handdator

Visa fullständig version : ~30g protein åt gången?

nagnaw
2010-04-23, 21:29
Jag fick höra för någon vecka sedan att kroppen bara kan ta upp runt 30g protein åt gången. Vad "åt gången" innebär vet jag inte, men misstänker att det gäller var tredje timme.

Så om man vill fixa till en fet proteinbomb, är det bara onödigt att feta upp 300g kassler(60g prot)? Utan istället lägga sig på 150g för att som sagt landa på 30g protein?

Ligger det någon sanning i detta? Har gått och blivit smått galen på hela grejen!*gah!*

Skaegge
2010-04-23, 21:30
Helt sant. Det är optimalt att äta var tredje timma med.

Dreas
2010-04-23, 21:36
Helt sant. Det är optimalt att äta var tredje timma med.Vad pratar du för skit?

TS: Ät när du vill och hur ofta du vill. 30g protein gäller proteinsyntesen och det finns betydligt fler aspekter än den.

Sluta noja, ät som du trivs med. Att 6ggr per dag är inte bättre än 2ggr per dag ifall du trivs bäst med 2ggr.

Skaegge
2010-04-23, 21:39
Vad pratar du för skit?

TS: Ät när du vill och hur ofta du vill. 30g protein gäller proteinsyntesen och det finns betydligt fler aspekter än den.

Sluta noja, ät som du trivs med. Att 6ggr per dag är inte bättre än 2ggr per dag ifall du trivs bäst med 2ggr.

Ironi är svårt.

nagnaw
2010-04-23, 21:42
Är det lika bra att äta 30g protte var 3:e timme, 5 gånger/dagen=150g protein (2g/kg för mig)
Som att trycka i dig 75g protte 2 gånger om dagen?

stafh
2010-04-23, 21:45
Det är väl ändå så att den siffran gäller vid fasta och för proteinpulver löst i vatten som går snabbt ut i tarmen? Hade varit mycket mystiskt annars. Maten stannar i magsäcken ett bra tag och där sker det inte mycket till näringsupptag i vilket fall.

Mr.Sarkastisk
2010-04-23, 21:47
Är det lika bra att äta 30g protte var 3:e timme, 5 gånger/dagen=150g protein (2g/kg för mig)
Som att trycka i dig 75g protte 2 gånger om dagen?

Periodisk fasta. Ät allting i ett mål om dagen efter träning.

Optimalt.

Eddie Vedder
2010-04-23, 21:49

Optimalt.

Begränsningen gäller inte antal måltider, det är ett begränsat tidsintervall. Inom intervallet kan man ju småpeta med flera måltider om man vill, det är fortfarande IF.

Skaegge

Optimalt.

Har du något som backar upp det påståendet, eller var du bara likt mig ironisk?

Dreas
Ironi är svårt.Ja vid total avsaknad av smileys eller vit text som indikerar att du är ironiskt så är det ganska svårt. Bättre lycka nästa gång ;)

Mr.Sarkastisk
2010-04-23, 21:50
Begränsningen gäller inte antal måltider, det är ett begränsat tidsintervall. Inom intervallet kan man ju småpeta med flera måltider om man vill, det är fortfarande IF.

Syftet med min kommentar var att han skulle förstå att det inte spelar så stor roll om man äter 5 eller 2 gånger per dag :)
Finns väl till och med studier som backar upp detta?

Sverker
2010-04-24, 06:08
Har du något som backar upp det påståendet, eller var du bara likt mig ironisk?

Det är Grandmaster som backar upp det.
Det kan vara svårt att klämma i sig dagens alla kalorier vid ett tillfälle. Hormonsvaret som gäller vid periodisk fasta gäller fortfarande ifall du inte äter under "bara" 16 timmar. Då har du åtta timmar på dig att få idig alla kalorierna.

adem1
2010-04-25, 18:40
så om man äter alla sina kalorier klockan 09:00 på morgonen alltså väldigt mycket mat behöver man inte äta förens nästa dag klockan 09:00? att gå runt hungrig innebär väl att man blir katabol? snälla klarogör detta för mig någon :)

Eddie Vedder
2010-04-25, 18:45
så om man äter alla sina kalorier klockan 09:00 på morgonen alltså väldigt mycket mat behöver man inte äta förens nästa dag klockan 09:00? att gå runt hungrig innebär väl att man blir katabol? snälla klarogör detta för mig någon :)

Ett så extremt upplägg tror iaf JAG är dåligt. Men hunger har inget med saken att göra.

Dreas
2010-04-25, 18:45
så om man äter alla sina kalorier klockan 09:00 på morgonen alltså väldigt mycket mat behöver man inte äta förens nästa dag klockan 09:00? att gå runt hungrig innebär väl att man blir katabol? snälla klarogör detta för mig någon :)Att du är hungrig betyder inte att du är katabol, så lätt var det.

Ristretto
2010-04-25, 20:17
Ett så extremt upplägg tror iaf JAG är dåligt.

Intressant. Varför tror du det?

mikaelj
2010-04-25, 20:29

Jag äter mina kalorier mellan 18 och 20.

När man är hungrig & tränar fastande händer något med cAMP och uppreglering av receptorer för IGF1 m.fl., som gör att man får en superdupereffekt av den efterföljande brakmåltiden som är större än kalorierna i sig. Säger Ori Hofmekler.

siimon89
2010-04-25, 20:33
Jag äter mina kalorier mellan 18 och 20.

När man är hungrig & tränar fastande händer något med cAMP och uppreglering av receptorer för IGF1 m.fl., som gör att man får en superdupereffekt av den efterföljande brakmåltiden som är större än kalorierna i sig. Säger Ori Hofmekler.

Effekt som i bättre insulinkänslighet och bättre näringsupptag?

mikaelj
2010-04-25, 20:40
Ja.

Det står en massa om cAMP/cGMP/IGF-1/HSP-27 och annat teknobabbel i boken.

siimon89
2010-04-25, 20:41
Ja.

Det står en massa om cAMP/cGMP/IGF-1/HSP-27 och annat teknobabbel i boken.

Det är just där jag blir yr och otaggad på att orka fatta alla begrepp :D

mikaelj
2010-04-25, 20:49
Det är just där jag blir yr och otaggad på att orka fatta alla begrepp :D

Ah, det är just nu det enda som kan få mig intresserad av kost-/träningsböcker. Tycker det annars står samma sak överallt.

Förutom Stuart McRobert:s Beyond Brawn. Det är en bra träningsbok.

siimon89
2010-04-25, 21:23
Ah, det är just nu det enda som kan få mig intresserad av kost-/träningsböcker. Tycker det annars står samma sak överallt.

Förutom Stuart McRobert:s Beyond Brawn. Det är en bra träningsbok.

Jag ger den en ärligare chans nu och djupläser :) Riktigt intressant. Om jag skickar ett mess och frågar något om boken jag inte fattat hoppas jag du inte tar illa vid :D

Fredrik_S
2010-04-25, 21:41
Det viktigaste är iaf att man gör det komplicerat för sig och följer ett extremt upplägg och antingen fastar 23 timmar om dygnet eller äter 32,3 gram protein var 108:de minut... eller vänta? Går det lika bra att äta 3-4 normala husmanskostportioner när man blir hungrig också??... nä det kan väl aldrig funka, det är ju för enkelt...

BobaFett
2010-04-25, 22:03
Det viktigaste är iaf att man gör det komplicerat för sig och följer ett extremt upplägg och antingen fastar 23 timmar om dygnet eller äter 32,3 gram protein var 108:de minut... eller vänta? Går det lika bra att äta 3-4 normala husmanskostportioner när man blir hungrig också??... nä det kan väl aldrig funka, det är ju för enkelt...

Good point, fast du ska inte uttala dig i såna här trådar då du gör av med dubbelt så mycket energi som de flesta andra.

Kom tillbaka när du slutar fjanta dig i trikåer och sitter framför datorn hela dagarna i stället så ska vi se hur mycket fett du lägger på dig. :D

buljong
2010-04-28, 00:51
Om man bara kan ta upp ~30 g protein åt gången så borde det ju inte vara värt att ta mer än drygt en skopa proteinpulver per gång... Eller hur? Det här var ny information för mig, tack!

Yeahvlen
2010-04-28, 01:29
Om man bara kan ta upp ~30 g protein åt gången så borde det ju inte vara värt att ta mer än drygt en skopa proteinpulver per gång... Eller hur? Det här var ny information för mig, tack!

Ifall det gäller ett ensamt intag av proteinet vassle på tom mage kan siffran t o m vara lägre. Men åter till en måltid - kroppen tar upp protein, oavsett ifall det överstiger 30 gram eller inte. Det är just en viss mängd protein åt gången från vanlig mat, kanske 30 gram, som stimulerar proteinsyntesen lika bra som ett större intag.

Det betyder inte att 20 gram av ett 50-gramsintag bara försvinner, eller att kroppen inte tar upp det.

Eddie Vedder
2010-04-28, 06:09
Det här var ny information för mig, tack!

Pratar du vassleprotein blandat med vatten på tom mage nu eller pratar du om mat. Skillnaden är väsentlig och kan göra den där siffran totalt onödig att tänka på.

Jag tycker överhudtaget den här hysterin med små intag av protein här och där känns som någon gammal byggarmyt som mer eler mindre dött ut men som nu börjar få en renässans igen.

Hejnomax
2010-04-28, 19:33
Jag kör lite konkreta exempel så får ni tippa vad ni tror :)

En prottedrink till ett mål med mycket protein redan - bra el onödigt?

Äta bara lite (motsvarande 30 g protein per måltid) kyckling eller kött för att spara pengar - bra el dåligt?

Var vänliga bortse från mängden energi man får i sig :P

Eddie Vedder
2010-04-28, 19:39

Med risk för att svara precis vad du inte vill höra men det där kan du inte få ett konkret svar på. Protein är bra och den drinken är inte bortkastad. Men huruvida det är "onödigt" eller ej beror ju på dagligt proteinintag, hur högt proteinintag du VILL ligga på, hur stor del av det som känns befogat att få från pulver o.s.v.

Men din kropp kommer ta upp det i alla fall.

Frillan
2010-04-28, 19:43
Jag kör lite konkreta exempel så får ni tippa vad ni tror :)

Äta bara lite (motsvarande 30 g protein per måltid) kyckling eller kött för att spara pengar - bra el dåligt?

Var vänliga bortse från mängden energi man får i sig :P

Jag antar att en måltid tillsammans med vassleprotein gör upptaget långsammare. Tycker vassle lämpar sig utmärkt om man inte har någon bra proteinkälla till maten. *popcorn*

Frillan
2010-04-28, 19:45
Ifall det gäller ett ensamt intag av proteinet vassle på tom mage kan siffran t o m vara lägre. Men åter till en måltid - kroppen tar upp protein, oavsett ifall det överstiger 30 gram eller inte. Det är just en viss mängd protein åt gången från vanlig mat, kanske 30 gram, som stimulerar proteinsyntesen lika bra som ett större intag.

Det betyder inte att 20 gram av ett 50-gramsintag bara försvinner, eller att kroppen inte tar upp det.

Du får skilja på långsamt och snabbt protein.

Kroppen kan inte ta upp 100 gram vassle / aminosyror i fri form.

1KG däremot kyckling (200 ~ gram protein) Kommer minska nedbrytningen under väldigt många timmar.

buljong
2010-04-29, 00:14
Pratar du vassleprotein blandat med vatten på tom mage nu eller pratar du om mat. Skillnaden är väsentlig och kan göra den där siffran totalt onödig att tänka på.
Jodå, pratar om vassleprotein blandat med vatten. Jag brukar ta två skopor (65 g) vassleprotein och blanda med vatten, efter träning. Känns som att jag kan halvera den mängden, om nu det inte ger någon större nytta att få i sig mer än ~30 g protein åt gången. Fast man kan ju dricka det för att det är gott, lär ju inte påverkas negativt mer än lite extra kcal *drool*, lär ju å andra sidan inte påverkas så mycket positivt heller, mest slöseri på pulver :D.

Yeahvlen
2010-04-29, 00:23
Du får skilja på långsamt och snabbt protein.

Kroppen kan inte ta upp 100 gram vassle / aminosyror i fri form.

1KG däremot kyckling (200 ~ gram protein) Kommer minska nedbrytningen under väldigt många timmar.

Jag skiljer på dom. Det står klart och tydligt i mitt inlägg. Ifall du läser det en gång till kanske du ser det. Vad som är oklart för mig är vad du ville berätta med ditt inlägg.

JoeyP
2010-04-29, 17:05
Om man trycker i sig 100gram vassleprotein tillsammans med kyckling kvarg keso fett och grönsaker då?

Eddie Vedder
2010-04-29, 18:36
Om man trycker i sig 100gram vassleprotein tillsammans med kyckling kvarg keso fett och grönsaker då?

Något så extremt kan jag inte tänka mig att man studerat.

Att det är skillnad på en proteindrink tillsammans med mat jämfört med utan har du redan fått svar på.

Ashenshugar777
2010-04-29, 18:40
Varför skulle man inte ta upp 100g vassle ? försvinner dom till elf fairy land eller vafan? Skärpning..

Dreas
2010-04-29, 19:19
Varför skulle man inte ta upp 100g vassle ? försvinner dom till elf fairy land eller vafan? Skärpning..Därför att tarmen inte orkar/hinner med. Har hört det förut, tror även jag läst ett inlägg av du vet vem om det hela, fast det kanske inte gäller längre. Inget jag brukar tänka eller bry mig om kan tilläggas.

Kim Jong Il
2010-04-29, 19:46
Varför skulle man inte ta upp 100g vassle ? försvinner dom till elf fairy land eller vafan? Skärpning..

Majoriteten av vassleproteinet blir glukos, och en del försvinner även ut bakvägen.

När jag försökte mig på en vassleprotein-diet, så försökte jag dricka 30g åt gången, med tre timmars mellanrum. Klockan 9, 12, 15, 18, 21 och 24. Jag tror att vassleprotein skiljer sig lite från resten - vi har inte ätit rent vassleprotein under evolutionen och har inte behövt anpassa oss till det.

Psyla
2010-04-29, 20:12
Vassle is teh shit.

Frillan
2010-04-29, 20:13
Jag skiljer på dom. Det står klart och tydligt i mitt inlägg. Ifall du läser det en gång till kanske du ser det. Vad som är oklart för mig är vad du ville berätta med ditt inlägg.

Citertade fel, förlåt. *slap*

Robban
2010-05-04, 06:37
Suck!

Jag blir nästan rädd då jag tänker på hur få människor som litar på sig själva. Fan vissa på detta forum är så lättstyrda att Bin Laden kan få ihop en armé på nolltid...:smash:

Ni måste väl känna själva vad som fungerar!? Varför ändra på det som fungerar bara för det står här på kolozzeum!? Alltså det går trender i det här. Det är som med kläder osv.

Jag tror att medelmedlemmen på kolozzeum har sämre resultat av sin träning än medelgymmaren som aldrig är på ett forum. Grattis!

Skaegge
2010-07-17, 12:22
Därför att tarmen inte orkar/hinner med. Har hört det förut, tror även jag läst ett inlägg av du vet vem om det hela, fast det kanske inte gäller längre. Inget jag brukar tänka eller bry mig om kan tilläggas.

Bumpar här, ber om ursäkt för det. Men hur ligger det till här? Tänker på tex Timme som drar i sig en del vassle. Tar han bara upp en bråkdel av den mängden?

Undrar även över en sak som King Grub skrev i tråden om Periodisk fasta (typ sid 40). Han påstod att tarmen kan ta upp 4g protein i timmen. Innebär detta att kroppen bara kan ta upp uppåt 100g protein per dygn? Förstår att så inte är fallet, men vill veta vari ekvationen brister.

cakehole
2010-07-17, 12:35
Hur orkar folk bry sig om protein per timme o.s.v.. Jag kan inte bry mig mindre om hur mycket protein kroppen kan ta upp per timme. Mer protein är bättre, iaf för min egen del. Sätter jag mitt proteinintag till 400-500g ed, så spelar det säkerligen ingen större roll vilka timmar under dagen som jag får i mig dessa.

Skaegge
2010-07-17, 12:39
Hur orkar folk bry sig om protein per timme o.s.v.. Jag kan inte bry mig mindre om hur mycket protein kroppen kan ta upp per timme. Mer protein är bättre, iaf för min egen del. Sätter jag mitt proteinintag till 400-500g ed, så spelar det säkerligen ingen större roll vilka timmar under dagen som jag får i mig dessa.

Var det ett svar på mitt inlägg så får du läsa igen.

cakehole
2010-07-17, 12:47
Var det ett svar på mitt inlägg så får du läsa igen.

Mitt inlägg var inte ämnat till dig, utan till folk i allmänhet.

J288
2010-08-30, 12:48
En intressant diskussion som behöver mer backning av studier tycker jag. Så med risk för att väcka en björn som sover *grr27* fortsätter diskussionen.

Råkade komma över en artikel som pratade om det här med 30 gram åt gången, vilken refererade till en studie jag kikat lite snabbt på. Här är sammanfattningen:

"Ingestion of sufficient dietary protein is a fundamental prerequisite for muscle protein synthesis and maintenance of muscle mass and function. Elderly people are often at increased risk for protein-energy malnutrition, sarcopenia, and a diminished quality of life. This study sought to compare changes in muscle protein synthesis and anabolic efficiency in response to a single moderate serving (113 g; 220 kcal; 30 g protein) or large serving (340 g; 660 kcal; 90 g protein) of 90% lean beef. Venous blood and vastus lateralis muscle biopsy samples were obtained during a primed, constant infusion (0.08 μmol/kg/min) of L-[ring-13C6] phenylalanine in healthy young (n=17; 34±3 years) and elderly (n=17; 68±2 years) individuals. Mixed muscle fractional synthesis rate was calculated during a 3-hour postabsorptive period and for 5 hours after meal ingestion. Data were analyzed using a two-way repeated measures analysis of variance with Tukey's pairwise comparisons. A 113-g serving of lean beef increased muscle protein synthesis by approximately 50% in both young and older volunteers. Despite a threefold increase in protein and energy content, there was no further increase in protein synthesis after ingestion of 340 g lean beef in either age group. Ingestion of more than 30 g protein in a single meal does not further enhance the stimulation of muscle protein synthesis in young and elderly."

Sagt om deltagarna i studien:
"All participants were physically active and independent but not athletically trained.
Subjects were 17 young (8 male, 9 female, age 35 years, height 1.71 m, weight 79 kg and 17 elderly (10 male, 7 female, age 68 years, height 1.70 m, weight 77.5 kg individuals."

Hela studien:
http://abbmcertification.org/inc/assets/articles/Symons%2030%20g%20protein%20serving%20maximally%20 stimulates%20muscle%20protein%20synthesis%20JAmDie tAssoc%202009.pdf

Jag tror att muskelbyggare har snabbare upptag i och med den snabbare energiomsättningen. Men en portion större än 60 gram protein tror jag är lite down the drain. Men det är bara min hypotes.

Minst 2 gram protein/kg kroppsvikt är nog mer eller mindre ett krav för att någorlunda effektivt bygga muskler, men jag tror att upp till 3 gram kan vara högst gynnsamt.

Hellre mindre portioner och ofta, än mycket och sällan. Det som styr för mig är att jag inte vill bli alltför mätt och få svullarmage efter varje måltid. Som sagt; lite och ofta föredrar jag. Brukar bli hungrig efter 2,5 timme ungefär. Ligger just nu på 2-2,5 gram protein/kg kroppsvikt.

Mer än så tycker jag både blir dyrt och jobbigt att få i sig. Detta då jag max vill ha 1/3 av mitt proteinintag från pulver. Det tycker jag känns befogat. Det blir till frukost samt innan och efter träning. Till kvällen blir det keso *flex*

Xerxex
2010-09-03, 22:37
Lär säkert vara skillnad om målet är intaget efter träning eller inte osv.

studien var dessutom på vanliga hederliga personer och inga kroppsbyggare, kan vara skillnad där. De mätte som max 5 timmar efter och hade fortsatt mäta kan det också visat att de som åt mer protein kanske fick en längre höjning.

För någon som tränar regelbundet får höjd proteinsyntes ca 48-72 timmar efter passet och då är det antagligen under den tiden fördelaktigt att få i sig så mycket protein som möjligt. Den träningsrelaterade höjningen är väldigt mycket större och viktig än den av ett mål mat i vila.

Så känns som enda slutsatsen man kan dra är att det antagligen är bättre att käka oftare än sällan men att det antagligen inte är särskillt avgörande i längden..

Arbish
2010-09-05, 11:12
http://www.wannabebig.com/diet-and-nutrition/is-there-a-limit-to-how-much-protein-the-body-can-use-in-a-single-meal/

J288
2010-09-05, 11:52
Intressant läsning, tack för tipset. Författaren påpekar dock att man ska ta allt med en nypa salt.

För övrigt finns det ju fler fördelar med att sprida ut intaget. Exempelvis för att hålla blodsockret i balans. Själv är jag alltid hungrig inom 2-3 timmar, ingen vits att fylla på med skräp :)

Arbish
2010-09-05, 12:17
Tycker det är största anledningen till att bara äta 1 gång per dag, Just att man slipper blodsockersvängningarna,

Dreas
2010-09-05, 12:43
Intressant läsning, tack för tipset. Författaren påpekar dock att man ska ta allt med en nypa salt.

För övrigt finns det ju fler fördelar med att sprida ut intaget. Exempelvis för att hålla blodsockret i balans. Själv är jag alltid hungrig inom 2-3 timmar, ingen vits att fylla på med skräp :)Läs på lite till om blodsocker och få måltider, det har visats intressanta saker där :)

Att man blir hungrig inom 2-3h har att göra med vana. Var där själv för snart ett år sen. Gav det en vecka med lite hunger och det försvann, fan va skönt!

J288
2010-09-05, 14:05
Intressant. Men det känns för mig oerhört konstigt med ett sådant upplägg. Jag äter ju tills jag är mätt; sedan är jag hungrig igen per automatik efter 3 timmar alla gånger.

De som äter 1 gång per dag, det låter som ett skämt. Käkar jag en rejäl måltid, då är det säg 300 gram kycklingfilé och 2 potatisar. Sen är jag inte hungrig på kanske 4 timmar då. Den som endast äter en gång per dag måste ha en magsäck som en lastbilschaffis. Låter helt onaturligt för mig annars.

Såg något inlägg på en snubbe som hade käkat 700 gram kycklingfilé och 500 gram köttfärs till middag. Vet inte hur snubben såg ut; men för mig låter det helt otroligt. Den magsäcken måste vara bra stor.

Finns inte i min vildast fantasi att jag skulle klara mig på ett mål mat per dag. Har aldrig tidigare hört något liknande. Fråga vilken bodybuilder som helst och svaret är detsamma; 5-7 måltider per dag.

J288
2010-09-05, 14:18
Dessutom, äter jag så (säg 300-400 gram kyckling och 2 potatisar); då blir man så där mini-gravid för stunden och får dessutom matkoma. Men går väl över på ett par timmar. Men jag föredrar utan tvekan att äta mig lagom mätt istället. Snarare omkring 200 gram kyckling. Mindre och tätare måltider genom hela dagen. Känns sunt tycker jag.

En enda måltid per dag tycker jag låter som ett skämt.

Anton Fräs
2010-09-05, 15:14
Intressant. Men det känns för mig oerhört konstigt med ett sådant upplägg. Jag äter ju tills jag är mätt; sedan är jag hungrig igen per automatik efter 3 timmar alla gånger.

De som äter 1 gång per dag, det låter som ett skämt. Käkar jag en rejäl måltid, då är det säg 300 gram kycklingfilé och 2 potatisar. Sen är jag inte hungrig på kanske 4 timmar då. Den som endast äter en gång per dag måste ha en magsäck som en lastbilschaffis. Låter helt onaturligt för mig annars.

Såg något inlägg på en snubbe som hade käkat 700 gram kycklingfilé och 500 gram köttfärs till middag. Vet inte hur snubben såg ut; men för mig låter det helt otroligt. Den magsäcken måste vara bra stor.

Finns inte i min vildast fantasi att jag skulle klara mig på ett mål mat per dag. Har aldrig tidigare hört något liknande. Fråga vilken bodybuilder som helst och svaret är detsamma; 5-7 måltider per dag.

Dessutom, äter jag så (säg 300-400 gram kyckling och 2 potatisar); då blir man så där mini-gravid för stunden och får dessutom matkoma. Men går väl över på ett par timmar. Men jag föredrar utan tvekan att äta mig lagom mätt istället. Snarare omkring 200 gram kyckling. Mindre och tätare måltider genom hela dagen. Känns sunt tycker jag.

En enda måltid per dag tycker jag låter som ett skämt.

Varför skulle man ge ett jota för vad en random bodybuilder säger? Vad du tycker känns sunt och vad som är sunt behöver inte nödvändigtvis vara samma sak.

Hunger är till stor del baserat i vanor, äter man oftast middag runt kl 17 kommer man högst troligen vara hungrig vid den tiden i långa loppet.

Ät så som fungerar bra för dig men sluta göra generella uttalanden kring saker du uppenbarligen inte har koll på.

J288
2010-09-05, 15:18
Jag skulle gärna höra den långa versionen av det där med att käka en enda måltid per dag. Berätta gärna om du som läser detta är ett sådant exempel. Jag kan knappt föreställa mig det. Fascinerande. Låter smått otroligt.

För övrigt pratar jag inte om någon random bodybuilder. Jag pratar om varenda person jag någonsin mött, med en imponerande fysik. Utöver det, information från en mängd proffs/sakkunniga.

Sniggel
2010-09-05, 15:46
Hormoner är med och styr hungern. Hormonerna påverkas av ens kostvanor vilket innebär att om man äter regelbundet vid 5 tillfällen på dagen kommer man att bli hungrig vid dessa, tar man bort en av måltiderna kommer man antagligen att vid den tidpunkten blir väldigt hungrig om man inte äter då.

Fortsätter man att strunta i den måltiden kommer kroppen förmodligen förr eller senare sluta bli hungrig vid den tidpunkten. I sin tur kommer man att få i sig färre kalorier vilket kommer att göra en hungrigare rent generellt och hungern kommer förmodligen att uppregleras vid de andra 4 tillfällena för att kompensera.

Sen kan man fortsätta dra ner det till 3 eller 2 måltider, om man nu skulle vilja testa att vänja sig vid ett sådant upplägg. Det som talar emot att det skulle fungera är bl a den akuta mättnaden man får av fylld magsäck.

Så beroende på hur stort kaloribehov man har och hur mycket kalorier man kan få i sig per mål så är ett upplägg med färre måltider per dag, antingen smart eller dumt. Det finns ju vissa fördelar med färre måltider per dygn som gör att man kanske vill äta på ett sånt sätt.

edit:
J288, om vi pratar om hur man ska äta för att bli muskulärt stor så kan det för många vara svårt att bli det på enbart ett mål mat om dagen, dels för att tillfredsställa behovet av kalorier men även behovet av protein.
Men å andra sidan, hur många har gjort ett seriöst försök?
Jag har för mig att där var någon stor bodybuilder som deffade på ett mål mat om dagen dock och rekommenderade den approachen, detta för några årtionden sen då, 80-talet kanske.

J288
2010-09-05, 15:56
Låter rimligt Sniggel :)

Sniggel
2010-09-05, 16:09
Kan ju nämna att jag själv provat på periodisk fasta under deff och fått riktigt bra resultat. Där äter man dock under 8 timmar, dvs kanske 3 mål eller så, samt att jag tog kosttillskott i samband med träningen (som var inom 8-timmarsfönstret).
Kanske även ska nämna att jag tränat styrketräning i 12 år och har en del erfarenheter av olika dieter och kostupplägg om du vill veta hur stor erfarenhet jag har. Även tävlat i byggning 3 omgångar.
Jag är dock inte stor :D

Där finns dock folk som provat på att bulka med periodisk fasta. Tänker främst på Grandmaster (Martin Berkhan) här på forumet som dessutom förespråkar periodisk fasta som ett sätt att äta på för någon som är intresserad av att bygga muskler och ha en snygg fysik och slippa allt krångel med att äta ofta (som det inte finns några riktiga belägg för att det skulle vara bättre). Om du vill kan du kolla in hans hemsida leangains.com.

Dreas
2010-09-05, 16:12

Finns inte i min vildast fantasi att jag skulle klara mig på ett mål mat per dag. Har aldrig tidigare hört något liknande. Fråga vilken bodybuilder som helst och svaret är detsamma; 5-7 måltider per dag.Det handlar om att du inte är van helt enkelt. Jag var som dig för exakt ett år sen, vi var på en resa till Halmstad, jag åt, seriöst var tredje timma, var ett jävla tjat på mig om just mat. Sen i takt med min deff vande jag bort det. Började äta större måltider men sällan, mycket trevligt då jag slapp de där extrema hungerskänslorna som jag fick annars.

Att det inte finns i din fantasi beror på att du inte testat och sett att det faktiskt går.

Sen är det väl rätt självklart att de du sett med bra fysik äter 5-7ggr då det är det absolut vanligaste. Sen var det inte länge sen folk faktiskt trodde på 3h-regeln också. Det och att ska man sätta i sig 4000-5000kcal så blir det svårt att äta 2ggr.

De två största namnen här på brädan som kör PF är ju Grandmaster och Baboom också.

Ristretto
2010-09-05, 18:07
Jag skulle gärna höra den långa versionen av det där med att käka en enda måltid per dag. Berätta gärna om du som läser detta är ett sådant exempel. Jag kan knappt föreställa mig det. Fascinerande. Låter smått otroligt.

För övrigt pratar jag inte om någon random bodybuilder. Jag pratar om varenda person jag någonsin mött, med en imponerande fysik. Utöver det, information från en mängd proffs/sakkunniga.

Ungefär såhär går det till:
Först tillagar jag det jag ska äta, sen äter jag det. Sen ligger jag i soffan.

internethjälten
2010-09-05, 18:29
dygnet har 24 timmar, man sover bort 8 timmar, kvar är 16 timmar, äta var 3e timme blir 5 tillfällen, 30g varje tillfälle blir bara 150g och man vill i regel upp över 300g så den där matematikern som kläckte iden med 30g kan ju tänka om.

Doctor Snuggles
2010-09-05, 18:30

Du blir hungrig efter 3-4 timmar därför att du är van vid det. Det kan ta ett tag att vänja sig, men sedan så upplever de flesta att hungern försvinner. Jag blir t.ex. hungrig som en varg efter träning, men övrig tid typ inte alls.
Visst kan det vara svårt att få i sig alla kalorier på ett fåtal timmar, särskilt om man är en stor pojke, och därför så brukar det lämpa sig att låta fett stå för en stor del av energin.

BengtBurk
2010-09-05, 18:44
dygnet har 24 timmar, man sover bort 8 timmar, kvar är 16 timmar, äta var 3e timme blir 5 tillfällen, 30g varje tillfälle blir bara 150g och man vill i regel upp över 300g så den där matematikern som kläckte iden med 30g kan ju tänka om.

Jag får det till 6 tillfällen... (Det blir bara 30g extra, 180g tot, men ändå)

mikaelj
2010-09-05, 19:52
För övrigt finns det ju fler fördelar med att sprida ut intaget. Exempelvis för att hålla blodsockret i balans.

Om jag låter bli att äta håller sig mitt blodsocker konstant på 3,7 mmol/L dygnet runt. Tycker att det är en helt okej balans.

Pfft, minimåltid.

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash2/hs069.ash2/36794_484051184391_575714391_6771293_7756605_n.jpg

Jungfruplatsens kebabsallad (som i sig är stor!) med extra kött, extra sås och sedan åt jag upp Ekman_:s halva portion också. :-)

Låter väl ganska rimligt? 750g ägg, 100g creme fraiche, 50g majonnäs, 200g ost, t ex. Tar väl en halvtimme eller så?

Monkey see, monkey do?

J288
2010-09-05, 20:01
Kan inte tänka mig att den magen ser så rolig ut. Men det är ju en fråga om vad man är ute efter så klart.

mikaelj
2010-09-05, 20:05
Kan inte tänka mig att den magen ser så rolig ut. Men det är ju en fråga om vad man är ute efter så klart.

Vad menar du med "ser så rolig ut"?

Frumpish
2010-09-05, 20:23
OT:

Vad kostade kebabsalladen mikael?! Ser ju sjukt nice ut :D

mikaelj
2010-09-05, 20:32
Minns inte, kanske 80 kr?

Åt "1 kg kebab" när jag var i Oslo förra helgen, på tal om mycket mat.

Eddie Vedder
2010-09-05, 20:35
Minns inte, kanske 80 kr?

Kebab med ris och kebabtallrik med pommes frites var i alla fall 80 spänn. Så din kebabsallad kostade nog samma. Jag kan inte tänka mig att den var billigare i alla fall, då hade jag ju observerat det billigare priset och tagit samma. :D

J288
2010-09-06, 09:14
Ju mer man kan äta åt gången, desto större magsäck har man uppenbarligen och därigenom troligen en större mage. Det var vad jag menade. Ser man på en mängd bodybuilders är dom feta 10 månader om året och ser endast bra ut 2 månader om året; då dom deffar in för tävling. Hellre bygga lite långsammare istället och hålla sig i trim året om.

Arbish
2010-09-06, 09:30
Alltså man är ju Tom i magen 18-20 Timmar om dygnet istället, DVS APSNYGG dom 18-20 timmarna,

Istället för o vara lite halvful 24a timmar om dygnet,

DVS om det är mängden mat i magen som bestämmer hur snygg man är?

mikaelj
2010-09-06, 09:35
Det fungerar faktiskt som Arbish säger, åtminstone på mig.

Arbish
2010-09-06, 09:38
Gaser är oxå en sak blir betydligt bättre, Inte längre småfisar under dagen =)

J288
2010-09-06, 09:47
Haha, jag det är ju sant faktiskt :P

Men är inte magsäcken väldigt adaptiv? Säg när man är sjuk exempelvis, ligger i feber eller något, då har man ju inte samma aptit och magsänken krymper (eller?). Sedan när du är frisk igen så tar det ett par dagar innan man kommer tillbaka till sina normala kostvanor. Innan dess blir jag helt enkelt mätt av snarare en halv normal portion än en hel.

Men vad styr egentligen mättnadskänslan? Det är väl magsäcken? När man är mätt, då är den full? Eller är jag ute och cyklar? Det hänger i alla fall bra ihop det där när man är sjuk och hur man käkar efter träning.

Arbish
2010-09-06, 09:52
Ja fast jag "tror" det har att göra med att kroppen reagerar med minskad aptit när man är sjuk för den har bättre saker för sig, DVS bekämpa sjukdom,

Vet inte hur mycket magsäcken krymper om alls,

Mättnads känslan styrs av ett hormon som heter leptin, Som magsäcken skickar ut, Har väl inget att göra med hur mycket mat som är i tror ja? Utan mer än tollerans fråga på hormonet.

Arbish
2010-09-06, 09:53
Kanske någon näringsfysiolog vill svara istället?? =))

mikaelj
2010-09-06, 09:53
Men är inte magsäcken väldigt adaptiv? Säg när man är sjuk exempelvis, ligger i feber eller något, då har man ju inte samma aptit och magsänken krymper (eller?). Sedan när du är frisk igen så tar det ett par dagar innan man kommer tillbaka till sina normala kostvanor. Innan dess blir jag helt enkelt mätt av snarare en halv normal portion än en hel.

Ja, den är adaptiv. Alltså säger du emot dig själv i vad du skrivit tidigare?

Faktum är att den för mig verkar "krympa ihop" mer eftersom jag inte äter under så lång tid på dygnet, medans hos någon som äter lite hela tiden får den aldrig chansen att dra ihop sig. Vilket gör att jag blir mätt på mindre. (en teori, vet inte hur välgrundad den är i fakta, men i praktiken funkar det så)

Men vad styr egentligen mättnadskänslan? Det är väl magsäcken? När man är mätt, då är den full? Eller är jag ute och cyklar? Det hänger i alla fall bra ihop det där när man är sjuk och hur man käkar efter träning.

Det finns andra mättnadssignaler än bara "magsäck full", annars hade du kunnat äta enbart bark. Det är inte en plastpåse du har i magen.
Fet mat mättar på lite volym, t ex.

http://www.leangains.com/2009/08/ghrelin-and-entrained-meal-patterns.html

And when someone asks you why they're constantly hungry on their six meal-a-day-foo-foo-meal-regimen, you can refer them to dr Silver -

"If you eat all the time, ghrelin secretion will not be well controlled,” said Silver, the paper’s lead author and the principal investigator of the study."

Saber
2010-09-06, 10:30
Jag har för mig att där var någon stor bodybuilder som deffade på ett mål mat om dagen dock och rekommenderade den approachen, detta för några årtionden sen då, 80-talet kanske.

Du kanske tänker på Serge Nubret som åt två ggr. om dagen!
http://www.muscletalk.co.uk/m2124846-p9.aspx

Saber
2010-09-06, 10:48

Vad jag har förstått av matsmältningssystemet, så är det som det tidigare nämndes i tråden att det är bl. a. kopplat till hormoner (plus andra faktorer) som är med och påverkar.

Du kan exempelvis ta de människor som har olika former av hormonrubbningar som trots att deras magsäckar blivit fulla, ändå kan "uppleva hunger" och därmed riskerar att överäta - eller i vissa fall ätit ihjäl sig (magsäcken brister/spricker)!

Jag kan också av egen erfarenhet som har arbetat under en lång tid inom handikappomsorgen med inriktning på autism, stött på personer som inte haft någon spärr alls vad det gäller mat- och vätskeintag. Hjärnan hos dessa registrerar inte att magsäcken är full. Dessa personer får t.ex. sina kylskåpar låsta alt. att deras matvaror bevaras i speciella skafferier i personalrummen.

"MÄTTNADSKÄNSLAN ÄR KOMPLEX och skapas på många olika sätt. Redan innan vi börjat äta styrs vi av psykologiska faktorer som förväntningar, erfarenhet, portionsstorlek och matens utseende. Detta påverkar hur mycket saliv och andra matsmältningsvätskor som utsöndras.
När vi äter fylls magsäcken och senare tunn- och tjocktarmen. I magsäcken finns receptorer som känner av hur uttänjd den är. Det bildas också hormoner som signalerar mättnad. Efter måltiden bildas ämnen i blodet som påverkar vår mättnadskänsla, till exempel glukos (blodsocker), insulin, aminosyror och fettsyror.
Vi kan hjälpa vår mättnadskänsla på traven, genom att välja den mat som mättar bäst." Hanna Isaksson vid Lantmännens forsknings- och utvecklingsavdelning (nutriotionist/aptitforskare).

http://www.halsa.se/artiklar.asp?id=21&artikelid=297&com=t

J288
2010-09-06, 14:12
Tack Saber! Intressant läsning :)

Saber
2010-09-06, 14:52
Tack Saber! Intressant läsning :)

Alla tiders, det var så lite så... ;)

Sverker
2010-09-06, 17:08
Magsäcken är ett fantastiskt organ. När den är tom är den stor som en knuten näve, dvs 2 - 3 dl stor. Den går därefter att fylla till drygt en, kanske två liter med föda och dryck*spy*

Sedan är det bara till att räkna. Magsäcken kan tömma ut ca två dl vätska varje kvart, till tolvfingertarmen.
En tunn lösning kommer ut fortare än en tjocklflytande. Fett sänker tömningshastigheten upp till flera timmar.