handdator

Visa fullständig version : Huvudbry


Hannis
2010-04-21, 21:48
Hej! Min pojkvän och jag har de senaste dagarna diskuterat och undrat över detta- vi måste få klarhet! :P
Jag har läst någonstanns här på forumet att kroppen kan ta upp ca 3gram protein per timme av vanlig mat och något mer av rent proteintillskott. 3x24=72gram. Varför ska man då äta 2gram per kilo kroppsvikt när man vill spara sina muskler? För mig 58kg- blir det ju 116gram.

tumme
2010-04-22, 00:39
The rate of amino acid absorption from protein is quite slow (~ 5 to 8 g/h).

International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism, 2006, 16, 129-152

Så gränsen ligger lite högre. 8x24=192. Fast det kan ju inte stämma eftersom ganska många här på kolo ligger över det? Vad händer i sådana fall med resten?

Punisher1
2010-04-22, 00:45
Kanske händer som min fars läkar kollegor säger. man får ett vädligt dyrt urin? =P

Yeahvlen
2010-04-22, 00:52
Kroppen är inte strypt till just 24 timmar. Den tar upp i princip allt du tillför den, det tar bara längre tid att ta upp proteinet ifall du tillför större mängder. Merparten oxiderar till energi och genom att bara existera påverkar det muskeluppbyggandet, och nedbrytningen.

Kanske händer som min fars läkar kollegor säger. man får ett vädligt dyrt urin? =P
Då har man förmodligen en dygnsdosering som är högst inhuman, tillför meningslösa mängder vassle eller problem med njurar.

Hannis
2010-04-22, 10:30
Kroppen är inte strypt till just 24 timmar. Den tar upp i princip allt du tillför den, det tar bara längre tid att ta upp proteinet ifall du tillför större mängder. Merparten oxiderar till energi och genom att bara existera påverkar det muskeluppbyggandet, och nedbrytningen.

Det förstår jag. Men nästa 24 timmar tillför man ju ännu mer protein om man ligger på ett dagsintag på 200gram som många här på kollo.
Om jag förstår dig rätt så tas inte all protein man äter upp utan används som energi= man måste äta mer protein för att ta upp de 120gram man (jag)behöver?

GI-Joe
2010-04-22, 10:42
Kroppen är inte strypt till just 24 timmar. Den tar upp i princip allt du tillför den, det tar bara längre tid att ta upp proteinet ifall du tillför större mängder. Merparten oxiderar till energi och genom att bara existera påverkar det muskeluppbyggandet, och nedbrytningen.


Då har man förmodligen en dygnsdosering som är högst inhuman, tillför meningslösa mängder vassle eller problem med njurar.

Som sagt så kan inte kroppen klockan så något med 24 timmar finns inte. Att mestadelen skulle oxidera låter för mig underligt. Martin Kjellström äter närmare 1kg protein om dagen så detta skulle vara helt onödigt menar du?

capron
2010-04-22, 11:36
Som sagt så kan inte kroppen klockan så något med 24 timmar finns inte. Att mestadelen skulle oxidera låter för mig underligt. Martin Kjellström äter närmare 1kg protein om dagen så detta skulle vara helt onödigt menar du?

1 Kg det var som satan. Han har väl inte ens tillgång till gym där han är nu ?

young_george
2010-04-22, 11:38
Som sagt så kan inte kroppen klockan så något med 24 timmar finns inte. Att mestadelen skulle oxidera låter för mig underligt. Martin Kjellström äter närmare 1kg protein om dagen så detta skulle vara helt onödigt menar du?

Proteinet ska mestadels oxidera. Bara för att något oxiderar betyder inte att samma protein kan skicka signaler om uppbyggnad till kroppen. Mer protein betyder mer muskler, oavsett vart den enskilda proteinen tar vägen.

Kanske händer som min fars läkar kollegor säger. man får ett vädligt dyrt urin? =P

Om man har en njursjukdom kanske.

Yeahvlen
2010-04-23, 01:32
Det förstår jag. Men nästa 24 timmar tillför man ju ännu mer protein om man ligger på ett dagsintag på 200gram som många här på kollo.
Om jag förstår dig rätt så tas inte all protein man äter upp utan används som energi= man måste äta mer protein för att ta upp de 120gram man (jag)behöver?

Allt tas upp. Processen fortsätter. Det är inte så att dina "extra" gram protein inte skulle tas upp. Det tar bara längre tid. Mycket utav det protein du äter oxiderar, vilket i sin tur inte betyder att det är meningslöst eller inte har "tagits upp".

Som sagt så kan inte kroppen klockan så något med 24 timmar finns inte. Att mestadelen skulle oxidera låter för mig underligt. Martin Kjellström äter närmare 1kg protein om dagen så detta skulle vara helt onödigt menar du?

Skrev jag att kroppen är strypt till 24 timmar? Bara för att protein oxiderar innebär det inte att det "försvinner" utan att ha bidragit till något. Det kan tillåta andra, redan befintliga aminosyror i kroppen att brytas ned och lagras in som muskelprotein. Det är inte så att kvarg-paketet på 30 gram protein han åt slutar som muskelprotein. Oxiderat protein tillför något på vägen.

GI-Joe
2010-04-23, 05:30
Skrev jag att kroppen är strypt till 24 timmar? Bara för att protein oxiderar innebär det inte att det "försvinner" utan att ha bidragit till något. Det kan tillåta andra, redan befintliga aminosyror i kroppen att brytas ned och lagras in som muskelprotein. Det är inte så att kvarg-paketet på 30 gram protein han åt slutar som muskelprotein. Oxiderat protein tillför något på vägen.

Nej absolut inte, det var just det jag menade när jag skrev "som sagt" och quota din.

rooz
2010-04-23, 08:28
1 Kg det var som satan. Han har väl inte ens tillgång till gym där han är nu ?
Troligen gammal info. Att få i sig 1Kg protein där han är, är väll inte lätt?

GI-Joe
2010-04-23, 15:57
Troligen gammal info. Att få i sig 1Kg protein där han är, är väll inte lätt?

Menade i sitt fria liv, där han sitter nu får han knappast i sig sådana mängder ;)

Sniggel
2010-04-23, 17:13
Jag tror att kroppen är rätt anpassningsbar. Har man mätt "rate of absorption" på individer som ätit mycket protein under lång tid?
Som så mycket annat brukar ju studier på (friska) kroppar göras (eller hypoteser dras baserad på fakta från studier) på folk med "genomsnittsliga levnadsmönster".