handdator

Visa fullständig version : Tjej som vill ha deffhjälp


elinelinelin
2010-04-21, 15:54
Hej! Jag är en tjej på 18 år som har gymmat i lite mer än två år, men började mer seriöst för några månader/ett halvår sen. Jag skulle själv säga att jag har rätt mycket muskler och är rätt stark för att vara en tjej i min ålder.

Jag känner dock att det är dags att deffa lite nu och tänkte fråga om lite råd :)

Jag tränar 4-5 ggr/vecka och går runt på tre pass, ben/biceps, rygg/triceps och axlar/mage. Jag kör minst tre övningar/"muskel" med tre set och har målet på åtta rep. Jag kör så tunga vikter jag klarar, eller tyngre, och ökar därför rätt snabbt i vikter. Jag har ledsnat en hel del på cardio, men om jag kör det blir det typ 20 min intensiv crosstrainer.

En normal dag äter jag:
Frukost (favoriten) 07.00:
Gröt med 1 dl havregryn, lite äppelmos, lite lättmjölk och ett kokt ägg.

Lunch 11.00-12.00:
En potatis, fyra köttbullar, tre morötter, två skedar keso.

Innan träning 15.00:
Någon sked lätt kesella med lite funlight.

Efter träning 16.00:
Resten av kesellan

Mellanmål 16.45:
Två mackor med ett ägg

Middag 19.00-20.00:
En laxbit, 1/4 pasta (av fatet) och sås. Grönsaker.

Ev. kvällsmål:
En banan eller en macka

Så, om någon har tid att hjälpa en förvirrad tjej att bli av med lite fett till sommaren tar jag gärna emot kritik :)

Är btw 175cm lång och väger ca 63,5 kg.

Numse
2010-04-21, 16:02
Har du räknat ut näringsvärde för upplägget? Kalorier, protein, fett och kolhydrater.

karlingen
2010-04-21, 16:08
Läs deff-guiden: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Den förklarar allt du behöver veta

elinelinelin
2010-04-21, 16:21
Läs deff-guiden: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Den förklarar allt du behöver veta

Jag har läst den, flera gånger faktiskt!:) Känner dock att det är något som inte riktigt stämmer eftersom jag äter lika mycket/mindre än flera av mina bekanta/vänner och också tränar mer, men ändå inte förlorar något fett. Jag ville mest ha tips om fall det är värt det att, trots brist på motivation, köra cardio för att ta sig neråt och liknande. Lite insiderknep av folk som deffar regelbunder, så att säga :)

Numse
2010-04-21, 16:22
Går du ner i vikt?

elinelinelin
2010-04-21, 16:23
Har du räknat ut näringsvärde för upplägget? Kalorier, protein, fett och kolhydrater.

Nej, faktiskt inte. Det blir ju lite svårt att göra det när man äter skolmaten som varierar en del :/ Hade annars gärna gjort det. Funderar på att under ett lov eller liknande räkna och väga maten ordentligt så jag har någorlunda koll.

elinelinelin
2010-04-21, 16:25
Går du ner i vikt?

Nej, det är ju det jag inte gör. Snarare upp 1-2 kg. Tror det kan bero lite på muskeltillväxt vilket i sin tur måste betyda att jag har bulkat hittills... Fasen, äter jag mindre än vad jag gör nu kommer jag ju svälta ihjäl och inte ha någon energi på gymmet... :(

Edit: Alltså, inte bara muskelväxt.

Numse
2010-04-21, 16:29
Vad händer om du äter mindre, blir du matt av det? Om du går upp i vikt så ligger du ju på ett kaloriöverskott, och då är det bara att minska på kalorierna. Dra ner på kolhydraterna isf.

mikaelj
2010-04-21, 16:58
Fasen, äter jag mindre än vad jag gör nu kommer jag ju svälta ihjäl och inte ha någon energi på gymmet... :(

Ja, om du delar upp ditt energiintag på fyrtioelva måltider. Ät förre måltider, men större, så att du blir mätt när du väl äter.

http://leangains.blogspot.com/2010/04/three-meals-superior-for-appetite.html

Tolkia
2010-04-21, 17:34
Med din vikt, längd och ålder (fortfarande växande) tycker jag att det är olämpligt att banta mer. Du äter lite redan som det är, och går du upp i vikt skulle jag misstänka att du mellan varven inte orkar hålla dig till din ganska sparsamma matsedel och äter vid sidan om. Vad har du tänkt dig för resultat av att banta ned dig till undervikt (det är inte som att du automatiskt kommer att få fram en fitnesskropp i tävlingsform för att du bantar ned dig; i så fall måste du ha en fitnesskropps muskelmassa att deffa fram, och det är det nog ganska ovanligt att man har om man är en artonåring som tränat i två år)?

Garanterat inte det svar du vill ha, men jag tycker att du skall fundera över varför du gör det du gör.

Mental
2010-04-21, 17:41
Ett BMI på 20.7 och rätt mycket muskler (vilket gör att man får ett synbart för högt BMI)
Jag håller nog med Tolkia här.

spajdah
2010-04-21, 19:04
Vet inte om det är till någon hjälp detta men skriver ialf :) Jag började min deff för 2,5 vecka sen, gått ner ca 0,5kg-1kg per vecka, började på 71kg ligger nu på 68,5, förlorat 3cm i midjan också + behåller min styrka samt muskelmassa enligt mig själv.

Jag kör 3 hårda träningspass i veckan, vilket alltid är Mån - Ons - Fre
Detta är min kost:

Måndag: Kolhydrater enbart efter träning, annars enbart fett och proteiner.

Tis: Enbart fett och proteiner

Ons: Kolhydrater till frukost samt efter träning, annars Enbart fett och proteiner

Tor: Enbart fett och proteiner

Fre: Vanlig ätardag med vanligt intag av kolhydrater

Lör: Enbart fett och proteiner

Sön: Enbart fett och proteiner

Jag försöker inte fokusera på mängd och gram, vilket kan vara lite jobbigt! Dock så ska du inte äta dig övermätt, om du ska göra det så gör det isåfall på fredagen! annars ät dig mätt som vanligt på fett och proteiner istället!

Du lär se rätt så snabba resultat på detta sätt anser jag! Men vissa tycker olika !:)

Hoppas det hjälpte något :)