handdator

Visa fullständig version : svårt att äta


evoke
2010-04-21, 18:57
Jag har fått ett problem, som jag inte direkt har haft tidigare. Jag har väldigt svårt att få ner maten. Tidigare har jag alltid ätit upp fort och relativt mycket, men numera har jag god aptit ett tag, sedan tappar jag fort aptiten. Egentligen är det inte magen som är mätt, men däremot så växer maten i munnen på mig och jag kan tugga länge, för att sedan skölja ner maten med vatten i princip. Dricker numera 2-3 glas vatten per måltid pga att sväljreflexen verkar ha avstannat eller minskat(?) Tar ca 20 min-halvtimme för mig att äta upp en normalstor portion mat och sista halvan får ja i princip tvinga i mig maten. Men jag blir ändå hungrig igen efter normal tid så aptiten överlag är det nog inget fel på.. Någon som har nått tips eller vart med om nåt liknande?

Tolkia
2010-04-21, 19:02
Vad äter du? Matleda kan bero på många saker, men en vanlig orsak bland folk som tränar och har fasta åsikter om vad som är bra/dålig mat är att man äter väldigt tråkig mat. Tjugo minuter är fö. inte lång tid för en matrast; det är betydligt onormalare att alltid kasta i sig maten på nolltid, om man ser det ur kroppens synvinkel.

evoke
2010-04-21, 19:21
Okej, jag äter varierad mat men det verkar inte hjälpa så mycket. Men jag märker att viss mat går ner lättare än annan tex pasta. Ris och potatis är betydligt segare. Det kanske är en slags press jag skapat på mig själv att äta så mycket som möjligt som skapar nån slags psykisk blockering, ja vet inte. Men klart, smakar det gott, är det ju alltid lättare!

grenuffe
2010-04-22, 18:07
Hade ett liknande problem tidigare... Tidig mättnadskänsla, ungefär som du beskriver det, trodde också först det var någon psykgrej. Hur som helst, kollade jag upp det efter att ha haft det i ett par veckor, visade sig att det var en inflammation i magmunnen. Tydligen läckte det upp magvätska som irriterade matstrupen eller något sånt. Hur som helst, fick jag shyssta piller som löste problemet! Kan vara värt att kolla upp om problemen kvarstår

schmecker
2010-04-22, 19:06
nån slags diffus inflammation nånstans i matstrupe/mag-tarmkanal kan vara en förklaring och är inte helt ovanligt (som i ovanstående fall), behöver inte bero på nåt speciellt och kommer antagligen klinga av (om det nu är så)
du är inte pollenallergiker? under pollensäsong (som väl är på g nu beroende på var man bor) kan vissa allergiker ha problem med inflammationer i mag-tarmsystemet