det sägs dock vara mindre innan man kokar de, vet inte riktigt hur det funkar.

Antar att du menar 12.6g protein (inte ägg)

Det låter väldigt mycket, 12.6g protein/100g ägg kan jag tänka mig men ett "vanligt" ägg väger inte i närheten av 100g.

HulkH
2010-04-26, 12:19
Antar att du menar 12.6g protein (inte ägg)

Det låter väldigt mycket, 12.6g protein/100g ägg kan jag tänka mig men ett "vanligt" ägg väger inte i närheten av 100g.

Yes, jag menar såklart 12.6 per 100g.

Eddie, angående om det vore någon skillnad på ett rått ägg eller ett kokt, så gissade jag att det var något med att kroppen kan ta upp det bättre om det är kokt eller liknande :)

Hejnomax
2010-04-28, 18:30
Om vi kunde hålla oss till ämnet :)

WHITEFOLKS
2010-04-28, 18:32
Skulle säga att det varierar från BRA mat till ok mat beroende på tillverkare osv.

z_bumbi
2010-04-28, 18:48
Läs innehållsdeklarationen och titta vad du får. När jag åt färdig pytt något så när regelbundet så var det låg proteinhalt och i de billigare varianterna inte heller så mycket grönsaker.
Proteinbiten löser man enkelt och grönsaker var det bara att slänga i lite djupfrysta sådana i pannan när man ändå höll på.
Så om man antingen hittar någon som är riktigt bra (men dyr) eller fixar lite extra så blir det ganska så bra mat.

Smakmässigt hittade jag ingen som var bra men det går att fixa med chilipulver, ketchup och lite extra grönsaker..

Hejnomax
2010-04-28, 19:27
Skulle säga att det varierar från BRA mat till ok mat beroende på tillverkare osv.

Vad tittar du på? Tack för bumbis tips om proteinhalt osv, lätt att glömma haha:)

WHITEFOLKS
2010-04-28, 19:31
Jag tittar inte på något speciellt.

Men om man tänker på pyttipanna som rätt i sig så kan man ju tänka sig stora variationer i "kvalitet" och hur bra det är. Så det kan ju variera från riktigt bra mat till mindre bra men antagligen fortfarande "ok".

Så som du och z_bumbi redan konstaterat så får man kolla vad det innehåller osv :)

BLOSSA
2011-04-01, 23:16
Tycker proteinhalten på de flesta märken inte e nämnvärt stor,jag brukar lösa det med nått tärnat fläskkött eller hackar upp kassler(gärna ett kilo som ser fryses i påsar, kan anv tex till omelett oxå) annars e ett par stekta ägg givet.Samma sak med soldatens ärtsoppa fast då hackar jag kokta ägg som ligger kokta o väntar i kylen.
Om man vill bättra på smaken kan man skicka på viltfond eller worchester sås i slutet av stekningen.
/Pyttipanna kungen!

wird
2011-04-03, 09:48
Jag gillar att äta oxpytt och lägga till ägg. Alternativt vanlig pytt och lägga till bacon och ägg om så önskas.

Kom ihåg, man är inte man förrän man ätit oxpytt till frukost ;)

bubbe
2011-04-03, 11:08
oxpytt, med egen gräddstuvning med tillbehören keso, rödbetor, salladsärtor (sugarsnaps) Satans gott. *drool*

och naturligtvis rinnande äggula.

Eddie Vedder
2011-04-03, 11:15
Pytt i panna är den mest optimala maten för att kunna äta upp alla julrester samtidigt som man vill spy på julmat. :)