handdator

Visa fullständig version : Trådlöst nätverk


Herr Oberst
2010-04-24, 14:32
Needar lite jelp.
Sitter på min stationära burk som jag surfar runt med på det gamla hederliga sättet, nämligen med kabel. Nu undrar jag om det är möjligt att köra denna burken på kabel och trådlöst på min laptop. Hur konfar man skiten? Har aldrig satt upp trådlöst förr och vet inte ens var jag ska börja

DanielF
2010-04-24, 14:39
Ja, du behöver en trådlös router. Där kan man (vanligvis) koppla in fast kabel också och köra som vanligt där samtidigt som trådlöst till laptop.

Har du någon trådlös router?

Herr Oberst
2010-04-24, 14:41
Kör på en thomson tg585 v7
Och ja, manualen finns men 60 sidor borde vara lite overkill. Borde vara lättare än så om man bara vet vad man ska göra

DanielF
2010-04-24, 15:14
Jag vet inte hur det ser ut för just den routern, men i allmänhet så måste man logga in på den (gå till 192.168.0.1 eller liknande) sen välja namn på det trådlösa nätverket och vilken kryptering man vill ha (om någon). Sen är det förhoppningsvis bara att ansluta trådlöst och köra på.

vicarious
2010-04-24, 15:21
Du har ett trådlöst modem. Frågan är däremot om funktionen för det trådlösa är på, men det är den oftast by default. Vilket nätverk som är ditt brukar stå under modemet. Kolla efter SSID. Krypteringsnyckeln brukar också stå där under. Kolla efter WPA.

Har du XP

Start - > Kontrollpanelen - > Nätverksanslutningar -> Markera och högerklicka på den trådlösa anslutningen (inte anslutning till lokalt nätverk) och välj visa tillgängliga trådlösa nätverk

Har du Vista eller Win7

Start - > Kontrollpanelen -> Nätverk och delningscenter (Eller Visa nätverksstatus m.m.) - > Anslut till ett nätverk

Herr Oberst
2010-04-24, 15:47
Kolla efter SSID. Krypteringsnyckeln brukar också stå där under. Kolla efter WPA.

Tack. perfekt!
Någon inställning som behöver göras efter detta? Är mitt nätverk skyddat osv? Om inte så har det väl i och för sig varit öppet i drygt 2 år redan så...

Mr.Cosybear
2010-04-24, 15:50
Herregud, har du ens tittat i manualen? Det är extremt bra förklarat med väldigt lite text. Jag kan hjälpa dig på traven, anslut datorn med kabel till routern, sedan skriver du i detta i adressfältet i webläsaren för att konfigurera routern: 192.168.1.254, sedan öppnar du manualen och läser avsnitt 4.2 och framåt till slutet av kapitel 4. Under kryptering så ska du konfigurera till WPA2 eller bara WPA om 2an inte finns, inte WEP.

Allt står som sagt skrivet för barn i manualen... Lycka till...

Och om du inte ändrat något så har ditt nät varit helt öppet by default.

vicarious
2010-04-24, 17:37
Tack. perfekt!
Någon inställning som behöver göras efter detta? Är mitt nätverk skyddat osv? Om inte så har det väl i och för sig varit öppet i drygt 2 år redan så...

Om datorn frågar efter krypteringsnyckeln när du försöker ansluta så är nätverket skyddat med WPA kryptering. Endast de som kan nyckeln kan då ansluta.

Jag kan inte tänka mig att det är oskyddat by default, brukar snarare alltid vara skyddat.

Mr.Cosybear
2010-04-24, 18:48
Om datorn frågar efter krypteringsnyckeln när du försöker ansluta så är nätverket skyddat med WPA kryptering. Endast de som kan nyckeln kan då ansluta.

Jag kan inte tänka mig att det är oskyddat by default, brukar snarare alltid vara skyddat.

Står så i manual :)

johanhej
2010-04-24, 19:02
Lånar tråden lite. Har precis flyttat och morsan surade när jag ville ha kabel, så fick nöja mig med att skaffa trådlöst till den stationära. Var precis och köpte Belkin n150 men när jag installerade och provade det hela fick den knappt kontakt. Låg på "Väldigt låg" hela tiden och bredbandskollen visade sämre än fucking 56kbit modem. Provade även på laptopen och gick lika dåligt där.

Någon som vet vad som kan vara fel? Laptopens inbyggda trådlösa nätverk maxar linan, och den är ändå 3-4 år gammal. Routern är ~10 meter ifrån datorn, fågelvägen.

Herr Oberst
2010-04-24, 19:53
Herregud, har du ens tittat i manualen?

Och om du inte ändrat något så har ditt nät varit helt öppet by default.

Står så i manual :)

Då har du nog inte läst manualen ordentligt :)

Det krävdes en WPA-kod och jag har aldrig ändrat något där

Mr.Cosybear
2010-04-24, 20:59
Då har du nog inte läst manualen ordentligt :)

Det krävdes en WPA-kod och jag har aldrig ändrat något där


Var finns krypteringsnyckeln?

Du har ännu inte konfigurerat Thomson Gateway
I så fall används ingen kryptering.


Prova läs den vet jag ;)

Herr Oberst
2010-04-25, 10:01
Någon på Thomson-lagret måste ha tjuvkonfat min då :)

vicarious
2010-04-25, 12:41
Lånar tråden lite. Har precis flyttat och morsan surade när jag ville ha kabel, så fick nöja mig med att skaffa trådlöst till den stationära. Var precis och köpte Belkin n150 men när jag installerade och provade det hela fick den knappt kontakt. Låg på "Väldigt låg" hela tiden och bredbandskollen visade sämre än fucking 56kbit modem. Provade även på laptopen och gick lika dåligt där.

Någon som vet vad som kan vara fel? Laptopens inbyggda trådlösa nätverk maxar linan, och den är ändå 3-4 år gammal. Routern är ~10 meter ifrån datorn, fågelvägen.

Störande utrustning i närheten som också sänder trådlöst kan göra så signalen blir svagare.

Annars är mitt tips att du går in i routern och ändrar den kanal som den sänder ut dom trådlösa signalerna på. För mycket trafik på en kanal -> signalerna har svårt att nå fram. Brukar finnas kanalintervall från 1 till 14. För att komma åt routern måste du dock koppla din dator med kabel till den.