handdator

Visa fullständig version : Hitta styrketräningen i hjärnan


t4life
2010-04-21, 16:25
Hallå, visste inte riktigt vad jag skulle skriva som topicnamn så det fick bli som det blev. Kommer bli lite svårt att förklara detta men ska försöka.

Har tränat i ca 2 år och det tog mig 1 år innan jag hittade den magiska saken som heter mat. Började äta dubbelt så mycket som innan och tog en månad innan jag börja dubbla det med sen har jag hållit den mängden mat tills idag. På ett år har jag gått upp ca 10 kg, har blivit lite rundare men en del massa har även kommit fram. Är 21 år, väger ~90 kg, 180cm lång ungefär.
Har skaplig koll på kosten, kanske gör en tråd om det senare för att få ut maximalt av allting. Målet för mig att få så mycket massa som möjligt, vet inte hur lång tid framåt men det får vi se.

Hur som helst, till mitt problem. Jag älskar och träna, är väldigt motiverad och träningen går före det mesta. Men det verkar inte som att min hjärna vill samma sak riktigt. Jag har inte ökat speciellt mycket i vikter det senaste halvåret, ligger nästan på samma vikter ärligt talat. Har lite problem med att ta i på dom där sista repsen, nästan så att hjärnan inte orkar dom där 2 sista men kroppen kan göra 4 istället.

Har fått tips om att jag måste lära hjärnan vad jag kör, om jag kör t ex biceps så ska jag hjärnan verkligen veta om det. Så ska jag kunna köra mycket lättare och lura hjärnan att jag kör hårdare och fortfarande bli helt slut i biceps. Hänger ni med vad jag menar? Måste bryta nån barriär i hjärnan, förhindrar verkligen mig att träna hårdare än vad jag vill och kan.

Hoppas ni förstår vad jag menar, bara att fråga annars :)
Tack på förhand

Brickhead
2010-04-21, 16:38
Du kanske kan träna med någon vän som kan hjälpa dig med motivationen och peppa dig, kan hjälpa för mig ibland.

JimmyJoe
2010-04-21, 16:43
Som föregående skrivare så hjälper det att ha en polare som skriker på en! Kanske rätt grej för dig?

Gpajpen
2010-04-21, 16:44
Byt träningsprogram totalt, skit i allt du trott varit rätt och börja satsa på att träna tills du omöjligt klarar en repetition till, inge ge upp innan.

emi23j
2010-04-21, 16:59
Hur har du tränat under denna tid??

Det är inte så konstigt om du inte kan öka vikterna om du vecka in och vecka ut alltid tränar tungt. Deload-veckor behövs för att man ska känna sig fräsch och kunna trycka på.

Ett förslag kan vara att du börjar köra efter något färdigt upplägg där sådana saker redan finns inbyggda i programmet. kanske jim wendlers 5-3-1 som folk på brädan verkar fått bra resultat från.

t4life
2010-04-21, 17:35
Jag tränar 5 dagar i veckan, har inget riktigt fast schema eftersom det kan vara väldigt slitsamt på jobbet ibland och en sådan dag är det inget kul att träna på.

Kör ett schema som jag trivs med iaf, men är det ändring som krävs kommer jag självklart göra det.

Brukar iaf se ut såhär:

Pass 1: Bröst & Mage
Pass 2: Ben & Underarmar
Pass 3: Rygg
Pass 4: Axlar & Mage
Pass 5: Biceps & Triceps

Kör 10x4 på alla övningar. Marklyft och frontböj blir det oftast 6x6 set. Vet inte vad alla övningar heter så går därför inte in specifikt vad jag kör på just nu.

Träningsschema och mitt jobb passar inte riktigt ihop. Ibland blir det 1 vilodag mellan Ben och Rygg t ex, ibland 2. Så måste tänka på det.

Brukar träna med polare ibland, men jag föredrar faktiskt att träna själv. Ibland är vi 10 st grabbar och många ska köra samma saker, det funkar bara inte. Men typ ingen av dom är lika intresserad av styrketräning som mig, inte samma mål osv. Dom flesta vet inte ett skit om kost osv. Så tyvärr blir jag själv på träningen.

Har haft mina deload veckor och vet att dom är väldigt viktiga :)

vasslefranmjolk
2010-04-21, 18:20
Kör 10x4 på alla övningar.

Tror det där är ett större problem än din hjärna. Variera mera!