handdator

Visa fullständig version : Nödvändig ätardag


Karl Alfred
2002-06-17, 07:51
Tänkte bara dela med mig av en intressant reflextion. Visst har ni insett vikten av att ha en riktig ätardag någon gång per vecka? Jag försöker just nu deffa så gott jag kan och tar naturligtvis även mina morgonpromenader...

Tycker nog att viktminskningen (som i och för sig inte är det viktigaste) går relativt långsamt just nu. Ligger på ett kcal intag runt 1800-2000 per dygn.

På helgerna, främst fredagkväll och lördag, så äter jag gott och mycket. Blir ofta grillat med goda såser (aldrig gräddsåser) och andra smarriga tillbehör. Rejäla frukostar både på lördag och söndag. Tror nog att mitt kcal intag hamnar på runt +1000 dessa dagar. Bara som exempel. I helgen kom en kompis över och vi såg fotboll tillsammans. Han bjöd då på amerikansk frukost, med amerikanska pannkakor och lönnsirap, bacon, scramble eggs, kaffe osv. Mycket gott!!!!

Nåväl, vad får då detta för reaktion på vikten. På måndag morgon, när jag ställer mig på vågen så händer det ofta att jag ligger på nya botten noteringar. Alltså ny lägsta vikt.

Detta om något visar hur viktigt det är att stoppa in ätardagar och att göra det med gott samvete. Inte bara för att hålla förbränningen igång utan även för att psykiskt klara av denna ofta slitsamma period.

Om fler tänkte på detta sätt så skulle inga bantardieter någonsin behöva publiceras i dagspressen. Vi skulle bara behöva hålla igen på mängden föda under veckan för att sedan fira en aning under helgen... :)

[ 17 Juni 2002: Inlägget har ändrats av: Karl Alfred ]

betterbodies
2002-06-17, 08:09
Verkar väldigt konstigt om du går ner efter en ätardag.

Själv brukar jag gå upp 4-7kg på mina ätardag, det försvinnar dock lika fort som tur e =) Höjer dock med mer än 1000Kcal :D

Måste säga att du e den förste jag hör som går ner dagen efter en ätardag. + att du äter både lördag å söndag...hmm e du inte männsklig !? Terminator kanske :p

ekim
2002-06-17, 08:16
Jag äter vad jag vill både lördag och söndag men ser till att få i mig mycket kolhydrater visst man drar på sig vätska och går upp ivikt men i mitten av veckan så ligger jag 0,5-1kg lägre i vikt än vad jag gjorde innan ätar dagarna fast jag ligger extremt lågt på kolhydraterna under veckodagarn 60-150 gram

Tanman
2002-06-17, 09:07
BetterBodies: Jag är intresserad av hur en ätardag för dig ser ut..4-7kg viktökning på en dag..då snackar vi äta :)

Karl Alfred
2002-06-17, 09:13
Kanske måste förtydliga att min söndag inte är någon ätardag förutom en något förhöjd frukost. Men då har jag återgått till havregrynsgröt plus ägg, mackor, tea och så där. Resten av dagen ligger på diet. Det är kanske det som gör att värdet ser så bra ut på måndagmorgon. Vad vet jag??

Munter
2002-06-17, 09:48
Enda jag kommer att tänka på är om du käkar en massa diuretika på ätardagen (kaffe, the, ephedra osv); då kan du driva ut en massa vätska ur kroppen. Men om du bara plussar 1000kcal på ätardagen så ska skillnaden egentligen inte vara speciellt märkbar...

muskelbyggarn
2002-06-17, 09:49
Personligen anser jag att ätardagen är mest till för psyket. Att man tillåter sig något lite extra någon dag per vecka under diet gör det hela lättare. Att ätardagen skulle påverka metabolismen tror jag dock inte, men som sagt det är vad jag anser, kan vara fel.

Dock så är nog ev fettökning av en ätardag obefintlig. Det behövs mer än så för att lägga på sig, men däremot laddas glykogenföråden upp vilket gör att totalvikten ofta går upp några kilon + att kroppen känns härligt hård :D

Hur som helst Karl Alfred, lät gott med den där frukosten och lycka till med den fortsatta dieten!

Kör hårt!


Vänl,,,
Tobbe

z_bumbi
2002-06-17, 10:33
Karl Alfred: Kan det inte bero på att du ligger lite lågt med kalorierna i veckorna och när kroppen får signal att det finns tillräckligt med energi helt plötsligt bestämmer sig för att kunna använda lite fett som bränsle dagen efter (Söndag).
Vet inte hur mycket du åt innan deff men jag personligen tycker 1800-2000 kcal låter lågt.

Lave
2002-06-17, 15:40
Mina ätardagar under deffen var onyttiga och massiva :D Precis som Betterbodies la jag på mig ett antal kilo den dagen och dagen efter. Givetvis en massa vätska, men ändå =/ Dock försvann det till mitten av veckan, och ännu mer ;)

Tjockisen
2002-06-17, 18:10
Läste ingen artikeln om leptin?

norrkoping618
2006-03-12, 18:48
ätardag? va fn:) man äter så mkt man kan varje dag

Weird
2006-03-12, 19:08
ätardag? va fn:) man äter så mkt man kan varje dag
Hur hittade du denna tråd som är 4år gammal ?!

Trance
2006-03-12, 19:32
Hehe, stenhårt första inlägg. Leta upp en fyra år gammal tråd och säg emot den.

HenrY
2006-03-12, 20:02
:laugh: