handdator

Visa fullständig version : Kolhydratoxidation under träning vid intag av fast eller flytande kolhydratkälla


King Grub
2010-04-21, 10:01
The ingestion of carbohydrate (CHO) solutions has been shown to increase CHO oxidation and improve endurance performance. However, the majority of studies have investigated CHO in solution and sporting practice includes ingestion of CHO in solid (e.g. energy bars) as well as liquid form. It remains unknown whether CHO in solid form is as effectively oxidized as compared to CHO solutions.

PURPOSE:: To investigate exogenous CHO oxidation from CHO provided in either solid (BAR) or solution (DRINK) form during cycling.

METHODS:: Eight well trained subjects (31+/-7 yrs; 73+/-5 kg; 1.79+/-0.05 m; VO2max: 69+/-6 ml/kg/min) cycled at 58+/-4% VO2max for 180 min while receiving one of the following three treatments in randomized order: BAR plus water, DRINK, or water. The BAR and DRINK delivered glucose+fructose (GLU+FRC) in a ratio of 2:1 at a rate of 1.55 g/min and fluid intake was matched between treatments.

RESULTS:: During the final 2 h of exercise overall mean exogenous CHO oxidation rate was -0.11 g/min lower in BAR (95% confidence interval: -0.27 to 0.05 g/min; p=0.19) relative to DRINK; exogenous CHO oxidation rates were 15% lower in BAR (p<0.05) at 120, 135, and 150 min of exercise. Peak exogenous CHO oxidation rates were high in both conditions (BAR: 1.25+/-0.15 g/min, DRINK: 1.34+/-0.27 g/min), but were not significantly different (p=0.36) between treatments (mean difference: -0.9 g/min, 95% confidence interval: -0.32 to 0.13 g/min).

CONCLUSION:: The present study demonstrates that a GLU+FRC mix administered as a solid BAR during cycling can lead to high mean and peak exogenous CHO oxidation rates (>1g/min). The GLU+FRC mix ingested in form of a solid BAR resulted in similar average and peak exogenous CHO oxidation rates and showed similar oxidation efficiencies as a DRINK. These findings suggest that CHO from a solid BAR is effectively oxidized during exercise and can be a practical form of supplementation alongside other forms of CHO.

Med Sci Sports Exerc. 2010 Mar 19. Oxidation of Solid versus Liquid Carbohydrate Sources during Exercise.

VillBliGrov
2010-04-21, 10:44
Sorry men förstod inte vad som menas. Kort förklaring någon?
Tack

maRRtin
2010-04-21, 10:59
Den korta varianten: Kolhydratsbar lika effektivt som kolhydratsdricka.

BobaFett
2010-04-21, 11:32
Den korta varianten: Kolhydratsbar lika effektivt som kolhydratsdricka.

Ännu mer förkortat: Snickers lika bra som läsk :thumbup:

maRRtin
2010-04-21, 13:07
Vatten i vätskeblåsan och godis i fickan under långpassen, underlättar arbetet med att hålla en sund hygien i vätskeblåsan.

Frågan är dock om inte fetthalten i snickers kan sakta ner upptaget. Nästa fråga är ju, om det gör någon praktisk skillnad. Ovissheten är total och ingen kommer att våga äta snickers på långpass innan man gjort studier på snickers helt enkelt!

Eddie Vedder
2010-04-21, 18:55
Ovissheten är total och ingen kommer att våga äta snickers på långpass innan man gjort studier på snickers helt enkelt!

Nejdå, ingen ovisshet där. Alla på Kolo vet att jordnötter undantagslöst bryter ner musklerna totalt så Snickers är uteslutet.

BobaFett
2010-04-21, 19:54
Nejdå, ingen ovisshet där. Alla på Kolo vet att jordnötter undantagslöst bryter ner musklerna totalt så Snickers är uteslutet.

Du kanske ska förtydliga det där lite så ingen tar det seriöst :D

Cerberus
2010-04-22, 19:58
herregud jordnötter ska ja inte äta då???! Mina muskler vill jag behålla!! :D

hejhopp79
2010-04-22, 21:02
Okej, men är tillsats- och bindningsämnen i baren helt ovidkommande då eller?

Neuwb
2010-04-22, 21:35
Jag åt just kanske 12-13 jordnötter, kan jag träna imorn?

z_bumbi
2010-04-23, 07:54
Okej, men är tillsats- och bindningsämnen i baren helt ovidkommande då eller?

I det aktuella fallet så var det så men det säger inte att det inte gör någon skillnad i ett annat fall. Du får helt enkelt läsa studien och ta reda på under vilka förhållanden det gäller.

Sverker
2010-04-23, 17:04
Okej, men är tillsats- och bindningsämnen i baren helt ovidkommande då eller?

Finns det ens några tillsatsämnen att prata om i kakorna:confused:.
Vi måste först veta innehållet i kakorna för att kunna bedöma ev. effekter.

skaparn
2010-04-24, 08:44
Finns det ens några tillsatsämnen att prata om i kakorna:confused:.
Vi måste först veta innehållet i kakorna för att kunna bedöma ev. effekter.

Det torde finnas några. Många bars lyckas ju vara av "choklad" utan att smälta i en 35 grader varm ficka, och de har ofta en årslång hållbarhetstid.

För att förtydliga så tycker jag inte att det är något negativt, jag bara konstaterar. Smältande och mögliga bars är inte okej.

Eddie Vedder
2010-04-24, 08:50
Smältande och mögliga bars är inte okej.

Möglet slipper man ganska enkelt med de ohemula mängderna socker.;) Sockret och saltet (ja godis och läsk är faktiskt riktiga saltbomber också) minimerar den risken eftersom vattenaktiviteten blir väldigt låg.

Att det inte smälter har nog mycket med fetthalten och fettsammansättningen att göra. Så där kan nog finnas exempelvis emulgeringsmedel.

Jag skall genast undersöka saken tillsammans med min vän Google.:D

Eddie Vedder
2010-04-24, 08:54
Jag skall genast undersöka saken tillsammans med min vän Google.:D

Krävdes inte mycket letande för att hitta info. Och som jag trodde finns det emulgeringsmedel, sojalecitin närmare bestämt. Samma som i margarin alltså.

Andra tillsatser är ju t.ex. surhetsreglerande medel och sötningsmedel. Men sötningsmedel förekommer ju ofta även i drinkarna.

EDIT: Av utforskade produkter får dessutom "Optinut" pris som bästa namn. En "optinut" låter som en random Kolomedlem.:D

Sverker
2010-04-24, 09:52
Det torde finnas några. Många bars lyckas ju vara av "choklad" utan att smälta i en 35 grader varm ficka, och de har ofta en årslång hållbarhetstid.

För att förtydliga så tycker jag inte att det är något negativt, jag bara konstaterar. Smältande och mögliga bars är inte okej.


Tack att Eddie förklarade vattenaktiviteten.

Du har inte 35°C i fickan. Du har kanske 30°C på huden och kakan har en bit tyg emellan så temperaturen smygen ned mot omgivningstemperaturen desto tjockare tyget är.

Spelar ingen roll. Smältpunkten borde vara någonstans lite över 30°C för att inte smälta i handen men under 35-37°C för att smälta i munnen. Effekten blir annars som att tugga på ren talg.

Men fetthalten brukar vara låg i kakornas innanmäte. Där ska istället proteinet och kolhydraterna lösas upp till en gel som går att svälja. Här kommer lecithinet in som underlättar upplösningen av partiklarna.


Andra tillsatser kan jag inte se i vanliga bars.

skaparn
2010-04-24, 10:50
Krävdes inte mycket letande för att hitta info. Och som jag trodde finns det emulgeringsmedel, sojalecitin närmare bestämt. Samma som i margarin alltså.

Andra tillsatser är ju t.ex. surhetsreglerande medel och sötningsmedel. Men sötningsmedel förekommer ju ofta även i drinkarna.

EDIT: Av utforskade produkter får dessutom "Optinut" pris som bästa namn. En "optinut" låter som en random Kolomedlem.:D

Tackar för förklaringen!

Jag kommer hädanefter bara att äta Optinut bars.