handdator

Visa fullständig version : Måste styra upp kosten!


Fis
2010-04-24, 15:06
Hejsan!

Nu har jag gett mig lite tid att försöka få in de "nya" kostrutinerna, dvs äta mer, oftare och nyttigare.
Är en smal kille som vill bygga upp sig och har legat på samma vikt i någon månad nu, jag känner att detta inte håller i längden - vill ju få ut så mycket som möjligt av min träning så jag måste börja bättra min kost.
Mitt enda problem är bara att jag har så fruktansvärt dålig fantasi, jag står och är skithungrig och undrar vad jag ska göra, sen slutar det nästan alltid med att jag gör 3-4 mackor med standardpålägg (och jag tror inte att det kommer leda till några spektakulära resultat genom att bygga upp sin kropp med endast mackor).

Jag dricker en halv dl vassleprotein (whey 80) efter varje träningspass, mer än så kan jag inte ta då jag redan får en jävla massa finnar i ansiktet av den lilla mängden jag tar nu!
Jag har carboflex hemma men vet inte hur jag ska ta det, ifall det räcker med efter passet eller ifall jag ska ta lite då och då som mellanmål, eller ifall jag ska slopa det helt och hållet.
Det jag vill komma till är iallafall att jag går runt dagligen och är hungrig, nästan hela tiden. Äter tills jag spricker och sedan går det någon timme, så är man hungrig igen! Kan ju inte heller gå runt med en matlåda vart jag än går.

Vore ytterst tacksamt ifall någon snäll själ här på forumet kunde ge mig lite stödhjul och komma med tips/råd/matschema/maträtter/annat!
Tack och adjö!

Eddie Vedder
2010-04-24, 15:09
Att du går runt hungrig om du mest äter mackor förstår jag. Men lite fundersam blir jag att du saknar fantasi så väldigt. Har du aldrig gått i skolan?

krappen
2010-04-24, 17:21
Vad tycker du om att äta för nåt? grabba tag i närmsta kokbok eller internetsajt och se över vad du gillar, gillar du kött så köper du hem några hundra gram kött / färs och tillhörande ingredienser, koka lite potäter och frossa, välj något som inte är alldeles för avancerat.

1684_
2010-04-24, 18:47
Och du, smörgåsar e inte alls tokigt.
Själv ligger jag i en bra viktuppgång och jag äter 2 stora butiksbakad bröd ( 4 skivor ) delar dom på två.
De e en grovtrehörning som jag har keso, skinka & ägg på, andra halvan har jag överbliven kall chli corn carne/köttfärssås.
Den andra smörgåsen kan vara vad som helst, där jag har ena halvan på messmör och andra skinka & keso eller leverpastej! Och ja man blir väl lagom mätt!!! Dessutom 1 glas mjölk till. Annars e väl makrill i tomatsås bra?

Eddie Vedder
2010-04-24, 19:59
Och ja man blir väl lagom mätt!!!

Nej det blir "man" inte. Du blir tydligen.

1684_
2010-04-24, 20:20
Nej det blir "man" inte. Du blir tydligen.

JA tydligen min kropp e ju cp, alltid sagt det.

morc
2010-04-24, 20:47
Jag brukar alltid försöka laga rejält me middag så jag har iaf rester varje dag, till exempel med tacos eller köttfärssås. Kanske kalopps eller bara enkel korvstroganof. Fast jag vet många som undrar hur jag inte blir trött på att äta samma mat om o om igen.. om du har det problemet så är det kanske inte en så bra idé. Funkar dock för mig =)

SethCohen
2010-04-24, 21:19
Finns är jäkla massa sjyssta recept-apps till din iPhone, (vilket jag antar att du har), där jag hittar typ dagens recept. Sen om inte det passar helt kan du lägga till med fett / kcal el protein om det så krävs.

Har du inte en iPhone finns google.se och en satans massa recept. Sätt dig ner och verkligen tänk efter, vill du verkligen göra detta? Låter inte som att du har motivationen till varken träningen eller kosten.

HulkH
2010-04-24, 22:28
Hur gammal är du Fis? , tänkte om hur ofta du har tillgång till mat o.s.v.

Om du går i skolan så går ju vissa tills kl 5 och andra till typ 2 varje dag :)

tsp
2010-04-25, 01:49
Spaghetti och köttfärsås är enkelt och bra mat. Stekt kycklingfilé med wokgrönsaker, ris och sötsur sås är bra mat. Fisksoppa på potatis, gröna ärtor, dill och lite smått och gott är enkelt och nyttigt.

Fellan
2010-04-25, 11:54
Hejsan!

Vore ytterst tacksamt ifall någon snäll själ här på forumet kunde ge mig lite stödhjul och komma med tips/råd/matschema/maträtter/annat!
Tack och adjö!

Jag tycker faktiskt att jag kan förstå problematiken.

Det finns miljoner med olika recept och det finns så många olika tankar om vad som är nyttig mat att det är lätt att bli knäpp och tappa fotfästet vilket gör att det är lätt att falla tillbaka i det som är tryggt och enkelt(t ex mackor).

Mitt tips är att låna/köpa en kokbok med bra och enkla recept. Inför kommande vecka välja ut t ex fyra-fem rätter som du ska laga under veckan, handla ingredienser och därefter sätta igång att göra middag några dagar i veckan. Om du vanligtvis inte lagar speciellt mycket mat skulle jag fasa in lagade måltider istället för att sikta på att varenda måltid ska vara lagad från en kokbok och supernyttig.

En kokbok som jag tror skulle passa dig är faktiskt Isodieten -kokboken (http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9173630284)
Jag tror verkligen inte att isodieten är något magiskt men jag bläddrade i kokboken på biblioteket och recepten verkar enkla och ser näringsriktiga ut. Siktar du på att gå upp i vikt så får du äta större portioner än som föreslås och du tjänar säkert på att byta ut magra mjölkprodukter mot fullfeta.

Sikta på frukost, lunch och middag. Lägg in ett mellanmål om du känner dig hungrig.

Lycka till med att hitta ett balanserat sätt att äta

/Fredrik