handdator

Visa fullständig version : En Lårkaka


Itian
2010-04-22, 11:18
Hej grabbar, jag fick en lårkaka i gårdagens träning och det svullnade upp och hade svårt att gå. Samma dag hade jag match och försökte spela men lyckades bara i 40 min sen byttes jag ut för skadan. Lårkakan har svullnat men jag ser inte blåmärke eller nåt? Jag haltar hela tiden när jag går och undrar hur lång tar det att läka och vad ska jag göra för att snabba på läkningen? Jag är tacksam om ni svarar fort. :)

mattilainen
2010-04-22, 11:21
För att snabba på läkningen skulle du gjort något DIREKT när du fick skadan. Inte dagen efter. Nu är det väl bara vila och få ner svullnaden som kan göra skillnad. Ligg med foten högt så ofta du kan, över hjärtat.

Det kan ju blivit så att du åkt på en skada inne i muskeln. Vilket är lite allvarligare ja.

Itian
2010-04-22, 11:23
Tack för svar. Hur lång tid kan det ta att få ner svullnaden?

mattilainen
2010-04-22, 11:24
Tack för svar. Hur lång tid kan det ta att få ner svullnaden?

Beror på. Kan nog sitta i ett tag. Destå mer du har benet högt desto kortare tid kan det ta.

Itian
2010-04-22, 11:43
Tack så mycket :)

Martin Löwgren
2010-04-22, 12:58
Med stötskada eller kontusionsskada menas blödning under huden eller i muskulaturen utan öppet sår. Oftast inträffar detta mot lårmuskulaturen och benämns då för en lårkaka. Skadan uppstår när muskeln träffas av yttre våld, till exempel en spark eller en tackling. Akut intensiv smärta som följs av svullnad på grund av blödning i vävnaden är klassiska symtom.

Blödningen kan vara inter- eller intramuskulär. Vilket har stor betydelse för läkningstiden och prognosen. Vid en intermuskulär skada ligger blödningen ytligt (sprucken muskelhinna) och efter ett par dagar kan du vanligtvis se en blodutgjutelse över området där våldet träffade. Vid intramuskulär skada (intakt muskelhinna) är blödningen innesluten i muskeln vilket ger en betydligt längre skadeperiod utan blodutgjutelser. Muskelfunktionen och rörelseförmågan är alltid påverkad men klart mer påtalad vid en intramuskulär skada.

Det är oavsett typ av blödning av största vikt att skadan akut behandlas på plats och då efter den s.k. PRICE-metoden. Protection, Rest, Ice, Compression, Elevation. En idrottsutövare som enbart vilar till dess att symtomen har minskat eller försvunnit löper stor risk för att skadan kommer tillbaka när idrottsaktiviteten återupptas.

Med en korrekt utförd akutbehandling, noggrann undersökning, bra rehabilitering och behandling av skadan tar det cirka fyra till sex veckor för en intermuskulär och åtta till tolv veckor för en intramuskulär skada att läka ut. Det är av stor vikt att inte återuppta idrottsaktiviteten förrän skadan är läkt, det vill säga när full rörlighet återfåtts. För att förebygga nya skador måste full muskellängd och full styrka erhållas.

Om det uppstår ärrvävnad och därmed förkortning av muskeln, är det stor risk för långdragna besvär. I vissa fall kan det även i samband med bristningen uppstå en förkalkning i muskelvävnaden ”myocytis ossificans”, som kan vara smärtsam och kräva vidare utredning och behandling. I enstaka fall förespråkas att sådan förkalkning tas bort genom operation, vilket dock har tveksam verkan.

Itian
2010-04-22, 14:40
Jag har fått blodutgjutelse där jag skadade mig och efter 2 dagar har jag svårt att gå men ja kämpar ändå. Hur länge tar det att läka? om jag har blodutgjutelse vid lårkakan.

Martin Löwgren
2010-04-22, 14:48
Jag har fått blodutgjutelse där jag skadade mig och efter 2 dagar har jag svårt att gå men ja kämpar ändå. Hur länge tar det att läka? om jag har blodutgjutelse vid lårkakan.

...



Med en korrekt utförd akutbehandling, noggrann undersökning, bra rehabilitering och behandling av skadan tar det cirka fyra till sex veckor för en intermuskulär och åtta till tolv veckor för en intramuskulär skada att läka ut. Det är av stor vikt att inte återuppta idrottsaktiviteten förrän skadan är läkt, det vill säga när full rörlighet återfåtts. För att förebygga nya skador måste full muskellängd och full styrka erhållas.

Om det uppstår ärrvävnad och därmed förkortning av muskeln, är det stor risk för långdragna besvär. I vissa fall kan det även i samband med bristningen uppstå en förkalkning i muskelvävnaden ”myocytis ossificans”, som kan vara smärtsam och kräva vidare utredning och behandling. I enstaka fall förespråkas att sådan förkalkning tas bort genom operation, vilket dock har tveksam verkan.