handdator

Visa fullständig version : DJ utbildning.


xarizma
2010-04-20, 17:21
Tjenare kolozzeum. Hur är läget med er?

Jag har på senare tid fått ett intresse för att gå en DJ utbildning. Men jag har inte så stor kunskap inom det. Antar att det finns olika utbildningar, olika företag?

Någon av er som har någon erfarenhet? Vad är bra respektive dåligt?


Puss

xarizma
2010-04-20, 22:51
nobody?

Jarod
2010-04-20, 22:58
Jag har DJ:at i många år och jag lärde mig av en kompis. Har du ingen som kan som vill visa dig lite? Köp en gammal Denon 2500F och en mixer på blocket och öva hemma på att hitta cue-punkter och att träna in ditt öra på hur "nästa" låt ska pitchas (snabbare eller långsammare) för att komma i samma takt som den låten du spelar.

Jorgen
2010-04-21, 04:40
Jag har DJ:at i många år och jag lärde mig av en kompis. Har du ingen som kan som vill visa dig lite? Köp en gammal Denon 2500F och en mixer på blocket och öva hemma på att hitta cue-punkter och att träna in ditt öra på hur "nästa" låt ska pitchas (snabbare eller långsammare) för att komma i samma takt som den låten du spelar.

Jag lärde mig själv. Man behöver inte gå någon utbildning, men det gäller att träna, träna och träna.

X-Change
2010-04-21, 09:25
Har en klasskompis som också är självlärd. Han spelar hip-hop och scratchar.
Har ibland frågat honom hur det fungerar, om utrustning osv och det är en massa att kunna veta - massa teknik.
Så jag tror att du bara ska googla efter något forum (det måste finnas det) och någon "kom igång tråd" så kan du ju köpa begagnad utrustning för att pröva på och se om det är nåt för dig.

Generellt tror jag att folk helst vill ha en skola att gå till när de ska lära sig något, eftersom skolan då är den som ansvarar för vad du ska lära dig, vilka böcker du ska läsa. Det enda du behöver göra är att följa deras anvisningar.

Men vill man något riktigt starkt så börjar man bara nöta. Jag själv är intresserad av grafisk design så jag försöker lära mig photoshop och liknande program på sidan av.
Visst, man får anstränga sig för att hitta information och det blir inte lika strukturerat. Men det går - plus att du växer med ansvaret. "Om jag inte gör något blir jag aldrig bättre" ;)

Lycka till.

ante
2010-04-21, 10:22
Som sagt, köp hem lite begagnade grejer och lär dig beatmatcha (sätta låtarna i takt) och spela spela spela.

Ett alternativ till att köpa hem CD-spelare som jarod föreslog, är att köpa ett usb-mixerbord med jogwheels osv och koppla in i datorn. Det styr ett program som gör samma sak som en CD-spelare. Du slipper bränna skivor (allt ligger på datorn) och om du ställer in det "rätt" så beter det sig som 2 vanliga cd-spelare, så du kan lära dig principen.

Kan se ut såhär:
http://www.skratchworx.com/images/Vestax/vci300.jpg

Gigolo
2010-04-23, 14:30
Annars tycker jag du kan ladda hem "Traktor Dj" eller nått liknande program för att prova på innan du köper en massa dyr utrustning.

Finska Lejonet
2010-04-23, 15:03
Annars tycker jag du kan ladda hem "Traktor Dj" eller nått liknande program för att prova på innan du köper en massa dyr utrustning.

exakt, börja med nått program på datan finns ju riktigt bra grejer.
Sen kan du inhandla utrustning för x antal tusenlappar när du vet om du gillar det eller ej.

Wille005
2010-04-23, 15:12
Annars tycker jag du kan ladda hem "Traktor Dj" eller nått liknande program för att prova på innan du köper en massa dyr utrustning.
Det är ändå soft att något att mixa på annat än bara skärmen, köp något begagnat och använd traktor eller något annat program. Finns billiga saker att inhandla på typ teknikmagasinet där mjukvara ingår, bra att börja med.

Jorgen
2010-04-23, 15:15
Annars tycker jag du kan ladda hem "Traktor Dj" eller nått liknande program för att prova på innan du köper en massa dyr utrustning.

Det är inte ens lite som samma sak. Och utrustningen behöver inte kosta många tusenlappar i början.

Buck
2010-04-23, 15:17
"DJ utbildning" lät som ett rätt oväntat DJ-namn eller vad det nu kallas.
Särskrivningar *rolleyes*

ChewChew
2010-04-26, 19:29
Vad tycker ni man ska skaffa för utrustning som nybörjare då, något tips?

Jarod
2010-04-26, 19:40
Denon 2500F och valfri mixer. Jag har ett sånt kit till salu om nån är sugen. Mina grejjer står bara i källaren eftersom mitt ex "inte tyckte att det passade in i lägenheten"...lol

Allt beror ju på budget. Dom billigaste Pioneer CDJ:erna är bra att börja med om man vill lägga lite mer pengar. Numark har bra mixers men deras cd-spelare suger hårt (av erfarenhet).

Jorgen
2010-04-26, 20:00
Denon 2500F och valfri mixer. Jag har ett sånt kit till salu om nån är sugen. Mina grejjer står bara i källaren eftersom mitt ex "inte tyckte att det passade in i lägenheten"...lol

Allt beror ju på budget. Dom billigaste Pioneer CDJ:erna är bra att börja med om man vill lägga lite mer pengar. Numark har bra mixers men deras cd-spelare suger hårt (av erfarenhet).

Ditt ex bor inte kvar, flytta upp grejorna igen. :)

HEY! Dom är inte lika bra som Denon (såklart), men min Numark har funkat klanderfritt under alla dom åren jag haft den. Har en Numark mixer också som jag gillar skarpt.

Loke
2010-04-26, 20:21
Haha, är det krav på att man ska vara DJ för att få vara moderator på kollo?

Jorgen
2010-04-26, 20:33
Haha, är det krav på att man ska vara DJ för att få vara moderator på kollo?

Nej, men vi kan redan allt.

z_bumbi
2010-04-26, 20:52
Mina grejjer står bara i källaren eftersom mitt ex "inte tyckte att det passade in i lägenheten"...loL

http://images5.brandos.se/sv/0/4236/4236-l.jpg

Jorgen
2010-04-26, 20:55
http://images5.brandos.se/sv/0/4236/4236-l.jpg

:laugh::laugh::laugh::laugh:

Jarod
2010-04-26, 20:58
Oh snap. I got pwned right?! :D

z_bumbi
2010-04-26, 21:06
http://bestsmileys.com/famous/5.gif