handdator

Visa fullständig version : Kommentarer och Komplettering - Magträning


DiZi
2003-10-05, 11:33
Har nu satt ihop ett litet magträningspass, som jag tänkt köra varje gång jag tränar, dvs. 3-4 ggr i veckan. Hursomhelst, vill ha kommentarer och tips på bättre övningar, men har ni en kommentar som lyder t.ex. : "Kommer aldrig funka, blabla" Så ge ett bättre FÖRSLAG i så fall, ger ju inte mig direkt mycket då jag inte lär mig ett skvatt på det hela... Anyway, här kommer det...

25*6 [150st] Crunches med 5 kilo på bröstet, då 10'an är för stor och klumpig...

20*5 [100st] CableCrunches ~70kg

20*3 [60st] Sk. Weighted Vertical Hip Raise, fast med benen rakt utåt upp till 90 graders vinkel... http://www.exrx.net/WeightExercises/RectusAbdominis/WtVerticalHipRaise.html

Nå, vad behöver jag ändra på, eller ser det okej ut?

Tack på förhand!

//Daniel

Pressarn
2003-10-05, 11:43
Punktförbränning existerar inte.
Sänk antalet repetitioner till 6-8 ungefär och kör magen en gång i veckan, precis som alla andra muskler.

Officer
2003-10-05, 11:46
Alltså jag FATTAR INTE varför de som hängt på forumet ett bra tag fortfarande ungått att läsa om att punktförbränning ej existerar.


Kör magen en gång i veckan!

Och varför har du schemalagt magträningen till punkt o pricka? Variera, kör efter känsla!

"Jag ska köra biceps imorgon jag tänker ha 26.5 kilo på höger och 26.2 kilo på vänster, och tänker köra 4 set och vila 1 min och 25 sek.."

Fattar ni vad jag menar? Byggning ska inte vara så avancerat!

Spike
2003-10-05, 11:49
Originally posted by AnabolicProtein
Alltså jag FATTAR INTE varför de som hängt på forumet ett bra tag fortfarande ungått att läsa om att punktförbränning ej existerar.


Kör magen en gång i veckan!

Och varför har du schemalagt magträningen till punkt o pricka? Variera, kör efter känsla!

"Jag ska köra biceps imorgon jag tänker ha 26.5 kilo på höger och 26.2 kilo på vänster, och tänker köra 4 set och vila 1 min och 25 sek.."

Fattar ni vad jag menar? Byggning ska inte vara så avancerat!

:cheers: :cheers:

Big_Vik
2003-10-05, 11:50
Originally posted by DiZi

25*6 [150st] Crunches med 5 kilo på bröstet, då 10'an är för stor och klumpig...



det ser ju bara mer manligt ut. på med 15 kg!

DiZi
2003-10-05, 11:51
Okej tack för era tips... Jag har dock ungått detta, du har inte lust att länka till nånstans där jag kan läsa om det?

King Grub
2003-10-05, 11:56
Originally posted by DiZi
Okej tack för era tips... Jag har dock ungått detta, du har inte lust att länka till nånstans där jag kan läsa om det?

Behövs väl inte länkas till; det är ett odiskutabelt faktum. Fett förbränns lika mycket över hela kroppen, och är endast en fråga om kost och konditionsträning. Energi(kalori)underskott är det enda som leder till fettminskning, inte att nöta crunches till leda. Magträningen bygger upp en större och starkare magmuskulatur, men bränner inte fett i sig. Varför skulle magen vara annorlunda än kroppens övriga muskler?

Officer
2003-10-05, 12:01
Originally posted by King Grub
Varför skulle magen vara annorlunda än kroppens övriga muskler?


"För att den drar mest brudar?" skulle nog många ickevetande discobyggare svara :devil:

JAM
2003-10-05, 12:34
Och om det är något man undrar över så kan man alltid prova att s ö k a (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/search.php?s=)...

DiZi
2003-10-05, 12:35
Originally posted by King Grub


Behövs väl inte länkas till; det är ett odiskutabelt faktum. Fett förbränns lika mycket över hela kroppen, och är endast en fråga om kost och konditionsträning. Energi(kalori)underskott är det enda som leder till fettminskning, inte att nöta crunches till leda. Magträningen bygger upp en större och starkare magmuskulatur, men bränner inte fett i sig. Varför skulle magen vara annorlunda än kroppens övriga muskler?

Okej jag förstår vad du menar med detta "odiskutabla faktum"
Men ändå, alla är väl inte ute efter att magen endast ska synas? Har jag fel? Styrka är väl minst lika viktigt? :smokin:

King Grub
2003-10-05, 12:39
Originally posted by DiZi


Okej jag förstår vad du menar med detta "odiskutabla faktum"
Men ändå, alla är väl inte ute efter att magen endast ska synas? Har jag fel? Styrka är väl minst lika viktigt? :smokin:

Självklart. Det uttalade jag mig överhuvudtaget inte om. Jag pratade endast om att det inte går att förbränna fett på magen enbart. Även för styrka är det samma sak som gäller för magen som andra muskelgrupper: överbelastning med vikter.

DiZi
2003-10-05, 12:41
Originally posted by King Grub


Självklart. Det uttalade jag mig överhuvudtaget inte om. Jag pratade endast om att det inte går att förbränna fett på magen enbart. Även för styrka är det samma sak som gäller för magen som andra muskelgrupper: överbelastning med vikter.

Tack igen för din information, man blir bara smartare varje gång man läser ett inlägg av dig ;) Dock kan jag inte börja riktigt seriöst med ett eget kostupplägg med tanke på att jag bor hemma... Ska säkna reps och höja vikter då... :D

King Grub
2003-10-05, 12:44
Originally posted by DiZi


Tack igen för din information, man blir bara smartare varje gång man läser ett inlägg av dig ;) Dock kan jag inte börja riktigt seriöst med ett eget kostupplägg med tanke på att jag bor hemma... Ska säkna reps och höja vikter då... :D

Får du inte använda köket? När jag bodde hemma gick det utmärkt att laga den mat jag ville ha, om det som serverades till äventyrs inte föll mig på läppen.

DiZi
2003-10-05, 12:47
Originally posted by King Grub


Får du inte använda köket? När jag bodde hemma gick det utmärkt att laga den mat jag ville ha, om det som serverades till äventyrs inte föll mig på läppen.

Självklart får jag utnyttja köket, men jag kanske inte riktigt kan lägga upp min dag som jag egentligen vill... Dvs. Med annan mat varje dag... Får väl helt enkelt se till att morsan bara gör "nyttig mat" ;)

Diana
2003-10-05, 16:31
sånt trams irriterade ja mej som faan på när ja bodde hemma, de ska ju va självklart att varje person ska få käka vad hur o när den vill, om ekonomin tillåter vill säga, vilket den oftast gör eftersom nyttig mat inte alls behöver va dyrare än onyttig o de verkar va varje förälders allmänna uppfattning att ungen gått ner sej i ätstörningsträsket bara för att man vill ha ett anständigt födointag..:smash:
lite avreaktioner bara:whipped: :whipped:

DiZi
2003-10-05, 17:42
Haha lugnt, jorå, bara jag gör maten åt alla andra så är det nog lugnt, jobbigt.. Men nyttigare ;)

Fartman
2003-10-05, 18:46
Originally posted by DiZi


25*6 [150st] Crunches med 5 kilo på bröstet, då 10'an är för stor och klumpig...



//Daniel [/B]

tycker att du gör på tok för många reps på magen!! kör som du gör på dom andra muskelgrupperna, höj vikten sänk repsen till typ mellan 4-12 eller nått sådant... ett tips för mer vikt i crunches är att ta en hantel på bröstet, tex en 10kg's kromhantel brukar jag använda mig av den är liten och behändig, sen så när det gäller crunches så se till att ha ordentlig kontakt i magen när du kör, och kör strikt och inte så toksnabbt som man ser för många köra!

EDIT: sist men inte minst så kör magen EN gång i veckan!

DiZi
2003-10-05, 20:03
Originally posted by Fartman


tycker att du gör på tok för många reps på magen!! kör som du gör på dom andra muskelgrupperna, höj vikten sänk repsen till typ mellan 4-12 eller nått sådant... ett tips för mer vikt i crunches är att ta en hantel på bröstet, tex en 10kg's kromhantel brukar jag använda mig av den är liten och behändig, sen så när det gäller crunches så se till att ha ordentlig kontakt i magen när du kör, och kör strikt och inte så toksnabbt som man ser för många köra!

EDIT: sist men inte minst så kör magen EN gång i veckan!

Det där med Reps har jag förstått, men varför bara EN gång i veckan? Inte bra med mer eller? ;)

King Grub
2003-10-05, 20:09
Originally posted by DiZi


Det där med Reps har jag förstått, men varför bara EN gång i veckan? Inte bra med mer eller? ;)

En eller två gånger, som med alla andra muskler. Magen är ofta något tåligare än andra muskler, men även här gäller att överkompensation inte sker under träning, utan vid vila, förutsatt att tillräckligt med näringsämnen finns att tillgå.

DiZi
2003-10-05, 22:04
Originally posted by King Grub


En eller två gånger, som med alla andra muskler. Magen är ofta något tåligare än andra muskler, men även här gäller att överkompensation inte sker under träning, utan vid vila, förutsatt att tillräckligt med näringsämnen finns att tillgå.

Okej så med andra ord är 48 timmar bara skitsnack, och inte tillräckligt med tid för en muskelgrupp att utvila sig, eller hur jag ska uttrycka mig :confused:

King Grub
2003-10-06, 06:38
Originally posted by DiZi


Okej så med andra ord är 48 timmar bara skitsnack, och inte tillräckligt med tid för en muskelgrupp att utvila sig, eller hur jag ska uttrycka mig :confused:

Alldeles för lite för mig, i alla fall. Då har ju träningsvärken precis kommit. Eller: det är för lite om jag har tränat hårt. Och varför träna annat än hårt? ;)

Survivor
2003-10-06, 07:46
Originally posted by DiZi
25*6 [150st] Crunches med 5 kilo på bröstet, då 10'an är för stor och klumpig...
:MrT:
Kör med TVÅ 5 kg:s vikter då.

DiZi
2003-10-06, 14:01
Originally posted by Survivor

:MrT:
Kör med TVÅ 5 kg:s vikter då.

Meh, du tror inte jag försökt? :P Blir så j*vla klumpigt, men får ta det :naughty:

DiZi
2003-10-06, 14:02
Originally posted by King Grub


Alldeles för lite för mig, i alla fall. Då har ju träningsvärken precis kommit. Eller: det är för lite om jag har tränat hårt. Och varför träna annat än hårt? ;)

Men så länge jag inte har träningsverk och jag kör minst 48 timmar mellan, så är det okej att träna? Alltså man bryter inte ned på musklerna?

King Grub
2003-10-06, 14:14
Originally posted by DiZi


Men så länge jag inte har träningsverk och jag kör minst 48 timmar mellan, så är det okej att träna? Alltså man bryter inte ned på musklerna?

Träningsvärk är inte ett mått på om träningen ger resultat eller inte; jag tog det bara som ett exempel. Och varför vill du träna magen så ofta? Det kommer inte på något sätt att ge dig bättre resultat.

DiZi
2003-10-06, 16:57
Originally posted by King Grub


Träningsvärk är inte ett mått på om träningen ger resultat eller inte; jag tog det bara som ett exempel. Och varför vill du träna magen så ofta? Det kommer inte på något sätt att ge dig bättre resultat.

Det har jag heller inte påstått. Det jag menade nu var ju inte bara magen, bara att jag brukar hålla upp ett träningstempo då jag kör samma muskelgrupper var 48:nde timma... Men men...

Pakke
2004-01-22, 12:36
48 timmar är som alldeles för lite tycker då jag. kör själv 7 dagar innan jag kör nästa muskelgrupp igen, absolut inte mindre än 5 dagar iaf och det händer inte ofta.
det är ju självklart mycket individuellt och när man har tränat ett bra tag så lär man väl kanske märka själv hur lång vila man behöver, ingen aning själv eftersom jag är nybörjare :) men det är väl bättre att vara på den säkra sidan.

lycka till med träningen!
:bpump: :eating: :sleep: