handdator

Visa fullständig version : Träning och alkohol...


LPA
2010-04-22, 17:08
Jag ska på fest på lördag, jag tänker inte dricka några större mängder alkohol med kommer väl ändå bli några öl. Jag tänkt träna på lördag efter midag och sedan fest på kvällen och sen träna ingen på söndag.

Är det på något sätt bortkastad träning att träna och sedan dricka några öl några timmare senare om man sköter kosten i övrigt?
Sen undrar jag också om det är dum att träna på söndagenefter åt? tänkerom det kanske är viktigare för kroppen att få lite vila då eller hur känsiligt är detta och hur rekomenderar ni att man ska göra?

davvvan
2010-04-22, 17:13
Drick öl och träna. Så länge du känner dig fräsch i kroppen tycker jag det är rätt lugnt.

WHITEFOLKS
2010-04-22, 17:13
Nej det kommer inte vara bortkastat att träna och om du känner dig OK på söndag så är det bara träna på.

LPA
2010-04-22, 17:21
Okej, härligt. inte lördags träning heller? :)

tigerofsweden
2010-04-22, 17:31
Okej, härligt. inte lördags träning heller? :)

Nej!

Arf Pingvin
2010-04-22, 17:34
Träning är inte negativt för öldrickande. Hittar tyvärr inte igen källan till det påståendet, nån som vet vilket inlägg av gruben jag menar? :)

Ivars
2010-04-22, 17:42
En rätt vettig text ja läste för ett tag sedan. Dock så upprepar killen lite grejer här o var men Helt klart läsvärt

Citerat
Jag tänkte göra ett tappert försök att skriva ner en text om alkoholens påverkan hos en tränande individ för att, förhoppningsvis, slippa dessa frågor som forumfolket här ideligen ställer om just alkohol.

Det som alla skall ha klart för sig är att kroppen ser alkohol som ett gift och sätter in mycket resurser - som kunde ha använts på ett bättre sätt – till att rensa ut alkoholen från kroppen. En av de processer som försvagas av alkoholintag är, proteinsyntesen, som försämras kraftigt i upp till två dar. Detta leder till att kroppen binder mindre muskelprotein än vad den skulle ha gjort om du inte drack. Dessutom skadar frånvaron av en fullvärdig proteinsyntes kroppens återhämtning, eftersom det kommer mindre muskelreparerande proteiner och hjälper till.

En annan sak som folk ofta känner av när de dricker är uttorkningen som kommer av alkohol – hur väl kommer man egentligen att prestera på gymmet dagen efter när man har ont i huvet och är torr i halsen. Bakfyllan stör också de rent mentala aspekterna med träning t.ex. motivation och koncentration. Alkohol försämrar även glykogeniglagringen vilket också leder till att hjärnan får mindre glykogen och blir helt uttröttad.

För er som försöker gå ner i vikt finns det andra negativa följder som rör fett och fettförbränningen. Alkoholen trasslar till protein och fett metabolismen i levern vilket leder till minskad produktion av pankreatiska enzymer som är vitala för fettmetabolismen. På grund av det kan alkoholdrickaren få för höga blodfetter, minska leverglykogenet och dessutom får levern problem med att producera nytt glukos. Alkoholen gör det alltså betydligt mycket enklare för kroppen att lagra in kroppsfett och betydligt svårare att behålla sin smala figur.

Andra saker som kan nämnas är att många olika vitaminer och mineraler – t.ex. A, B och C vitaminer blir kraftigt nedsatta, även om det bara är ett par små drinkar du dricker. Även om man somnar snabbare med alkohol i kroppen blir sömnen lidande p.g.a. dess dåliga kvalitet. Det är speciellt den viktiga REM- sömnen som drabbas hårdast vid alkoholintag.

Andra grejer som inte är direkt relaterade till styrketräning, men som ändå kan vara av vikt att veta är att alkohol höjer blodtrycket och höjer kolesterolsyntesen.

Slutsatsen som jag drar av det här är att styrketräning verkligen inte passar ihop med alkohol. Jag antar ändå att de flesta som läser det här kommer att fortsätta dricka alkohol i samma mängder som förut, men det är ändå bra att man vet vad man häller i sig och vilka konsekvenser det får för träningen. Kom ihåg att alkohol är ett gift som sakta bryter ned din kropp - så kanske du tänker dig för en extra gång innan du tar en flaska vodka.

Det som alla skall ha klart för sig är att kroppen ser alkohol som ett gift och sätter in mycket resurser - som kunde ha använts på ett bättre sätt – till att rensa ut alkoholen från kroppen. Alkohol undertrycker även det muskelbyggande hormonet insulin-like growth factor (IGF-1) via S6K1. En av de processer som försvagas av den processen i samband med alkoholintag är proteinsyntesen, som försämras kraftigt i upp till två dar. Detta leder till att kroppen binder mindre muskelprotein än vad den skulle ha gjort om du inte drack.

Utöver det gör alkohol också att östrogennedbrytningen försämras och därför tillverkas det mer av det kvinnliga könshormonet östrogen. Testosteronproduktionen blir faktiskt större undertiden när man super eftersom alkoholen tränger undan isoenzymen gamma-ADH som har till uppgift att reglera testosteronnivåerna, det resulterar i en höjd testosteronproduktion under tiden som du dricker. Däremot så är det inte svårt att förstå vad som kan hända om man bestämmer sig för att leka lite med hormoner – resultatet i det här fallet blir att testosteronproduktionen nedregleras i en till två veckor – ibland mer. För en person som dricker ofta ser gamma-ADH: et, som också har till uppgift att förbränna etanol, att man kan dricka större mängder alkohol än vad man kunde dricka första gången man drack. Är man en vanedrinkare går testosteronnivåerna upp mycket mer än om man är nybörjare, när man dricker, men det sker samtidigt en proportionell nedreglering av testosteronet de kommande veckorna – det betyder att om du dricker ofta går du runt med en lägre nivå av testosteron än din ursprungliga i vardagslivet.

Om du beslutar dig för att träna dagen efter en fest där du druckit stora mängder alkohol – tänk om. Det är i många fall direkt kontraproduktivt eftersom din proteinsyntes fortfarande är nedreglerad. Hur hade du tänkt bygga muskler utan tillgång till kroppens byggstenar? Det enda som händer är att man sliter ner kroppen med att lyfta tunga saker utan att kroppen får en chans att bygga upp det igen.

Annars utsöndrar alkoholintag även stresshormonet kortisol som även det är testosteronsänkande och immunförsvarssänkande.

När du dricker sprit utan mat får du ofta tömda glykogenlager och låga blodsockervärden, eftersom ett oxidationsenzym som heter NADH används för gluconeogenesen. Om du då går en längre sträcka hem (en mil kanske) så finns chansen att du drabbas av hypoglykemi och svimmar. En annan sak som folk ofta känner av när de dricker är uttorkningen som kommer av alkohol – hur väl kommer man egentligen att prestera på gymmet dagen efter, när man har ont i huvudet och är torr i halsen. Bakfyllan stör också de rent mentala aspekterna med träning t.ex. motivation och koncentration. Alkohol försämrar även glykogeniglagringen vilket leder till att hjärnan får mindre glykogen och blir helt uttröttad.

Fettförbränningen är i princip helt ur funktion upp till 48 h efter alkoholintag, eftersom kroppen satsar all sin energi på att förbränna bort alkoholen istället för fett, vilket kanske inte är så väldigt lyckat om man deffar. Alkoholen trasslar till protein och fett metabolismen i levern vilket leder till minskad produktion av pankreatiska enzymer som är vitala för fettmetabolismen. På grund av det kan alkoholdrickaren få för höga blodfetter, minska leverglykogenet och dessutom får levern problem med att producera nytt glukos. Alkoholen gör det alltså betydligt mycket enklare för kroppen att lagra in kroppsfett och betydligt svårare att behålla sin smala figur. Dessutom är alkohol oerhört energirikt och bara det kan ge problem med fett senare, även om det naturligtvis varierar på hur du sköter din kost. Utifrån de nedan angivna värdena kan ni dra era egna slutsatser.

En mellanöl 50 cl: ca 250 kcal
En starköl 50 cl: 350 kcal
En halvliter sprit 40 %: 1100 kcal

ceejay
2010-04-22, 17:45
dagen efter skulle jag skippa träningen men samma dag skulle jag nog kunna göra det

Ivars
2010-04-22, 17:46
dagen efter skulle jag skippa träningen men samma dag skulle jag nog kunna göra det

Så brukar ja också tänka av nån anledning

vicarious
2010-04-22, 17:54
Sist jag hade en "dagen efter" dag hade jag sån energi så jag körde först ett bröst+triceps pass - och ville inte gå hem efter det, så jag körde ben också :D Gick helt sjukt bra.

Ivars
2010-04-22, 17:55
Sist jag hade en "dagen efter" dag hade jag sån energi så jag körde först ett bröst+triceps pass - och ville inte gå hem efter det, så jag körde ben också :D Gick helt sjukt bra.

Frågan är ju om du tjänade något på just det passet? eller om det bara kändes bra för stunden.
Men man tränar ju för att det är kul antar ja=)

vicarious
2010-04-22, 18:00
Frågan är ju om du tjänade något på just det passet? eller om det bara kändes bra för stunden.
Men man tränar ju för att det är kul antar ja=)

Proteinsyntesen var nog nedreglerad p ga alkoholen, javisst. Men det hade ändå gått säkert 20 timmar sen jag slutade dricka tills det att jag tränade så det var ju inte så illa. Träna INNAN man dricker däremot tycker jag känns lite förgäves kanske.

Eddie Vedder
2010-04-22, 18:06
Jag tycker du ska träna både lördag och söndag om det känns bra. Är du inte minsta bakis på söndagen har du ju ett kvitto på att du söp med måtta dessutom.

Om kvällen visar sig gå överstyr lär du ju ändå inte känna för någon träning på söndagen.;)

vasslefranmjolk
2010-04-22, 18:09
Föredrar lågreps(1-4 i detta fall) degen efter fest i tron om att jag iaf kan förbättra mitt neurologiska samspel.

LPA
2010-04-22, 18:43
mycket bra fakta och tank, tackar för det :) blir nog träning både lörda och söndag som jag inte skulle vara bakis, men efter att ha läst Ivars inlägg och hur dåligt alkohol värkligen är för kroppen tappade man faktiskt lite av lusten att drick... vilken också är bra ;)

StillAsleep
2010-04-22, 20:58
Träning är inte negativt för öldrickande. Hittar tyvärr inte igen källan till det påståendet, nån som vet vilket inlägg av gruben jag menar? :)Hehe har letat efter det också, men det tycks antingen vara bortplockat eller påhittat. Synd, tycker det är så klockrent!

Tror det gick:
"Det är inte negativt för öldrickandet att träna före." - enligt sägnen.

King Grub
2010-04-22, 21:09
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=121876&highlight=%F6ldrickandet

stridis
2010-04-23, 20:36
Alcohol supresses the StAR. :D

Strife
2010-04-23, 23:51
Jag hade en diskussion tidigare i kväll med en som inte kunde se något samband mellan alkohol och en försämring av konditionen. Det talas ju alltid om en nedreglerad proteinsyntes som är negativ för muskelåteruppbyggnad. Påverkas sådant som t.ex kapillärtäthet och antal mitokondrier på samma negativa vis då den är nedreglerad? Blodvärde? Faktorer som påverkar konditionen helt enkelt.

Intressant om någon kan ge en enkel förklaring.

Eddie Vedder
2010-04-24, 06:52
Jag hade en diskussion tidigare i kväll med en som inte kunde se något samband mellan alkohol och en försämring av konditionen. Det talas ju alltid om en nedreglerad proteinsyntes som är negativ för muskelåteruppbyggnad. Påverkas sådant som t.ex kapillärtäthet och antal mitokondrier på samma negativa vis då den är nedreglerad? Blodvärde? Faktorer som påverkar konditionen helt enkelt.

Intressant om någon kan ge en enkel förklaring.

Jag skulle kunna tänka mig att man efter lång tid med mycket alkohol säkert kan skada fett- och glukosmetabolismen mer kroniskt än vad som bara sker vid enskilda fyllor. Karnitintransporten av fettsyror in i mitokondrierna hämmas ju och om det skulle skadas kroniskt är det ju tveklöst negativt.

Det är alltså inte bara leverns fettoxidation som hämmas vilket man kan tro.

emi23j
2010-04-24, 07:27
Jag hade en diskussion tidigare i kväll med en som inte kunde se något samband mellan alkohol och en försämring av konditionen. Det talas ju alltid om en nedreglerad proteinsyntes som är negativ för muskelåteruppbyggnad. Påverkas sådant som t.ex kapillärtäthet och antal mitokondrier på samma negativa vis då den är nedreglerad? Blodvärde? Faktorer som påverkar konditionen helt enkelt.

Intressant om någon kan ge en enkel förklaring.


På första sidan har du ju med fet text följande:

En annan sak som folk ofta känner av när de dricker är uttorkningen som kommer av alkohol – hur väl kommer man egentligen att prestera på gymmet dagen efter när man har ont i huvet och är torr i halsen. Bakfyllan stör också de rent mentala aspekterna med träning t.ex. motivation och koncentration. Alkohol försämrar även glykogeniglagringen vilket också leder till att hjärnan får mindre glykogen och blir helt uttröttad.

Sannolikt borde det vara hämmande för den aeroba prestationsförmågan.

Ristretto
2010-04-24, 08:28
Hur mycket nedreglerar en viss mängd alkohol proteinsyntesen?
Har exempelvis svagdricka på 2,25% någon negativ effekt?

The Ross Sisters
2010-04-29, 22:49
Jag har hört 2 teorier om alkohol och testosteron:

1. Gamma-ADH är ett isoenzym som hjälper till vid nedbrytningen av bla Etanol. Testosteron fungerar som ett bra substrat för samma enzym. Men när större mängder Etanol tillförs kommer gamma-ADH att ängna större del till att bryta ner alkoholen vilket kommer att leda till ett friare flöde av Testosteron i blodet.

2. Vissa sidor (bl.a systembolaget.se om jag inte minns helt fel) hävdar att man får en sämre testosteronproduktion av att dricka alkohol. Och detta skulle vara för att det inte finns enzymer i testiklarna som kan skydda mot alkohol, detta kommer således att resultera i en sämre produktion av Testosteron men även sämre kvalitet på spermier. Alkoholen skall tydligen inte hindra testosteron att binda till gamma-ADH och ska inte bidra till mer testosteron i blodet.

Vilka av dessa teorier stämmer? Eller stämmer lite av båda? Hur ligger det egentligen till?

Tacksam för svar :)