handdator

Visa fullständig version : Deffat i 4 månader - Bör man ta ett break?


remixxa
2010-04-22, 17:43
Jag börjar faktiskt märka av att symptom som ont i halsen o lite lätt täppt börjar bli en anning vanligare än tidigare år. Jag har väl kört på ganska hårt, ner 10kg på 4 månader, men undrar på om man kanske borde köra en vecka där man ligger +-0 kcal så att immunförsvaret och andra hormonbalanser kan återhämta sig efter en hård deffperiod. Kan vara pollen som gör att jag känner mig nere också, fast jag har aldrig haft problem med de tidigare, så de är svårt at avgöra. men överlag, vad tror ni?

Kappman
2010-04-22, 17:50
Det beror lite på hur stort underskott du ligger på och hur mycket kolhydrater du äter per dag. Om underskottet är stort och/eller om du går på en kolhydratfattig diet så är det en klar fördel att lägga sig 5-10% under normal balans under en vecka eller två (min. 100g kolhydrat per dag). Men var noga med att inte dra iväg över balans bara. Se sedan till att hoppa upp på diet-tåget igen enligt planerna så att du inte går en längre period och äter upp dig igen.

remixxa
2010-04-22, 17:57
Det beror lite på hur stort underskott du ligger på och hur mycket kolhydrater du äter per dag. Om underskottet är stort och/eller om du går på en kolhydratfattig diet så är det en klar fördel att lägga sig 5-10% under normal balans under en vecka eller två (min. 100g kolhydrat per dag). Men var noga med att inte dra iväg över balans bara. Se sedan till att hoppa upp på diet-tåget igen enligt planerna så att du inte går en längre period och äter upp dig igen.

Jag har väl ett ganska saftigt gap, på minus 1000-1200kcal/dag. Jag vet att de är mycket fast jag har klarat mig bra på de och ingen större muskelförlust på dessa veckorna. Kanske ligger på 50-80g kolhydrater dagligen, men jag gissar på att de vore vist att ta de lugnt denna veckan och äta mer normalt.

F.W.Y.H
2010-04-22, 18:10
Jag har väl ett ganska saftigt gap, på minus 1000-1200kcal/dag. Jag vet att de är mycket fast jag har klarat mig bra på de och ingen större muskelförlust på dessa veckorna. Kanske ligger på 50-80g kolhydrater dagligen, men jag gissar på att de vore vist att ta de lugnt denna veckan och äta mer normalt.


Det går inte riktigt ihop, det borde bli ett kilo i veckan, borde bli minst 16kg :naughty:

remixxa
2010-04-22, 18:13
Det går inte riktigt ihop, det borde bli ett kilo i veckan, borde bli minst 16kg :naughty:

Var mindre i början.

Ashenshugar777
2010-04-22, 21:18
Att ta en dietbreak där du äter på kaloribalans i 2 veckor skulle nog gynna dig. Se till att ha minst 100-150g carbs varje dag bara. (http://www.bodyrecomposition.com/fat-loss/the-full-diet-break.html)