handdator

Visa fullständig version : Gå ner från 5 till 4 dagars -Förslag?


Smokeblend
2010-04-21, 10:21
Hej!

Jag tränar just nu 5 dagar i veckan och känner att tiden inte räcker till. Vill minska träningstilfällerna något men endå få ut bästa möjliga träningsresultat.

Mitt Nuvarnde schema.

Måndag -Rygg
Tisdag -Bröst
Onsdag -Vila
Torsdag -Armar
Fredag -Ben
Lördag -Axlar
Söndag -Vila

För övrigt undrar jag om jag skall köpa Gainer eller ren protein? Jag är 187cm och väger 95kg äter halvtaskig kost... drícker dock 4 råa ägg om dagen.

Mental
2010-04-21, 10:25
Arm och axel samma dag kanske?

shadowfire
2010-04-21, 10:30
Välkommen hit, ser att du är rätt så ny medlem!
Någon mod får flytta tråden då den hamnade i allmänt istället för under träningsdelen.

Lägg armpasset på samma dag som axelpasset lämpligen, eftersom det är tämligen små muskelgrupper (både armar och axlar). Alternativt dela upp armpasset och lägg t.ex. triceps på rygg eller bröstdagen. Lägger du triceps på ryggdagen så hade jag åtminstone lagt en vilodag innan bröstdagen, så att armarna fått lite chans till återhämtning iaf.

Gainer (dvs snabba kolhydrater + protein) eller enbart protein avgörs av hur din kost ser ut i övrigt och om du äter vanlig/riktig mat t.ex. direkt efter ett träningspass eller ej.

Finns mkt matnyttigt som du kan söka fram under kosttillskottsdelen och kost i allmänhet, t.ex. varför det är bättre att koka äggen än att äta dem råa ;)

chrilledude
2010-04-21, 11:04
Bröst och axlar (då axlar jobbar på bänkpress) eller axlar/armar på samma pass.

Alter ego
2010-04-21, 11:53
Rygg/biceps och bröst/triceps sparar in en dag. :)

bizniz
2010-04-21, 11:57
rygg å biceps
bröst å triceps
axlar å trapz
ben å mage

siimon89
2010-04-21, 12:17
Satsa på helkroppspass 3dagar/veckan eller 2-split 4dagar/veckan. Dvs, 2st ben/mage/korsryggspss samt 2 överkroppspass.

Sen rekommenderar jag att du skippar råa ägg och lagar till de istället. Kroppen kan inte tillgodose sig lika mycket protein från råa ägg som hos tillagade.

Pjotor
2010-04-21, 12:56
+1 på en 2-splitt två dagar i veckan. Min favoritvariant är dragövningar i ett pass och pressövningar i nästa.

Förutom att du inte tillgodogör dig proteinerna lika bra från råa ägg så finns det en liten risk att äggen är smittade med salmonella.

bizniz
2010-04-21, 13:55
Jag tränade 40 minuter förut. Om jag nu ska köra rygg/triceps och bröst/biceps; behöver jag öka dessa pass till 1 timma istället?

PS. Vart lägger jag in underarmar?

Nej inte nödvändigtvis, beror på hur lång du tar på dig, hur lång vila, kö till maskiner, antalet övningar o.s.v

Underarmar går att lägga in när man kör biceps, tycker jag funkar bra, dock tränar jag inte underarmar längre. Men sista övningen i biceps kan t.ex vara hammercurls följt av reversecurls.

Gpajpen
2010-04-21, 13:59
Mån: Bröst + Rygg
Tis: Ben + Mage
Ons: Vila
Tors: Biceps + Triceps
Fre: Axlar + Underarmar
Lör: Vila
Sön: Vila

Smokeblend
2010-04-21, 14:03
Mån: Bröst + Rygg
Tis: Ben + Mage
Ons: Vila
Tors: Biceps + Triceps
Fre: Axlar + Underarmar
Lör: Vila
Sön: Vila

Tackar så mycket för alla svar!

kanske inte bör vila 2 dagar? istället vila max en dag?

Jag funderar mellan följande

Måndag -Vila
Tisdag -Vila
Onsdag -Bröst + Biceps
Torsdag -Ben
Fredag -Vila
Lördag -Axlar
Söndag -Rygg +Triceps

och

Måndag -Vila
Tisdag -Bröst + Biceps
Onsdag -Vila
Torsdag -Axlar
Fredag -Vila
Lördag -Ben
Söndag -Rygg +Triceps

Vad sägs om detta?

Jag tränade 40 minuter förut. Om jag nu ska köra rygg/triceps och bröst/biceps; behöver jag öka dessa pass till 1 timma istället?

PS. Vart lägger jag in underarmar?

mtlca
2010-04-22, 18:06
Beror på hur intensivt du kör. Bröst/Triceps kan man nog lätt slänga in på 40 minuter om man så vill det. Själv hade jag kört ca 50-55 min.

JohnRick
2010-04-22, 21:42
Halvkropps- all the way.