handdator

Visa fullständig version : Löpare som vill börja med styrke!


asdasf
2010-04-22, 20:59
Hej!

Jag är då somsagt 16 år, väger 69 kilo och är 1.95 lång och jag springer 4-5 gånger i veckan,
2-3 konditionspass på 1.1 mil (lugnt tempo, ca 52 min)
1 långpass på 1.6-2 mil (lugnt)
1 intervallpass då jag antingen springer 5km gärnet eller 10x400

Jag skulle vilja bygga lite mera muskler nu, inte bara benmuskler, jag hade tänkt börja med att gymma 2 gånger i veckan, räcker det för att bygga muskler?

och hur hårt måste jag köra, sen skulle jag gärna vilja ha lite tips på vad jag ska göra för övningar väl på gymmet, vad ska man äta innan och efter. Jag är ute efter att bygga upp alla muskler, så jag bara inte har benmuskler... är justnu ganska klen och lite undernärd, styrke har aldrig varit min grej, jag har spelat fotboll och innebandy ganska länge men lagt av pågrund av bristande intresse och bara tränat själv med löpningen nu.

för övrigt så sover jag 8-9 timmar varje kväll, äter väl inte så perfekt...
frukost = 2 mackor och ett glas mjölk
lunch= det som är på skolan
nåt mellanmål, typ en banan eller ett äpple eller något gott (A)
middag = det som lagas, blir ofta fisk, kyckling och så, jag äter aldrig heller skräpmat.

sen ifall ni har några tips för att förbättra löpningen, säg gärna!:):hbang:

JakeShaft
2010-04-22, 22:51
Det finns en klistrad tråd i det här forumet med förslag på ett nybörjarprogram som täcker hela kroppen. Det kan vara svårt att träna styrketräning stenhårt direkt innan man har vant kroppen och fått in tekniken.

1911
2010-04-22, 23:14
Du hade kunnat köra helkropps-pass 2 gånger i veckan, sen bör du nog öka näringsintaget en del. Ät mer och inrikta dig på att äta mer protein, typ drick extra mycket mjölk och ät extra mycket kött, fisk o.sv. eventuellt kan du dricka lite proteinpulver eller "gainomax" eller dylikt när du tränat styrka. Övriga dagar räcker det att äta som vanligt men bibehållet det där rådet om att äta extra mycket kött och dricka extra mycket mjölk. På så vis får din kropp bättre förutsättningar för att bygga upp sig under dagarna då du vilar!

Innan du tränar kan du ju försöka äta lite extra kolhydrater under dagen, då får du förhoppningsvis bättre tryck i musklerna.

davvvan
2010-04-22, 23:45
En försiktig viktuppgång kanske är på sin plats? 69 kg lät lite på 195 cm :) Men eftersom du är 16 år så antar jag att längden skjutit iväg senaste åren och förmodligen kommer att öka ytterligare, svårt för vikten att hänga med då. Vet själv hur det var även om jag bara är 186 cm. Om du tittar runt i forumets olika delar och framförallt söker så kommer du att finna mycket bra råd och idéer som finns, ett tips är att läsa de stickys som finns högst upp i de olika delarna. Där finns den bästa och mest efterfrågade informationen.

Våga fråga.

zydar
2010-04-23, 00:04
69kg 195cm? wtf
Jag vägde 75 på 193 då var jag en liten pinne.
Nu väger jag 83 på 194cm och anser mig vara smal.
Men det är klart, är ju fördel att väga lite när man löper.

Vill du bygga muskler är det bara träna styrketräning och äta lite mer =)

fiskebulle
2010-04-23, 08:52
69kg 195cm? wtf

Är man 16 år och kille så är det knappast ovanligt. Kroppen har ingen lust alls att lägga på sig fett/muskler utan satsar stenhårt på att bli skitlång istället. Det var samma sak för mig, jag tycker man ser det överallt, speciellt om man jobbar lite med ungdomar i den åldern.

On Topic: Kolla i stickys, hitta något program för 2 dagar i veckan och kör på det. Käka mycket! Suger skolmaten så be morsan hjälpa till lite och fixa ihop lite näringsrika mellanmål, hon tycker säkert också att du borde gå upp lite i vikt. Ät så ofta du kan, så fort det finns ett tillfälle - Jag vet hur svårt det är att gå upp i vikt ibland, men det är bara att pressa!

Lycka till!

grondahl
2010-04-23, 09:04
Kolla in programtråden här på kolo eller varför inte Starting Strength eller Stronglifts 5X5.

asdasf
2010-04-23, 11:05
En försiktig viktuppgång kanske är på sin plats? 69 kg lät lite på 195 cm :) Men eftersom du är 16 år så antar jag att längden skjutit iväg senaste åren och förmodligen kommer att öka ytterligare, svårt för vikten att hänga med då. Vet själv hur det var även om jag bara är 186 cm. Om du tittar runt i forumets olika delar och framförallt söker så kommer du att finna mycket bra råd och idéer som finns, ett tips är att läsa de stickys som finns högst upp i de olika delarna. Där finns den bästa och mest efterfrågade informationen.

Våga fråga.

jo, jag försöker att gå upp i vikt, börjat äta mer och så, men det verkar inte fungera!

men tror ni att det räcker med 2 gånger i veckan för att bygga övriga muskler? får ta och kolla runt i forumet lite på olika program och så, tack för hjälpen! :thumbup:
fixat gymkort nu, är det att rekommendera att dom eventuellt fixar ett program åt mig?

zydar
2010-04-23, 11:14
jag rekommenderar att du kör 2 helkroppspass....

Koncentrera dig på basövningar Bänk, böj, mark, det som bygger bäst och tränar hela kroppen i princip.

Lägg till rodd, axelpress och vader så blir skiten komplett.

asdasf
2010-04-23, 11:24
hur länge bör jag vila mellan dessa passen då?:)

ska eventuellt fara och gymma idag eller imorgon, ska be en instruktör gå igenom maskinerna och så och kanske göra ett pass, som jag sedan lägger upp så ni kan ge förslag på ändringar och saker jag bör lägga till!:)

fiskebulle
2010-04-23, 12:24
ska eventuellt fara och gymma idag eller imorgon, ska be en instruktör gå igenom maskinerna och så och kanske göra ett pass, som jag sedan lägger upp så ni kan ge förslag på ändringar och saker jag bör lägga till!:)

Inlärningstiden på maskinerna är ju lika med noll. Be hellre instruktören vissa marklyft, knäböj, bänkpress, militärpress och stångrodd, om du nu verkligen vill blanda in instruktörer i det hela...

asdasf
2010-04-23, 13:19
Inlärningstiden på maskinerna är ju lika med noll. Be hellre instruktören vissa marklyft, knäböj, bänkpress, militärpress och stångrodd, om du nu verkligen vill blanda in instruktörer i det hela...

okej, då ser jag till att göra det, tack :)

z_bumbi
2010-04-23, 13:30
Jag skulle börja med maskinerna om du inte kommer att ha en instruktör med dig med jämna mellanrum som kollar tekniken. Maskiner är inte heller något de flesta lär sig på en gång men det går mycket snabbare att i alla fall få till en teknik som inte är skadlig. Sen är det bara att nöta på och när du blir starkare kan du börja få in övningar med fria vikter vartefter.

asdasf
2010-04-24, 15:42
en fundering bara, kommer det att fungera att fortfarande springa 4-5 gånger i veckan och köra styrke 2 ggr ?

fiskebulle
2010-04-24, 15:52
en fundering bara, kommer det att fungera att fortfarande springa 4-5 gånger i veckan och köra styrke 2 ggr ?

Klart det funkar, men försök att hålla konditions och styrkepassen så långt som möjligt ifrån varandra, det blir lite väl mixade signaler annars. Självfallet blir det ju extra viktigt att sköta kosten ordentligt när man både tränar styrke och mycket kondition, att verkligen fylla på ordentligt så man täcker dagsbehovet och lite till, samt att få i sig tillräckligt mycket protein.

HulkH
2010-04-24, 22:38
Håller med många här, styr upp kosten :)

Sen så tror jag det går bra att springa 4-5 gånge i veckan och träna. sålänge det är konditionspass och du tränar kondition och inte ben :)