handdator

Visa fullständig version : Vig på kortast tid?(Stretchschema)


kollegieblock
2010-04-23, 10:13
Som topic lyder.
Någon som följer något stretchschema eller liknande?
Vill bli vig på kortast tid och gärna gå efter schema för att det ska underlätta min kickboxning.

Pjotor
2010-04-23, 12:07
Förutom att stretcha är det också mycket viktigt att du blir starkare i de muskler som drar benen uppåt, om vi nu utgår från att du vill kunna sparka högt.

Det var inte ett svar på din specifika fråga, men ett viktigt råd. Jag har haft flera instruktörer som mer än väl har kunnat kompensera bristande vighet med styrka i "lyftmusklerna".

emi23j
2010-04-23, 12:10
stretcha framför tvn.

på två dagar har jag blivit vigare än aldrig förr, i alla fall i en övning. Har aldrig kunnat sitta med raka ben och ta med huvudet i knäna. det kan jag nu. har tidigare varit 10-15 cm ifrån.

annars skulle jag dock tro dynamisk stretching är den bästa formen för stretching.

Insulinus
2010-04-23, 12:33
Har du tillgång till en partner vid stretching rekommenderas PNF-stretching.

Pjotor
2010-04-23, 13:10
stretcha framför tvn.

på två dagar har jag blivit vigare än aldrig förr, i alla fall i en övning. Har aldrig kunnat sitta med raka ben och ta med huvudet i knäna. det kan jag nu.

Det viktiga vid en sådan övning är inte att huvudet kommer nära knäna, utan att magen kommer långt nedåt och framåt.

siimon89
2010-04-23, 13:14
Kolla upp PNF stretching. Bra knep för att öka vigheten snabbare.

emi23j
2010-04-23, 13:32
Det viktiga vid en sådan övning är inte att huvudet kommer nära knäna, utan att magen kommer långt nedåt och framåt.

Möjligt. Skulle dock säga att det viktigaste är att få "stretch" på rätt ställe.

Att ta med huvudet i knäna var mer bara som ett mått på hur "långt" jag maximalt kan komma. Dock är det en bättre "måttstock" att mäta hur långt över tårna man kommer med händerna/armarna.

Donner
2010-04-23, 13:34
Lider själv av kylskåps-syndromet så PNF blir perfekt att testa. Flickvännen får stretch-duty varje kväll :)

Alone_in_the_dark
2010-04-23, 13:43
Finns en del att läsa på denna länk (http://www.kampsport.se/forum/showthread.php?t=6940):)

grondahl
2010-04-23, 13:43
Personligen så har ingen stretchmetod jag har prövat visat på lika snabba resultat som Ashtanga Yoga.

Damien Thorne
2010-04-23, 14:11
Finns en del att läsa på denna länk (http://www.kampsport.se/forum/showthread.php?t=6940):)

Bra länk, den lägger jag in bland mina favoriter :thumbup:

Insulinus
2010-04-23, 14:31
Och för den som inte begripit det än så är PNF och KAT samma sak. KAT är den försvenskade förkortningen utav PNF. :)

JakeShaft
2010-04-23, 14:46
En vän drog med mig till hennes "stretchträningar" de hade eftersom hon tyckte jag var lite väl stel. Hon tävlade i konståkning på SM-nivå, det var verkligen lärorikt. Tvivlar på att det verkligen är bra i längden dock. Men det kan jag verkligen rekomendera om du ska bli vigare.

De hade 1,5 timmes stretchträningar kanske är lite overkill.

pony
2010-04-27, 00:10
Som jag ser det har du 3 faktorer att ta i beräkning:
- tidåtgång
- skaderisk
- kvalitet

Du kan inte ligga bra till på alla 3 samtidigt. För antingen stretchar du sportspecifikt (höga sparkar och aktiv dynamisk rörlighet) och uppnår en för dig mer användbar rörlighet än att ligga på ett golv och passivt tänja något som varken ger dig till eller från i en match... men då får du räkna med att det kommer ta så och så lång tid att uppnå resultaten ifråga, eftersom återhämtning och anpassning (muskulärt, styrkemässigt, koordinationsmässigt, nervbanemässigt) är lika viktigt som vid styrketräning. Om inte viktigare.

Detta såvida du inte vill tokköra typ varje dag och riskera att allt brakar åt helvete, dvs. För utan en erfaren coach (eller tillräcklig kunskap själv) så kan du inte få alla 3 samtidigt. Sorry to say men det är som att be om "ett träningsschema" som gör en stark, biffig och rippad skitsnabbt och på laglig väg. There's no such thing!

Och bara en sådan sak som att vi inte vet vad just dina problemområden är gör det också extremt svårt att komma med Riktigt Bra™ råd.

spoon
2010-04-27, 01:01
Bra post av pony. Tummen upp

Sen är det fler moment i en bra spark än vighet. Du ska kunna behålla balans och guard under tiden som du sätter upp sparken. Vad säger din tränare om du frågar han efter ett pass?

Semtex
2010-04-29, 14:39
Är ute efter något liknande, det jag känner mest är nog att ljumskarna,höftböjarna och även utsidan av låret och lite ovanför (höften?), när jag sparkar och det känns som att jag måste stretcha något enormt.

Dessa övningar har jag börjat köra dom 2-3 senaste dagarna varje gång innan jag ska sova:
Höftböjarna:
http://exrx.net/StretchImages/HipFlexors/Lunge.jpg

Ljumskarna:
Jag sätter mig på knä och lägger mig typ på mage men har särat på knäna så att det blir som ett A sen putar jag bakåt med rumpan så att det tar i ljumskarna.

Några andra tips?