handdator

Visa fullständig version : Referenser för jobb


tsp
2010-04-21, 17:06
Blev idag uppringd ang. ett jobb jag sökt som telefonförsäljare. De verkade ganska angelägna då jag skickade in min ansökan 30 min innan de ringde.. Allt verkade stämma, vi talades vid en stund och jag berättade lite mer om vad jag sysslat mer för sälj tidigare osv samt svarade på lite frågor hon hade.

Sedan ber hon mig ta med referenser till intervjun som ska hållas imorgon. Väldigt gärna en referens från mitt senaste jobb. Problemet är dock att det var på en arbetsplats där jag sa upp mig pga orimliga villkor och krav från arbetsgivaren. Jag tvingades till flera, antagligen olagliga, saker som övertid som icke anmäldes eller som jag fick betalt för och dylikt. Kort och gott var det en arbetsplats jag var missnöjd med. Dock var min chef/mina chefer nöjda med mig och berömde mig för mitt säljresultat som stundtals var mycket bra. Jag sa dock upp mig själv efter en tid då jag inte orkade med de pestiga arbetsförhållandena längre.

Hur löser jag denna situation? Jag har alltså en potentiell ny arbetsgivare som vill ha en referens hos min gamla arbetsgivare. Jag är dock osäker på om det min gamla arbetsgivare har att säga om mig är positivt. I samtalet vi hade när jag sa upp mig var det mycket snack om att "inte vara någon som ger upp" osv vilket egentligen var rent bullshit, men om min gamla arbetsgivare skulle beskriva mig som en svaghjärtad försäljare som lätt ger upp lär ju inte det falla mig i god jord. Dock är det ju inte riktigt hela sanningen..

Hur hade ni gjort?

hahavaffan
2010-04-21, 17:14
Sagt precis som det var.

emi23j
2010-04-21, 17:44
Har du inga andra referenser?

Annars så funkar det som hahavaffan skrev.

edit: du kan ju alltid ringa din förra arbetsgivare och höra vad han skulle säga om dig om någon ringde.

The Somberlain
2010-04-21, 17:56
Övertid = olagligt?

Tror f.ö. inte telemarketingbranchen är så noga med referenser då min lillsyrra jobbade telesäljare, under ett paer veckor en sommar. Då var hon nyss fyllda 15 år.

tsp
2010-04-21, 20:30
Sagt precis som det var.

Är det så klokt egentligen? Man ska ju inte tala illa om tidigare arbetsgivare. Och jag är rädd att det låter som att jag gör det, oavsett hur mycket jag försöker linda in det.

Har du inga andra referenser?

Annars så funkar det som hahavaffan skrev.

edit: du kan ju alltid ringa din förra arbetsgivare och höra vad han skulle säga om dig om någon ringde.

Nej, jag har inga andra referenser, i alla fall inga särskilt uppdaterade..

Övertid = olagligt?

Tror f.ö. inte telemarketingbranchen är så noga med referenser då min lillsyrra jobbade telesäljare, under ett paer veckor en sommar. Då var hon nyss fyllda 15 år.

Jag skrev på för deltidsarbete månd-tors samt söndag. Jag tvingades till arbete fredagkvällar och lördagkvällar flera veckor i sträck, men detta var inget man fyllde i min timrapport. Därav fick jag inte heller någon lön för dessa timmar, annat än provisionen för det jag sålde (vilket inte var mycket när folk sitter och har middagsbjudningar, filmmys osv och man kommer och knackar på klockan 9 på lördagskvällen och vill prata telefoni..).

Jag tror inte heller att referenser är jätteviktigt, eller jag VET att det inte är jätteviktigt, när det gäller den här sortens jobb. Men rekryteraren som ringde upp mig bad specifikt om en referens hos min förra arbetsgivare..

BobaFett
2010-04-21, 20:40
Ring din förra arbetsgivare och fråga vad han skulle säga om dig i fall du skulle använda honom som referens. Fråga om han har nåt negativt? Om inte så kör på det och fråga om han kan "spica" upp det lite ;) ...verka lite extra snäll och trevlig mot honom så känner han sig lite tvingad att säga nåt bra ;)

De får egentligen inte säga nåt negativt om det inte är så att du verkligen gjorde nåt dåligt som dokumenterades. Han kan liksom inte säga: "jag gillar inte honom".

Fast de är ju telefonförsäljare så de är säkert inte så proffsiga.

BillyButt
2010-04-21, 20:45
Jag skrev på för deltidsarbete månd-tors samt söndag. Jag tvingades till arbete fredagkvällar och lördagkvällar flera veckor i sträck, men detta var inget man fyllde i min timrapport. Därav fick jag inte heller någon lön för dessa timmar, annat än provisionen för det jag sålde (vilket inte var mycket när folk sitter och har middagsbjudningar, filmmys osv och man kommer och knackar på klockan 9 på lördagskvällen och vill prata telefoni..).

Jag tror inte heller att referenser är jätteviktigt, eller jag VET att det inte är jätteviktigt, när det gäller den här sortens jobb. Men rekryteraren som ringde upp mig bad specifikt om en referens hos min förra arbetsgivare..

På vilket sätt blev du "tvingad"?

wo0ord
2010-04-21, 20:49
En referens kan ju också vara en arbetskollega, kund osv, du måste ju inte använda din gamla chef som referens

Frantic
2010-04-21, 20:54
Om du ska använda någon som referens så bör du tala om det för den personen och dessutom fråga om det är ok. Då kan du också passa på att fråga vad h*n skulle säga om dig.

tsp
2010-04-22, 09:42
På vilket sätt blev du "tvingad"?

Den här tråden är inte till för att jag ska försvara varför jag sa upp mig på min förra arbetsplats.. Men jag blev tvingad på det sättet att min chef meddelade mig ganska exakt så här "jobbar du inte får du sparken". Kopierar in vad jag skrev i en annan tråd..

"Det andra jobbet var ett säljjobb utomhus, kvällstid i november. Men jag klagade inte förrän man snuvade mig på halva min lön genom riktigt oshyssta metoder, samt tvingade mig till övertidsarbete 7 dagar i veckan utan övertidsersättning när jag i kontraktet var anställd på 50%. Man registrerade alltså inte en enda av alla de övertimmar jag utförde. T.ex. fyllde min bror år och vi skulle ha ett stort släktkalas en lördagkväll, jag bad om att få slippa jobba den kvällen (i kontraktet stod det att jag skulle jobba månd-torsd samt söndag) men då ringde chefen upp mig och hotade med att sparka mig. Så jag gick runt i minusgrader och ringde på hemma hos folk som satt och hade middagar med släkt och vänner osv fram till klockan 22 då min chef ringde från festen han var på och gav mig tillåtelse att gå hem. Den kvällen fick jag alltså 0kr i lön för. Efter den händelsen höll jag ändå ut i över två veckor till, sedan blev det ärligt talat för mycket och jag sa upp mig, vilket kändes hårt och väldigt jobbigt, men jag orkade faktiskt inte med mer."

Ring din förra arbetsgivare och fråga vad han skulle säga om dig i fall du skulle använda honom som referens. Fråga om han har nåt negativt? Om inte så kör på det och fråga om han kan "spica" upp det lite ;) ...verka lite extra snäll och trevlig mot honom så känner han sig lite tvingad att säga nåt bra ;)

De får egentligen inte säga nåt negativt om det inte är så att du verkligen gjorde nåt dåligt som dokumenterades. Han kan liksom inte säga: "jag gillar inte honom".

Fast de är ju telefonförsäljare så de är säkert inte så proffsiga.

Om du ska använda någon som referens så bör du tala om det för den personen och dessutom fråga om det är ok. Då kan du också passa på att fråga vad h*n skulle säga om dig.

Det löste sig till slut! Gick på intervjun utan referenser och berättade i stort som det var, att jag inte hade fått tag i rätt person på min förra arbetsplats ännu, eftersom det här jobbet kom med så kort varsel. Jag blev ombedd att försöka få tag i honom vilket jag gjorde strax efter intervjun. Han var lite kinkig och fnyste lite att "det passade väl inte dig att jobba kväll?" osv, men det är bara sån den snubben är. ^^ Han gick med på att agera referens åt mig. Fick nyss sms från honom där han berätta att han pratat med min nya arbetsgivare nu och allt är väl osv, samt ett lycka till. Så nu har jag jobb. :) Kanske inte världens bästa men ger lite fickpengar till sommaren i alla fall.

Denniss
2010-04-22, 10:27
Alltid kul att höra när folk får jobb :) Grattis! Förhoppningsvis är den nya chefen inte lika otrevlig hehe.

Vinter
2010-04-22, 10:30
Nu helt plötsligt ringer folk och spammar från olika bemanningsföretag, har gått på intervjuer och kollat läget varje dag hela vecka. Det kan visst vända ganska snabbt..

Fatalist
2010-04-22, 10:59
Nu helt plötsligt ringer folk och spammar från olika bemanningsföretag, har gått på intervjuer och kollat läget varje dag hela vecka. Det kan visst vända ganska snabbt..

Haha ja, blev nyss väckt av att en arbetsgivare ringde och ville ha mig på intervju imorgon. :D

tsp
2010-04-22, 14:42
Nu helt plötsligt ringer folk och spammar från olika bemanningsföretag, har gått på intervjuer och kollat läget varje dag hela vecka. Det kan visst vända ganska snabbt..

Haha ja, blev nyss väckt av att en arbetsgivare ringde och ville ha mig på intervju imorgon. :D

Håller med!! Har märkt exakt samma sak själv. Har varit helt dött i många månader för att helt plötsligt ringa till höger och vänster känns det som!

Fick förresten bekräftat idag att det i vart fall inte varit mitt CV som hindrat mig i jobbsökandet. Rekryteraren som anställde mig gav mig stort beröm för hur väl utformat och snyggt mitt CV var, "det här ska du inte förändra!!" sa hon. :)

Scratch89
2010-04-22, 14:46
Jag fick också sommarjobb idag, verkar ha varit värsta boomen. 7 veckors heltid är rätt gött klirr i kassan.

944RS
2010-04-22, 15:14
Grattis till jobben grabbar!!!

Fatalist
2010-04-22, 15:24
Grattis till jobben! Bokade en till intervju imorgon! :D

Verbatim
2010-04-22, 16:26
Bra kört grabbar, verkar som om tiderna har ändrats lite, är det möjligtvis så att vinden har vänt?

NSOvmz1__b4


Arbeta hårt nu så finns det möjlighet för snabba cash i framtiden.

-LPna6mgveg

shadowfire
2010-04-22, 16:51
Offtopic: grattis till er som fått jobb/får komma på intervjuer, kör hårt nu!

Ontopic:

1) Ring upp personen X som du funderar på att lämna som referens och tala om att du sökt ett jobb och att du är ombedd att lämna referenser, men är osäker på om det gagnar dig att nämna personen X. Be att X är ärlig gentemot dig och talar om hur han skulle beskriva dig om han/hon blir tillfrågad som referens.

2) Beroende på utfallet på punkten ovan så tar du sedan beslut om du vill uppge honom/henne som referens eller inte. Om det inte känns bra, så meddelar du din nye arbetsgivare att det helt enkelt exakt vad du gjorde på ditt förra jobb med uppsägningen mm.

Ärlighet tar en längst i 99% av sådana här fall. Du kanske kan föreslå någon annan som referens eller från andra ställen? Alternativt tidigare kollegor eller andra som kan ge sin bild av hur du är. Du kan också välja att lämna ut en referens även om du vet att det blir ett mindre positivt resultat från referensen och så tar du upp det för diskussion med den nye arbetsgivaren och förklarar din bild av det hela.

Det finns gott om puckon till chefer i detta land och det är inte någon ovanlighet att det skär sig ibland t.ex. personer emellan.

The Somberlain
2010-04-22, 18:28
Sådana där säljjobb (eller rättare sagt, säljföretagen) verkar rätt lömska. Om du enbart söker kneg (skitjobb, inget "kvalificerat" yrke) kan jag rekommendera att du tar truckkort. Det billigaste kostar ca 2500kr privat, jag blev kallad till ett flertal intervjuver direkt efter jag tagit mitt. Fick jobb efter någon vecka. Inte världens roligaste jobb kanske, men det ger i alla fall en hundring i timmen efter skatt.

tsp
2010-04-22, 18:49
Offtopic: grattis till er som fått jobb/får komma på intervjuer, kör hårt nu!

Ontopic:

1) Ring upp personen X som du funderar på att lämna som referens och tala om att du sökt ett jobb och att du är ombedd att lämna referenser, men är osäker på om det gagnar dig att nämna personen X. Be att X är ärlig gentemot dig och talar om hur han skulle beskriva dig om han/hon blir tillfrågad som referens.

2) Beroende på utfallet på punkten ovan så tar du sedan beslut om du vill uppge honom/henne som referens eller inte. Om det inte känns bra, så meddelar du din nye arbetsgivare att det helt enkelt exakt vad du gjorde på ditt förra jobb med uppsägningen mm.

Ärlighet tar en längst i 99% av sådana här fall. Du kanske kan föreslå någon annan som referens eller från andra ställen? Alternativt tidigare kollegor eller andra som kan ge sin bild av hur du är. Du kan också välja att lämna ut en referens även om du vet att det blir ett mindre positivt resultat från referensen och så tar du upp det för diskussion med den nye arbetsgivaren och förklarar din bild av det hela.

Det finns gott om puckon till chefer i detta land och det är inte någon ovanlighet att det skär sig ibland t.ex. personer emellan.

Bra tips! :) Jag ringde upp min chef på förra jobbet, eller snarare säljcoach, för chef var han inte riktigt. Han var lite spydig så där, för han gillar att ha maktposition så han lät mig inte känna mig säker i vårt samtal. T.ex. så sa han mycket "hm..." lite undrande och "jag trodde att kvällstidsjobb inte passade dig...?" med överlägsen röst. Men, som alltid, så sa han till slut "Självklart!! kan du lämna mig som referens! inga problem! stort lycka till!!" För det är sådan han är, han älskar makt och att spela på folks känslor osv och han vill låtsas vara den där riktigt shyssta killen. Men egentligen är han så sjukt tvådelad att han liknar en orm!

Sådana där säljjobb (eller rättare sagt, säljföretagen) verkar rätt lömska. Om du enbart söker kneg (skitjobb, inget "kvalificerat" yrke) kan jag rekommendera att du tar truckkort. Det billigaste kostar ca 2500kr privat, jag blev kallad till ett flertal intervjuver direkt efter jag tagit mitt. Fick jobb efter någon vecka. Inte världens roligaste jobb kanske, men det ger i alla fall en hundring i timmen efter skatt.

Om jag hade fått det där tipset för ett halvår sedan hade jag skrivit upp mig på en kurs imorgon! Trodde att det kostade mycket mer än så! Att behovet efter truckförare är stort kände jag dock till sedan innan.. Tyvärr är det ju sommar snart och i augusti börjar jag studera, så det känns inte lönt att hoppa på en truckförarutbildning så här sent.

Loke
2010-04-22, 19:14
Bra tips! :) Jag ringde upp min chef på förra jobbet, eller snarare säljcoach, för chef var han inte riktigt. Han var lite spydig så där, för han gillar att ha maktposition så han lät mig inte känna mig säker i vårt samtal. T.ex. så sa han mycket "hm..." lite undrande och "jag trodde att kvällstidsjobb inte passade dig...?" med överlägsen röst. Men, som alltid, så sa han till slut "Självklart!! kan du lämna mig som referens! inga problem! stort lycka till!!" För det är sådan han är, han älskar makt och att spela på folks känslor osv och han vill låtsas vara den där riktigt shyssta killen. Men egentligen är han så sjukt tvådelad att han liknar en orm!

Gotta love telemarketing people! :laugh: