handdator

Visa fullständig version : ökning på vissa övningar på bekostnad av andra?


Bendermannen
2010-04-23, 09:58
hej!

jag har märkt att jag ökar väldigt olika på mina övningar. t ex så går det väldigt långsamt för mig att lyckas med tyngre vikter i bänkpress, medan jag var och varannan vecka ökar på marklyft. antar att jag måste utvärdera hur jag gör de övningar det går "sämre" i, men utöver det så undrar jag om de andra ökningar jag gör sker på bekostnad av att bli bättre på något annat?

så frågan är väl kort och gott; ska jag öka på i en övning så fort jag känner att jag klarar det, eller ska jag invänta så att jag ökar på andra övningar också, dvs en mer jämn ökning överlag?

fiskebulle
2010-04-23, 10:47
Så länge du klarar av att hålla en säker teknik inom marklyft så finns det väl ingen anledning att vänta med att lassa på vikter om man kan.

Jag lider lite av samma sak, men jag kör på och hoppas på det bästa. Det viktigaste är väl att acceptera själv att man kanske inte har hulkengener och kommer bli jättestark i alla övningar. Alla har vi olika förutsättningar.

Pjotor
2010-04-23, 12:18
Öka när du kan göra det utan att offra tekniken.

Marklyft och knäböj är komplexa övningar jämfört med t.ex. bänkpress och militärpress. Därför kommer också ökningstakten att vara hög under en längre tid.

Degpekka
2010-04-23, 12:49
Invänta inte en jämn ökning... alla är olika och man är helt naturligt starkare/bättre teknisk/har lättare för vissa rörelser. Men som redan sagt så var noga med tekniken, speciellt i övningar som involverar ryggen.

siimon89
2010-04-23, 13:15
Öka när du kan göra det utan att offra tekniken.


+1

z_bumbi
2010-04-23, 17:04
hej!

jag har märkt att jag ökar väldigt olika på mina övningar. t ex så går det väldigt långsamt för mig att lyckas med tyngre vikter i bänkpress, medan jag var och varannan vecka ökar på marklyft. antar att jag måste utvärdera hur jag gör de övningar det går "sämre" i, men utöver det så undrar jag om de andra ökningar jag gör sker på bekostnad av att bli bättre på något annat?

så frågan är väl kort och gott; ska jag öka på i en övning så fort jag känner att jag klarar det, eller ska jag invänta så att jag ökar på andra övningar också, dvs en mer jämn ökning överlag?

Det tråkiga svaret är att det beror på.
Om du har en plan så följd den men justera eventuellt de övningarna som du inte ökar i.
Har du ingen plan och ökar bra i någon övning så får du själv fundera på om den ökningen sliter för mycket på kroppen i övrigt så att den påverkar något annat för mycket.
Det vanliga är nog för de flesta att man får perioder där olika övningar går olika bra men hur man hanterar det är alltså beroende på hur man har lagt upp träningen.

Bendermannen
2010-04-25, 20:43
tack för svaren!