handdator

Visa fullständig version : Hjälp, Avföring...

Fyrkantig_njure
2010-04-22, 12:22
Okej, jag tror att jag lagt tråden i rätt kategori, hoppas få lite insikt nu.
Jag har tränat aktivt och effektivt i lite mer än ett år nu, (tränat innan också men mer på allvar nu) Är noga med dieten (deffar just nu) och äter såklart kosttillskott. Whey 100, Ripped Fuel, Lose it workout, Lose It mealtime, Only One och Omega 3. Mår kalasbra MEN, (and here's the sticky part)

När det gäller avföring, så är jag ofta "lös", äter mycket knäckebröd och får i mig massor av fibrer. Men jag är av uppfattningen att "om skiten är lös, så mår magen dåligt", Jag undrar då om det bara är jag som har kass avföring, eller alla ni ELIT tränare, Athletic Fitness profiler och bodybuilders, har ni hårda "turds", eller kan ni också vara lösa emellanåt (nu tänker jag pga allt extra man stoppar i sig)...

Hoppas ingen tar illa upp för jag snackar om skit här, men jag känner att det är just HÄR på forumet man kan ta upp sånt, vill itne gärna gå fram till de stora killarna på gymmet och fråga dom hur deras skit ser ut.

Så, är kasss mage priset man får betala om man vill få till sin drömkropp, eller ska jag se över kosten ytterligare?

Tack på förhand!

Civilrätt
2010-04-22, 12:28
Är också mer eller mindre alltid "blaffig" i magen...

siimon89
2010-04-22, 12:28
När det gäller avföring, så är jag ofta "lös", äter mycket knäckebröd och får i mig massor av fibrer.

Kanske just det som är problemet, att du äter för mycket fibrer.

Ristretto
2010-04-22, 13:19
Skriv upp vad du äter en vanlig dag. Alltså en dag som är representativ för hur din kosthållning oftast ser ut.

Numse
2010-04-22, 13:22
För mycket fibrer kan vara problemet.

Anton Fräs
2010-04-22, 13:26
skriv upp vad du äter en vanlig dag. Alltså en dag som är representativ för hur din kosthållning oftast ser ut.

+1

Fyrkantig_njure
2010-04-22, 16:36
Allright, för mycket fibrer, det hade jag ingen aning om.
Men här kommer då min dags diet,
morgon: fyra rågknäcke med mini leverpastej, fiberhavregryn m. lättmjölk, 1-2 äggvitor + 1st ripped fuel 5x, 1 omega 3, 4 anabolic BCAA, 2 st Lose it workout, 1 st only one.
Lunch: kyckling/Fisk (weightwatchers) från ICA motsv + Kesella lätt/Keso mini. 1st omega 3.
Middag: Köttbullar i tomatsås, + 1,5 dl Whey 100 (i vatten) 1st omega 3.

Före träning: Banan, 1st Ripped fuel 5x, Anaboluc BCAA, 2st lose it workout.
Efter träning: 1,5dl whey 100 i vatten, därefter LUNCH/MIDDAG

Ristretto
2010-04-22, 17:20
Allright, för mycket fibrer, det hade jag ingen aning om.
Men här kommer då min dags diet,
morgon: fyra rågknäcke med mini leverpastej, fiberhavregryn m. lättmjölk, 1-2 äggvitor + 1st ripped fuel 5x, 1 omega 3, 4 anabolic BCAA, 2 st Lose it workout, 1 st only one.
Lunch: kyckling/Fisk (weightwatchers) från ICA motsv + Kesella lätt/Keso mini. 1st omega 3.
Middag: Köttbullar i tomatsås, + 1,5 dl Whey 100 (i vatten) 1st omega 3.

Före träning: Banan, 1st Ripped fuel 5x, Anaboluc BCAA, 2st lose it workout.
Efter träning: 1,5dl whey 100 i vatten, därefter LUNCH/MIDDAG

Shit vad mycket tillskott!
Den riktiga maten du får i dig är alltså:
4 knäckebrödskivor m lättleverpastej
?g fiberhavregryn m lättmjölk
30-60g äggvita

?g kyckling/fisk
?g kesella
?g köttbullar

100g(?) Banan
?

Skriv gärna in mängden där jag satt frågetecken.

Mitt första tips för att slippa diarré är att prova ta bort tillskotten ett och ett och utvärdera.

Fyrkantig_njure
2010-04-22, 17:42
Ok, tillägg där då det handlar inte om diarré utan bara lös skit när jag väl går på toa, ca 1-2 ggr Per dag. Absolut inget som besvärar mig heller utan bara mer utav nyfikenhet att veta om fitness profiler och bodybuilders också är generellt lösa i magen, då jag vill börja syssla med athletic fitness innan jag fyller 30. (5 år till)

när det gäller maten så körbullar brukar jag stoppa i mig en 15 st, osäker på vikten där, sen äter jag inga kolhydrater till förutom tomatsåsen då.
Kyckling/laxen är ett paket weightwatchers, ha ingen koll på vikt där men det motsv iaf 11 points ^^, kesellan är 240g varav 13% är protein, 3% kolhydrater och 0,1% fett.

Ristretto
2010-04-22, 17:55
Jag tror iaf att din lösa skit beror på alla tillskott om det inte är fibrerna som ställer till det. Du måste ju inte dra i dig allt det där, de flesta har ju väldigt minimal om ens någon effekt.

Eddie Vedder
2010-04-22, 17:59
Kanske just det som är problemet, att du äter för mycket fibrer.

För mycket fibrer kan vara problemet.

Är ni allvarliga? Killen trycker i sig deffprodukter som om han vore kosttillskottsföretagens labbråtta och ni tror knäckebröden bråkar med magen?;)

siimon89
2010-04-22, 18:03
Är ni allvarliga? Killen trycker i sig deffprodukter som om han vore kosttillskottsföretagens labbråtta och ni tror knäckebröden bråkar med magen?;)

Svårt att avgöra vid första skedet när man inte sett vad exakt hur mycket fibrer produkter han förbrukar. Men en spontan tanke var precis som din, kanske kunde något av tillskotten ställa till det. Det är ju en hel del han äter.

Vanish
2010-04-22, 18:16
Vad tjänar alla dessa tillskotten till?

Ristretto
2010-04-22, 18:37
Vad tjänar alla dessa tillskotten till?

Knappast något.

GI-Joe
2010-04-22, 18:51
Whey 100, Ripped Fuel, Lose it workout, Lose It mealtime, Only One och Omega 3.
Tack på förhand!

I dom fettförbrännande tillskotten så lär Koffein vara en ingrediens, du kan bli dålig i magen av hög konsumtion - eller om magen inte är van koffeinet. Du kan vara intolerant mot ditt Whey. Omega 3 överskott gör dig också dålig.

Eddie Vedder
2010-04-22, 18:55
Omega 3 överskott gör dig också dålig.

Aldrig har jag hört något om lös mage från omega-3. Och vad skulle vara ett "överskott"?

Fyrkantig_njure
2010-04-22, 18:55
Tack för era åsikter, det JAG får ut av alla jävla piller som ni gärna refererar dom som, är förmodligen inte mycket mer än Placebo effekten, vilket jag inser nu efter kritiken. Men min fråga kvarstår, som BODYBUILDER eller AF utövare, hård skit eller gegga:) ??!

Kanske är olika från person till person men det hade ju varit en vikt som lättade från min axlar om typ Rickhard Ericsson från Athletic Fitness eller Schwarzenegger från bodybuilding kom in och sa "no worries, i pee from My ass aswell" motsv :P alternativt bitchslappar mig silly och säger "I shit rock pebbles" då kan jag ju konstatera att min tarmbalans kanske inte är funkis..

GI-Joe
2010-04-22, 19:06
Aldrig har jag hört något om lös mage från omega-3. Och vad skulle vara ett "överskott"?

"Andra biverkningar som kan uppstå är lös mage, uppstötningar och rapningar med fisksmak."

Vet inte själv om han ens överdoserar, jag nämnde bara en möjlighet.

Vildarawk
2010-04-22, 19:07
+1 på defftillskottsteorierna

Eddie Vedder
2010-04-22, 19:10
"Andra biverkningar som kan uppstå är lös mage, uppstötningar och rapningar med fisksmak."

Vet inte själv om han ens överdoserar, jag nämnde bara en möjlighet.

Där ser man. Låter konstigt att omega-3 skulle vara speciellt. Att stora mängder fett kan få fart på magen är inget nytt men det kvittar ju om det är olivolja, stora mängder gräddsås eller fiskoljekapslar.

GI-Joe
2010-04-22, 20:24
Där ser man. Låter konstigt att omega-3 skulle vara speciellt. Att stora mängder fett kan få fart på magen är inget nytt men det kvittar ju om det är olivolja, stora mängder gräddsås eller fiskoljekapslar.

Jo, men tänkte mer på att enligt hans kost inte ser ut att få i sig så mycket fett förutom omega-3. Så misstänkte det som en av bovarna i dramat ;)

MeekGeek
2010-04-23, 08:59
Fyrkantig, du får helt enkelt prova att utesluta födoämnen och se hur du reagerar. Tar en rackarns tid, då du dels måste vänta ett par veckor per uteslutning, dels kan det handla om att det är flera saker som samverkar. På mig verkar vassle laxerande, obereonde om det handlar om proteinpulver eller mjölk. Laktos däremot inget problem. Men min mage är å andra sidan knäpp.

s.m.f
2010-04-23, 11:45
Ja nu tror jag förvisso att du reagerar på tillskotten.

Börja med att byta ut dom mot proteinkällor i maten. Sen för du in dom en och en och ser när och om magen reagerar.

Jag har en generellt riktigt galen mage, eller snarare tarmsystemet som inte är helt normalt.

För mig fungerar det mycket bättre på hög protein och fetthalt i kosten. Mycket kolhydrater blir risig kista direkt. Mycket fibrer samma sak.

När det gäller kolhydrater fick jag prova mig fram, det fanns inga tendenser till glutenintolerans eller överkänslighet. Bröd och pasta går bort, medans kroppen klarar ett mål med ris eller potatis i normal mängd.

Men sen reagerar jag även starkt på gräddprodukter, samma där ingen intolerans, helrisig direkt. Man får helt enkelt prova sig fram under lång tid. För mig tog det ungefär 10år av testande.

Pepz
2010-04-23, 11:51
Tack för era åsikter, det JAG får ut av alla jävla piller som ni gärna refererar dom som, är förmodligen inte mycket mer än Placebo effekten, vilket jag inser nu efter kritiken. Men min fråga kvarstår, som BODYBUILDER eller AF utövare, hård skit eller gegga:) ??!

Kanske är olika från person till person men det hade ju varit en vikt som lättade från min axlar om typ Rickhard Ericsson från Athletic Fitness eller Schwarzenegger från bodybuilding kom in och sa "no worries, i pee from My ass aswell" motsv :P alternativt bitchslappar mig silly och säger "I shit rock pebbles" då kan jag ju konstatera att min tarmbalans kanske inte är funkis..

så det är ok att ha dålig avföring bara för att bodybuilders också har det?
Dumt resonemang.
Uppenbarligen har du inte en optimal tambalans. oavsett om Biffe Bikepsson har samma problem.

Skippa kostillskotten i två veckor så får du se om något händer.

Apjavel
2010-04-23, 11:57
Jo, men tänkte mer på att enligt hans kost inte ser ut att få i sig så mycket fett förutom omega-3. Så misstänkte det som en av bovarna i dramat ;)

Jag äter 4-6 omega3 piller om dagen utan att bli kass i magen. Bara en parentes kanske.

GI-Joe
2010-04-23, 14:56
Jag äter 4-6 omega3 piller om dagen utan att bli kass i magen. Bara en parentes kanske.

Jag äter också omega-3 varje dag utan att bli dålig, men av stora mängder kan man bli det. Jag tycker personligen inte 4-6 kapslar dagligen är överskott.

chrilledude
2010-04-23, 14:58
Onödigt många "fettförbrännare" som knappt hjälper ett skit, skippa dem och kolla sen om det hjälper.

GI-Joe
2010-04-23, 15:03
Onödigt många "fettförbrännare" som knappt hjälper ett skit, skippa dem och kolla sen om det hjälper.

Skulle tro att det mest är en placebo effekt ;) sedan lär dom innehålla guarana eller koffein. Så vanligt kaffe är väl lika effekt.

Erikzzon
2010-04-23, 15:04
Du kanske är laktosintollerant? eller håller på att bli. För mig kom det succesivt med intoleransen, blev bara värre för varje vecka innan jag kom på vad det var. Kan vara värt att testa?

Fyrkantig_njure
2010-04-24, 14:10
Ok! Tack för visat intresse och kommentarer. Kommer prova skippa deffprodukterna. Sjukt att jag är så lättinfluerad och går på dessa "mirakel medel"...aja man måste ju falla innan man vet att det gör ont! Tack allesammans, underbart forum