handdator

Visa fullständig version : Enkelt sätt att få i sig fett?


Trashcan
2010-04-21, 20:52
Jag känner såhär på kvällen att jag skulle vilja på ett enkelt sätt på i mig lite fett utan att för den sakens skull dra till med en hel måltid. Kom nyss hem från träningen och dricker proteindrink och vill för kaloriernas skull även få i mig lite fett. Grädde eller olja i drinken är från och med nu uteslutet efterstom det gör mig illamående och jag börjar hata smaken av pulvret då. :P Har inte heller någon lust att dricka ren olja eller grädde av självklara skäl. Så, finns det något okomplicerat man kan blanda till eller äta som ger mest fett och inte så mycket annat. Kom iofs på både ost och majonnäs nu, men alternativ är aldrig dåligt. :P

mikaelj
2010-04-21, 20:58
Ät fullfet mat. Inga lightprodukter. Skippa fettfri tonfisk och ät 20%-ig köttfärs. Byt ut 1% kesella mot 10%. Fetare ost, gör gräddsåser. Hur kan det ens vara ett problem?

I övrigt, se Eddie Vedders text på Om mättat fett samt tips för att öka på fettet i kosten (http://traningslara.se/blogg/om-mattat-fett-kolesterol-samt-tips-for-att-oka-pa-fettet-i-kosten/)

fyrkantig_rondell
2010-04-21, 20:59
Jag väljer ofta livsmedel som "suger åt sig" bra av smöret vi stekning. Ex vissa grönsaker som svamp och squash drar åt sig mycket fett och är också mat som är lätt att få i sig..

Eddie Vedder
2010-04-21, 21:06
Klockan är över 22 nu. Visst är det klokt av dig att dagligen försöka få i dig tillräckligt med fett men SÅ stor roll kommer det inte spela om du stoppar i dig extra fett NU jämfört med om du äter lute vad som helst och försöker ligga på en bättre fettmängd imorgon.:)

eiri
2010-04-21, 21:08
nötter

Rickard
2010-04-21, 21:16
Vispgrädde i kaffe/te.
Vispgrädde/kokosmjölk i shaken.
Ät en burk kokosmjölk/kokossmör med sked.

Neuwb
2010-04-21, 21:30
Jag känner såhär på kvällen att jag skulle vilja på ett enkelt sätt på i mig lite fett utan att för den sakens skull dra till med en hel måltid. Kom nyss hem från träningen och dricker proteindrink och vill för kaloriernas skull även få i mig lite fett. Grädde eller olja i drinken är från och med nu uteslutet efterstom det gör mig illamående och jag börjar hata smaken av pulvret då. :P Har inte heller någon lust att dricka ren olja eller grädde av självklara skäl. Så, finns det något okomplicerat man kan blanda till eller äta som ger mest fett och inte så mycket annat. Kom iofs på både ost och majonnäs nu, men alternativ är aldrig dåligt. :P

What? Olja fattar jag men grädde är ju skitgott.

Trashcan
2010-04-21, 22:02
Ät fullfet mat. Inga lightprodukter. Skippa fettfri tonfisk och ät 20%-ig köttfärs. Byt ut 1% kesella mot 10%. Fetare ost, gör gräddsåser. Hur kan det ens vara ett problem?

I övrigt, se Eddie Vedders text på Om mättat fett samt tips för att öka på fettet i kosten (http://traningslara.se/blogg/om-mattat-fett-kolesterol-samt-tips-for-att-oka-pa-fettet-i-kosten/)

Det är inget problem, jag äter alltid fullfet mat och tycker att jag gör allt jag kan när det gäller maten i vardagen. Det jag undrade var vad för fettrikt man skulle kunna stoppa i sig såhär på kvällskvisten utan att börja laga mat.

Jag väljer ofta livsmedel som "suger åt sig" bra av smöret vi stekning. Ex vissa grönsaker som svamp och squash drar åt sig mycket fett och är också mat som är lätt att få i sig..

Jag med. =) Se ovan.

Klockan är över 22 nu. Visst är det klokt av dig att dagligen försöka få i dig tillräckligt med fett men SÅ stor roll kommer det inte spela om du stoppar i dig extra fett NU jämfört med om du äter lute vad som helst och försöker ligga på en bättre fettmängd imorgon.:)

Kanske inte... Jag tycker det känns som att det jag käkar på kvällen har mest utrymme för förbättring bara, och jag har hört att just fett är ganska bra innan läggdags, jämfört med kolhydrater. Frisättning av gynnsamma hormoner tror jag att jag har läst. Dessutom känns det bättre i magen med fett än kolisar på kvällen, men det kan vara hur inbillat som helst. :P

nötter

Passar inte riktigt, nötter innehåller liksom mycket av allt, då dricker jag gärna mjölk istället. Nötter är så dyrt också...

Vispgrädde i kaffe/te.
Vispgrädde/kokosmjölk i shaken.
Ät en burk kokosmjölk/kokossmör med sked.

Kokosmjölk är ju skitgott. Det var en bra idé, tack!

What? Olja fattar jag men grädde är ju skitgott.

Smaksak, har alltid tyckt grädde är äckligt i alla former utom i mat egentligen. Det har liksom en konstig söt smak som jag blir helt kräkfärdig av. :(

daimx
2010-04-22, 00:04
Avokado med örtsalt och majonnäs. Slurp!

Jontez
2010-04-22, 10:07
Baka chokladborllar och ta en fika innan du gå och lägger dig =) Det är lät så gott så nu måste jag själv baka haha

Morty
2010-04-22, 11:05
Detta är verkligen kolo:

Koloiten behöver protein -
http://www.kolozzeum.com/images/kollo_pure_whey.png

Koloiten behöver carbs -
http://blog.beliefnet.com/stevenwaldman/imgs/white%20bread.jpg

Koloiten behöver fett -
http://blackstrands.files.wordpress.com/2009/01/oliveoil1.jpg

Jag menar, gud förbjude att bara göra en macka? Dra på ost, skinka, smör och lite greenstuff.
http://www.crestock.com/images/710000-719999/715308-xs.jpg

mikaelj
2010-04-22, 11:09
Bra sammanfattat, Morty! (byt ut brödet mot maltodextrin för bonuspoäng)

Morty
2010-04-22, 11:23
Bra sammanfattat, Morty! (byt ut brödet mot maltodextrin för bonuspoäng)

Fan det skulle jag tänkt på!

Kontentan är alltså att inte tänka på mat som ENBART kalorier, proteinpoäng och optimal fettsammansättning, utan även som mat. Livskvalitet ger träningsframgång!

Rickard
2010-04-22, 13:43
Morty det där var en bättre variant utav det jag försökte uttrycka här http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4274445&postcount=30

Trashcan
2010-04-27, 20:53
Äh, ni missförstår. Tror jag. Grejen var att jag inte hade någon lust att böka till det med att göra en macka eller steka en chili con carne, bara något man kan gräva fram klockan 10 på kvällen liksom.
Känns lite fånigt kanske, men det jag har hört är att fett är bra på kvällen för frisättning av uppbyggande hormoner, så det är väl något att sträva efter? Kolhydrater däremot är inte lika bra på kvällen enligt samma källa. Självklart är jag inte superstrikt i att följa detta, men kan jag äta så ser jag det som att det knappast skadar. Dessutom ligger det i linje med vad jag tycker är gott också, har generellt väldigt lågt sug efter kolhydrater på kvällen. Gillar inte bröd så mycket, speciellt inte på kvällen faktiskt.

Att komponera ihop något som ni ska godkänna som "normal mat" är ju ändå lite mer tidskrävande, och ofta dyrare eftersom ingredienserna ska vara på ett visst sätt för att det ska passa. Om jag inte har någon lust att komma på någon liten måltid är det ju skönt att bara äta något enkelt och veta att man har fått i sig det man behöver. Speciellt för mig som har problem att äta tillräckligt mycket kan det kännas skönt att inte behöva ta sig över ett hinder(laga någoting/komponera macka etc) för att få det jag behöver då det i värsta fall kan göra att jag skiter i det eftersom jag känner att jag överlever utan(så tänker en spinkis).

Inte riktigt säker på vad jag vill bevisa, men om ni har några tips för ett enkelt fettrikt litet snack så vore det kul. =)


Kontentan är alltså att inte tänka på mat som ENBART kalorier, proteinpoäng och optimal fettsammansättning, utan även som mat. Livskvalitet ger träningsframgång!

Självklart ska alltid livskvalitet eftersträvas, men jag mår inte alls bra om jag äter så som det faller sig naturligt för mig. Om jag inte tänker "träningsmat" gör jag det alldeles för bekvämt för mig själv vilket slutar med att jag tappar vikt, och i värsta fall mår lite halvsunkigt i största allmänhet för att jag helt enkelt inte får i mig tillräckligt.
Hur "strikt" man ska vara med sin kost beror ju på hur man sköter den när man är ostrikt, och det är ju inte säkert att det funkar för alla, eller hur?

WHITEFOLKS
2010-04-27, 20:55
Ägg stekta i gott om smör :D

Icefire
2010-04-27, 20:56
Var inte nötter ett bra förslag då?

Dreas
2010-04-27, 20:57
Var inte nötter ett bra förslag då?Fördelningen av Omega-3 och 6 är väl inge vidare där har jag för mig .

Joe Hardgainer
2010-04-27, 21:04
Ägg stekta i mycket smör och ost, bara smör, jordnötssmör,fullfeta livsmedel i mängder. U name it.

Trashcan
2010-04-27, 21:28
Ägg stekta i gott om smör :D

Hehe, låter gott. Fast, drar äggen ens åt sig något fett? Känns rent spontant inte så, eller?

Var inte nötter ett bra förslag då?

Fördelningen av Omega-3 och 6 är väl inge vidare där har jag för mig .

Nötter är så satans dyrt också relativt medelpriset på grejer en fattig student köper. :P

Kim Jong Il
2010-04-27, 21:32
Hehe, låter gott. Fast, drar äggen ens åt sig något fett? Känns rent spontant inte så, eller?
Ägg drar åt sig väldigt mycket fett.




Nötter är så satans dyrt också relativt medelpriset på grejer en fattig student köper. Jordnötter är billiga. Men de suger.

Helena E
2010-04-27, 21:40
Jag äter ibland sill på burk när jag behöver få i mig lite mer fett, gott tillsammans med keso och ägg...om du nu tycker om sill förstås...enkelt att ha hemma dessutom.

Eddie Vedder
2010-04-28, 06:10
Hehe, låter gott. Fast, drar äggen ens åt sig något fett? Känns rent spontant inte så, eller?


Testa så ser du själv. Det blir knappt en droppe fett kvar i pannan, äggen absorberar fett som en svamp.

Annat är det med kött. Är köttet/fisken fett från början smälter t.o.m. mer fett UT ur biten än vad som tillförs.

Trashcan
2010-05-04, 21:12
Jordnötter är billiga. Men de suger.

Jag tycker de är rätt äckliga dessutom. :(

Jag äter ibland sill på burk när jag behöver få i mig lite mer fett, gott tillsammans med keso och ägg...om du nu tycker om sill förstås...enkelt att ha hemma dessutom.

Tack, det är ju sjukt bra och nyttigt! Billigt också.

Testa så ser du själv. Det blir knappt en droppe fett kvar i pannan, äggen absorberar fett som en svamp.

Annat är det med kött. Är köttet/fisken fett från början smälter t.o.m. mer fett UT ur biten än vad som tillförs.

Vad skumt. Jag tycker det känns som att ytan skulle stelna och sedan suga åt sig ungefär lika mycket som plast ungefär, typ inget alltså. Men det är ju skitbra i alla fall.

Ja... Det är jobbigt när man ska steka 20% fettig köttfärs och drar på med den normala skvätten smör man brukar använda och så är det värsta frityrgrytan efter 5 min. :confused:

mikaelj
2010-05-04, 21:18
Man kan suga upp ungefär 50g smör med 2 XL-ägg.

bollio
2010-05-04, 21:21
Brukar vispa grädde och äta det med ex. apelsin eller päron ibland. God efterrätt, tänk dock på att kalorierna kan dra iväg. Vill du öka på energin så lägg till socker och ris - då får du ris a la malta.

Pepz
2010-05-04, 21:21
Man kan suga upp ungefär 50g smör med 2 XL-ägg.

mums. nu måste jag steka ett par ägg och köra på kvällsmackan

Symphony Flex
2010-05-04, 21:52
ät en snickers kompis :)
eller en 100g marabou. ju mörkare choklad ju mer fett :) gott gott goott

eriksvensson
2010-05-04, 22:07
http://www.verkkokauppa24.com/images/Cocosa-Pure-Coconut-Oil-500-ml.jpg

Stek maten i det så får du i dig fett, kör den smakfria och det fungerar kanon! Det finns dock inte i vanliga mataffärer utan du får gå till din lokala hälsokostbutik istället.

Erik

mikaelj
2010-05-04, 23:39
mums. nu måste jag steka ett par ägg och köra på kvällsmackan

Mm, stektäggmacka. Gott!

Trashcan
2010-05-05, 06:58
http://www.verkkokauppa24.com/images/Cocosa-Pure-Coconut-Oil-500-ml.jpg

Stek maten i det så får du i dig fett, kör den smakfria och det fungerar kanon! Det finns dock inte i vanliga mataffärer utan du får gå till din lokala hälsokostbutik istället.

Erik

Ja, eller rapsolja. Eller om man nu vill ha de där mättade mediumlånga fettsyrorna så kan man väl köra på den här:
http://www.nittondestolen.se/wordpress/wordpress/wordpress/kokosfett-22.jpg.
Finns i vanliga mataffärer! Kostar säkert bara en femtedel också.

eriksvensson
2010-05-05, 11:07
Trashcan:

Jag har hört/läst att den jag länkade till är bättre än den som finns i mataffären, men jag kommer inte riktigt ihåg vad det var. Dock så blir det inte så jättedyrt med cocosa då man inte använder några enorma mängder att steka i.

Erik

mikaelj
2010-05-05, 11:22
Ingen skillnad om du bara vill åt fettet.

eriksvensson
2010-05-05, 11:48
Ingen skillnad om du bara vill åt fettet.

Gott och veta. Finns alltså inga "fördelar" att köpa den dyra ekologiska?

Erik

mikaelj
2010-05-05, 11:55
Gott och veta. Finns alltså inga "fördelar" att köpa den dyra ekologiska?

Den är ekologisk.

Kallpressad gör väl att eventuella mineraler och vitaminer stannar kvar. Värmer du upp det lär det inte göra någon skillnad i slutändan.

Jag äter mest kokossmör från kokosmjölksburkar. Smakar mjukglass. Steker i smör.

kaer
2010-05-05, 12:24
Koka ägg och ät med majonäs på, mums =)
En avocado är ju både lättäten och lättillagad.