handdator

Visa fullständig version : Sommarjobb


davvvan
2010-04-22, 15:23
Läste i tsp's tråd angående referenser och jobb, hade lite och göra så blev lite pepp på en tråd som rör uteslutande sommarjobb... Mest aktuellt för studenter och andra youngsters, men det finns väl kanske några sådana här på brädan.

Så, har ni sökt sommarjobb? Fått svar? Blivit kallad på intervju? Inom vilken bransch? osv osv...

Själv fick jag sommarjobb igår, ska jobba inom psykiatrin. Jävligt skönt få sommarjobb i dessa tider.

Scratch89
2010-04-22, 15:25
Ja. Sju veckors heltid på Lindexlagret i Partille. Tråkigt jobb, men bra betalt och skönt att ha jobb.

Ska söka en annan grej också, får se hur det blir...

Bubban
2010-04-22, 15:26
8 veckor, städ inom hemtjänsten.

pbiddy
2010-04-22, 15:50
Sex (kanske sju) veckor på Hogia i Stenungsund. Ska sitta i supporten på Public Transport Systems och felsöka kollektivtrafikföretagens servrar.

egge
2010-04-22, 15:55
Praktik inom räddningstjänsten. Kommer bli skitkul.

Stråhle
2010-04-22, 15:56
Kyrkogård, har jobbat där de 2 senaste somrarna, dem börjar anställa nu närmaste veckan.

tano
2010-04-22, 15:59
Nej inte fått något av det jag sökt ännu. Trodde jag skulle få på ett äldreboende men blev inte så. Söker vidare allt jag kan hitta, men särskilt lätt att få är det ju inte. Funderar om man skulle gå runt till butiker och lämna CV, men gjorde det en gång för något år sedan och gav då inget.

Inronegro
2010-04-22, 16:04
Lyckades på något sätt komma över en tjänst på fyra veckor som allmän-kollo-hangaraound i London. En aning nervöst, men längtar också något fruktansvärt.

Förhoppningsvis blir det ytterligare fyra veckor här hemma med, men då med vaktmästarsysslor.

Vad får ni i pröjs på jobben egentligen?

rolf
2010-04-22, 16:06
Har redan fast anställning som dörrvakt men ska extraknäcka lite dagtid och stå i baren på uteserveringen på samma ställe några dagar i veckan. Optimalt!

nmanradnävna
2010-04-22, 16:09
Kyrkogård, har jobbat där de 2 senaste somrarna, dem börjar anställa nu närmaste veckan.

Som någon form av vaktmästare då eller? Hittade du jobbet från början genom någon platsbank eller skicka du bara ansökan i alla fall? Har sett några sådana jobb men då har det varit krav att man ska vara troende och allmänt "insatt" Har du några sådana krav?

emi23j
2010-04-22, 16:12
Sökt ett antal jobb. Såg väldigt ljust ut för några veckor sedan. Nu ser det dock becksvart ut. Vi får se vad som händer, hoppas i alla fall jag får något jobb. Men i värsta fall får man väl ägna tiden åt studier.

fiskebulle
2010-04-22, 16:42
Jag ska vara hamnansvarig på ett sommarläger i Östergötland, det gör jag mest för att det är kul, ruskigt dåligt betalt. Resten utav sommaren kommer jag jobba som grovis på ett bygge. Det blir som vanligt med andra ord. Har i princip alltid haft de här jobben sedan 16/17-års ålder. Riktigt skönt att slippa nojja om sommaren som alla mina jämnåriga gör.

Brickhead
2010-04-22, 16:46
Kyrkogård, har jobbat där de 2 senaste somrarna, dem börjar anställa nu närmaste veckan.

Har själv sökt jobb på en kyrkogård, men jag har inte fått svar än, blir troligen inget :cryout:

shape
2010-04-22, 16:49
Grovsoppgubbe

feyin
2010-04-22, 16:50
Japp, reseförsäljare för SJ. Utb 7-9 och 14-16 maj sen är det bara att tuta och köra!

Scratch89
2010-04-22, 16:54
Vad får ni i pröjs på jobben egentligen?

117 kr/h + semesterersättning.

Nordenator
2010-04-22, 16:55
Clas Ohlson. Har inte fått något schema än, men det verkar vara rätt klart. Man skulle kunna säga att jag har haft lite tur med tanke på att jag sökt fem tjänster sedan jag började plugga för tre år sedan och inte haft en sysslolös sommar.

Ska bli intressant att se hur mycket timmar det blir. Jag hoppas på sådär halvmycket. Vill inte klättra över CSN:s fribelopp, men risken finns då jag eventuellt jobbar närmare två månader.

Scratch89
2010-04-22, 17:01
Clas Ohlson. Har inte fått något schema än, men det verkar vara rätt klart. Man skulle kunna säga att jag har haft lite tur med tanke på att jag sökt fem tjänster sedan jag började plugga för tre år sedan och inte haft en sysslolös sommar.

Ska bli intressant att se hur mycket timmar det blir. Jag hoppas på sådär halvmycket. Vill inte klättra över CSN:s fribelopp, men risken finns då jag eventuellt jobbar närmare två månader.

Kontakter...

Fribeloppet ligger på närmare 140 000, så om du inte jobbar med högriskaktier behöver du inte oroa dig. :D

Vinter
2010-04-22, 17:02
Ska köra truck from vecka 19 och till sep 130kr/h + sem er. Går sedan på ett student kontrakt med jobb vid behov och när jag kan, kan vara ett tips för endel studerande.

Nordenator
2010-04-22, 17:04
Kontakter...

Fribeloppet ligger på närmare 140 000, så om du inte jobbar med högriskaktier behöver du inte oroa dig. :D

Är det inte 45k per termin? Jag kommer i stort sett bara jobba under andra perioden, så jobbar jag närmare heltid och lite helg är det ingen omöjlighet att bräcka den gränsen. Snarare troligt. Men jag tyckte det lät som om det skulle bli 3-4 dagar per vecka.

Du får ha inkomster upp till ett visst belopp under ett kalenderhalvår utan att dina studiemedel minskas. Detta belopp kallas fribelopp.

Heltid 23v ger 45 050

Scratch89
2010-04-22, 17:06
53 000 kr var det visst, om man läser 20 veckor per termin (vilket är vanligt).

http://www.csn.se/hogskola/hur-mycket-kan-du-fa/inkomst-fribelopp

Airline
2010-04-22, 17:06
Kommer eventuellt vara logistikansvarig på ett lagomt stort företag i Småland, annars blir det fastighetsskötare.

Nordenator
2010-04-22, 17:09
53 000 kr var det visst, om man läser 20 veckor per termin (vilket är vanligt).

http://www.csn.se/hogskola/hur-mycket-kan-du-fa/inkomst-fribelopp

Mjo, kikade mitt beslut om studiemedel och det var 20v. Då borde det vara rätt lugnt. Kommer nog tjäna en del mer detta år i och med att jag har prestationslön hela perioden och jobbar lite längre, men över 53 000 tror jag inte jag tar mig.

davvvan
2010-04-22, 17:14
Ska köra truck from vecka 19 och till sep 130kr/h + sem er. Går sedan på ett student kontrakt med jobb vid behov och när jag kan, kan vara ett tips för endel studerande.

Studentkontrakt lät intressant. Genom ett bemanningsföretag eller hur fungerar det?

Har du truckförarbevis? Hade stuckit till Norge i ditt ställe isf.

Vinter
2010-04-22, 17:20
Studentkontrakt lät intressant. Genom ett bemanningsföretag eller hur fungerar det?

Har du truckförarbevis? Hade stuckit till Norge i ditt ställe isf.

Jo genom ett bemanningsföretag, de ringer dig om det finns jobb helt enkelt så jobbar du som konsult åt dem med genomsnittslön. Ta kontakt med några och se om du är kvalificerad för något liknande ;)

Ja har alla truckkort. Nja sitter på en bostadsrätt och ska tenta på distans undertiden. Men hade jag varit 5år yngre hade jag tagit mig dit...

Bubban
2010-04-22, 17:29
Jag får i alla fall 15,5k brutto som städare.
Någon som vet hur det funkar med fribelopp om jag inte börjar med fullt CSN-lån (39 veckor per läsår) förrän i September? Det första halvåret borde väl vara fritt att tjäna på?

Scratch89
2010-04-22, 17:30
Mjo, kikade mitt beslut om studiemedel och det var 20v. Då borde det vara rätt lugnt. Kommer nog tjäna en del mer detta år i och med att jag har prestationslön hela perioden och jobbar lite längre, men över 53 000 tror jag inte jag tar mig.

Jag TROR att de har lite överseende med sina halvårsuppdelningar också. Jag tjänade säkert 70k andra halvåret 2008, men jag har inte hört något än. Sen ska man väl inte hoppa över bäcken innan den är brunstig heller, för jag fick ju återbetalning från Förskingringskassan för en månad sen.

Scratch89
2010-04-22, 17:31
Det första halvåret borde väl vara fritt att tjäna på?

Yes.

Grottmannen
2010-04-22, 17:34
Sökte på lokala kyrkogården, där hade de redan snackat med dem de vlle ha, nu har jag sökt på Danderyds sjukhus, både på vård och sköta arkiv och dylikt, pissig lön, men vafan!

ceejay
2010-04-22, 17:38
fick jobb för ett par veckor sedan som chaufför/diskare på en restaurang/cateringfirma

gratis käk på jåppet iaf ;) Och soft att glida runt i bilen ibland

wintersnowdrift
2010-04-22, 17:39
Ska jobba en del veckor och helger på mitt extraknäck som säljare i en sportbutik. Borde kanske egentligen ha engagerat mig i att söka något mer "kvalificerat" då jag kommit en bit in på min utbildning nu, men har i ärlighetens namn inte orkat. Det är bekvämt att redan ha ett jobb som jag tjänar rätt hyfsat på, och dessutom vill jag vara ledig en del i sommar också.

//Kristin

Nordenator
2010-04-22, 17:43
Jag TROR att de har lite överseende med sina halvårsuppdelningar också. Jag tjänade säkert 70k andra halvåret 2008, men jag har inte hört något än. Sen ska man väl inte hoppa över bäcken innan den är brunstig heller, för jag fick ju återbetalning från Förskingringskassan för en månad sen.

Perhaps. Men jag tror det borde vara hyffat lugnt. Om jag skulle jobba i stort sett varje helg och 5-6 dagar per vecka som jag gjort tidigare hade jag nog överstigit de där 55, men jag tror att de bokade in få timmar per person för att se till att de hade fler än de behövde så de kan ringa in folk i fall att det behövs schemaändringar vid sjukdom, ledighet et cetera. I Partille var det ju inte riktigt samma sak. Det passar perfekt för mig denna sommar :)

davvvan
2010-04-22, 19:15
53k per halvår? De borde man ju fixa.

skans
2010-04-22, 20:58
produktionsplanering i sommar sen är det äntligen dags för exjobbet

The_RobRoy
2010-04-22, 21:01
Håller på och intervjuar kandidater till våra sommarjobb nu.

Frantic
2010-04-22, 21:06
Räddningstjänsten i Göteborg. Det ska bli skoj. Har alltid velat testa på att bo där en sväng.

shape
2010-04-22, 21:11
117 kr/h + semesterersättning.

130 kr+semesterersättning betalt 8a timmar jobbar fyra :naughty:

petersson
2010-04-22, 21:23
ska köra karusell i sommar igen :)

Gigabyte
2010-04-22, 22:10
130 kr+semesterersättning betalt 8a timmar jobbar fyra :naughty:
Kan det ha nåt med detta (http://svt.se/2.130425/1.1966305/fakturorna_till_kommunen_blastes_upp?lid=puff_1920 206&lpos=rubrik) att göra? :)

EkarN
2010-04-22, 22:16
3 veckor blir det. Har förmånen att få jobba året runt, och att ha garanterat jobb så 3 veckor på sommaren räcker gott.

ska köra karusell i sommar igen :)

Nästan så man måste åka till Furuvik och hälsa på då:D

Sheogorath
2010-04-22, 22:18
Förhoppningsvis min första anställning som leg. sjukgymnast. Men jag ska inte ropa hej än. Kärv arbetsmarknad för nyutexaminerade.

L-Sami
2010-04-22, 22:20
förhoppningsvis min första anställning som leg. Sjukgymnast. Men jag ska inte ropa hej än. Kärv arbetsmarknad för nyutexaminerade.

+1

Skulle vara trevligt att börja jobba direkt. Jag hoppas att jag får ett vik iaf på ett ställe som jag har haft kontakt med.

Sheogorath
2010-04-22, 22:47
+1

Skulle vara trevligt att börja jobba direkt. Jag hoppas att jag får ett vik iaf på ett ställe som jag har haft kontakt med.

Blir du också klar till sommaren?

L-Sami
2010-04-22, 22:49
Blir du också klar till sommaren?

Yes.

sz0
2010-04-22, 22:55
Ska jobba med landscaping, dvs gräva rabatter, dammar, lägga plattor etc. Perfekt med ett kroppsarbete i solen.

rooz
2010-04-23, 06:38
Lager troligen. Hela sommaren på frysavdelningen låter mumma:D

Onigiri
2010-04-23, 06:44
Det blir fortsatt jobb på tant-hemtjänsten som vanligt. Det börjar bli tråkigt nu efter 4-5 år, trots att man är idoliserad hos de gamla.

Ristretto
2010-04-23, 06:46
Skogsplantering 3-5 veckor, Posten 4-5 veckor.

Denniss
2010-04-23, 06:58
Medarbetare på Ica Maxi. Heltid under sommarn och troligen efter sommarn också. Kommer även att få jobba helger nu innan sommarn börjar :)

Är så jävla glad!!

JohnVoid
2010-04-23, 07:10
Ska försöka vara ledig så mycket jag kan, eller vill beroende på hur man ser det, men kommer antingen att jobba på ett it/kommunkations företag eller om inte det löser sig så kommer jag och polare hjälpa hans far att bygga hus! Som någon tidigare sa, skönt med ett kroppsjobb ute i solen! :thumbup:

mvh
John

shape
2010-04-23, 07:41
Medarbetare på Ica Maxi. Heltid under sommarn och troligen efter sommarn också. Kommer även att få jobba helger nu innan sommarn börjar :)

Är så jävla glad!!

Grattis!

davvvan
2010-04-26, 16:50
Väntar in mitt schema, svävar en hel del i ovissheten angående jobbets längd och vilka tider jag arbetar.

Andy.da.wohoo
2010-04-26, 17:01
Fick jobb på McDonalds, väntar på samtalet om när det är dags för introduktion.

Har också ett jobb på ett närbeläget granplantage där jag planerar småjobba lite när jag inte jobbar på McDonalds.


Har tänkt tjäna mycket pengar denna sommaren :)

Kek
2010-04-26, 18:16
Dela ut tidningar klockan 02-03 03-04 typ sen ska jag nog försöka kirra ett jobb dagtid också. Gjorde så förra året 6 veckor och det var ju ingen höjdare att gå upp klockan 2 käka lite, dela ut tidningar komma tillbaka vid havl fyra-fyra tiden. Sova 2-3 timmar, gå upp igen och cykla iväg och jobba till 15-17 igen men man fick mycket cash så det var ju värt efteråt :D.

Dreas
2010-04-26, 18:57
Blir väl troligen att röja i morsans skog...

Inge Enveten
2010-04-26, 18:57
Ska nog diska i Danmark. Pga resa samt studier i höst vet jag inte om det blir mer än 6 veckor.

Stråhle
2010-04-26, 19:03
Som någon form av vaktmästare då eller? Hittade du jobbet från början genom någon platsbank eller skicka du bara ansökan i alla fall? Har sett några sådana jobb men då har det varit krav att man ska vara troende och allmänt "insatt" Har du några sådana krav?
Inga kristna krav alls, som ett helt vanligt arbete. Jobbar med allt möjligt, gräsklippning, ogräsrensning, fixa gångarna, klippa buskar, rätta till stenar och ramar, lite små projekt och jag har varit med och begravt en och annan.

Jag fick jobbet genom att jag praoade där när jag gick i grundskolan. Väldigt skönt jobb, man är ute i princip hela tiden, många olika sysslor, i alla fall för mig. :)

Flykt
2010-04-26, 19:08
Skogsplantering 3-5 veckor, Posten 4-5 veckor.
Får man fråga vad du får för planta och vilken region du bor i? :)

Morrris
2010-04-26, 19:09
Asswipe på random ålderdomshem.

davvvan
2010-05-04, 18:30
Fick schemat idag, blir jobb hela sommaren, mestadels dagtid. Något enstaka kvällspass. Däremot en hel del helgjobb, 6 av 10 helger. Det hade jag inte riktigt räknat med.

von huff
2010-05-04, 19:19
Började förra veckan jobba på en affär som säljer allt byggmaterial.Lönen är väl medel, men kunderna och arbetskamraterna är bra.Extraknäcker lite med att byta reklamerna som sitter på köpkärror

davvvan
2011-02-16, 12:47
Bumpar vi denna, hur går det för alla koloiter med sommarjobb?

Scratch89
2011-02-16, 15:30
Mitt är troligen klart. Kvar på Coop Forum. Bra jobb, sköna arbetskamrater. Hoppas hoppas att jag får jobba typ 6-14 eller 6-15 varje dag som jag gjorde förra sommaren. Vill inte bli fast på kvällstider under sommaren.

skans
2011-02-16, 16:07
Ska bli skönt att ha semester mitt i sommaren för första gången sen jag var 14 eller nåt =)

(äntligen klar med studierna och börjat jobba heltid)

Biceps
2011-02-16, 16:41
Detta är något jag måste ta tag i. Hatar hela jobbsökarprocessen :(

samerino
2011-02-16, 16:42
Kommer antagligen få jobba på sommarsimskolan i år, eller så blir det dagkollo med inriktning vattensport

Stabildagsform
2011-02-17, 17:48
Sökte Stadium Sportcamp, men blev inget.. :( Så det blir troligtvis att jobba på den lokala sommarsportskolan! :)

Olegh
2011-02-17, 18:04
Har tänkt slå en pling till min gamla arbetsgivare när det blivit lite varmare. De två senaste åren har jag blivit uppringd och tillfrågad, så jag tror mina odds är ganska goda. :)

Blir det inget så tänker jag dega och träna i sommar. Preliminärt.

Sundqvist
2011-02-17, 18:05
shit, ja går ur skolan i juni! tiden går snabbare än man tror, som tur är lumpen direkt, sen har jag antagligen jobb på fläkten som montör ~20000 i månaden! :) blir de så är de nice!

tommie-92
2011-02-17, 19:25
Kanske samma sommarjobb som förra året. Jobba natt på lager med att packa kolonial varor :)

jontet
2011-02-17, 19:36
får c-körkort i maj och är ledig följande 8 veckor, brukar det finnas jobb där man får köra lite under så kort period? iofs kan man försöka skaffa tillsvidare och säga upp sig efter några veckor och jobba uppsägningstiden ut, då blir det ju som ett sommarjobb :D

Gigabyte
2011-02-17, 20:18
Sista sommaren innan examen för mig så har lagt ganska mycket energi på att söka, till min utbildning, relevanta sommarjobb. Än så länge verkar det va skitsvårt rent ut sagt att få nåt då få företag har resurser att under såpass kort tid tillhandahålla jobb som ligger "utanför löpande bandet" så att säga.

De tjänster som läggs ut lider ju inte brist på sökande om man säger så :). Å andra sidan ser det bra mycket ljusare ut nu när man går 4:e året jämfört med innan så jag håller hoppet uppe. Ansökningarna går ut typ denna eller nästa vecka så svar lär dröja en tag till.

davvvan
2011-02-22, 19:56
Arbetsintervju imorgon inför extrajobb och ev. sommarjobb. Blivit förmedlad av en rekryteringsenhet som jag aldrig personligen talat med och är väl uppriktigt talat inte så sugen på det jobb som förmodligen kommer erbjudas mig utan att ha någon insyn i verksamheten. Återkommer med rapport imorgon.

Baan
2011-02-22, 20:00
Sista sommaren innan examen för mig så har lagt ganska mycket energi på att söka, till min utbildning, relevanta sommarjobb. Än så länge verkar det va skitsvårt rent ut sagt att få nåt då få företag har resurser att under såpass kort tid tillhandahålla jobb som ligger "utanför löpande bandet" så att säga.

De tjänster som läggs ut lider ju inte brist på sökande om man säger så :). Å andra sidan ser det bra mycket ljusare ut nu när man går 4:e året jämfört med innan så jag håller hoppet uppe. Ansökningarna går ut typ denna eller nästa vecka så svar lär dröja en tag till.

Det är en bra idé, men bli inte för besviken om du inte hittar något, och framförallt glöm inte att ha någon reservplan för ett "vanligt" jobb. Det var få under min studietid som hittade något relevant, men de som gjorde det hade en stor fördel sen. Flera jobbade kvar, andra hade väldigt bra meriter. Kan vara guld värt i en marknad som ännu inte är helt frisk.

mattilainen
2011-02-22, 20:06
Sitter och funderar över om jag ska jobba 4 eller 8 veckor i sommar.. Började precis sjuksköterskeprogrammet och har jobb i hemtjänsten, kanske blir det bättre för mig att ha lite sommarlov istället för att arbeta hela lovet och direkt tillbaka till skolan.. Hmm. Några som har tips på hur jag ska göra?

4 eller 8 veckors arbete, thats the question..

L-Sami
2011-02-22, 20:08
Sitter och funderar över om jag ska jobba 4 eller 8 veckor i sommar.. Började precis sjuksköterskeprogrammet och har jobb i hemtjänsten, kanske blir det bättre för mig att ha lite sommarlov istället för att arbeta hela lovet och direkt tillbaka till skolan.. Hmm. Några som har tips på hur jag ska göra?

4 eller 8 veckors arbete, thats the question..

Behöver du pengar, jobba 8v, annars chilla det kan vara kul med sommarlov.

Crocker
2011-02-22, 21:15
Fritidsledare. :)

TheGovernator
2011-02-22, 21:24
Blir att återvända till gamla arbetsplatsen till sommaren. Med andra ord, köra bil.

Wille005
2011-03-30, 17:05
Någon som vet hur det är att jobba på Coca-Colafabrikens (Sthlm, Jordbro) lager? Funderar på att ansöka om 8v jobb. Man får truckkörkort vilket känns rätt bra att ha i bagaget.

Gigabyte
2011-05-07, 14:45
Sista sommaren innan examen för mig så har lagt ganska mycket energi på att söka, till min utbildning, relevanta sommarjobb. Än så länge verkar det va skitsvårt rent ut sagt att få nåt då få företag har resurser att under såpass kort tid tillhandahålla jobb som ligger "utanför löpande bandet" så att säga.

De tjänster som läggs ut lider ju inte brist på sökande om man säger så :). Å andra sidan ser det bra mycket ljusare ut nu när man går 4:e året jämfört med innan så jag håller hoppet uppe. Ansökningarna går ut typ denna eller nästa vecka så svar lär dröja en tag till.
Bumpar tråden med att jag fick ett glädjande besked för ett tag sen om att jag fått jobb i Stavanger med arbetsuppgifter motsvarande vad en nyanställd ingenjör sysslar med. Kommer bli en näst intill ovärderlig erfarenhet innan avslutning på utbildningen och ex-jobb. Grymt skoj! Tar gärna emot tips från andra som gjort något liknande i Norge.

Det var få under min studietid som hittade något relevant, men de som gjorde det hade en stor fördel sen. Flera jobbade kvar, andra hade väldigt bra meriter. Kan vara guld värt i en marknad som ännu inte är helt frisk.
Ja, precis. Första gången man får känna på verkligheten utanför skolans väggar och förhoppningsvis få en bättre känsla för vad man vill syssla med. Nervöst men spännande :)



Antar att svar på ansökningarna börjat trilla in hos fler medlemmar?

davvvan
2011-06-17, 14:19
Blir totalt 6 veckors sommarjobb på ett LSS-boende, av totalt 14 lediga veckor. Blev lovat betydligt mer innan jag hoppade på det och det känns åtminstone att det är ett par veckor för lite. Jobbar natt några veckor så det drar upp lönen lite, men är ändå besviken på hur pass lite jag jobbar. Samtidigt är det skönt med 3 lediga veckor i början av sommaren och 3 på slutet. Samt 2 lediga veckor i juli månad...

Tabbe
2011-06-17, 14:56
Jobb på Coca cola, får dricka hur mkt jag vill av hela sortimentet :D
Kommer aldrig kunna vare sig köpa eller dricka monster/cola zero efter den här sommaren.