handdator

Visa fullständig version : Stort fokus, halvdana resultat


Depzon
2010-04-23, 14:43
Här kommer det som vanligt mycket text när jag ska förklara min situation. Hoppas ni orkar läsa.

Jag är 29 år, 181 cm, och har hållit på med styrketräning i varierande seriositet under 11 år. Vägde 83 vid nyår och har nu gått ner till 73.

Jag tränar tung styrketräning enligt Max OT-principer och har så gjort regelbundet under både bulk och den deff som jag började vidta för ca tre månader sedan.

Enda gången jag deffat riktigt seriöst tidigare är 2005, vilket var samma år som jag började träna mer seriöst, och nådde mycket bra resultat. Kan förstås bero på att så väldigt många faktorer över hela träningsspektrat förbättrades.

Den här deffen går det lite trögare.
Jag har dock aldrig tidigare varit så här strikt med kalorierna och aldrig så intensiv med konditionsträningen. Har inte sluntit med matintaget en enda gång på en månad, kanske ett par dagar nått energibalans, med god kost. I övrigt har jag legat på ett underskott som jag misstänker kanske är för radikalt, ca 800-1000 kcal under balans.
Men, även med ett sånt underskott borde jag ju för sjutton bli mer deffad då jag gör så mycket annat "rätt". Men jag tycker kroppens utseende har stått still i kanske tre-fyra kilo nu. Jag har bevisligen gått ner några kilo, men jag tycker inte det syns i definitionen. Jag har inget att anmärka på angående musklernas storlek; den är helt okej. Men varifrån har kilona tagits? BORDE ju vara fett med tanke på hur ordentlig jag är nu jämfört med förut, men jag märker det inte så väl!

En vanlig dag ser ut så här ungefär:

Stiger upp, dricker en kopp kaffe och en kopp grönt te, eventuellt en drink med måttligt med proteinpulver och dextropur, sen en dos Esapro medan jag går till träningen. (Jag blir trögare på gymmet om jag ätit innan känner jag, det är därför jag har ett så litet intag före. Kan det vara hämmande?)

Direkt efter passet dricker jag en drink med proteinpulver och dextropur, kanske 25 g protein och 25 g kolhydrater.

20 minuter senare tar jag en liten köttbit och en liten kolhydratkälla, kanske mer dextropur eller ett bit vitt bröd.

45 minuter efter det äter jag ca 100-150 g fettsnålt kött och ett berg av kalorisnåla grönsaker (broccoli, gröna bönor, blomkål, morot, champinjoner, sparris, lite bönor och ärtor).

Två timmar efter dess äter jag en liknande måltid fast ännu större, och tar en dos kreatin.

Nu har jag inte kommit upp i så värst många kcal ändå, med tanke på att grönsakerna ger väldigt lite kcal, men jag är mätt och belåten och har inte varit hungrig nån gång under dagen.

Ca fyra timmar senare gör jag en drink med Esapro och kreatin och beger mig till gymmet och kör ett konditionspass. Det gör jag ungefär fyra gånger i veckan, alltid förlagt ca 8 timmar efter styrketräningen. Oftast kör jag ett riktigt våldsamt pass i recumbent biken i 15-20 minuter, men ibland varierar jag och kör ett pass på 30 minuter eller upp till en timme, i lite lägre intensitet och kanske i andra maskiner.

Sen kommer jag hem, och det är vid den här tiden (ca 21-22) som jag blir som allra mest sugen på saker och ting. Jag äter en kvargtallrik med blandade bär, lite vetegroddar, krossat linfrö och nötter. Är suget för stort tar jag även ett grovt bröd med pickles och ost på ...

En halvtimme-timme senare tar jag en näve nötter eller en burk makrill. Sen läggdags, sömn i ca 7-7½ timme.

Det jag oroar mig för i det här upplägget är att jag kanske får i mig för lite fett under dagens första halva. Eller spelar det så stor roll? (Äter för övrigt även ca 4 kapslar omega-3 om dagen).
Jag kanske äter för lite kolhydrater, de där grönsakerna ger ju inte så värst mycket. Men det är så skönt att få äta sig mätt.
Jag kanske äter för lite kcal helt enkelt, kanske borde ligga på 500 i underskott istället för uppemot 1000.

De resultat jag sett nu efter all denna träning och kosthållning (superstrikt i en månad, någorlunda strikt i två månader innan dess) är inte mycket bättre än de resultat jag tidigare fått efter kanske en månads halvstrikt deffande. Skillnader den här gången (som KAN vara till ondo) är lägre andel kolhydrater, lägre kcal. Att jag är äldre! Haha. Att jag är mer luttrad.

Nåväl, nu återstår det en dryg månads deffande, och det är inte så mycket jag behöver gå ner nu. Två-tre kilo riktigt jävla kvalitativ fettnedgång är det jag är ute efter nu (ja, jag vill vara rätt smal). Jag tänkte ha en vilovecka nästa vecka, för jag har märkt tidigare att resultaten "kommer ikapp" då man tar det lugnt och kanske äter rejälare i ett par dar.
Huden kanske är lite slapp efter att jag tidigare gått ner ca tre kilo på tre-fyra veckor?

Är det nånting jag kan förbättra så ska jag göra det nu. Jag ska köra ännu hårdare konditionsträning, för det kan nog inte skada nu när jag även har vant mig så pass mycket vid det.

Depzon
2010-04-23, 14:55
Och ja, det kan ju vara så att jag kört FÖR hårt och strikt, men i så fall lär väl den här kommande viloveckan hjälpa. Men jag har inte alls känt mig slutkörd eller så.

Kan ju även finnas risk att jag missbedömt min egen aktivitetsnivå då jag räknat ut mitt kaloribehov ... kan ju skilja rätt mycket om man t.ex. väljer 1,4 eller 1,6, och andra uträknare som använder sig av andra steg. Har ju fan fått fram allt från 2600-3600 kcal. Men kommit fram till att kring 2800 torde vara min grej. Och jag äter då kring 1800-2000.

Sniggel
2010-04-23, 15:22
Jag läste första tredjedelen bara, men om du inte märker någon skillnad på 3-4 kg så kan det vara så att du är i ett kroppsfettintervall där det inte märks på din form att du tappar något, bara din storlek. Du verkar bli en mindre version av dig själv helt enkelt.
Om styrkan inte börjat dala ner drastiskt går säkert allt riktigt bra och förr elelr senare kommer varje kg att synas mer påtagligt.

Depzon
2010-04-23, 17:42
Styrkan dalar inte, utan ökar faktiskt i de flesta övningar, så där är det nog ingen fara på taket. Med muskelbibehållandet i alla fall.