handdator

Visa fullständig version : på gränsen till överträning?


Punisher1
2010-04-21, 11:43
Har tränat nu i ett halv år sen mitt uppehåll i träningen. men senaste tiden har jag inte kännt den glöden jag alltid haft av att sticka till gymmet. brukar alltid känna fan va gött att dra till gymmet nu ska det köttas på som fan! höll bra rutin med att gå upp tidigt och alltid vara på gymmet samma tid. nu går jag inte upp tidigt för att vara på gymmet en viss tid och jag känner mer fan va gött det hade varit att bara ta det lugnt idag. det skrämmer mig för jag älskar att träna och vill nå mina mål. tänker ta en vila nu fram till måndag. kanske det som behövs? någon som varit med om något liknande och kommit på något bra sätt att komma över dessa kännslor?

emi23j
2010-04-21, 11:51
nu kan jag inte säga om du är övertränad eller inte. Men det låter inte som det i alla fall.

Det låter snarare som att din lust att gymma har försvunnit för att du "släppt ifrån"... Jag kan också känna samma sak när jag inte håller mig till mina vanliga rutiner t ex sov-mönster. Jag kliver alltid upp 07:00 varje dag och gör jag inte det så känns det som att jag har mindre energi än vad jag har i vanliga fall.

Nu blev det ett långt inlägg. Men mitt tips är enkelt: hitta tillbaka till, eller hitta nya, rutiner som du är bekväm med. Att sova på regelbundna tider tycker jag är mycket viktigt för att hålla motivationen och energin uppe.

Alter ego
2010-04-21, 12:12
Ja man ska inte underskatta rutiner. I fem år klev jag upp alldeles för tidigt, knatade iväg till en sunkig industrilokal, jobbade och gick därefter till gymmet och försökte använda den återstående energin till att prestera bra. Träningen var dagens höjdpunkt. Minns att jag tänkte att "Tänk ifall man var arbetslös; då skulle man kunna gå till gymmet utvilad när det passade mig. Jävlar vad resultat det skulle ge på träningen". Nu är jag arbetslös och jag orkar knappt gå till gymmet.

Kan det vara så att det är något annat som rubbat ditt gym-pepp än den befarade "överträningen" tro?

Punisher1
2010-04-21, 12:20
intressant. blir väl att ta tillbaka sina gammla rutiner och se vad som händer. med tanke på överträning så är det inte så mycket som tyder på det med tanke på att jag sänker mig inte på gymmet jag ökar. och jag sover 10h på natt och äter bra =)

stevebc
2010-04-21, 12:23
Visa ditt träningsprogram och hur stor volym det handlar om. Man kan tappa glöden av många skäl och det är ytterst få som faktiskt övertränar sig.

King Grub
2010-04-21, 12:24
Man är inte ens helt säker på att överträning finns, även om det mesta pekar på det. Svenskan är lite begränsande här; man får skilja på "overtraining" och "overreaching".

The available scientific and anecdotal evidence supports the existence of the overtraining syndrome; however, more research is required to state with certainty that the syndrome exists.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=15571428&ordinalpos=9&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=9068095&ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVAbstractPlus

Punisher1
2010-04-21, 12:42
Jag körde veckoschema tungt 4-6 reps
mån - bröst triceps
tis - ben
ons - rygg biceps
Tors - axlar
fre - mage vader underarmar

Nu senaste veckorna ha rjag kört ett rullande schema 3 split så 2 dagar träning 1 dag vila osv

dag1: Bröst,triceps
dag2: rygg biceps baksida axlar
dag3: vila
dag4: ben
osv osv

dag 1:
Bänkpress 6x4
Flyes 12x2
liggande tricepspress 8-12x3
(funderar på att lägga till någon bröst övning tex hantelpress eller maskin)

dag 2:
skivstångsrodd 6x4
rodd v-hantag 8x3
rodd brett handtag 10-12x2
baksida axlar 10-12x2
skivstångscurls 8-12x3

dag3:
Knäböj 6x4
Stelamarklyft 6x4
Benpress 12x2
bencurls 8x3
stående vadpress 6x4
stående vadpress 15x1

Kör med ganska kort set vila på 1,30. kom gärna med tipps på schemat om det är något ni tänker på. and latsdrag och axel övningar över huvudet är det borta pga av att jag väntar på att min skada ska läka helt

Punisher1
2010-04-21, 12:47
intressant läsning på de länkarna faktiskt

JimmyJoe
2010-04-21, 12:49
Kände som dig ett tag. Då tog jag det lugnt ett tag. Började köra 2-splitt helkropp för att behålla min muskelmassa men för att få mer tid över till annat. En tid gick och glöden kom tillbaka.

Lycka till med att hitta gnistan igen :)

L-Sami
2010-04-21, 12:53
Vila tycker jag fungerar bra när motivationen är låg. Vet av erfarenhet att fortsätta träna mycket trots att det säger emot, leder till att man blir kroniskt trött på den formen av träning. Jag kände av det när jag höll på med en idrottsgren, målen var höga, kroppen och huvudet sa ifrån, jag fortsatte ändå. Tillslut var jag helt slut och orkade inte mer. Idag förknippar jag med den sporten med överhård träning som jag inte har lust med. Långsiktigt finns det ingen anledning till att pressa kroppen hur hårt som helst.

Whoopie
2010-04-21, 13:24
Tror som många andra här att du bara har "tappat lusten" för träningen. ( eller att lusten har minskat**)
Jag tror dock den kmr komma tillbaka :) , kör som du säger nu att du vilar lite o.s.v
så får du hoppas på att det bättrar sig :)