handdator

Visa fullständig version : Proteinbehov och muskelförlust


Denniss
2010-04-21, 20:34
Jag undrar en sak. Vi säger att jag har uppnått mitt proteinbehov per dag och tränar tung styrketräning (Under Diet).
Kan jag då hålla ett större kaloriunderskott utan att riskera större muskelförlust pga för lite föda (kalorier)?

Eddie Vedder
2010-04-21, 20:39
Inte otänkbart nej. Men hur stor eventuell skillnad blir beror ju på hur bedrövligt alternativet är.

Denniss
2010-04-21, 20:43
Inte otänkbart nej. Men hur stor eventuell skillnad blir beror ju på hur bedrövligt alternativet är.

Hur menar du?

JoeyP
2010-04-21, 20:45
Är det inte ganska svårt att tappa muskler om man kör med ett bra schema och uppfyller sitt proteinbehov runt 200+ under deff?

Musklerna blir väl hårt prioriterade?

Även om man deffar fort så borde man ändå tappa mycket mer fett än muskler?

Eddie Vedder
2010-04-21, 20:55
Hur menar du?

Du nämner ju en dag med högt proteinintag och träning. Hur mycket bättre du tolererar x kcal underskott jämfört med en annan dag beror ju på hur den dagen ser ut.

Ola Wallengren
2010-04-22, 07:27
Jag undrar en sak. Vi säger att jag har uppnått mitt proteinbehov per dag och tränar tung styrketräning (Under Diet).
Kan jag då hålla ett större kaloriunderskott utan att riskera större muskelförlust pga för lite föda (kalorier)?

Vad menar du med "proteinbehov", behov för vad?
Är det behovet av protein för att undvika muskelförlust så har du ju redan svara på frågan.
Och som Eddie påpekar, "hålla ett större energiunderskott" än vad då? Än en dag då du äter otillräckligt med protein för att undvika muskelförlust?

Inget påhopp men frågan är lite fel ställd.
Frågan du vill ha svar på är nog:
Är proteinbehovet för att undvika muskelförlust proportionellt med energiunderskottet, och hur mycket i så fall?

Svaret på den frågan är: Ja, men osäkert hur mycket, det beror på...