handdator

Visa fullständig version : Paranormala beteenden


mojoo
2010-04-21, 20:54
Efter att kollat på de här klippet

c0Z7KeNCi7g


Så kom jag att tänka på om de är några här på kolo som tror på spöken eller de som kan prata med de döda? I så fall hur tänker ni? Väldigt nyfiken hur ni resonerar.

jakob
2010-04-21, 20:56
Jag bor i ett spökhus, har talat med spöken i flera års tid.

haa
2010-04-21, 21:05
Charles Darwin =)

Luttis
2010-04-21, 21:08
Jag har både hört och sett "spöken" vid flertalet tillfällen.

Stoltz
2010-04-21, 21:11
Världen blir lite roligare om man leker med tanken på att där sitter en döing bredvid en och det där man ser i spegeln faktiskt var något...spökligt..! ;)

Anton Fräs
2010-04-21, 21:15
BS

Så vitt jag vet har man aldrig bevisat spökens existens.

MasterChief
2010-04-21, 21:19
Ahhh...James Randi är en gammal idol. Snacka om eldsjäl!

mojoo
2010-04-21, 21:41
Hans brallor är ju så högt upp som de går som dom skrev på ytube. Men ingen troende än så länge!? tråkigt

Donner
2010-04-21, 21:43
Tror på spöken och andra paranormala händelser när jag ser det.

jakob
2010-04-21, 21:45
Jag tror på troll men det kanske inte räknas?

Neuwb
2010-04-21, 21:45
Var ju nån snubbe som för nån månad sen var förälskad i Terry Evans och var helt övertygad om att Terry Evans var legit.

Fatalist
2010-04-21, 21:55
Jag har en bekant som extraknäcker som spåkärring över telefon. Hon respekterar inte sitt klientel utanför arbetstid kan jag säga. :D

ekmanc
2010-04-21, 22:06
Jag tror inte på spöken för fem ören men James Randi är en första klassens jubelidiot så om det är någon jag tror på mindre än spöken så är det nästan han... ;)

young_george
2010-04-21, 22:29
Jag tror inte på spöken för fem ören men James Randi är en första klassens jubelidiot så om det är någon jag tror på mindre än spöken så är det nästan han... ;)

Randi jubelidiot? Hur tänker du nu? Tror du på något av tramset han kämpar mot eller?

Yes
2010-04-21, 22:29
Finns väl mediciner för de som tror sig se och höra spöken?

young_george
2010-04-21, 22:34
Livlig fantasi är inte en sjukdom vad jag vet.

Trance
2010-04-21, 22:34
Finns väl mediciner för de som tror sig se och höra spöken?

Det skall väl inte behövas, om de nu inte lider av det.

Yes
2010-04-21, 22:42
Fast om man hör röster och ser saker som inte finns så är det ju faktiskt inte speciellt bra för en själv. ;)

ekmanc
2010-04-21, 23:01
Randi jubelidiot? Hur tänker du nu? Tror du på något av tramset han kämpar mot eller?

Nej men hans metoder och tillvägagångssätt är extremt tveksamma, lyser inte ödmjukhet om gubben direkt.

Dessutom ljuger och fabricerar han fakta för att framstå i bättre dager.

tossefar
2010-04-21, 23:04
Dessutom ljuger och fabricerar han fakta för att framstå i bättre dager.

Så som?

Jag har aldrig hört talas om gubben, men att påstå att han ljuger utan att lägga fram några som helst bevis är lite snett...

ekmanc
2010-04-21, 23:11
Det är inte snett, jag behöver absolut inte övertyga eller förklara för någon annan jag redogör bara för min åsikt om gubben tro på den om ni vill, finns mycket info på nätet att hitta om Randi annars om ni söker runt lite.

En motfråga då, bara för att man inte tror på spöken och annat hokus-pokus och jobbar mot det, har man automatiskt alltid rätt då eller är automatiskt en bra kraft i detta? eller kan man gå för långt i sin iver att bekämpa det som man anser är fel?

Neuwb
2010-04-21, 23:26
Det är inte snett, jag behöver absolut inte övertyga eller förklara för någon annan jag redogör bara för min åsikt om gubben tro på den om ni vill, finns mycket info på nätet att hitta om Randi annars om ni söker runt lite.

En motfråga då, bara för att man inte tror på spöken och annat hokus-pokus och jobbar mot det, har man automatiskt alltid rätt då eller är automatiskt en bra kraft i detta? eller kan man gå för långt i sin iver att bekämpa det som man anser är fel?

Ge oss något exempel på vad han gjort som är dåligt.

Loke
2010-04-21, 23:33
Bara att läsa.

http://www.skepticalinvestigations.org/exam/Prescott_Randi.htm

Johan_P
2010-04-21, 23:34
Håller fullständigt med talaren i klippet. Flera grejer som jag tänkt på mycket sista åren. Bra klipp!

ekmanc
2010-04-21, 23:44
Bra länk Loke, vi kan ju citera in sista stycket i den artikeln.

"Before I began this modest online research project for a rainy afternoon, I had mixed feelings about Randi. I saw him as closed-minded and supercilious, but I also assumed he was sincere and, by his own lights, honest. Now, having explored his contribution to the Targ-Puthoff controversy in some detail, I am thoroughly unimpressed. Randi comes across as a bullying figure, eager to attack and ridicule, willing to distort and even invent evidence - in short, the sort of person who will do anything to prevail in a debate, whether by fair means or foul."

Dav0d
2010-04-21, 23:48
Bra länk Loke, vi kan ju citera in sista stycket i den artikeln.

"Before I began this modest online research project for a rainy afternoon, I had mixed feelings about Randi. I saw him as closed-minded and supercilious, but I also assumed he was sincere and, by his own lights, honest. Now, having explored his contribution to the Targ-Puthoff controversy in some detail, I am thoroughly unimpressed. Randi comes across as a bullying figure, eager to attack and ridicule, willing to distort and even invent evidence - in short, the sort of person who will do anything to prevail in a debate, whether by fair means or foul."

Jag kollade dock den där filmen på youtube när han bjuder in massa olika typer av hokus pokus personer och låter dem ärligt bevisa sina talanger. Han ger full respekt till dem alla och talar inte ner till någon av dem i programmet i alla fall. Han ger bara faktan så som den ser ut. Säger inte att han är ett helgon, men det han gör är bra för samhället och jag har aldrig sett han prata ner till någon.

Doctor Snuggles
2010-04-22, 00:03
Bara att läsa.

http://www.skepticalinvestigations.org/exam/Prescott_Randi.htm

Bara så du vet; snubben som skrev är bl a intresserad av "intelligent design" och en massa annat paranormalt tjafs, så han kanske inte är helt opartisk. Hitta någon "skeptiker" som själv inte har en hel del investerat i det Randi försöker "förlöjliga", så kanske det blir mer trovärdigt.

Onigiri
2010-04-22, 05:18
Naturligtvis finns dem om man tror tillräckligt mycket på dem, dock som hallucination men visst är dem där.

Scratch89
2010-04-22, 05:24
Som vanligt i sådana här diskussioner så kan man inte bevisa något vare sig fram eller tillbaka. Vetenskap är vetenskap och religion/övernaturlighet är religion/övernaturlighet, och det finns ingen anledning att försöka kombinera de bägge (dvs genom att med vetenskapens hjälp bevisa religion/övernaturlighet).

Onigiri
2010-04-22, 05:30
Precis. Det kommer alltid finnas haters och believers i dessa trådar som skäller på varandra -> det urartar -> Arg moderator låser -> tråd/ämne glömt. Spelar nog ingen roll vilket forum man än är på, slutresultatet är detsamma.

Kan dock vara ganska underhållande :)

DanielF
2010-04-22, 06:16
James Randi kommer för övrigt till Sverige i sommar (Stockholm 15 juni, Göteborg 16 juni, Malmö 17 juni.) för dem som är intresserade.

Nitrometan
2010-04-22, 07:46
Jag tror på troll men det kanske inte räknas?
Forumtroll finns ju iaf. ;)

young_george
2010-04-22, 12:40
Nej men hans metoder och tillvägagångssätt är extremt tveksamma, lyser inte ödmjukhet om gubben direkt.

Dessutom ljuger och fabricerar han fakta för att framstå i bättre dager.

Det är inte snett, jag behöver absolut inte övertyga eller förklara för någon annan jag redogör bara för min åsikt om gubben tro på den om ni vill, finns mycket info på nätet att hitta om Randi annars om ni söker runt lite.

En motfråga då, bara för att man inte tror på spöken och annat hokus-pokus och jobbar mot det, har man automatiskt alltid rätt då eller är automatiskt en bra kraft i detta? eller kan man gå för långt i sin iver att bekämpa det som man anser är fel?

Man har rätt så länge man har rätt. Alla bevisen pekar på en och samma sak. Att påpeka detta och jaga folk som tjänar miljoner på att medvetet lura folk med hokus-pokos är bra.

Du får givetvis ha en åsikt men om Randi är en första klassens jubelidiot så kan man verkligen fundera på vilka meriter du har till ditt eget namn som kan döma andra så hårt.

Bara att läsa.

http://www.skepticalinvestigations.org/exam/Prescott_Randi.htm

Läsa vad? Allt på den sidan pekar på en person som är arg för att han inte får tro på PSI i fred. Sidan den är publicerad jämför Randi med islamistiska terrorister.
Dogmatists of any stripe are fundamentally wounded, whether they're Islamic terrorists, Christian abortion-clinic bombers or magicians with an axe to grind.
Och Randi är den som är aggressiv och har tveksamma debattmetoder?!

Om dom hade något att komma med så skulle dom givetvis publicera egen vetenskap och försök/experiment. Var är dom?

Jorpa
2010-04-22, 12:56
man har rätt så länge man har rätt. Alla bevisen pekar på en och samma sak. Att påpeka detta och jaga folk som tjänar miljoner på att medvetet lura folk med hokus-pokos är bra.

Du får givetvis ha en åsikt men om randi är en första klassens jubelidiot så kan man verkligen fundera på vilka meriter du har till ditt eget namn som kan döma andra så hårt.



Läsa vad? Allt på den sidan pekar på en person som är arg för att han inte får tro på psi i fred. Sidan den är publicerad jämför randi med islamistiska terrorister.

Och randi är den som är aggressiv och har tveksamma debattmetoder?!

Om dom hade något att komma med så skulle dom givetvis publicera egen vetenskap och försök/experiment. Var är dom?

+1