handdator

Visa fullständig version : Första gången på gymmet


sp123ltd1
2010-04-24, 11:46
Hej vad ska man tänka på första dagen på gymmet? ska man ta reda på hur mycket man orkar så man kan lägga upp ett schema som passar mej?:)

Pjotor
2010-04-24, 11:55
Börja med programmet "Endagsträning" på denna sida: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

Välj vikter som du klarar av utan att ta i alltför mycket. Det viktiga är att du lär dig rörelserna och vänjer muskler och leder vid det extra arbetet. Börja testa dina gränser först efter en månad. Efter två månader kan du välja något av de andra programmen på sidan.

Här hittar du exempel på övningsutföranden: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=31071

Innan du har tränat ett eller ett par år finns det ingen anledning att försöka göra egna träningsprogram. Det krävs kunskap och träningsvana för att göra program som är lika eller bättre än de beprövade som redan finns.

Till sist: kom ihåg att äta tillräckligt. Gör du inte det kommer du inte att lägga på dig muskler. Det betyder kanske att du får äta mer än vad du tror att du behöver. Protein är nödvändigt för detta.

Lycka till!

Martin Löwgren
2010-04-24, 12:12
Börja med träningsschemat 1.0 som du finner här

http://axon.blogg.se/category/axon-10-50.html

Använd dessutom Kolozzeum till att söka massa kunskap. Här finns allt och lite till.

emi23j
2010-04-24, 12:32
Första gången man någonsin tränar med vikter ska man tänka på att träna igenom kroppen grundligt... Försök lyfta så tungt som möjligt

Kommer fortfarande ihåg hur det var när man vaknade dagen efter:D

Efter första passet kan du gå in mer på programmen som föreslås ovan..

svennebanan
2010-04-24, 12:36
Hej vad ska man tänka på första dagen på gymmet? ska man ta reda på hur mycket man orkar så man kan lägga upp ett schema som passar mej?:)

Vore jättebra om du hade en kompis som tränat tidigare. Behöver inte ha tränat hela sitt liv men i alla fall gärna besökt ett gym. Har du ingen kompis med träningserfarenhet så låt inte det hindra dig. Det är bara ett förslag. :D
Lycka till!

Martin Löwgren
2010-04-24, 12:47
Första gången man någonsin tränar med vikter ska man tänka på att träna igenom kroppen grundligt... Försök lyfta så tungt som möjligt



Till TS. Lyssna inte på detta.

emi23j
2010-04-24, 12:48
Till TS. Lyssna inte på detta.


:naughty::D

Gabriel174
2010-04-24, 13:59
:naughty::D

Varför föreslå något sånt?

Buck
2010-04-24, 14:09
Kör inte på för hårt, lönar sig att ta det lite lugnt i början och hinna känna efter om allt funkar bra.

Själv körde jag tyvärr rätt hårt första gången och det led jag av i veckor, var verkligen inte värt det. :smash:

mpersson
2010-04-24, 15:13
Att börja ett köra efter ett program de första gångerna vore lite dumt tkr jag.

Hade jag varit du skulle jag provat massa olika övningar och sikta på utförande och ha roligt framförallt.
Sen börjat med ett schema.

Pjotor
2010-04-24, 19:41
Att börja ett köra efter ett program de första gångerna vore lite dumt tkr jag.

Det är din åsikt. Tyvärr är förslaget att börja på det sättet rätt oklokt för alla som inte redan är hyfsat träningsvana. Hur ska man kunna "sikta på utförande" om man inte har en aning om vad som är rätt?

Kör något av programmen i det första eller andra trådsvaret. Maxbelasta inte de första veckorna.

young_george
2010-04-24, 19:44
Är det första gången du tränar någonsin?
Har du någon kompis som följer med?
Har du någon som kan instruera dig/visa dig gymet?

Lite sån information vore bra

mpersson
2010-04-24, 20:42
Det är din åsikt. Tyvärr är förslaget att börja på det sättet rätt oklokt för alla som inte redan är hyfsat träningsvana. Hur ska man kunna "sikta på utförande" om man inte har en aning om vad som är rätt?

Kör något av programmen i det första eller andra trådsvaret. Maxbelasta inte de första veckorna.

Jag antog att han hade någon kunnig med sig. Men hur ska han lära sig utförande bättre genom att starta på ett program menar du ?

sp123ltd1
2010-04-24, 21:31
Är det första gången du tränar någonsin?
Har du någon kompis som följer med?
Har du någon som kan instruera dig/visa dig gymet?

Lite sån information vore bra
Det är första gången jag tränar på gym. Har bara kört med vikter hemma ingen seriös träning. Jag har en kompis kommer följa med ibland. men jag har ingen som kan visa mej på gymmet.

Malmberg
2010-04-25, 11:03
Det är första gången jag tränar på gym. Har bara kört med vikter hemma ingen seriös träning. Jag har en kompis kommer följa med ibland. men jag har ingen som kan visa mej på gymmet.

Finns det ingen instruktör på gymmet? personalen som jobbar där kanske kan hjälpa till?

Hejnomax
2010-04-25, 11:11
Alltså, att ha nån som visar en är ju alltid bäst. Men i slutändan kör man ändå så som axon mfl har skrivit på internet :P Det jag vill säga är att du kan skriva ut lite information om övningar och ta med. Kanske lära sig en ny övning per gång, med lätta vikter från början så klart.

Framför allt: Se till att inte bli förvirrad och osugen när alla har olika tips om hur du ska göra. Det handlar om att komma iväg och ha roligt och lyfta, allt annat är bara detaljer :)

Lycka till

Eddie Vedder
2010-04-25, 14:01
Alltså, att ha nån som visar en är ju alltid bäst. Men i slutändan kör man ändå så som axon mfl har skrivit på internet :P Det jag vill säga är att du kan skriva ut lite information om övningar och ta med.

Det här tycker jag är ett bra råd.

Om jag vore sp123ltd1 skulle jag försöka få instruktioner och sedan berätta om de instruktionerna här. Visar det sig ha varit helt bedrövliga råd så lär upplägget sågas längs fotknölarna. Visar det sig att instruktören i fråga hjälpt till att fixa ihop ett alldeles okej nybörjarschema är det ju bara att fortsätta tills det finns lite erfarenhet innanför västen.:)