handdator

Visa fullständig version : Skånepartiet satsar på att reta upp muslimer


Mental
2010-04-21, 10:50
Nu lär det bli åka av, jag ser både mordhot, flaggbränning och andra dumheter i antågande

http://www.sydsvenskan.se/malmo/article793039/Skaps-affischer-provocerar.html

http://politisktinkorrekt.info/wp-content/uploads/2010/04/Skylten.jpg


Snacka om att försöka ta martyrpoäng.



"Islamfientliga Skånepartiet har placerat ut affischer med teckningar på tjugo olika platser i Malmö. Teckningarna föreställer profeten Muhammed naken med en nioårig hustru vid sin sida"

Mental
2010-04-21, 10:54
Partiledaren tycks sakna en skruv eller två, men jag vet inte om jag ska skratta eller gråta åt deras propagandafilm, stackars skåne...

HczLPLdXVq4

stafh
2010-04-21, 10:55
For the lulz.


Bra verklighetsuppfattning de verkar ha de där skånepartisterna... "Vi anser att islam är en mycket farlig och psykosocial smittsam sjukdom, säger skånepartiets partiledare Carl P Herslow". :Virro

D Andersson
2010-04-21, 11:01
For the lulz.


Bra verklighetsuppfattning de verkar ha de där skånepartisterna... "Vi anser att islam är en mycket farlig och psykosocial smittsam sjukdom, säger skånepartiets partiledare Carl P Herslow". :Virro

Är det inte precis vad du tycker om exempelvis påven och katolska kyrkan? (eller livets ord, jehovas vittnen etc.) Handen på hjärtat nu. Jag skulle kunna citera dig, men det är så färskt att det inte ska behövas.

rooz
2010-04-21, 11:02
For the lulz.


Bra verklighetsuppfattning de verkar ha de där skånepartisterna... "Vi anser att islam är en mycket farlig och psykosocial smittsam sjukdom, säger skånepartiets partiledare Carl P Herslow". :Virro
+1

Men vill man få in en fot i media är det en bra citatmaskin:D

Rickard
2010-04-21, 11:02
Så otroligt onödigt att hålla på och provocera. Det är ju bara trams som inte leder någon vart.

MangeByggarn
2010-04-21, 11:04
Skulle inte förvåna mig om Turning Torso sänktes inom ett par dagar.

Mental
2010-04-21, 11:06
Så otroligt onödigt att hålla på och provocera. Det är ju bara trams som inte leder någon vart.

Man kan ju hoppas att de bara ignorerar provokationen, det lär vara det sista Skånepartiet vill. Ju argare reaktioner, ju mer poäng till provokatören.

coxie
2010-04-21, 11:07
Martyrpoäng deluxe som Mental redan sagt.


Skulle inte förvåna mig om det faktiskt skulle fungera om muslimerna är dumma nog att bli provocerade och gör något förhastat.

Mental
2010-04-21, 11:09
Martyrpoäng deluxe som Mental redan sagt.


Skulle inte förvåna mig om det faktiskt skulle fungera om muslimerna är dumma nog att bli provocerade och gör något förhastat.

Problemet är att det räcker med att EN muslim blir provocerad nog och gör något förhastat för att alla muslimer skall stå som förlorare. Problemet är ju att man låter ett fåtal representera alla.

J A L
2010-04-21, 11:14
http://www.sydsvenskan.se/omkretsen/article183146/Jag-tror-pa-Skane-och-inte-islam-skal.html

Efter att ha läst det där, så kan man inte ta dem på allvar. Vad han säger saknar ju all verklighetsanknytning och jag kan inte ens bli provocerad. Det är på samma nivå som något rebelliskt barn som inte vill äta upp sin mat. För min del hamnar han i samma fack som Reclaim the Streets, kruska-gänget som springer omkring och släpper ut minkar, militanta veganer som eldar upp slakteribilar och häller färg på folk med päls, nynazister som inte vet när andra världskriget tog slut eller vilka krig Karl XII egentligen förde och andra totalt förvirrade dårar som bara hyser något slags slumpmässig ilska. Det har ju liksom ingen som helst verklighetsanknytning. Vem skall lyssna på dem? För vilka gormar de? Andra dårar som lever i samma fantasivärld?

coxie
2010-04-21, 11:16
Problemet är att det räcker med att EN muslim blir provocerad nog och gör något förhastat för att alla muslimer skall stå som förlorare. Problemet är ju att man låter ett fåtal representera alla.

Jupp och jag skulle som sagt inte bli förvånad om Skånepartiet tjänar på detta i slutändan.

I&I i Sverige känns så infekterat att oavsett ståndpunkt och kunskap så slutar debatten med FUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUU! !!!!!

L-Sami
2010-04-21, 11:16
Alla muslimer är inte fundamentalister. Det är nog fundamentalismen man ska arbeta mot oavsett religion, än religionen i sig. Kristendomen och judendomen är i sig nog lika vidskepligt som islam.

Tricce
2010-04-21, 11:17
http://www.funnyforumpics.com/forums/This-Thread-Delivers/1/ike_where_this_thread_is_going-vi.jpg

KniveN
2010-04-21, 11:20
For the lulz.


Bra verklighetsuppfattning de verkar ha de där skånepartisterna... "Vi anser att islam är en mycket farlig och psykosocial smittsam sjukdom, säger skånepartiets partiledare Carl P Herslow". :Virro

Men är det verkligen en osanning då?

Mental
2010-04-21, 11:26
Kollar man propagandafilmen om hur de vill avislamifiera Sverige, på samma sätt som Tyskland avnasifierade sig efter andra världskriget, så kan man ju lika gärna jämföra hur Tyskland försökte avjudifiera sig strax innan. Det är sällan en bra idé att försöka ta så billiga poänger. Jag tror att 99% avfärdar det partiet som stollar.

MasterChief
2010-04-21, 11:41
Skånepartiet är märkliga. Å ena sidan är de invandrarfientliga och vill ha självstyre för Skåne. Samtidigt är Nato-medlemskap något de strävar efter.

Undrar om Nato vill ha med ett litet skitland utan eget försvar som hatar utlänningar? Hmm...

Nitrometan
2010-04-21, 11:55
"Islamfientliga Skånepartiet har placerat ut affischer med teckningar på tjugo olika platser i Malmö. Teckningarna föreställer profeten Muhammed naken med en nioårig hustru vid sin sida"
Nakenchock! Den pryda allmänheten rasar!

Undrar om Nato vill ha med ett litet skitland utan eget försvar som hatar utlänningar? Hmm...
Tja, ungefär som rasisten som ville emigrera till ett land som inte tar emot utlänningar.

tp_88
2010-04-21, 12:13
Oh noez, några skyltar har satts upp.

Nitrometan
2010-04-21, 12:16
Men är det verkligen en osanning då?
Ja. Islam är en religion inte en sjukdom.

Oh noez, några skyltar har satts upp.

20 stycken FFS! 20! :D

Neuwb
2010-04-21, 12:23
Oh noez, några skyltar har satts upp.

Återstår att se om det blir "Oh noez" eller inte. Blir det det så får Skånepartiet igenom sin poäng.

tp_88
2010-04-21, 12:43
20 stycken FFS! 20! :D
Amagahd, teh horror!

Nitrometan
2010-04-21, 12:45
Kan man inte döma dem till nåt hårt och grymt straff för att de använder Edvard Persson i sin film?

KniveN
2010-04-21, 12:57
Ja. Islam är en religion inte en sjukdom.


Men tror man på saker som inte finns så kan man väl ses som psykiskt sjuk? Finns ju personer som går och pratar med små tomtar på stan som brukar anses att dom har en psykiskt störning, men är man i en kyrka om pratar med en gubbe bland molnen så är man helt frisk?

Tolkia
2010-04-21, 12:58
Det enda det förtjänar att rubriceras som är typ nedskräpning på allmän plats. Det är ju på högstadienivå.

Wille005
2010-04-21, 12:59
Hahah way to find out if they have WMD.

http://politisktinkorrekt.info/2010/04/20/skylt-med-en-naken-profeten-mohammed-i-rosengardsrondell/

stevebc
2010-04-21, 13:06
Haha, vilket skämt. Jag vet inte om jag ska skratta, eller börja gråta för framtida konsekvenser av det här (mordförsök osv). Men vilket roligt plakat! Mohammed hade sex med en 9-årig tjej så vi vill inte ha muslimer i Skåne! Ska vi inte ta och slänga ut familjemedlemmar till pedofiler och anamma antisemitism när vi ändå håller på, som de goda protestanter vi är?

Det enda det förtjänar att rubriceras som är typ nedskräpning på allmän plats. Det är ju på högstadienivå.Och även på den nivån så skulle folk göra det som ett ironiskt skämt (egna erfarenheter). Att seriöst ha det här som ett budskap...

Men tror man på saker som inte finns så kan man väl ses som psykiskt sjuk? Finns ju personer som går och pratar med små tomtar på stan som brukar anses att dom har en psykiskt störning, men är man i en kyrka om pratar med en gubbe bland molnen så är man helt frisk?Samhället definierar psykiska störningar som det som inte är normalt, antar jag. Undviker man från normen är man störd, fetischist osv. Sektmedlemmar betraktas ofta som galningar och psykopater, medan medlemmar i de större religionerna som fromma människor.

Lite OT men utvecklingen av det här är intressant. Fanns exempelvis fenomenet homofobi för tusen år sedan?

Salus
2010-04-21, 13:10
religion för mycket ont med sig

stafh
2010-04-21, 13:11
Är det inte precis vad du tycker om exempelvis påven och katolska kyrkan? (eller livets ord, jehovas vittnen etc.) Handen på hjärtat nu. Jag skulle kunna citera dig, men det är så färskt att det inte ska behövas.
Kan du gräva fram ett citat från mig där jag säger att katolicism är en smittsam psykisk sjukdom så ska du få en chokladpeng på posten.

Men är det verkligen en osanning då?
Ja.

Wille005
2010-04-21, 13:13
För att kommentera själva affischen så är den otroligt ful och idéfattig.

stafh
2010-04-21, 13:17
Men tror man på saker som inte finns så kan man väl ses som psykiskt sjuk? Finns ju personer som går och pratar med små tomtar på stan som brukar anses att dom har en psykiskt störning, men är man i en kyrka om pratar med en gubbe bland molnen så är man helt frisk?

Man är inte sjuk för att man har en låtsaskompis. Lite knepig på sin höjd. Börjar man hallucinera så är det en annan sak.

Sen vet vi väl båda två att det inte var så han menade. Jag tror inte han har samma åsikter om kristendom eller judendom.


Hörde jag rätt att han ville ha 2500 spänn för en utskriven A3-kopia av affischen? Wtf? Vinstmarginal på 250000% :MrT:

KniveN
2010-04-21, 13:23
Kan du gräva fram ett citat från mig där jag säger att katolicism är en smittsam psykisk sjukdom så ska du få en chokladpeng på posten.


Ja.

Men som sagt så brukar man anses som psykiskt sjuk om man tror på saker som inte finns, och att det smittar är ju rätt uppenbart, speciellt ärftlig verkar det ju också vara.

Nitrometan
2010-04-21, 13:23
Haha, vilket skämt. Jag vet inte om jag ska skratta, eller börja gråta för framtida konsekvenser av det här (mordförsök osv). Men vilket roligt plakat! Mohammed hade sex med en 9-årig tjej så vi vill inte ha muslimer i Skåne!
Det står det inte. Det står om äktenskap. Man vet inte om Muhammed hade sex med sin kusin (de var väl kusiner?) när hon var nio. Bara att de gifte sig. Hon var flera år äldre innan hon fick barn.

Lite OT men utvecklingen av det här är intressant. Fanns exempelvis fenomenet homofobi för tusen år sedan?
Runt år 1000 så var det rätt kraftiga straff på homosexualitet i många länder, däremot var det bara "den mottagande parten" som räknades som homosexuell. I de texter jag har läst verkade det som att det var det omanliga i att "bli penetrerad som en kvinna" som var problemet.

Mental
2010-04-21, 13:26
Det står det inte. Det står om äktenskap. Man vet inte om Muhammed hade sex med sin kusin (de var väl kusiner?) när hon var nio. Bara att de gifte sig. Hon var flera år äldre innan hon fick barn.



Njae, de vigdes när hon var 6 och äktenskapet konsumerades (fullbordades, knullades etc) när hon var 9

Men å andra sidan, om man inte vill tro på koranen, så förstår jag inte varför man lägger så stor vikt vid just den delen?

Nitrometan
2010-04-21, 13:26
Men som sagt så brukar man anses som psykiskt sjuk om man tror på saker som inte finns.
Nej. Kan du ge exempel på nån som t.ex. tror på mumintrollet och har ansetts som psykiskt sjuk?

Nitrometan
2010-04-21, 13:27
Njae, de vigdes när hon var 6 och äktenskapet konsumerades (fullbordades, knullades etc) när hon var 9
Säker? Jag har för mig att de vigdes när hon var nio.



Men å andra sidan, om man inte vill tro på koranen, så förstår jag inte varför man lägger så stor vikt vid just den delen?
Nej, man undrar ju.

KniveN
2010-04-21, 13:35
Nej. Kan du ge exempel på nån som t.ex. tror på mumintrollet och har ansetts som psykiskt sjuk?

Jo man brukar anses som psykiskt sjuk om man gå runt på stan om pratar med tomtar som inte finns.

Nitrometan
2010-04-21, 13:38
Njae, de vigdes när hon var 6 och äktenskapet konsumerades (fullbordades, knullades etc) när hon var 9
Från wiki http://en.wikipedia.org/wiki/Muhammad :

or Aisha, who was at the time either six- or seven-year-old or nine or ten-year-old

Det verkar finnas olika uppgifter.

Här hittade jag en intressant diskussion: http://www.wikiislam.com/wiki/Aisha%27s_Age_of_Consummation

Nitrometan
2010-04-21, 13:39
Jo man brukar anses som psykiskt sjuk om man gå runt på stan om pratar med tomtar som inte finns.
Gör muslimer det?

Eller pratar du om folk med BT-headset i örat nu?

Mental
2010-04-21, 13:39
Tja, jag känner folk som tror på både spöken, kontakt med andar, skyddsänglar och annat, detta helt utan att bli kallade för psykiskt sjuka.
Nu har jag iof inte sett speciellt många muslimer som går runt på stan och pratar med Muhammed.

stafh
2010-04-21, 13:42
Jo man brukar anses som psykiskt sjuk om man gå runt på stan om pratar med tomtar som inte finns.

Vad kallas diagnosen?

Fotnot: man kan vara dum i huvudet utan att vara sjuk i huvudet.

stevebc
2010-04-21, 13:45
Det står det inte. Det står om äktenskap. Man vet inte om Muhammed hade sex med sin kusin (de var väl kusiner?) när hon var nio. Bara att de gifte sig. Hon var flera år äldre innan hon fick barn.


Runt år 1000 så var det rätt kraftiga straff på homosexualitet i många länder, däremot var det bara "den mottagande parten" som räknades som homosexuell. I de texter jag har läst verkade det som att det var det omanliga i att "bli penetrerad som en kvinna" som var problemet.Det är faktiskt sant. Har läst en del historier om harem hos sultaner, kejsare och andra ledare förr i tiden som tidigt införskaffade sig tjejer och sedan lät dem växa upp i haremet till de uppnådde könsmognad. Om detta var regel eller undantag vet jag inte.

Ja, men den sinnebilden finns ju fortfarande hos väldigt många. Sådana skämt dras ju hela tiden.

Lucipha
2010-04-21, 13:47
Nu lär det bli åka av, jag ser både mordhot, flaggbränning och andra dumheter i antågande

Ovanligt att det händer när islamister och/eller vänsterextremister är inblandade :confused:

http://www.sydsvenskan.se/malmo/article793039/Skaps-affischer-provocerar.html

http://politisktinkorrekt.info/wp-content/uploads/2010/04/Skylten.jpg


Snacka om att försöka ta martyrpoäng.



"Islamfientliga Skånepartiet har placerat ut affischer med teckningar på tjugo olika platser i Malmö. Teckningarna föreställer profeten Muhammed naken med en nioårig hustru vid sin sida"

Menar meningsmotståndarna att Muhammed inte inte var gift med en nioåring, eller menar de att barn inte tvingas in i äktenskap och våldtäkt med vuxna inom islam med Muhammed som förebild?

http://www.sydsvenskan.se/sverige/article566402/Svart-hindra-att-barn-gifts-bort.html?refp=566400

Är mellanstadieflickan som giftes bort och våldtogs en islamofobisk rasist som försöker plocka martyrpoäng?

Spelar sydsvenskan SD i händerna för att de skriver om det?

Nitrometan
2010-04-21, 13:49
Ja, men den sinnebilden finns ju fortfarande hos väldigt många. Sådana skämt dras ju hela tiden.
Visst finns den. I Italien så är det fortfarande så... De kallas "attivo" och "passivo". Där den passiva/mottagande parten är den homosexuella. :D

Mental
2010-04-21, 13:50
Ovanligt att det händer när islamister och/eller vänsterextremister är inblandade :confused:



Menar meningsmotståndarna att Muhammed inte inte var gift med en nioåring, eller menar de att barn inte tvingas in i äktenskap och våldtäkt med vuxna inom islam med Muhammed som förebild?

http://www.sydsvenskan.se/sverige/article566402/Svart-hindra-att-barn-gifts-bort.html?refp=566400

Är mellanstadieflickan som giftes bort och våldtogs en islamofobisk rasist som försöker plocka martyrpoäng?

Spelar sydsvenskan SD i händerna för att de skriver om det?

Nej, men Skånepartiet menar att vi får barnbröllop i Skåne om vi inte röstar på dem i valet 2010

stafh
2010-04-21, 13:54
Visst finns den. I Italien så är det fortfarande så... De kallas "attivo" och "passivo". Där den passiva/mottagande parten är den homosexuella. :D

Likadant i delar av afrika och mellanöstern fortfarande.

Deceiver85
2010-04-21, 13:54
Men plz, Skånepartiet...vilket skämt!

Loke
2010-04-21, 13:55
Man är inte sjuk för att man har en låtsaskompis. Lite knepig på sin höjd. Börjar man hallucinera så är det en annan sak.

Tvärtom är den typen av fantasier något helt normalt, oförmåga att ha fantisera ihop en existens av en person som inte existerar fysiskt är tydligen i viss mån kopplat till oförmåga att riktigt förstå att andra människor existerar på samma sätt som en själv rent generellt.

Psykisk hälsa är inte det samma som att bara göra det som är rationellt.

stevebc
2010-04-21, 13:56
Visst finns den. I Italien så är det fortfarande så... De kallas "attivo" och "passivo". Där den passiva/mottagande parten är den homosexuella. :DKdUaqY0fMaw

En liten skillnad när de upptäcker vem som var "attivo" och vem som var "passivo" :laugh:

Catching, not pitching?

Osten80
2010-04-21, 14:00
KdUaqY0fMaw

En liten skillnad när de upptäcker vem som var "attivo" och vem som var "passivo" :laugh:

Catching, not pitching?

:laugh:

Nitrometan
2010-04-21, 14:01
En liten skillnad när de upptäcker vem som var "attivo" och vem som var "passivo" :laugh:

Catching, not pitching?
Klockrent. :thumbup:

Lucipha
2010-04-21, 14:12
Nej, men Skånepartiet menar att vi får barnbröllop i Skåne om vi inte röstar på dem i valet 2010

Ja nu har de ju iaf vett att tillfälligt åka utomlands för själva vigseln. Antar att det inte gör något att de lever tillsammans som gifta sedan i Skåne, bara de inte gifter sig just där :)

KniveN
2010-04-21, 14:32
Gör muslimer det?

Eller pratar du om folk med BT-headset i örat nu?

Nej, men att gå ner på knä och be 5ggr om dagen till en fiktiv person är inte långt ifrån.

Vad kallas diagnosen?

Fotnot: man kan vara dum i huvudet utan att vara sjuk i huvudet.

Drar väl till med Schizofreni.

D Andersson
2010-04-21, 14:48
Kan du gräva fram ett citat från mig där jag säger att katolicism är en smittsam psykisk sjukdom så ska du få en chokladpeng på posten.

Var frågan för svår?

En gång till: Vad tycker du om påven och katolska kyrkan? Vi vet redan att du vill ge honom spöstraff, mer då? Och varför så oförstående för skånepartiet? Deras åsikter låter ju snarare som något som borde falla dig i smaken, i konsekvensens namn, .

stafh
2010-04-21, 14:49
Var frågan för svår?

En gång till: Vad tycker du om påven och katolska kyrkan? Vi vet redan att du vill ge honom spöstraff, mer då?

Vad har det med saken att göra? Den här tråden handlar om skånepartiet, inte katolska kyrkan.

kalle_banan
2010-04-21, 14:59
Härlig gubbe det där, jag hoppas att han får många röster så att han kan inse sin idioti och skämmas när allt går åt helvete.

Bubban
2010-04-21, 15:53
Visst är det synd när man får denna typ av partier som vill yttra sina åsikter.

Hört om yttrandefrihet?

Snafu
2010-04-21, 15:54
Nu ligger svenskar pyrt till utomlands igen.

coxie
2010-04-21, 15:57
Visst är det synd när man får denna typ av partier som vill yttra sina åsikter.

Hört om yttrandefrihet?

Ironisk eller tror du på allvar att yttrandefrihet=säga precis vad du vill?

Alter ego
2010-04-21, 16:20
Derka derbs!!! *grr*

Verbatim
2010-04-21, 16:26
Ironisk eller tror du på allvar att yttrandefrihet=säga precis vad du vill?

Att påpeka Muhammeds bakgrund är möjligtvis osmidigt, och på detta sättet rent dumt. Men det kan knappast vara olagligt att påpeka att Muhammed var en pedofil.

arjeplogarn
2010-04-21, 16:45
Undrar om Nato vill ha med ett litet skitland utan eget försvar som hatar utlänningar? Hmm...

Som Norge menar du?

David R
2010-04-21, 16:50
Säker? Jag har för mig att de vigdes när hon var nio.


Sex eller nio, spelar det verkligen någon roll? Ett barn är ett barn. Jag kan svårligen se hur en vuxen, frisk och sund människa kan finna ett barn sexuellt attraktivt oberoende om det är stenålder eller 2000-tal. Det är tragiskt för alla de barn som drabbas av tvångsgifte idag att deras barndom och liv offras med hänvisning till rådande religiös praxis på 600-talet på Arabiska halvön.

coxie
2010-04-21, 16:53
Att påpeka Muhammeds bakgrund är möjligtvis osmidigt, och på detta sättet rent dumt. Men det kan knappast vara olagligt att påpeka att Muhammed var en pedofil.

Jag säger inte att det är fel att påpeka att Muhammed var en pedofil, jag är bara så trött på att det koncept vi kallar yttrandefrihet misstolkas om och om igen, man får inte säga vad man vill.

tp_88
2010-04-21, 16:53
Som Norge menar du?
Där slog du minsann huvudet på spiken! Skåne är fullt jämförbart med Norge.

D Andersson
2010-04-21, 17:07
Vad har det med saken att göra? Den här tråden handlar om skånepartiet, inte katolska kyrkan.

Se mitt editerade inlägg. Ska du fortsätta spela dum?

Lucipha
2010-04-21, 17:21
jag är bara så trött på att det koncept vi kallar yttrandefrihet misstolkas om och om igen, man får inte säga vad man vill.

jag är bara så trött på att det koncept vi kallar religionsfrihet misstolkas om och om igen, man får inte tvinga sin omgivning att anpassa sig till ens religion (eller jo, om man frågar DO).

stafh
2010-04-21, 17:49
Se mitt editerade inlägg. Ska du fortsätta spela dum?

Var frågan för svår?

En gång till: Vad tycker du om påven och katolska kyrkan? Vi vet redan att du vill ge honom spöstraff, mer då? Och varför så oförstående för skånepartiet? Deras åsikter låter ju snarare som något som borde falla dig i smaken, i konsekvensens namn, .

Vem är det som spelar dum? Tycker du att jag ska vara positiv till ett parti som på allvar tror att islam är en sjukdom för att jag är kritisk till en organisation som förvärrar HIV-epidemin och skyddar pedofiler? Var hittar du logiken i det?

jag är bara så trött på att det koncept vi kallar religionsfrihet misstolkas om och om igen, man får inte tvinga sin omgivning att anpassa sig till ens religion (eller jo, om man frågar DO).
Är det någon som tvingar dig att anpassa sig till sin religion?

coxie
2010-04-21, 17:59
jag är bara så trött på att det koncept vi kallar religionsfrihet misstolkas om och om igen, man får inte tvinga sin omgivning att anpassa sig till ens religion (eller jo, om man frågar DO).

Jag kan inte komma på ett enda tillfälle i mitt eller mina anhörigas liv där vi tvingats anpassa oss efter en religion.

Den dagen jag tvingas till kyrkan, synagogan, moskeén eller någons källare för att tillbe X kommer jag hålla med dig men i dagens samhälle ser jag inte några tecken på att detta kommer inträffa.

Misstolka mig inte nu, jag är inte helt nöjd med Sveriges invandringspolitik men jag ser ingen mening med att uppföra mig som en 5-åring.

Mental
2010-04-21, 18:06
Jag kan inte komma på ett enda tillfälle i mitt eller mina anhörigas liv där vi tvingats anpassa oss efter en religion.

Då har du aldrig försökt köpa en låda öl på systembolaget den 24/12 :D
Tycker vi är jävulskt anpassade till kristendomen, både kalender, och även i rättssystemet så tycks vi ha en kristen grund.

Religiösa Helgdagar är ett jävla fanstyg, skippa dem och låt folk själva få välja när de vill vara lediga. Jag vill inte ha en massa lediga dagar på andra delar av året än sommaren!

D Andersson
2010-04-21, 18:15
Vem är det som spelar dum? Tycker du att jag ska vara positiv till ett parti som på allvar tror att islam är en sjukdom för att jag är kritisk till en organisation som förvärrar HIV-epidemin och skyddar pedofiler? Var hittar du logiken i det?

Att du inte ser logiken i det övertygar mig om att du spelar dum. Men för säkerhets skull tar vi treåringsversionen: Skånepartiet anser att muhammed var pedofil och informerar om det. Du anser att katolska kyrkan bidrar till att sprida hiv/aids, att man skyddar pedofiler och du informerar om att påven ska ha spöstraff o.s.v. Därav min ursprungliga fråga, om du verkligen inte förstod det.

Allt som fattas, eller den enda skillnaden, är att du startar en egen tråd som heter "stafh satsar på att reta upp katoliker" och upprepa det du sagt tidigare så har vi exakt samma scenario. Du och skånepartiet är i princip identiska i er retorik, ser du verkligen inte det?

stafh
2010-04-21, 18:21
Att du inte ser logiken i det övertygar mig om att du spelar dum. Skånepartiet anser att muhammed var pedofil och informerar om det. Du anser att katolska kyrkan bidrar till att sprida HIV, att man skyddar pedofiler och informerar om att påven ska ha spöstraff, o.s.v. Därav min ursprungliga fråga, om du verkligen inte förstod det.

Allt som fattas, eller den enda skillnaden, är att du startar en egen tråd som heter "stafh satsar på att reta upp katoliker" och upprepa det du sagt tidigare så har vi exakt samma scenario. Du och skånepartiet är i princip identiska i er retorik, ser du verkligen inte det?

Öh?

1. Jag har aldrig klagat på att skånepartiet lyft fram (det historiska faktum) att muhammed var pedofil.

2. Att erkänna att muhammed var pedofil skadar ingen. Att bidra till spridning av HIV och tillåta pedofiler att fortsätta sin verksamhet skadar väldigt väldigt många. Att du ens kan jämföra dessa två koncept är bisarrt.

limenka
2010-04-21, 18:27
Det enda som kvarstår för oss ca 400 000 muslimer är att luta sig tillbaka och skratta..

Stoltz
2010-04-21, 18:30
In b4 hotmeddelande mot Skåne och om att bomba vår del av ölandsbron.

MasterChief
2010-04-21, 19:32
Intervju med Skånepartiets ledare Carl Herslows fru, Tant Lingon:

2lcRQfzDXBs

stevebc
2010-04-21, 19:34
vår del av ölandsbron.whaa?

Stoltz
2010-04-21, 19:35
whaa?

Tog lite tid innan någon reagerade på den :D

Bärs
2010-04-21, 21:16
Jag har aldrig klagat på att skånepartiet lyft fram (det historiska faktum) att muhammed var pedofil. Att erkänna att muhammed var pedofil skadar ingen.

Stafh låter som Runar Sögaard:


"Predikanten Runars församling håller predikningar under namnet "Celebration" på söndagar i Filadelfiakyrkan.

På Stockholm Karisma Centers hemsida kan man köpa en predikan som Runar Sögaard, 37, höll den 20 mars i år.

- Muhammed, Allah... Muhammed, han är ingen gud. Han var en förvirrad pedofil. Det är sant. Läs historien om vad Muhammed höll på med, han höll på att gifta sig med nioåringar, elvaåringar, säger Runar på cd:n.

När Aftonbladet träffade Runar i går kväll stod han fast vid sina ord.

l Vad menar du med din predikan om islam?

- Läs historien så ser du att Muhammed tog småflickor. Han gifte sig med dem.

"Han tog småflickor"

Så du menar att Muhammed var pedofil?

- Läs historieböckerna så lär du dig lite mera, säger Runar."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article280277.ab



Det är intressant att se vilka grupperingar det är som gör anspråk på vulgärretoriken i dessa frågor: Stafh, Runar och Skånepartiet.

Lucipha
2010-04-21, 21:23
Är det någon som tvingar dig att anpassa sig till sin religion?

Jag kan inte komma på ett enda tillfälle i mitt eller mina anhörigas liv där vi tvingats anpassa oss efter en religion.

Jag antar att ni har missat de anmälningar om diskriminering som har kommit in till DO (och godkänts) där muslimer känner sig kränkta över att inte arbetsgivare/arbetsförmedling/utbildning särbehandlar just dem pga deras religion.

Verbatim
2010-04-21, 21:37
Jag antar att ni har missat de anmälningar om diskriminering som har kommit in till DO (och godkänts) där muslimer känner sig kränkta över att inte arbetsgivare/arbetsförmedling/utbildning särbehandlar just dem pga deras religion.

Det har de säkerligen inte missat, men det påverkar antagligen Coxie och stafh's liv ungefär lika mycket som fisen jag precis la.

Sheogorath
2010-04-21, 22:02
Det är intressant att se vilka grupperingar det är som gör anspråk på vulgärretoriken i dessa frågor: Stafh, Runar och Skånepartiet.

Vulgärretorik? Är man något annat än pedofil om man knullar en nioåring?

Neuwb
2010-04-21, 22:07
Vulgärretorik? Är man något annat än pedofil om man knullar en nioåring?

Man är en del av en kultur för länge sen där även du hade knullat nioåringar.

Sheogorath
2010-04-21, 22:14
Man är en del av en kultur för länge sen där även du hade knullat nioåringar.

Att folk var idioter förr är inget nytt för mig. En kultur som accepterar pedofili är fortfarande en kultur med pedofiler. Vi ska vara tacksamma att vi lever i den bästa av tider (och i ett av världens absolut bästa länder) och jag ser med stor skepsis på människor som ser en profet av Muhammeds kaliber som representativ för idealt leverne.

Neuwb
2010-04-21, 22:24
Att folk var idioter förr är inget nytt för mig. En kultur som accepterar pedofili är fortfarande en kultur med pedofiler. Vi ska vara tacksamma att vi lever i den bästa av tider (och i ett av världens absolut bästa länder) och jag ser med stor skepsis på människor som ser en profet av Muhammeds kaliber som representativ för idealt leverne.

Äh jag håller faktiskt med dig, var bara tvungen att va lite jävlig, vet inte varför. Har inte mycket till övers för nån som lever strängt efter retarderade idiotregler.

stafh
2010-04-21, 22:50
Stafh låter som Runar Sögaard:


"Predikanten Runars församling håller predikningar under namnet "Celebration" på söndagar i Filadelfiakyrkan.

På Stockholm Karisma Centers hemsida kan man köpa en predikan som Runar Sögaard, 37, höll den 20 mars i år.

- Muhammed, Allah... Muhammed, han är ingen gud. Han var en förvirrad pedofil. Det är sant. Läs historien om vad Muhammed höll på med, han höll på att gifta sig med nioåringar, elvaåringar, säger Runar på cd:n.

När Aftonbladet träffade Runar i går kväll stod han fast vid sina ord.

l Vad menar du med din predikan om islam?

- Läs historien så ser du att Muhammed tog småflickor. Han gifte sig med dem.

"Han tog småflickor"

Så du menar att Muhammed var pedofil?

- Läs historieböckerna så lär du dig lite mera, säger Runar."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article280277.ab



Det är intressant att se vilka grupperingar det är som gör anspråk på vulgärretoriken i dessa frågor: Stafh, Runar och Skånepartiet.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Pedofili

Sen att det inte har någon som helst relevans för typ någonting alls är en annan fråga.

Man är en del av en kultur för länge sen där även du hade knullat nioåringar.
Vad spelar det för roll? Det är fortfarande pedofili.

Trance
2010-04-21, 22:51
Man är en del av en kultur för länge sen där även du hade knullat nioåringar.

Problemet är att man inte riktigt kan ta avstånd från det som muslim så som vi kan ta avstånd från att våra gamla kungar gifte sig med barn.

Mohammed var en perfekt människa och den sista profeten. Han gjorde inte fel när han gifte sig med ett barn.

stevebc
2010-04-21, 22:54
Att folk var idioter förr är inget nytt för mig. En kultur som accepterar pedofili är fortfarande en kultur med pedofiler. Vi ska vara tacksamma att vi lever i den bästa av tider (och i ett av världens absolut bästa länder) och jag ser med stor skepsis på människor som ser en profet av Muhammeds kaliber som representativ för idealt leverne.Skånes muslimer accepterar inte pedofili.

coxie
2010-04-21, 22:55
Jag antar att ni har missat de anmälningar om diskriminering som har kommit in till DO (och godkänts) där muslimer känner sig kränkta över att inte arbetsgivare/arbetsförmedling/utbildning särbehandlar just dem pga deras religion.

Nej jag har inte missat anmälningarna till DO men eftersom jag inte är en arbetsgivare som utsätts för dessa problem så påverkar det inte min vardag. Jag praktiserar en livsstil som är baserat på "sköt dig själv och skit i andra" Att påverka samhället eller vardagen för personer utanför min umgängeskrets överlåter jag till mer ambitiösa människor.

Jag erkänner däremot att Mental har en poäng med stängt bolag på julafton men jag kan leva med några röda dagar om året som i grunden härstammar från kristendomen.

stevebc
2010-04-21, 23:17
Problemet är att man inte riktigt kan ta avstånd från det som muslim så som vi kan ta avstånd från att våra gamla kungar gifte sig med barn.

Mohammed var en perfekt människa och den sista profeten. Han gjorde inte fel när han gifte sig med ett barn.Det finns en hel del muslimer, även i Skåne, som följer Mohammeds och Koranens ord utan att för den delen stödja pedofili.

Det går att ta avstånd - jag ser det varje dag.

KniveN
2010-04-21, 23:26
Skånes muslimer accepterar inte pedofili.

Och vad vet du om det? Är du talesman och ledare över Skånes muslimer eller?

Neuwb
2010-04-21, 23:28
Och vad vet du om det? Är du talesman och ledare över Skånes muslimer eller?

Tror bara han använder lite sunt förnuft.

1911
2010-04-21, 23:32
Skånes muslimer accepterar inte pedofili.

Det finns en hel del muslimer, även i Skåne, som följer Mohammeds och Koranens ord utan att för den delen stödja pedofili.

Det går att ta avstånd - jag ser det varje dag.

Det tar ju dock inte bort faktumet att deras religion och tro baseras på Muhammed, som var pedofil. Kallar du att dyrka att ta avstånd från ett beteende? Även om de inte dyrkar varje enskild handling dyrkar de ju Muhammed som person, och då ingår pedofilin i själva paketet. Lite som om jag skulle avguda Ronnie Coleman som atlet till en helt sjuk nivå men vara emot hans steroidbruk. Det vore en rättvis liknelse. Och det kan man ju inte vara. För själva brukande av AAS är en del av Coleman som tränande person. På samma sätt som att ha samlag med minderåriga var ett utmärkande drag för profeten Muhammed.

Diggar man Muhammed, som var pedofil (det är ju alla helt med på), då diggar man ju en pedofil, då Muhammed som person var pedofil. Bingo! :D

Och skylten är ju omöjligt hets mot folkgrupp då det ju är fakta som publiceras. A fact is a fact is a fact.

Hank
2010-04-21, 23:34
Tror bara han använder lite sunt förnuft.

Har man sunt förnuft sitter man inte och försvarar dyrkandet av en pedofil.

Trance
2010-04-21, 23:39
Det finns en hel del muslimer, även i Skåne, som följer Mohammeds och Koranens ord utan att för den delen stödja pedofili.

Det går att ta avstånd - jag ser det varje dag.

Jag tror en absolut majoritet av alla muslimer i hela världen tar avstånd från pedofili. Det är inte direkt så att majoriteten följer Guds ord rakt av heller, trots att de borde enligt den tro de bekänner sig till. Människor är inte kända för att vara konsekventa.

Men vad jag menar är att om man tittar på en annan person som levde då så kan man säga dåtidens moral och att man inte på något sätt ser upp till eller försvarar personens handlingar. Men om man då blandar in religiösa texter så blir det svårare att säga att guds budbärare, den enda perfekta människan någonsin hade dålig moral och att man tar avstånd till det.

stevebc
2010-04-21, 23:56
Lite som om jag skulle avguda Ronnie Coleman som atlet till en helt sjuk nivå men vara emot hans steroidbruk. Det vore en rättvis liknelse. Och det kan man ju inte vara. För själva brukande av AAS är en del av Coleman som tränande person. På samma sätt som att ha samlag med minderåriga var ett utmärkande drag för profeten Muhammed.Eller lite som att man som protestant (kärnmedborgare i Västvärlden) skulle dyrka antisemitismen och strävan efter att utrota den judiska rasen?

We are at fault in not slaying them

Jag ville inte dra upp den här jämförelsen, för jag är inte så dum att jag tror att protestanter vill utrota judar. Men... du hävdade att Islam handlar om en dyrkan av Mohammed och hur han levde. Inget kunde vara mer fel. De du menar är fundamentalister. Moderna muslimer lever inte som Mohammed.

Det du säger om Islam är som att vi i Västvärlden som är protestanter skulle vara protestanter just därför att vi tror på Martin Luther och de reformer han stod för. Tro fan heller! Vi är protestanter därför att det är i vår kultur, för att våra föräldrar var det och att vi således uppfostrats som sådana. Precis på samma sätt som dagens muslimer är det på grund av sina föräldrar, och sin historia. Det är inte precis som att jag vid min konfirmation satt och tänkte på "Nu ska jag dyrka Martin Luther och leva exakt som honom med exakt hans värderingar".

Vi har släppt antisemitismen och vi vill inte utrota judar. Antisemitismen var en del av Martin Luthers dåtid och det var något som genomsyrade samhället. Precis som i Mohammeds fall. Men, tiden går vidare. Jag tror de flesta muslimer har släppt tanken om pedofili, men följer de andra bud som Mohammed predikade.

Jag tror en absolut majoritet av alla muslimer i hela världen tar avstånd från pedofili. Det är inte direkt så att majoriteten följer Guds ord rakt av heller, trots att de borde enligt den tro de bekänner sig till. Människor är inte kända för att vara konsekventa.

Men vad jag menar är att om man tittar på en annan person som levde då så kan man säga dåtidens moral och att man inte på något sätt ser upp till eller försvarar personens handlingar. Men om man då blandar in religiösa texter så blir det svårare att säga att guds budbärare, den enda perfekta människan någonsin hade dålig moral och att man tar avstånd till det.Ja, det håller jag med om.

stevebc
2010-04-22, 00:01
Och vad vet du om det? Är du talesman och ledare över Skånes muslimer eller?Det finns väl på allvar ingen i tråden som tror att majoriteten av Skånes muslimer stödjer pedofili?

1911
2010-04-22, 00:06
Det finns väl på allvar ingen i tråden som tror att majoriteten av Skånes muslimer stödjer pedofili?

Det är nog ingen som tror att många muslimer i Sverige/Skåne stödjer pedofili. Däremot så dyrkar de alla en pedofil. :-)


Eller lite som att man som protestant (kärnmedborgare i Västvärlden) skulle dyrka antisemitismen och strävan efter att utrota den judiska rasen?

Det där är ju en bra sak däremot?! Varför ens ta in bra saker i debatten?



:D:laugh: ironi-varning.

stevebc
2010-04-22, 00:18
Det är nog ingen som tror att många muslimer i Sverige/Skåne stödjer pedofili. Däremot så dyrkar de alla en pedofil. :-)De följer en pedofils budord ja. Jag vet inte med dyrka, men det beror ju på hur man ser det. Jag vill inte kalla Islam en personkult, men å andra sidan har ju allt det Allah sagt gått genom en person. Man kan ju leka med tanken att Allah var Mohammeds låtsasvän och alltihop hans egna idéer.

Skillnaden mellan Islam och Protestantismen är att Luther inte var en lika central figur, han genomförde reformer, som jag tycker var rimliga(men jag är ju jävisk :)), men han var inte Guds budbärare, som Mohammed.

KniveN
2010-04-22, 01:05
Det finns väl på allvar ingen i tråden som tror att majoriteten av Skånes muslimer stödjer pedofili?

Gör dom inte det så borde dom ta avstånd från Muhammed.

carl0
2010-04-22, 06:12
Nu lär det bli åka av, jag ser både mordhot, flaggbränning och andra dumheter i antågande

http://www.sydsvenskan.se/malmo/article793039/Skaps-affischer-provocerar.html

http://politisktinkorrekt.info/wp-content/uploads/2010/04/Skylten.jpg


Snacka om att försöka ta martyrpoäng.



"Islamfientliga Skånepartiet har placerat ut affischer med teckningar på tjugo olika platser i Malmö. Teckningarna föreställer profeten Muhammed naken med en nioårig hustru vid sin sida"


yttrandefrihet ftw!

Tolkia
2010-04-22, 06:35
Lite eftertanke i användandet av ordet "dyrka" skulle sitta fint här, tycker jag. "Dyrkar" gör religionsövaren sin gud, och det är varken i islams fall Muhammed eller i den protestantiska kristendomens Martin Luther. Det är alltid snyggare om man framstår som om man vet vad man dissar.

D Andersson
2010-04-22, 07:11
Öh?

Sammanfattar dig ganska bra.


1. Jag har aldrig klagat på att skånepartiet lyft fram (det historiska faktum) att muhammed var pedofil.

Eller att partiet, på samma sätt som du vill "ge påven spöstraff", vill "kasta ut islam"?

Ni är lika som bär, jag vill fortfarande tro du är intelligent nog att inse det.

Bärs
2010-04-22, 07:51
Vulgärretorik? Är man något annat än pedofil om man knullar en nioåring?


Det är vulgärretorik av värsta sort om man argumentar "mot islam" genom att tjuta "Mohammed var pedofil". Det är även därför det endast är en viss kategori - kristna fundamentalister, skånepartiet, Stafh m.m. - som sysslar med den retoriken.

Stoltz
2010-04-22, 08:01
Lite eftertanke i användandet av ordet "dyrka" skulle sitta fint här, tycker jag. "Dyrkar" gör religionsövaren sin gud, och det är varken i islams fall Muhammed eller i den protestantiska kristendomens Martin Luther. Det är alltid snyggare om man framstår som om man vet vad man dissar.

Jag vill inte ge mig in i diskussionen som så då jag tycker att Skånepartiets representanter verkar inte helt med i svängarna, men dock måste jag kommentera det här inlägget.

Tolkia, Martin Luther är inte för protestantisk kristendom vad Muhammed är för Islam. Detta måste du hålla med om?

Bärs
2010-04-22, 08:24
Jag vill inte ge mig in i diskussionen som så då jag tycker att Skånepartiets representanter verkar inte helt med i svängarna, men dock måste jag kommentera det här inlägget.

Tolkia, Martin Luther är inte för protestantisk kristendom vad Muhammed är för Islam. Detta måste du hålla med om?


Frågan är om det spelar någon roll. Måste vi avvisa Mohammed som religionsstiftare för att han följde seder och bruk som vi idag i Sverige inte i sin helhet kan acceptera?

Vad blir följderna av att tillämpa den principen konsekvent? Vad blir kvar?

Rimmon
2010-04-22, 08:33
Frågan är om det spelar någon roll. Måste vi avvisa Mohammed som religionsstiftare för att han följde seder och bruk som vi idag i Sverige inte i sin helhet kan acceptera?

Vad blir följderna av att tillämpa den principen konsekvent? Vad blir kvar?

Ja, det måste vi. Vi måste avvisa läror som inte stämmer överens med dagens samhälle, precis som när vetenskapliga teorier motbevisas så slänger man ut dom och använder det nya.
Förhoppningsvis så blir ingen av dom bakåtsträvande religionerna kvar. Och när folk äntligen slutar basera sina liv och beslut på ~2000 år gamla sagor kan vi börja använda logik och vetenskap som grundpelare i samhället istället för religiös moral.

Stoltz
2010-04-22, 08:35
@Bärs:
Det har jag inte sagt. Däremot är det inte rätt att lägga den jämförelsen, då deras respektive mening för religionerna idag är helt olika. Muhammeds värderoll är många gånger större än vad Martin Luthers någonsin har varit, och det säger jag inte för att förringa Luthers betydelse, utan snarare för att understryka Muhammeds.

Sen hur man bör hantera denna princip som du talar om lämnar jag till diskussionen i tråden.

bertbert
2010-04-22, 08:41
Tolkia, Martin Luther är inte för protestantisk kristendom vad Muhammed är för Islam. Detta måste du hålla med om?

Men detta skrev inte Tolkia heller, på långa vägar. Läs hennes inlägg igen.

bertbert
2010-04-22, 08:41
Det är vulgärretorik av värsta sort om man argumentar "mot islam" genom att tjuta "Mohammed var pedofil".

Håller med till 100%.

Bärs
2010-04-22, 08:44
Ja, det måste vi. Vi måste avvisa läror som inte stämmer överens med dagens samhälle, precis som när vetenskapliga teorier motbevisas så slänger man ut dom och använder det nya.
Förhoppningsvis så blir ingen av dom bakåtsträvande religionerna kvar. Och när folk äntligen slutar basera sina liv och beslut på ~2000 år gamla sagor kan vi börja använda logik och vetenskap som grundpelare i samhället istället för religiös moral.


Bra. Så hur många muslimer praktiserar pedofili idag? Och hur många av dem som gör det gör det explicit för att Mohammed hade en minderårog bland sina 13 fruar?

Bärs
2010-04-22, 08:48
@Bärs:
Det har jag inte sagt. Däremot är det inte rätt att lägga den jämförelsen, då deras respektive mening för religionerna idag är helt olika. Muhammeds värderoll är många gånger större än vad Martin Luthers någonsin har varit, och det säger jag inte för att förringa Luthers betydelse, utan snarare för att understryka Muhammeds.

Sen hur man bör hantera denna princip som du talar om lämnar jag till diskussionen i tråden.


Tja, Martin Luther blev nog något av en liten minigud i de lutherska statskyrkorna. Det har kanske (medvetet) glömts bort idag hur oerhört lutherskt Sverige har varit.

Nitrometan
2010-04-22, 08:57
Tja, Martin Luther blev nog något av en liten minigud i de lutherska statskyrkorna. Det har kanske (medvetet) glömts bort idag hur oerhört lutherskt Sverige har varit.
Berätta gärna mer. Hur menar du?
Dyrkade man Luther på samma sätt som helgon i den katolska världen?

Såg man Luther som en religiös förebild att forma sitt liv efter?


Vad menar du med att Sverige har varit oerhört lutherskt?



Jag frågar av ren nyfikenhet för vi läste inte så mycket om svensk "kristendomshistoria" i skolan.

Bärs
2010-04-22, 09:12
Berätta gärna mer. Hur menar du?
Dyrkade man Luther på samma sätt som helgon i den katolska världen?

Såg man Luther som en religiös förebild att forma sitt liv efter?


Vad menar du med att Sverige har varit oerhört lutherskt?



Jag frågar av ren nyfikenhet för vi läste inte så mycket om svensk "kristendomshistoria" i skolan.

Fyra frågor på sex meningar, inte illa. Göran Hägg skriver mycket om detta i sin bok Svenskhetens historia.

Rimmon
2010-04-22, 09:15
Bra. Så hur många muslimer praktiserar pedofili idag? Och hur många av dem som gör det gör det explicit för att Mohammed hade en minderårog bland sina 13 fruar?

Så det är okej att se sin profet som perfekt även om han utövade pedofili etc bara man själv inte gör det? Förstår inte riktigt hur du tänker...
Jag är nazist men jag gasar inte ihjäl några judar just nu, så det är okej.

Bärs
2010-04-22, 09:24
Så det är okej att se sin profet som perfekt även om han utövade pedofili etc bara man själv inte gör det? Förstår inte riktigt hur du tänker...


Så med andra ord menar du att det kanske inte är så vanligt att muslimer praktiserar pedofili av strängt religiösa skäl? Om det är så så verkar det ju vara ett perfekt exempel på att muslimer har avvisat föråldrade uppfattningar och utvecklat sin religion och anpassat den till dagens samhälle - precis det du efterlyser. Då inställer sig frågan: Vart vill man komma med att poängtera att Mohammed enligt vårt sett att se var pedofil? Vad är det egentliga syftet?

Sedan kan man förstås diskutera om småbarnsknullande någonsin kan sägas ha ingått i det korrekta muslimska levnadssättet, eller om det också är något slags smutskastningsförsök. Man undrar.

stafh
2010-04-22, 09:30
Sammanfattar dig ganska bra.



Eller att partiet, på samma sätt som du vill "ge påven spöstraff", vill "kasta ut islam"?

Ni är lika som bär, jag vill fortfarande tro du är intelligent nog att inse det.
Tror du på allvar att jag vill slå påven med ett spö så är det synd om dig. Och sätt inte citattecken om något som inte är ett direkt citat. Jag har aldrig skrivit det du påstår att jag skrivit.

För övrigt har jag redan förklarat var jag står.

Det är vulgärretorik av värsta sort om man argumentar "mot islam" genom att tjuta "Mohammed var pedofil". Det är även därför det endast är en viss kategori - kristna fundamentalister, skånepartiet, Stafh m.m. - som sysslar med den retoriken.

Jag börjar blir lite (läs: jävligt) trött på att du och din vapendragare D Andersson ljuger om vad jag säger och anser. Jag har aldrig argumenterat mot islam genom att tjuta att mohammed var pedofil.

Mental
2010-04-22, 09:34
Berätta gärna mer. Hur menar du?
Dyrkade man Luther på samma sätt som helgon i den katolska världen?

Såg man Luther som en religiös förebild att forma sitt liv efter?


Vad menar du med att Sverige har varit oerhört lutherskt?



Jag frågar av ren nyfikenhet för vi läste inte så mycket om svensk "kristendomshistoria" i skolan.

Alla svenskar skulle kunna Luthers lilla katekes utantill, prästerna reste runt och höll något som kallades för husförhör, där man säkerställde att alla i hushållet kunde den och var fromma kristna.

bertbert
2010-04-22, 09:39
Tror du på allvar att jag vill slå påven med ett spö så är det synd om dig.


Jag vill med försiktighet påpeka att det faktiskt är lätt att tro det:

Om du med "all heder" menar spöstraff så håller jag helt med.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/4081276.stm

Nitrometan
2010-04-22, 09:43
Fyra frågor på sex meningar, inte illa. Göran Hägg skriver mycket om detta i sin bok Svenskhetens historia.
Bra boktips, ska kolla upp den. Tack. :thumbup:

Bärs
2010-04-22, 09:50
Tror du på allvar att jag vill slå påven med ett spö så är det synd om dig. Och sätt inte citattecken om något som inte är ett direkt citat. Jag har aldrig skrivit det du påstår att jag skrivit.

För övrigt har jag redan förklarat var jag står.



Jag börjar blir lite (läs: jävligt) trött på att du och din vapendragare D Andersson ljuger om vad jag säger och anser. Jag har aldrig argumenterat mot islam genom att tjuta att mohammed var pedofil.


Blev det besvärande att konfronteras med sanningen om i vilket sällskap du hör hemma?

Nitrometan
2010-04-22, 09:50
Alla svenskar skulle kunna Luthers lilla katekes utantill, prästerna reste runt och höll något som kallades för husförhör, där man säkerställde att alla i hushållet kunde den och var fromma kristna.
Just det. Husförhören.

Intressant, då fick jag en ingång till att kolla upp lite mer här... :thumbup:

Från http://www.culturum.se/Slakt/a_HstNot/HusFh/Hf_aHist.htm :
Husförhören hade ursprungligen till ändamål att kontrollera församlingsbornas förmåga att läsa och förstå de heliga skrifterna. I 1686 års kyrkolag preciseras kunskapskravet: "Och skall ingen trolofvas, som icke kan Lutheri Catechismus och hafver begått Herrens nattvard".

Alla kunde läsa när folkskolan infördes!

Detta är unikt för Sverige – och för Finland som följde samma lagar. Det finns många exempel på utländska besökare som förvånade konstaterar att allmogen kan läsa i bok. Undersökningar visar att på 1700-talet kunde uppemot 90 % av befolkningen läsa. Det bör tilläggas att man läste "känd text", mest Lilla Katekesen. Men skriva kunde de inte, för det låg inte i kyrkans intresse. Denna färdighet kan vi tacka folkskolan för. Självklart kunde dock många, även bland allmogen, skriva före skolmästarnas tid.

Anledningen till denna läskunnighet är reformationen och protestantismens införande i landet. Enligt Luther skulle ju folket ta en mera aktiv del i gudstjänstlivet.

Det finns flera olika årtal som har haft betydelse för utvecklingen, men viktigast är kanske 1686, då en kyrkolag påbjöd att folket skulle läras läsa. För detta ändamål instiftades komministerämbetet i församlingen, och denne man skulle lära och kontrollera folket. Efterhand blev det husbondens, och inte skolans, ansvar att föra läskunnandet vidare.


Tack för tipset!

Bärs
2010-04-22, 09:52
Bra boktips, ska kolla upp den. Tack. :thumbup:

Hägg driver tesen om den svenska gudsstaten i ett flertal verk, även i Den svenska litteraturhistorien.

Nitrometan
2010-04-22, 10:03
Hägg driver tesen om den svenska gudsstaten
Anser du att det är en korrekt tes?

Eller fabulerar han bara?


Är det samma Göran Hägg som har skrivit "Praktisk Retorik"?

Bärs
2010-04-22, 10:11
Anser du att det är en korrekt tes?

Eller fabulerar han bara?


Är det samma Göran Hägg som har skrivit "Praktisk Retorik"?

Samma Hägg.

Hägg har sina poänger. En av hans poänger är väl också att försöka få den nutida svensken att förstå hur religiöst Sverige en gång var.

hugok
2010-04-22, 10:14
Helt ärligt, Gifte sej muhammed med en 9årig flicka? Och denna man hyllas alltså inom islam:smash:

Nitrometan
2010-04-22, 10:17
En av hans poänger är väl också att försöka få den nutida svensken att förstå hur religiöst Sverige en gång var.
Ah. Ja, så sekulariserade som vi är nu kan det vara svårt att förstå.

Tur att man hann träffa sina mor- och farföräldrar.

Tricce
2010-04-22, 10:25
Bra. Så hur många muslimer praktiserar pedofili idag? Och hur många av dem som gör det gör det explicit för att Mohammed hade en minderårog bland sina 13 fruar?

Det sker titt som tätt att äldre gubbar tar barn som fruar i arabvärlden tyvärr.
Och det med stöd av religionen eftersom det inte finns lagar emot det.
Det sker ju inte överallt men i en del regioner.

http://www.thejakartaglobe.com/home/nu-fatwa-declares-underage-girls-can-marry-to-build-family-values/365993

"Taking Islamic law as its guide, leading Muslim organization Nahdlatul Ulama on Friday issued a fatwa declaring underage marriage acceptable as long as the purpose of the union was to build a happy family."

"“They can get married at any age, even girls who haven’t started menstruating,” he said. “And they can have intimate relationships and intercourse, as long as they are able.”"
http://saudiamber.blogspot.com/2010/02/saudi-girl-12-married-off-to-80-year.html

Denna är intressant där dom verkligen nyttjar religionen för att "pedofila"
http://refugeeresettlementwatch.wordpress.com/2009/11/09/man-charged-with-rape-after-muslim-marriage-to-an-underage-girl/

stafh
2010-04-22, 10:38
Jag vill med försiktighet påpeka att det faktiskt är lätt att tro det:

Jag förväntade mig att folk använder sig av sunt förnuft när jag skrev det.

Blev det besvärande att konfronteras med sanningen om i vilket sällskap du hör hemma?

Nu är du bara patetisk.

young_george
2010-04-22, 11:08
Helt ärligt, Gifte sej muhammed med en 9årig flicka? Och denna man hyllas alltså inom islam:smash:

Vill bara poängtera att det är en väldig skillnad på att gifta sig och konsumera äktenskapet.

I brist på sociala skyddsnät var ingifte ett av de bästa sätten att säkra ekonomisk trygghet.

Tricce
2010-04-22, 11:14
Vill bara poängtera att det är en väldig skillnad på att gifta sig och konsumera äktenskapet.

I brist på sociala skyddsnät var ingifte ett av de bästa sätten att säkra ekonomisk trygghet.

Och tyvärr i en del fall så efterlevdes inte avhållsamheten tills barnen blivit kvinnor.

KniveN
2010-04-22, 11:32
Helt ärligt, Gifte sej muhammed med en 9årig flicka? Och denna man hyllas alltså inom islam:smash:

Ja, religion är sjukt, en sjukdom skulle man kunna säga :D

Nitrometan
2010-04-22, 11:55
Ja, religion är sjukt, en sjukdom skulle man kunna säga :D
Jaså?

Wikipedia säger:
sjukdom -
En sjukdom är ett tillstånd som karakteriseras av fysiologisk, psykologisk och/eller social ohälsa
religion -
En religion är ett trossystem som grundar sig på föreställningar om en eller flera gudar, andar, transcendenta själar eller andra övernaturliga fenomen. Gudarna ses ofta som skapare och som oändligt höjda över det jordiska. Religion kan även röra sig om motsvarande föreställningar om en högsta andlig verklighet eller yttersta sanning, med eller utan gudar. Andetro, förfäderstro och övertygelsen om en magisk verklighet är också uttryck för religion. Religioner förutsätter ofta existensen av en själ som lever vidare efter kroppens död.

Verkar inte riktigt som att de sammanfaller.

KniveN
2010-04-22, 12:14
Jaså?

Wikipedia säger:
sjukdom -

religion -


Verkar inte riktigt som att de sammanfaller.

Wiki säger även

En vanföreställning är ett symtom vid psykisk sjukdom som innebär en felaktig föreställning som grundar sig på en missuppfattning av verkligheten.

Låter precis som någon som tror på en allsmäktig person som har skapat världen, eller är det kanske inte en felaktig föreställning av verkligheten?

Bärs
2010-04-22, 12:14
Ah. Ja, så sekulariserade som vi är nu kan det vara svårt att förstå.

Tur att man hann träffa sina mor- och farföräldrar.

Sekulariseringen var långt hunnen redan i mitten av 1800-talet.

Nitrometan
2010-04-22, 12:18
Sekulariseringen var långt hunnen redan i mitten av 1800-talet.

Ja, den har hållit på ett tag, så klart, men den har hunnit så mycket längre under de senaste två generationer.

Kek
2010-04-22, 12:20
Jaså?

Wikipedia säger:
sjukdom -

religion -


Verkar inte riktigt som att de sammanfaller.

Tyckte det där lät som ett utmärkt exempel på psykologisk och social ohälsa.

Nitrometan
2010-04-22, 12:24
Tyckte det där lät som ett utmärkt exempel på psykologisk och social ohälsa.
Vilket var psykologisk och social ohälsa?

Att tro på en religion?

Bärs
2010-04-22, 12:35
Ja, den har hållit på ett tag, så klart, men den har hunnit så mycket längre under de senaste två generationer.

Det är intressant att konstatera att trots att religionen var mycket mer framträdande överlag bara på 50-talet så verkar ju inte barnen då ha blivit så värst hjärntvättade. Det är ju de som fört sekulariseringen vidare.

Bärs
2010-04-22, 12:43
Det sker titt som tätt att äldre gubbar tar barn som fruar i arabvärlden tyvärr.
Och det med stöd av religionen eftersom det inte finns lagar emot det.
Det sker ju inte överallt men i en del regioner.

http://www.thejakartaglobe.com/home/nu-fatwa-declares-underage-girls-can-marry-to-build-family-values/365993

"Taking Islamic law as its guide, leading Muslim organization Nahdlatul Ulama on Friday issued a fatwa declaring underage marriage acceptable as long as the purpose of the union was to build a happy family."

"“They can get married at any age, even girls who haven’t started menstruating,” he said. “And they can have intimate relationships and intercourse, as long as they are able.”"
http://saudiamber.blogspot.com/2010/02/saudi-girl-12-married-off-to-80-year.html

Denna är intressant där dom verkligen nyttjar religionen för att "pedofila"
http://refugeeresettlementwatch.wordpress.com/2009/11/09/man-charged-with-rape-after-muslim-marriage-to-an-underage-girl/


Jag har läst länkarna men jag tycker inte alls att de stöder din tes. Tvärtom visade det ju sig att uttalandena var synnerligen kontroversiella och att många muslimska organisationer, i de berörda länderna, menade att barnäktenskap, vilka för övrigt verkade korrelera med socialklass (fattigdom), inte hör samman med islam. Enligt Wiki förutsätter Sharia även att kvinnan uppnått fysisk och psykisk mognad.

Om det är så att profeten, vilken var arab, gifte sig med en 9-åring och att detta var acceptabelt i hans kultur, så kan man ju av rent "logiska" skäl inte ge islam skulden för att araber stundtals gör så även idag. Vi talar ju i så fall om seglivade regionala sedvänjor.

young_george
2010-04-22, 12:49
Jag har läst länkarna men jag tycker inte alls att de stöder din tes. Tvärtom visade det ju sig att uttalandena var synnerligen kontroversiella och att många muslimska organisationer, i de berörda länderna, menade att barnäktenskap, vilka för övrigt verkade korrelera med socialklass (fattigdom), inte hör samman med islam. Enligt Wiki förutsätter Sharia även att kvinnan uppnått fysisk och psykisk mognad.

Om det är så att profeten, vilken var arab, gifte sig med en 9-åring och att detta var acceptabelt i hans kultur, så kan man ju av rent "logiska" skäl inte ge islam skulden för att araber stundtals gör så även idag. Vi talar ju i så fall om seglivade regionala sedvänjor.

Islam är inte begränsat till arabvärlden, det sprider sig även till andra länder med religionen.

Att det har stöd av av Hadith gör att muslimer över hela världen ser detta som ett föredömligt sätt att leva, då det var så profeten levde.

stevebc
2010-04-22, 12:57
@Bärs:
Det har jag inte sagt. Däremot är det inte rätt att lägga den jämförelsen, då deras respektive mening för religionerna idag är helt olika. Muhammeds värderoll är många gånger större än vad Martin Luthers någonsin har varit, och det säger jag inte för att förringa Luthers betydelse, utan snarare för att understryka Muhammeds.

Sen hur man bör hantera denna princip som du talar om lämnar jag till diskussionen i tråden.Det håller jag med om. Skrev även det i min jämförelse, att Mohammed är en viktigare profil i och med att han var en profet till skillnad från Martin Luther. Hur som helst är principen den samma; i det ena fallet skyller man på dåtidens kultur medan man i det andra fallet anser att muslimerna inte gör tillräckligt för att avvisa sin egen profet. Är det inte tillräckligt att låta bli att syssla med pedofili? Räcker inte det? I Koranen står det inte "lev som Mohammed". Det är inget budord, råd eller tips att ligga med 9-åringar. Så släpp det där nu.

Man kan inte avsätta Mohammed som guds budbärare och fortsätta kalla sig muslim. Det är inget rimligt krav att ställa. Men, dagens muslimer lever inte som på 600-talet. Det har gått reformer även inom Islam, som ofta får stämpeln som konservativ och icke-föränderlig, och dagens utövare är i majoritet inte pedofiler.

Bärs
2010-04-22, 12:58
Islam är inte begränsat till arabvärlden, det sprider sig även till andra länder med religionen.

Oj oj.

stevebc
2010-04-22, 13:03
Glöm ej heller att det finns många profeter inom Islam varav Mohammed är den sista.

Ska vi inte slänga upp meritförteckningar på de övriga profeterna? Ska bli intressant vilka brott som dyker upp hos dessa. Jag har på känn att "Anstiftan till mord" och dessutom på ett barn ligger på tur. Ska vi inte ta och slänga ut alla troende i det här landet, för vi vill ju inte att de ska gå runt och mörda barn väl?

Bärs
2010-04-22, 13:04
Kan det för en gångs skull etableras att Mohammed levde som alla andra levde på den tiden. Han introducerade inget nytt giftermålstänkande som gick ut på att pippa prepubertala småbarn. Det är även omdiskuterat hurvida Aishas åldersangivelse verkligen stämmer, eller om det är ett sätt att betona hennes oskuld vid giftermålet.

young_george
2010-04-22, 13:08
Kan det för en gångs skull etableras att Mohammed levde som alla andra levde på den tiden. Han introducerade inget nytt giftermålstänkande som gick ut på att pippa prepubertala småbarn. Det är även omdiskuterat hurvida Aishas åldersangivelse verkligen stämmer, eller om det är ett sätt att betona hennes oskuld vid giftermålet.

Det har redan etablerats. Det viktiga i frågan är att hans levene ses som optimalt för alla framtida muslimer.
Om man en gång för alla tog avstånd från Mohammeds gärningar så hade det inte varit ett problem.

Tolkia
2010-04-22, 13:09
Tolkia, Martin Luther är inte för protestantisk kristendom vad Muhammed är för Islam. Detta måste du hålla med om?
Som redan påpekats har jag aldrig påstått detta. Däremot felanvänds ordet "dyrka" ihop med både Luther och Muhammed i tråden. Ingendera betraktas som en gud inom respektive religion. Ang. Luthers katekes, som tas upp några inlägg bakåt, så är det snarast en lärobok i kristendom, inte en ny bibel.

F.ö. tycker jag även att det är dags att lägga ned tjatet om psykisk sjukdom då majoriteten som använder ordet inte verkar ha någon som helst koll på vad psykisk sjukdom är. Det är visserligen populärt att i dagligt tal använda ordet "sjukt" för att markera att man tycker att något är konstigt, förkastligt eller knäppt, men av det följer inte att allt man själv tycker är knäppt verkligen är utslag av psykisk sjukdom.

Stevebc och Bärs har många poänger.

young_george
2010-04-22, 13:09
Glöm ej heller att det finns många profeter inom Islam varav Mohammed är den sista.

Ska vi inte slänga upp meritförteckningar på de övriga profeterna? Ska bli intressant vilka brott som dyker upp hos dessa. Jag har på känn att "Anstiftan till mord" och dessutom på ett barn ligger på tur. Ska vi inte ta och slänga ut alla troende i det här landet, för vi vill ju inte att de ska gå runt och mörda barn väl?

Vilka av dessa anses inom Islam att ha levt ett liv som ska efterföljas som ett perfekt exempel?

Nitrometan
2010-04-22, 13:15
Det är även omdiskuterat hurvida Aishas åldersangivelse verkligen stämmer, eller om det är ett sätt att betona hennes oskuld vid giftermålet.
Ja, det diskuteras på många håll hur det ska tolkas. Wiki-islam är inne på pedofilspåret.

Wiki Islam:
WikiIslam is a community edited web site where Muslims and non-Muslims are allowed to share their knowledge of Islam in separate articles. We are not affiliated with Wikipedia but we use the same free software that they and many other wiki websites use. This software allows anyone to edit the website. Please see our FAQ for more information and to see how we are different from Wikipedia.
Goals and Objectives

* To be the one-stop source of high-quality factual and objective information about Islam
* To allow Muslims to have their own articles in response to an article on the site
* To stay away from the extremist, sensationalist and emotional commentary often seen on many websites that are critical of Islam and in conjunction with that:
* To let the facts speak for themselves

Här är den aktuella artikeln:
http://www.wikiislam.com/wiki/Aisha%27s_Age_of_Consummation

Håller med dig i sak, han gjorde inget som var ovanligt på den tiden eller platsen. Giftermål för att trygga ekonomiska eller sociala band är ju inte ovanligt historiskt sett heller.

bertbert
2010-04-22, 13:18
Glöm ej heller att det finns många profeter inom Islam varav Mohammed är den sista.

Ska vi inte slänga upp meritförteckningar på de övriga profeterna? Ska bli intressant vilka brott som dyker upp hos dessa. Jag har på känn att "Anstiftan till mord" och dessutom på ett barn ligger på tur. Ska vi inte ta och slänga ut alla troende i det här landet, för vi vill ju inte att de ska gå runt och mörda barn väl?

Precis.

Och dessutom: här i Sverige har vi haft slavar också (trälar). Ska vi inte slänga ut alla svenskar ur landet då också? Vi har ju hållt oss med slavarbetare, och barnarbetare! Usch och fy! De där svenskarna är minsann inte att lita på!

Tricce
2010-04-22, 13:23
Precis.

Och dessutom: här i Sverige har vi haft slavar också (trälar). Ska vi inte slänga ut alla svenskar ur landet då också? Vi har ju hållt oss med slavarbetare, och barnarbetare! Usch och fy! De där svenskarna är minsann inte att lita på!

Skillnaden är ju att dom fortfarande gifter bort barn, hur många trälar har vi?

stevebc
2010-04-22, 13:36
Vilka av dessa anses inom Islam att ha levt ett liv som ska efterföljas som ett perfekt exempel?Jag vet inte med dig, men jag känner inte någon muslim, troende eller ej (ja vi stämplar många muslimer som troende), som anser att Mohammeds liv bör följas till punkt och pricka. De du talar om är snarare fundamentalister. Det finns bland annat en grupp, i Sydafrika tror jag det är, som fortfarande rensar munnen med ett slags träpinnar för det var så man borstade tänderna på Mohammeds tid. De försöker efterapa hans liv. De flesta muslimer lever inte som Mohammed gjorde.

Jag tror många av de muslimer som kommer hit definieras som muslimer precis som vi svenskar (bland annat jag och många andra ateister/agnostiker i forumet) skulle definieras som protestanter om vi flyttade till ett muslimskt land.

Bärs
2010-04-22, 13:47
Jag vet inte med dig, men jag känner inte någon muslim, troende eller ej (ja vi stämplar många muslimer som troende), som anser att Mohammeds liv bör följas till punkt och pricka. De du talar om är snarare fundamentalister.

Och det är därför motståndare till religionen definierar religionen så att den skall tjäna deras syften. Hur många gånger har inte Trance förklarat att kristendomen går ut på att följa allt som står i bibeln. Och nu får vi höra att islam går ut på att leva precis som profeten levde. Samma visa. Konstigt då att nästan ingen blir kristen eller muslim med de definitionerna, vilket får en att undra varför religioner ses som ett problem.

shut teh face
2010-04-22, 13:52
Det är ganska roligt att retas med religösa personer och hänvisa till vanföreställningar, tomtar och troll. De jag känner skrattar mest, jag kan lika gärna reta dem för deras nya fula t-shirt.

Problemet är alla som ska ta allt så jävla personligt, ohh nej någon ritade av muhammed. :(

Nitrometan
2010-04-22, 13:54
ohh nej någon ritade av muhammed. :(
Haram! Man får faktiskt inte avbilda Muhammed!

Vem vare som rita? Vem fakking vare? Säg vem det va!

stevebc
2010-04-22, 14:04
Fast egentligen borde man få det. Jag får dricka alkohol och äta fläsk eftersom jag inte är muslim. Då borde jag även få rita av Mohammed eftersom jag inte följer de regler som muslimer gör. Om det är haram som avses då. Eller är avbildningen av Mohammed något ännu värre som gäller globalt?

Nitrometan
2010-04-22, 14:16
Eller är avbildningen av Mohammed något ännu värre som gäller globalt?
Jag har ingen aning. Jag har fått intrycket att det är jetefarligt. Men det finns säkert andra som vet bättre.

Tolkia
2010-04-22, 15:09
Skillnaden är ju att dom fortfarande gifter bort barn, hur många trälar har vi?
Jag tror att du är väl svepande i din definition av "dom" här. Muslimer är inte en homogen grupp där alla har samma kultur, nationalitet, historia etc. Men det är förstås enklare om man får hålla sig med en allmängiltig fiendebild .

bertbert
2010-04-22, 15:58
Skillnaden är ju att dom fortfarande gifter bort barn, hur många trälar har vi?

Hur många muslimer som lever i Sverige bedriver pedofili och barngifte?

Hör förresten Indonesien till Arabvärlden?

hugok
2010-04-22, 16:09
Vill bara poängtera att det är en väldig skillnad på att gifta sig och konsumera äktenskapet.

I brist på sociala skyddsnät var ingifte ett av de bästa sätten att säkra ekonomisk trygghet.

Vidrigt*spy* Om man nu tvunget ska välja en religion, hur tänker man då om man väljer en vars profet har samlag med små barn?

limenka
2010-04-22, 16:15
Vad ger er rätten som kallar islams "grundare" (vilket han INTE är) för pedofil och övriga muslimer för samma då detta hände för, ja ska vi se, ~1600 år sedan?

Vi muslimer kallar inte katolska präster för pedofiler då det nyligen klargjordes att dom är det, eller är dom det?

Dra inte in religion i tradition och kultur. Islam är fred och rättvisa, något annat är det inte.

Lär er för guds skull skilja på religion och tradi - jävla - tion,

stevebc
2010-04-22, 16:21
Vidrigt*spy* Om man nu tvunget ska välja en religion, hur tänker man då om man väljer en vars profet har samlag med små barn?Ja, när man väljer religion går man noga igenom historian bakom, deras profeter och de religiösa skrifterna, sedan väljer man den som låter mest rimlig. Ungefär så gör de flesta när de väljer religion. Omgivning och kultur spelar en sekundär roll.

Trance
2010-04-22, 16:23
Och det är därför motståndare till religionen definierar religionen så att den skall tjäna deras syften. Hur många gånger har inte Trance förklarat att kristendomen går ut på att följa allt som står i bibeln.

Har jag? Jag har väl mest ställt mig frågande till hur kristna väljer att strunta i vissa delar (som tydligt är order från Gud) om man säger sig vara kristen.



Och nu får vi höra att islam går ut på att leva precis som profeten levde. Samma visa. Konstigt då att nästan ingen blir kristen eller muslim med de definitionerna, vilket får en att undra varför religioner ses som ett problem.

Det har jag inte skrivit. Vad jag vet så har jag bara skrivit att muslimer ser Muhammed som guds budbärare och perfekt. Det är inte direkt så att han har en undanskymd roll http://en.wikipedia.org/wiki/Shahadah

Bärs
2010-04-22, 16:30
Har jag? Jag har väl mest ställt mig frågande till hur kristna väljer att strunta i vissa delar (som tydligt är order från Gud) om man säger sig vara kristen.

Exakt. Följaktligen går kristendomen enligt dig ut på att lyda "order" från Gud. Följaktligen skall kristna följa alla påbud och exempel som finns i bibeln.

Eller?

Tricce
2010-04-22, 16:37
Hur många muslimer som lever i Sverige bedriver pedofili och barngifte?


Det förekommer barngifte i sverige. Hur många vet jag inte men betydligt fler än vad det finns trälar iaf.

hejhopp79
2010-04-22, 16:40
Bra att provocera lite. Som Dawkins säger: Varför ska religion stå utanför all kritik och särskilt en så våldsam religion som Islam faktiskt ofta är? Flaggbränningar, mordförsök etc.

Man måste kunna påtala olustiga fenomen utan att kallas för rasist, främlingsfientlig eller något annat idiotiskt PK-ord. Jag är själv andra generationens invandrare (nordiskt land gissa vilket...) och har växt upp med många invandrare och kunde inte bry mig mindre om folks ursprung. Religion är dock skit och särskilt Islam. Det är MIN åsikt. Människorna är dock inte skit. Stor skillnad

young_george
2010-04-22, 16:42
Exakt. Följaktligen går kristendomen enligt dig ut på att lyda "order" från Gud. Följaktligen skall kristna följa alla påbud och exempel som finns i bibeln.

Eller?

Hur vet du vilka du ska följa om detta är öppet för tolkning? Varför inte bara öppna en playboy-tidning, kalla den för kristendomen och följa råden där.

Bärs
2010-04-22, 16:42
Det förekommer barngifte i sverige. Hur många vet jag inte men betydligt fler än vad det finns trälar iaf.

Har du hört talas om statarna? En form av livegenskap som avskaffades 1945.

Konsekvensen blir att Sverige måste avskaffas som stat. Så gör man i vetenskapen, förkastar felaktiga teorier.

Bärs
2010-04-22, 16:43
Hur vet du vilka du ska följa om detta är öppet för tolkning? Varför inte bara öppna en playboy-tidning, kalla den för kristendomen och följa råden där.

Det är fritt fram. Du ansvarar själv för din tolking.

Bärs
2010-04-22, 16:44
Bra att provocera lite. Som Dawkins säger: Varför ska religion stå utanför all kritik?

Tycker du att Dawkins fråga är berättigad?

young_george
2010-04-22, 16:47
Det är fritt fram. Du ansvarar själv för din tolking.

Helt meningslöst att använda bibeln med andra ord, om den ändå är baserad på samma moraliska relativism som allt annat och det är från gud, "fritt fram".
Vad fyllde kristendomen för funktion nu igen?

hejhopp79
2010-04-22, 16:47
Tycker du att Dawkins fråga är berättigad?

Ja, det tycker jag. Någonting som skapar så mycket oreda och krig i världen är oerhört problematiskt. Särskilt när det inte bygger på någonting vettigt alls i grunden; en "gud". Misstänker att du är kristen? Jag är inte atheist dock, jag har helt enkelt inte gett religionsfrågan så mycket intresse. Men att religioner skapar problem är ett faktum, vissa mer än andra helt klart.

Tolkia
2010-04-22, 16:47
Bra att provocera lite. Som Dawkins säger: Varför ska religion stå utanför all kritik och särskilt en så våldsam religion som Islam faktiskt ofta är? Flaggbränningar, mordförsök etc.

Man måste kunna påtala olustiga fenomen utan att kallas för rasist, främlingsfientlig eller något annat idiotiskt PK-ord.
Det är dock ganska stor skillnad mellan kritik och demonisering.

Angående värdet av att provocera så finns det ju vissa som anser att all uppmärksamhet är bra uppmärksamhet; jag är tveksam till att det verkligen är så (Mona Sahlin lär t.ex. hålla med här). Att använda PK-ordet som försvar för att få vara plump är ganska lamt, och faktiskt också ganska ... uttjatat.

Bärs
2010-04-22, 16:50
Helt meningslöst att använda bibeln med andra ord, om den ändå är baserad på samma moraliska relativism som allt annat och det är från gud, "fritt fram".
Vad fyllde kristendomen för funktion nu igen?

Kristendomen ger dig evigt liv och Jesus är en förebild för hur du skall leva på jorden.

hejhopp79
2010-04-22, 16:51
Det är dock ganska stor skillnad mellan kritik och demonisering.

Angående värdet av att provocera så finns det ju vissa som anser att all uppmärksamhet är bra uppmärksamhet; jag är tveksam till att det verkligen är så (Mona Sahlin lär t.ex. hålla med här). Att använda PK-ordet som försvar för att få vara plump är ganska lamt, och faktiskt också ganska ... uttjatat.

Jadå absolut. Jag är emot all oberättigad demonisering och generaliseringar å det grövsta. Det måste finnas en klar logik i all kritik och den måste baseras på fakta och inte känsloargument.

Men motsatsen till att vara PK är ju heller inte att vara plump, men jag förstår din poäng och en del människor gör det. Problemet är att vi har en kuvad debatt i Sverige när det kommer till religion och invandrare, vilket gör att diskussionen kring främmande kulturer etc blivit otroligt infekterad. Att då påtala att det finns en PK-diskurs som hindrar konstruktiva samtal är mer en sanning än en ursäkt för plumpa påståenden.

Kort och gott tror jag den svenska försiktigheten och konflikträdslan beror just på att vi inte haft några riktiga konflikter på århundraden. Man märker hur vårt grannland Finland t ex är mer öppet nationalistiska och kritiska mot religion och invandrare på ett sätt som är otänkbart i Sverige för medelsvensson. Finnarna har också relativt nyligen varit i krig.

Återigen, var människor kommer ifrån spelar ingen roll för mig, däremot kan en del kulturella och religiösa yttringar vara rent barbariska och idiotiska. Att man sedan ofta förbiser Islams konsekventa kvinnoförtryck i PK-debatten tycker jag är skrämmande och säger en del om vår egen syn på kvinnor i Sverige. När man ser Mona Sahlin i slöja blir man lite obehaglig till mods, för alla vet ju att en slöja är ofta så mycket mer än bara en slöja. Det är helt enkelt ett systematiskt kvinnoförtryck i religionens namn, som inte borde ha någon plats i ett modernt samhälle.

young_george
2010-04-22, 16:58
Kristendomen ger dig evigt liv och Jesus är en förebild för hur du skall leva på jorden.

Så jag får evigt liv av att läsa playboy? Schysst. Varför informerade inte prästerna mig om det när jag gick i en kristen friskola.

Eller är det så att du väljer att följa vissa delar av bibeln som du gillar och samtidigt förkasta andra baserat på din egna relativistiska moral, vilket har mer med dig än bibeln att göra?

Bärs
2010-04-22, 17:02
Ja, det tycker jag. Någonting som skapar så mycket oreda och krig i världen är oerhört problematiskt. Särskilt när det inte bygger på någonting vettigt alls i grunden; en "gud". Misstänker att du är kristen? Jag är inte atheist dock, jag har helt enkelt inte gett religionsfrågan så mycket intresse. Men att religioner skapar problem är ett faktum, vissa mer än andra helt klart.

Problemet är att präster i Europa giljotinerades av staten för att de var präster redan på 1700-talet. Om inte det är "kritik" så vet jag inte...

Det finns ett problem med diskussionsklimatet i Sverige, helt klart. Rädslan bland opinionsbildare och s.k. vanligt folk för att framstå som intoleranta är så stor att vissa frågor sopas under mattan.

Saker som bör diskuteras ang. islam är t.ex. det felaktiga i se dem som en grupp som kräver särbehandling i Europa/Sverige. Ett annat problem är den bristande reciprociteten mellan arabvärlden, t.ex. Saudiarabien, och Europa. Det pågår en aggressiv muslimsk kulturpolitik mot Europa samtidigt som arabvärlden är tämligen stängd för västerländskt tänkande eller kristen expansion. Ett tredje problem är att fundamentalistiska former av islam sprids aktivt i områden som av tradition har haft en pragmatisk form av islam. Detta sker i Kaukasus, men även i Europa. Givetvis hänger dessa frågor ihop.

Detta skall diskuteras tydligt och ofta. Tyvärr är det inte så. Men i brist på den diskussionen behövs inte en ersättande diskussion på vulgärnivå. Vi behöver inte fördomar, desinformation och polarisering. Problemen är stora som de är.

Bärs
2010-04-22, 17:05
Så jag får evigt liv av att läsa playboy? Schysst. Varför informerade inte prästerna mig om det när jag gick i en kristen friskola.

Eller är det så att du väljer att följa vissa delar av bibeln som du gillar och samtidigt förkasta andra baserat på din egna relativistiska moral, vilket har mer med dig än bibeln att göra?

På de frågorna som är försedda med frågetecken svarar jag: 1. Det vet jag inte. Frågan är vad du tror. 2. Det är mycket möjligt att det är så. Jag anser förstås just nu att jag tolkar bibeln rätt.

hejhopp79
2010-04-22, 17:05
Bra sagt Bärs, jag håller med.

Enligt mig får folk syssla med och tro på precis vad de vill SÅ LÄNGE det inte går ut över andra, vilket tyvärr dock ofta händer.

limenka
2010-04-22, 17:05
. Att man sedan ofta förbiser Islams konsekventa kvinnoförtryck i PK-debatten tycker jag är skrämmande och säger en del om vår egen syn på kvinnor i Sverige. När man ser Mona Sahlin i slöja blir man lite obehaglig till mods, för alla vet ju att en slöja är ofta så mycket mer än bara en slöja. Det är helt enkelt ett systematiskt kvinnoförtryck i religionens namn, som inte borde ha någon plats i ett modernt samhälle.

Citera gärna något avsnitt ur suran du anser stödja kvinnoförtryck och slöja.

Alla tolkar inte " dölj din barm " som "bär burka"

Bärs
2010-04-22, 17:06
Bra sagt Bärs, jag håller med.

Enligt mig får folk syssla med och tro på precis vad de vill SÅ LÄNGE det inte går ut över andra, vilket tyvärr dock ofta händer.

Jag tror att många muslimer håller med också.

young_george
2010-04-22, 17:10
Bra sagt Bärs, jag håller med.

Enligt mig får folk syssla med och tro på precis vad de vill SÅ LÄNGE det inte går ut över andra, vilket tyvärr dock ofta händer.

Allt man tror går ut över andra, så länge man umgås med andra människor.
Man ska få visso få tro på vilket trams man vill, men det förändrar inte faktumet att det påverkar dig själv, vilket i förlängningen påverkar omgivningen.

Tolkia
2010-04-22, 17:12
Allt man tror går ut över andra, så länge man umgås med andra människor.
Obs. att det med den logiken är olämpligt även att ha en politisk uppfattning, eller egentligen att ha någon som helst uppfattning om någonting. Att kalla ovanstående och liknande för "religionskritik" är ett slag i ansiktet på folk som verkligen har seriös kritik.

young_george
2010-04-22, 17:14
Obs. att det med den logiken är olämpligt även att ha en politisk uppfattning, eller egentligen att ha någon som helst uppfattning om någonting. Att kalla ovanstående och liknande för "religionskritik" är ett slag i ansiktet på folk som verkligen har seriös kritik.

Nej, det är inte olämpligt eftersom det är oundvikligt, men det är fortfarande ett faktum att det påverkar personen och i förlängningen även personens omgivning.
Var läser du ut det som religionskritik? Det är väl om något ett obestridligt faktum.

hejhopp79
2010-04-22, 17:16
Allt man tror går ut över andra, så länge man umgås med andra människor.
Man ska få visso få tro på vilket trams man vill, men det förändrar inte faktumet att det påverkar dig själv, vilket i förlängningen påverkar omgivningen.

Jag antar att du har rätt, jag försökte vara lite diplomatisk bara :)

hejhopp79
2010-04-22, 17:17
Citera gärna något avsnitt ur suran du anser stödja kvinnoförtryck och slöja.

Alla tolkar inte " dölj din barm " som "bär burka"

För mig spelar det ingen roll om förtrycket kommer från Islam eller kultur, men det finns där och det är det som är problemet.

Tolkia
2010-04-22, 17:18
Nej, det är inte olämpligt eftersom det är oundvikligt, men det är fortfarande ett faktum att det påverkar personen och i förlängningen även personens omgivning.
Var läser du ut det som religionskritik? Det är väl om något ett obestridligt faktum.
Var drar du gränsen för vad som är oundvikligt? Det är i högsta grad möjligt att undvika att ha en politisk uppfattning, t.ex.

Att jag tolkar det som att du främst syftar på religion här är möjligen inte så långsökt med tanke på a) diskussionens art och b) ditt bidrag till allmän religionsbashing i tråden.

Hejhopp: Men det kanske borde spela roll för vart du riktar dina anklagelser? Lite olämpligt, eller åtminstone improduktivt om man skulle råka skjuta åt fel håll.

stevebc
2010-04-22, 17:25
Saker som bör diskuteras ang. islam är t.ex. det felaktiga i se dem som en grupp som kräver särbehandling i Europa/Sverige. Ett annat problem är den bristande reciprociteten mellan arabvärlden, t.ex. Saudiarabien, och Europa. Det pågår en aggressiv muslimsk kulturpolitik mot Europa samtidigt som arabvärlden är tämligen stängd för västerländskt tänkande eller kristen expansion. Ett tredje problem är att fundamentalistiska former av islam sprids aktivt i områden som av tradition har haft en pragmatisk form av islam. Detta sker i Kaukasus, men även i Europa. Givetvis hänger dessa frågor ihop.

Detta skall diskuteras tydligt och ofta. Tyvärr är det inte så. Men i brist på den diskussionen behövs inte en ersättande diskussion på vulgärnivå. Vi behöver inte fördomar, desinformation och polarisering. Problemen är stora som de är.Detta är mer intressant och givande än att sätta upp plakat à la Skånepartiet eller rondellhundar och sedan diskutera hur trångsynta, intoleranta och militanta muslimer är när upphovsmännen sedan förföljs (av 0,00000001% av den förödmjukade målgruppen). Vulgärnivån är tröttsam, och kammen dras över lite fler än nämnda andel.

young_george
2010-04-22, 17:25
Var drar du gränsen för vad som är oundvikligt? Det är i högsta grad möjligt att undvika att ha en politisk uppfattning, t.ex.

Att jag tolkar det som att du främst syftar på religion här är möjligen inte så långsökt med tanke på a) diskussionens art och b) ditt bidrag till allmän religionsbashing i tråden.


Du måste verkligen anstränga dig för att försöka missförstå mig. Det är ju helt uppenbart att jag poängterar det absurda i att tro att någons åsikter inte påverkar den personen. Detta gäller oavsett om det är politik, vetenskap, hästar, tv, religion och allt annat som går att ha en åsikt om.

limenka
2010-04-22, 17:25
För mig spelar det ingen roll om förtrycket kommer från Islam eller kultur, men det finns där och det är det som är problemet.

Problem finns, helt rätt. Men då behövs inte särskiljande av vart det kommer ifrån om det inte spelar något roll?

Bärs
2010-04-22, 17:33
Detta är mer intressant och givande än att sätta upp plakat à la Skånepartiet eller rondellhundar och sedan diskutera hur trångsynta, intoleranta och militanta muslimer är när upphovsmännen sedan förföljs (av 0,00000001% av den förödmjukade målgruppen). Vulgärnivån är tröttsam, och kammen dras över lite fler än nämnda andel.

Iofs har jag förståelse för att medierna publicerar karikatyrer av Mohammed som en del av journalistiken. Makten och upphovskrafterna bakom politiska ideologier måste få göras till föremål för satir, och det är oerhört problematiskt om medierna börjar göra undantag för att inte stöta sig med vissa religiösa grupperingar. Här behövs en tydlig front mot hotet mot det liberala samhället.

stevebc
2010-04-22, 17:42
Ja. Men provocerar man en målgrupp på 1 miljard människor är det svårt att komma undan de galningar som man hittar i en så stor befolkningsmängd, medan kammen i efterhand ändå sveper över majoriteten som inte ens bryr sig.

hejhopp79
2010-04-22, 17:42
Problem finns, helt rätt. Men då behövs inte särskiljande av vart det kommer ifrån om det inte spelar något roll?

Jag sa att det inte spelar någon roll om det är Islam eller kulturen som orsakar problemen, men självklart är problemets orsak av största vikt oavsett vilket det är. Men om det inte går att bena upp så får man helt enkelt säga att en del muslimska kulturer har ålderdomliga förhållningssätt till en del saker, t ex kvinnosyn.

Lucipha
2010-04-22, 18:15
Hur många muslimer som lever i Sverige bedriver pedofili och barngifte?

Minst 25 per år bara i Skåne: http://www.sydsvenskan.se/sverige/article566402/Svart-hindra-att-barn-gifts-bort.html?refp=566400

Vad ger er rätten som kallar islams "grundare" (vilket han INTE är) för pedofil och övriga muslimer för samma då detta hände för, ja ska vi se, ~1600 år sedan?

Vi muslimer kallar inte katolska präster för pedofiler då det nyligen klargjordes att dom är det, eller är dom det?

Knullar man barn är man pedofil oavsett vilken religion man tillhör och även om det hände för ~1600 år sedan.

Islam är fred och rättvisa, något annat är det inte.

Nämn ett par muslimska länder som är fredliga demokratier och som inte kritiseras för brott mot mänskliga rättigheter.

young_george
2010-04-22, 18:21
Islam är fred och rättvisa, något annat är det inte.

Är inte Islam underkastelse till en gudomlig makt och dennes definition av fred och rättvisa, vilket inte nödvändigtvis är en universell definition av varken fred eller rättvisa? Namnet och teologin antyder det.

Vi muslimer kallar inte katolska präster för pedofiler då det nyligen klargjordes att dom är det, eller är dom det?

Katolska präster som utnyttjar barn är sadistiska pedofiler. Du verkar vara under missuppfattningen att Islam och Katolicism på något sätt är två motpoler, inget kunde vara mer fel.

Neuwb
2010-04-22, 18:48
http://images.4chan.org/b/src/1271958200400.jpg
Kanske får man uppdatera snart med en svensk flagga?

Gigabyte
2010-04-22, 18:51
På tal om tjatet att ta avstånd hit och dit. Hur många svenskar tar idag avstånd från monarkin för att det för inte allt för många hundra år sen förekom att kungen gifte sig med minderåriga samt "fullbordade" äktenskapet.

Är det en rättvis jämförelse? Borde vi kanske ta avstånd oftare och på regelbunden basis?

Neuwb
2010-04-22, 18:59
På tal om tjatet att ta avstånd hit och dit. Hur många svenskar tar idag avstånd från monarkin för att det för inte allt för många hundra år sen förekom att kungen gifte sig med minderåriga samt "fullbordade" äktenskapet.

Är det en rättvis jämförelse? Borde vi kanske ta avstånd oftare och på regelbunden basis?

Hur många svenskar kan ens dessa gamla kungars namn eller bryr sig ett endaste skit om dem? Väldigt konstig jämförelse.

Bärs
2010-04-22, 19:35
Ja. Men provocerar man en målgrupp på 1 miljard människor är det svårt att komma undan de galningar som man hittar i en så stor befolkningsmängd, medan kammen i efterhand ändå sveper över majoriteten som inte ens bryr sig.

Men vi kan inte kompromissa med vårt system enbart för att andra kan provoceras av det.

stevebc
2010-04-22, 19:55
Men vi kan inte kompromissa med vårt system enbart för att andra kan provoceras av det.Nej verkligen inte! Yttrande- och pressfrihet är något som aldrig får tummas på och den minsta anpassning för att tillfredsställa oliktänkande element gör mig orolig.

Neuwb
2010-04-22, 19:57
Nej verkligen inte! Yttrande- och pressfrihet är något som aldrig får tummas på och den minsta anpassning för att tillfredsställa oliktänkande element gör mig orolig.

http://i846.photobucket.com/albums/ab24/0ompaLoompa/NotSureIfSerious.jpg

hugok
2010-04-22, 20:20
Ja, när man väljer religion går man noga igenom historian bakom, deras profeter och de religiösa skrifterna, sedan väljer man den som låter mest rimlig. Ungefär så gör de flesta när de väljer religion. Omgivning och kultur spelar en sekundär roll.

Det är det som är problemet med religion oxå, inte en jäkel väljer själv. Men trots allt finns en hel del svenskar som väljer att bli muslimer.

stevebc
2010-04-22, 20:30
http://i846.photobucket.com/albums/ab24/0ompaLoompa/NotSureIfSerious.jpgHAhahaha, jo men jag är det! Det låter som ironi men jag är helt seriös.

Det är det som är problemet med religion oxå, inte en jäkel väljer själv. Men trots allt finns en hel del svenskar som väljer att bli muslimer.Ja.

limenka
2010-04-22, 21:17
Nämn ett par muslimska länder som är fredliga demokratier och som inte kritiseras för brott mot mänskliga rättigheter.
Religionen har fortfarande inget att göra med länder vars utveckling blivit efter.

Förövrigt kan jag inte komma på något land som har en direkt fredlig demokrati(fullt ut) utan att ha begått brott mot dom mänskliga rättigheterna. med islam som nationalreligion.

Däremot finns flera exempel på länder med muslimer som majoritet där demokrati osv råder.

Är inte Islam underkastelse till en gudomlig makt och dennes definition av fred och rättvisa, vilket inte nödvändigtvis är en universell definition av varken fred eller rättvisa? Namnet och teologin antyder det.


I grund och botten ja. Den gudomliga makten hänvisar dock till fred och rättvisa, hur 2000-talets islamister väljer att tolka " endast vid provokation " är inte för mig att kommentera.

Trance
2010-04-22, 21:28
Religionen har fortfarande inget att göra med länder vars utveckling blivit efter.


Varför har islamistiska länder klarat sig så sämre än motsvarande länder som varit i samma situation (kolonier, fattigdom etc)?

Anton Fräs
2010-04-22, 21:29
Nej verkligen inte! Yttrande- och pressfrihet är något som aldrig får tummas på och den minsta anpassning för att tillfredsställa oliktänkande element gör mig orolig.

HAhahaha, jo men jag är det! Det låter som ironi men jag är helt seriös.

Ja.

Glad att du är SERIOUS! Håller med dig fullständigt nämligen :)

Yttrandefriheten är i brist på bättre ord.. Helig.

limenka
2010-04-22, 21:45
Varför har islamistiska länder klarat sig så sämre än motsvarande länder som varit i samma situation (kolonier, fattigdom etc)?

Det får du fråga kunniga inom samhällsutveckling m.m..

Däremot kan man ju lika gärna dra över ämnet till över hur araberna, som så flitigt benämns som muslimer, förde i princip vidare all kunskap efter stormakten Roms fall.

Bärs
2010-04-22, 21:51
Varför har islamistiska länder klarat sig så sämre än motsvarande länder som varit i samma situation (kolonier, fattigdom etc)?

Menar du muslimska länder?

limenka
2010-04-22, 21:55
Menar du muslimska länder?

:laugh:

KniveN
2010-04-23, 00:24
Dra inte in religion i tradition och kultur. Islam är fred och rättvisa, något annat är det inte.


Släng in yttrandefrihet när du ändå är ute och trollar...

the_PL_man
2010-04-23, 01:55
Nämn ett par muslimska länder som är fredliga demokratier och som inte kritiseras för brott mot mänskliga rättigheter.

Även Sverige kritiseras för brott mot mänskliga rättigheter, är en fredlig demokrati och ett kristet land:
http://www.vardfacket.nu/Vanstermeny/Senaste-numret/Artikelarkivet/-2007-/FN-kritiserar-Sverige-for-brott-mot-manskliga-rattigheter-/

http://www.yelah.net/articles/20050126235755

Tricce
2010-04-23, 09:37
Även Sverige kritiseras för brott mot mänskliga rättigheter, är en fredlig demokrati och ett kristet land:
http://www.vardfacket.nu/Vanstermeny/Senaste-numret/Artikelarkivet/-2007-/FN-kritiserar-Sverige-for-brott-mot-manskliga-rattigheter-/

http://www.yelah.net/articles/20050126235755

Har du läst den där själv?

"Att gömda avstår från att söka vård av rädsla för att bli anmälda till polis eller myndigheter är något som också Paul Hunt tar upp i sin rapport. "

Bohoo synd om dom vem är det som begår brott i första hand genom att hålla sig gömd egentligen? (somewhat ironisk nu med, no homo, ej heller 100% allvarlig ca 79% allvarlig dock)

the_PL_man
2010-04-23, 12:05
Har du läst den där själv?

"Att gömda avstår från att söka vård av rädsla för att bli anmälda till polis eller myndigheter är något som också Paul Hunt tar upp i sin rapport. "

Bohoo synd om dom vem är det som begår brott i första hand genom att hålla sig gömd egentligen? (somewhat ironisk nu med, no homo, ej heller 100% allvarlig ca 79% allvarlig dock)

Om jag inte minns fel så fälldes Sverige även för att vi håller folk isolerade i häkten under alldeles för långa tider.

Att du är fånig bryr jag mig inte om, inlägget var riktat till Lucipha och handlade om att man kanske skulle vara försiktig med stenkastande i glashus...

D Andersson
2010-04-23, 12:27
Om jag inte minns fel så fälldes Sverige även för att vi håller folk isolerade i häkten under alldeles för långa tider.

Att du är fånig bryr jag mig inte om, inlägget var riktat till Lucipha och handlade om att man kanske skulle vara försiktig med stenkastande i glashus...

Det är betydligt viktigare att inte vara så relativistisk att man sätter likhetstecken mellan Sverige och valfritt arabland när det gäller brott mot mänskliga rättigheter.

the_PL_man
2010-04-23, 13:24
Det är betydligt viktigare att inte vara så relativistisk att man sätter likhetstecken mellan Sverige och valfritt arabland när det gäller brott mot mänskliga rättigheter.

Jag sätter inga likhetstecken, jag bara påpekar att även Sverige har dömts för brott mot mänskliga rättigheterna och att det kanske inte är det bästa kriteriet för att döma ut andra länder. Jag är mkt väl medveten om vad som pågår i mellanöstern.

D Andersson
2010-04-23, 13:35
Jag sätter inga likhetstecken, jag bara påpekar att även Sverige har dömts för brott mot mänskliga rättigheterna och att det kanske inte är det bästa kriteriet för att döma ut andra länder.

Och vad är det då?

stevebc
2010-04-23, 14:07
Ja, det är inte direkt kontroversiellt att säga att nästan alla muslimska länder har problem med demokrati och mänskliga rättigheter.

the_PL_man
2010-04-23, 14:50
Och vad är det då?

Ja, säg det?

D Andersson
2010-04-23, 14:54
Ja, säg det?

Du kan alltså inte säga vad som krävs för att man enl. dig ska få döma ut andra länders respekt för mänskliga rättigheter?

Sheogorath
2010-04-23, 15:19
Ja, säg det?

Det finns få (kanske inget) land som är så lämpligt att döma som just Sverige. Och någon måste göra det.

TehSaxo
2010-04-23, 15:24
Är han verkligen så puckad att han själv tror på det där? (Jag pratar om deras partiledare)

Tricce
2010-04-23, 15:31
Är han verkligen så puckad att han själv tror på det där? (Jag pratar om deras partiledare)

På vad?

D Andersson
2010-05-08, 09:41
Nu har det hänt igen, FNs människorättsråd har granskat och ställt Sverige till svars.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/fn-lander-stallde-sverige-till-svars_4686093.svd

Så fördömde exempelvis Irans delegationsledare ”diskriminering av muslimer samt misshandel och vanskötsel av barn i Sverige”. På samma linje sade Kubas talare att ”rasismen och intoleransen i Sverige är alarmerande”.

Detta var droppen, det är ställt bortom rimligt tvivel att vi måste anstränga oss och sopa framför vår egen dörr nu.

Olegh
2010-05-08, 10:07
Nu har det hänt igen, FNs människorättsråd har granskat och ställt Sverige till svars.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/fn-lander-stallde-sverige-till-svars_4686093.svd



Detta var droppen, det är ställt bortom rimligt tvivel att vi måste anstränga oss och sopa framför vår egen dörr nu.

Sopa framför vår egen dörr? Göra något åt den rådande smygrasismen ute i stugorna menar du?

130kg finsk sisu
2010-05-08, 11:12
Nu måste ni förklara för mej en sak som jag frågat 1000 gånger men aldrig fåttnåt svar på.
Varför är samma människor som gillar att skriva ner allt vad som har kristendomen, redo att ta islam i försvar då samma kritik riktas mot islam som ni själva riktar mot kristendomen? Detta är nånting som jag inte fattar...

130kg finsk sisu
2010-05-08, 11:30
Sen måste jag tillägga att jag inte hyser några positiva känslor för små sekter som Skånepartiet som gör allt för att synas.

stafh
2010-05-08, 11:36
Nu måste ni förklara för mej en sak som jag frågat 1000 gånger men aldrig fåttnåt svar på.
Varför är samma människor som gillar att skriva ner allt vad som har kristendomen, redo att ta islam i försvar då samma kritik riktas mot islam som ni själva riktar mot kristendomen? Detta är nånting som jag inte fattar...

Vilka är dessa människor?

130kg finsk sisu
2010-05-08, 11:41
du t.ex kanske?

stafh
2010-05-08, 11:48
När har jag tagit islam i försvar då samma kritik riktas mot islam som jag själv riktar mot kristendomen?

Sir Klabbe
2010-05-08, 11:50
Nu måste ni förklara för mej en sak som jag frågat 1000 gånger men aldrig fåttnåt svar på.
Varför är samma människor som gillar att skriva ner allt vad som har kristendomen, redo att ta islam i försvar då samma kritik riktas mot islam som ni själva riktar mot kristendomen? Detta är nånting som jag inte fattar...

Man kanske gillar Islam men ogillar Kristendomen?

Det är ju faktiskt så att människor har åsikter.

130kg finsk sisu
2010-05-08, 11:54
Åsikter får man ha men jag har svårt att förstå att liberala människor som spyr galla över kristendomen i 2000-talets namn. Sedan försvarar andra religioner som är mer "gammaldags" än kristendomen.
Dagens kristendom är ju mer en barnklubb än en religion i mina ögon.

Sir Klabbe
2010-05-08, 11:56
Men "liberala" personer lider ju ofta av någon klinisk diagnos, så du kanske inte ska ta dem på för stort allvar.

Bara ett tips i all välmening.

Trance
2010-05-08, 11:58
Åsikter får man ha men jag har svårt att förstå att liberala människor som spyr galla över kristendomen i 2000-talets namn. Sedan försvarar andra religioner som är mer "gammaldags" än kristendomen.
Dagens kristendom är ju mer en barnklubb än en religion i mina ögon.

Vilka personer?

130kg finsk sisu
2010-05-08, 12:02
Inte du trance. Du är verkligen en sann liberal som verkligen vågar kritisera det som förtjänar att kritiseras.

Bärs
2010-05-08, 12:03
Man hoppar in i annan tråd och vad ser man: Trance, Stafh m.m. som diskuterar kristendom.

Trance
2010-05-08, 12:06
Man hoppar in i annan tråd och vad ser man: Trance, Stafh m.m. som diskuterar kristendom.

Första gången jag nämnde kristendomen i tråden var ett svar på detta.

Och det är därför motståndare till religionen definierar religionen så att den skall tjäna deras syften. Hur många gånger har inte Trance förklarat att kristendomen går ut på att följa allt som står i bibeln. Och nu får vi höra att islam går ut på att leva precis som profeten levde. Samma visa. Konstigt då att nästan ingen blir kristen eller muslim med de definitionerna, vilket får en att undra varför religioner ses som ett problem.

Innan det hade jag kommenterat ett par saker om islam. Nu senast var det för jag trodde sisu menade mig och ställde mig lite frågande till det.

Så nej, jag har inte försökt få in kristendomen i denna tråden.

stafh
2010-05-08, 12:07
Man hoppar in i annan tråd och vad ser man: Trance, Stafh m.m. som diskuterar islam.

Fixed.

Lellee
2010-05-08, 12:13
skam för skåne att de får lov att kalla sig för skånepartiet , ush vad pinsamma människor de finns !

Baan
2010-05-08, 12:22
Minst 25 per år bara i Skåne: http://www.sydsvenskan.se/sverige/article566402/Svart-hindra-att-barn-gifts-bort.html?refp=566400


Det är i och för sig skillnad på pedofili och sex med minderårig. Det hänger på hur könsmogen man ser ut, d.v.s. om personen nått puberteten eller inte. Det kanske är en snäll tolkning men vore hårt döma lika hårt någon som haft sex med en 7-åring och någon som gjort samma sak med en 17-åring. Jag misstänker att det är få sjuåringar som gifts bort, även om det säkert finns någon där med.

BobaFett
2010-05-08, 12:23
Åsikter får man ha men jag har svårt att förstå att liberala människor som spyr galla över kristendomen i 2000-talets namn. Sedan försvarar andra religioner som är mer "gammaldags" än kristendomen.


Är väl för att kristendom inte får den skit den förtjänar och islam får lite väl mycket skit.

Bärs
2010-05-08, 13:04
Första gången jag nämnde kristendomen i tråden var ett svar på detta.



Innan det hade jag kommenterat ett par saker om islam. Nu senast var det för jag trodde sisu menade mig och ställde mig lite frågande till det.

Så nej, jag har inte försökt få in kristendomen i denna tråden.

Det skrev jag inte heller. Du responderade på ett inlägg om liberala människor och kristendom. Det är förstås en definitionsfråga när man "diskuterar" något.

Människan har en diffus Gudslängtan.

Bärs
2010-05-08, 13:05
Fixed.

Skriver du inte ovan om den kritik du riktar mot kristendomen?

stevebc
2010-05-08, 13:09
Nu har det hänt igen, FNs människorättsråd har granskat och ställt Sverige till svars.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/fn-lander-stallde-sverige-till-svars_4686093.svd



Detta var droppen, det är ställt bortom rimligt tvivel att vi måste anstränga oss och sopa framför vår egen dörr nu.HAHahahaahahaha. Är det här på riktigt?

Iran och Kuba som moraliska väktare.