handdator

Visa fullständig version : Arbetsrättslig fråga- konsultuppdrag


benya
2010-04-21, 08:13
Hej,


Nu börjar mitt tålamod tryta.*grr* Det är så att jag har gått som konsult hos ett bolag som är en stor fondförvaltare i 1,5 år nu via konsultföretag B, som riktar sig på studenter. Under hela denna uppdragsperiod har jag haft visstidsanställningskontrakt hos mitt bemanningsföretag, som uppdaterats med jämna mellanrum om 2-4 mån. Därmed har jag ingen fastanställning hos dem, och det är osäkert hur länge jag kan bli kvar på min nuvarande tjänst. Det som jag undrar över här är hur länge jag jobba för bemanningsföretaget utan förnyat kontraktsavtal och chans till fastanställning? Har jag några rättigheter som gör att jag kan ställa krav?
All hjälp och info är djupt uppskattat.

Är förövrigt inte med i något fack. Skulle det kunna vara till min fördel att gå med i ett sådant?

benya
2010-04-21, 15:08
Verkligen ingen som kan ge relevant input?

Nils.R
2010-04-21, 15:26
Kommer inte ihåg exakt vad det står i det men googla på bemmaningsavtalet så hittar du säkert nåt matnyttigt.

Asdf
2010-04-21, 15:26
Hej,


Nu börjar mitt tålamod tryta.*grr* Det är så att jag har gått som konsult hos ett bolag som är en stor fondförvaltare i 1,5 år nu via konsultföretag B, som riktar sig på studenter. Under hela denna uppdragsperiod har jag haft visstidsanställningskontrakt hos mitt bemanningsföretag, som uppdaterats med jämna mellanrum om 2-4 mån. Därmed har jag ingen fastanställning hos dem, och det är osäkert hur länge jag kan bli kvar på min nuvarande tjänst. Det som jag undrar över här är hur länge jag jobba för bemanningsföretaget utan förnyat kontraktsavtal och chans till fastanställning? Har jag några rättigheter som gör att jag kan ställa krav?
All hjälp och info är djupt uppskattat.

Är förövrigt inte med i något fack. Skulle det kunna vara till min fördel att gå med i ett sådant?

Är inte 100, men även om du har visstidsanställning via bemanning ska det fortfarande övergå i en fast tjänst efter ett tag, tror det var 1,5 eller 2 år. Då är du fastanställd på bemanningsföretaget och omgärdas av LAS och dylika arbetsrättsliga regler

Mental
2010-04-21, 15:30
Är inte det vid vikariat?

Scratch89
2010-04-21, 18:18
Jag antar att det är Academic Work?

Vad jag vet så finns det inga krav på dem som arbetsgivare att ge dig fast anställning. Dels för att du skriver på kontrakt som gäller just visstidsanställning, dels för att företaget du jobbar på kan benämna sitt behov av personal som varierande (hur man nu kan bevisa detta).

Däremot kan du väl alltid fråga om du kan få fastanställning. Jag vet folk som varit fastanställda genom Academic Work på företag, men även folk som först varit anställda genom Academic Work som timanställda, och sedan blivit anställda av företaget i fråga. Skillnaden i lön brukar vara försumbar, men otroligt skönt att få lite rättigheter och inte bara skyldigheter. Att bli sjuk som timavlönad konsult suger.

ryssen
2010-04-21, 18:59
glöm det idag kan företagen kringå allt.

arbetstagaren kommer alltid att bli rövknullad av företagen hädanefter.

Academicwork
2010-04-22, 10:16
Hej,

jag arbetar på Academic Work och såg er diskussion.

Om det är vi som är din arbetsgivare är du självklart välkommen att kontakta oss med dina frågor. Förslagsvis ringer du vår växel 020-37 38 40 eller maila oss på info@academicwork.se för att komma i kontakt med vår arbetsrättsliga chef. Hon kan svara på dina frågor!

MVH Maria Johansson, Academic Work

pragmatist
2010-04-22, 10:25
Lag (1982:80) om anställningsskydd

Om en arbetstagare under en femårsperiod har varit anställd hos arbetsgivaren antingen i allmän visstidsanställning i sammanlagt mer än två år, eller som vikarie i sammanlagt mer än två år, övergår anställningen till en tillsvidareanställning. Lag (2007:391).

Scratch89
2010-04-22, 10:31
Lag (1982:80) om anställningsskydd

Om en arbetstagare under en femårsperiod har varit anställd hos arbetsgivaren antingen i allmän visstidsanställning i sammanlagt mer än två år, eller som vikarie i sammanlagt mer än två år, övergår anställningen till en tillsvidareanställning. Lag (2007:391).

Fast han är inte anställd hos arbetsgivaren, han är anställd hos Academic Work/bemanningsföretaget.

pragmatist
2010-04-22, 10:35
Fast han är inte anställd hos arbetsgivaren, han är anställd hos Academic Work/bemanningsföretaget.

Academic Work är en arbetsgivare. LAS gör inga undantag för bemanningsföretag så vitt jag vet.

Vinter
2010-04-22, 10:35
Hehe en anställd såg tråden, det blir vissa effekter när ett forum blir tillräckligt populärt. Som att endel kolo trådar dyker upp på första sidan på google när man söker.

Scratch89
2010-04-22, 10:44
Academic Work är en arbetsgivare. LAS gör inga undantag för bemanningsföretag så vitt jag vet.

Vad jag kommer ihåg så har bemanningsföretag just det undantaget. Annars hade ju jag varit heltidsanställd av Academic Work, vilket jag inte är.

z_bumbi
2010-04-22, 11:15
En enkel väg är att kolla hos det fackförbund som du skulle tillhöra om du var ansluten, avtal etc brukar ligga direkt på hemsidan.
LAS är något annat att kolla upp.

Mental
2010-04-22, 11:51
Vad jag kommer ihåg så har bemanningsföretag just det undantaget. Annars hade ju jag varit heltidsanställd av Academic Work, vilket jag inte är.

Varför då?
Man kan bolla mellan projekt, vikariat, behovsanställningar etc i evighet. Det är när man går för länge på ett vikariat som de blir tvungna att anställa om jag inte mins fel

(Har jobbat i timpool i ett par år på ett företag)

Nitrometan
2010-04-22, 11:57
Vad jag kommer ihåg så har bemanningsföretag just det undantaget. Annars hade ju jag varit heltidsanställd av Academic Work, vilket jag inte är.
De försöker slingra sig undan genom att säga att det är olika vikariat/projekt/anställningar. De vill inte anställa.

pragmatist
2010-04-22, 12:02
Vad jag kommer ihåg så har bemanningsföretag just det undantaget. Annars hade ju jag varit heltidsanställd av Academic Work, vilket jag inte är.

Troligen har du i så fall haft flera kortare visstidsanställningar. Det finns stora möjligheter i LAS att "kryssa" mellan olika typer av visstidsanställning för att anställa någon tidsbegränsat under i stort sett obegränsad tid. Kravet är dock att man inte har samma arbetsuppgifter hela tiden. Alla arbetsgivare kan göra detta, inte bara bemanningsföretag.

Scratch89
2010-04-22, 12:19
Ah, okej. Då är jag med.

benya
2010-04-26, 08:54
Tack allihop! Och det är inte academic work det gäller, finns fler bemanningsföretag som riktar sig mot studenter.

Lag (1982:80) om anställningsskydd

Om en arbetstagare under en femårsperiod har varit anställd hos arbetsgivaren antingen i allmän visstidsanställning i sammanlagt mer än två år, eller som vikarie i sammanlagt mer än två år, övergår anställningen till en tillsvidareanställning. Lag (2007:391).

Jaha så det leder inte till fastanställning direkt, utan man det krävs ytterligare 6 mån under en annan kontratsform; tillsvidareanställning, innan det övergår till fast?
Finns det undantag?

pragmatist
2010-04-26, 09:04
Tack allihop! Och det är inte academic work det gäller, finns fler bemanningsföretag som riktar sig mot studenter.



Jaha så det leder inte till fastanställning direkt, utan man det krävs ytterligare 6 mån under en annan kontratsform; tillsvidareanställning, innan det övergår till fast?
Finns det undantag?

Nja inte annan kontraktsform, det är visstidsanställningen som enligt LAS ska övergå till tillsvidareanställning efter 2 år. Min erfarenhet är att arbetsgivare är väldigt medvetna om detta och därför undviker att anställa folk på samma visstidsanställning eller vikariat så länge, just för att undvika att tjänsten omvandlas till en tillsvidareanställning. Chansen att man ska "råka" bli tillsvidareanställd när man går på visstidsanställning eller vik är därför ganska liten, även om det förekommer. Antagligen är chansen ännu mindre om vi talar om bemanningsföretag som satt i system att bara visstidsanställa folk.

Mental
2010-04-26, 09:14
Tack allihop! Och det är inte academic work det gäller, finns fler bemanningsföretag som riktar sig mot studenter.



Jaha så det leder inte till fastanställning direkt, utan man det krävs ytterligare 6 mån under en annan kontratsform; tillsvidareanställning, innan det övergår till fast?
Finns det undantag?

Det finns inget som heter "Fast" anställning, det är tillsvidareanställning man syftar på när man säger "fast"