handdator

Visa fullständig version : Viktuppgång över sommaren


robban123
2010-04-20, 22:45
Tja!
Jag är en kille på 22 år, ca 187 cm, ca 83 kg som tänkt bulka under sommaren. Bulkning är kanske inte rätt ord men vill gå upp så mkt som möjligt i muskler på en 3 månadersperiod och satsar på att hamna runt 90 kg.

Jag har tränat i ca 3 år, mestadels bara motionstränat. Det senaste året har jag blivit mer och mer seriös. Har de senaste 3 månaderna haft deffperiod och gått ner 5 kg så jag är väl någorlunda slimmad och vältränad.
Mitt problem har dock varit att gå upp i muskelmassa och nu under sommaren ska jag ge det ett rejält försök och tänkte beskriva en ganska normal dag för mig där jag skriver ett ungefärligt kostschema och där jag även skriver med tillskott jag använder.

07.00, frukost
stor portion havregrynsgröt, 3 ägg, 3 mackor

09.00, mellanmål
3 mackor

12.00, lunch
En stor portion middagsmat, dvs pasta/ris/potatis + nån typ av kött och sås

14.30, mellanmål
gainer eller bar

16.30, middag
En stor portion middagsmat, dvs pasta/ris/potatis + nån typ av kött och sås

18.00, träning
EAA innan träning, gainer efter träning

21.00, kvällsmat
varierar lite men brukar oftast vara ganska lik frukosten.

Tar även kaseinprotein innan jag lägger mig.

Skulle tippa på att jag ligger på ca 3500 kcal om dagen.

Har även kreatin som jag inte vet hur jag ska få in riktigt under dagen, borde jag ta en skopa efter träningen tillsammans med gainern eller var tycker ni jag ska klämma in det?

Kom gärna med alla möjliga synpunkter om vad jag borde förändra, har även tänkt köpa en laddning med tillskott innan jag kör igång så finns det något ni verkligen rekommenderar så skriv gärna med det också.

mikaelj
2010-04-21, 06:55
Hur hade du tänkt att gå upp 7 kg muskler på 3 månader?

GI-Joe
2010-04-21, 08:19
Hur hade du tänkt att gå upp 7 kg muskler på 3 månader?

Han skrev iofs så mycket muskler som möjligt ;)

mikaelj
2010-04-21, 08:23
Men varför då satsa på en viss vikt? Låter dumt.

robban123
2010-04-21, 08:34
är väl inte så jättenoggrannt eller så vad jag ska väga, har bara satt ett någorlunda mål som jag vill nå upp till. Sen kommer ju naturligtvis en del av den vikten bli fett, men jag vill gärna gå upp ca 0,5 kg i veckan och då käka så bra som möjligt för att få så mkt muskler som möjligt.

Ristretto
2010-04-21, 09:17
är väl inte så jättenoggrannt eller så vad jag ska väga, har bara satt ett någorlunda mål som jag vill nå upp till. Sen kommer ju naturligtvis en del av den vikten bli fett, men jag vill gärna gå upp ca 0,5 kg i veckan och då käka så bra som möjligt för att få så mkt muskler som möjligt.

Det är väl ändå klokare att försöka öka så mycket i kvalitetskilon som möjligt istället för att bara ha ett viktmål varje vecka?

robban123
2010-04-21, 15:41
Det är väl sant, men bryr mig egentligen inte så jättemycket om just det.
Är främst ute efter lite synpunkter på kosten, ser det bra ut ifall man vill gå upp i muskler någorlunda snabbt eller är det något jag borde förändra eller lägga till?

blondyz
2010-04-21, 15:49
Jag skulle nog rekommendera dig vassleprotein istället för gainer, du verkar inte ha problem med att fylla ditt kaloribehov. Dvs mellanmål och efter träning vassle istället för gainer, annars ser det bra ut sålänge du mår bra, setill att få en stabil uppgång (ingen monsterbulk alltså) det kommer du tjäna mer på tror jag.

Slutligen, 7kg på 3 månader är relativt mycket. Räkna med att inte vara i den bästa formen om du skall ha denna viktuppgång, själv hade jag satsat något lägre :)

Mvh, anton.