handdator

Visa fullständig version : Stortränare behöver näringsråd!


johantoan
2010-04-23, 12:31
Jag tränar väldigt mycket intensiv dans och capoeira. Ofta är det två till tre träningspass efter varandra vilket kan bli 4-6 timmar träning, med några halvtimmesluckor.

Jag äter lunch vanlig tid och sedan börjar träningarna på eftermiddagen och jag kommer ofta inte hem förrän 20-22 och kan äta ett rejält mål igen.

Så frågan är, vad rekommenderar ni här på kolozzeum att jag ser till att få i mig under den här tiden, och hur ska jag fördela det?

Anton Fräs
2010-04-23, 12:38
Du får helt enkelt äta när du får tid över. Gainer eller liknande under/mellan passen skulle jag starkt rekommendera. Hög E% kolhydrater, 1-1,5g protein per kg KV och resten fett.

Värt att läsa bulkinläggen på denna blogg: http://traningslara.se/

Sniggel
2010-04-23, 16:02
Nån gainer emellan passen kan vara en idé om du har så kort tid på dig att klämma in kalorier på.

Hur mycket du behöver beror på hur mycket du äter den övriga tiden på dygnet.

johantoan
2010-04-23, 20:31
Jag brukar försöka ta med ett par frukter, men det känns inte riktigt tillräckligt. Mitt problem med gainers och liknande är framförallt priset, de där dryckerna är ofta dyra, samt att jag håller mig borta från aspartam. Men jag har börjat fundera på att köpa pulver när det blir som allra tuffast.

Mina tisdagar är ett bra exempel på mina intensivare dagar.
- Dans, halvintensivt 16.30-18.30
- capoeira, krävande 19.00-20.30
- Dans, krävande (spc konditionsmässigt) 20.45-22.00

Har ni några fler bra tips som inte är för krångliga eller dyra? Är frukt bra ur återhämtningssynpunkt?

Denniss
2010-04-23, 20:35
Kolla här i koloshoppen så finner du prisvärdiga alternativ!!

Kolla även;

"

Den 25 april smäller det i Järfälla. Så har ni inte köpt era kostilskott så ska ni ta er till Fairing gym. Under hela söndagen och måndagen är det 20% på alla produkter.

Förutom att ni kan köpa billiga kostillskott så har ni även möjlighet att träna i det kompletta gymmet.

Öppettiderna är
Söndag 10-18
Måndag 14-22

Adress: Veddestavägen 13
"

Eddie Vedder
2010-04-23, 20:38
Proteinpulver är inte dyrt. Frukt tycker jag är rätt dyrt däremot. Ta en proteindrink och två bananer eller så. Om du nu känner att kolhydrater är ett måste.

johantoan
2010-04-23, 20:47
Under den perioden jag gymmade så körde jag ett tag på ett rent vasslepulver, som jag ibland blandade med druvsocker. Det var inga sötningsmedel men det var bland det äckligaste jag druckit i hela mitt liv.

Alexton
2010-04-23, 20:59
Jag skulle handla 1 liter röd mjölk som du kan ha i en sportflaska (om du inte känner för att halsa direkt). Om du hinner kanske ha med dig ett par mackor vid sidan.
Gainer + mjölk är också golden för extra energi.

Sverker
2010-04-24, 06:03
Under den perioden jag gymmade så körde jag ett tag på ett rent vasslepulver, som jag ibland blandade med druvsocker. Det var inga sötningsmedel men det var bland det äckligaste jag druckit i hela mitt liv.

Låter rejält sliskigt sött*spy*
Proteinpulver och maltodextrin är en helt annan sak. Maltodextrin är inte alls lika sött som ren glukos.

Själv körde jag tidigare med vassleprotein och ren O´boy. Blir inte alls lika sött. Fungerade fint för mig men jag har mina egna anledningar.

Onigiri
2010-04-24, 07:33
Mjölk + BCAA.

johantoan
2010-04-24, 09:42
Låter rejält sliskigt sött*spy*
Proteinpulver och maltodextrin är en helt annan sak. Maltodextrin är inte alls lika sött som ren glukos.


Vasslepulvret smakade skit i vilket fall som helst, och 1dl dextro i 1 liter vatten fixar jag faktiskt, jag har inte så mycket emot sötma. Men whatever, jag testar inte det där igen iaf. Kanske kör på mjölkrådet, ska bara se till att klara av kylningsfaktorn;)

creperiet
2010-04-24, 10:42
Fredrik_S här på forumet har/har haft en liknande situation vad jag kommer ihåg.

johantoan
2010-04-28, 14:39
Många bra svar:) Jag har alltid tänkt att proteintillförsel är mest för styrketräning/bodybuilding.

Om man använder mjölk för återhämtning, spelar fetthalten någon roll??

Denniss
2010-04-28, 14:43
Många bra svar:) Jag har alltid tänkt att proteintillförsel är mest för styrketräning/bodybuilding.

Om man använder mjölk för återhämtning, spelar fetthalten någon roll??

Det är bara proteinet som behövs för att bygga muskler.