handdator

Visa fullständig version : Skitnödig när jag springer?


Pejij
2010-04-20, 15:26
God eftermiddag kära medkoloiter!

Jag har ett problem som jag mer än gärna vill bli av med, och det är därför jag nu skapar denna tråd för att se om det är fler som har samma problem och om det kanske även finns någon som har en lösning?

Jag håller just nu på att träna inför en halvmaraton, jag har tränat sen i höstas ungefär och innan det sprang jag aldrig. Varje gång jag tränar, speciellt de senaste ungefär två månaderna, blir jag skitnödig. Det tar ungefär mellan 3-6 kilometer innan magen börjar röra på sig, men det händer i princip varje pass. Nu kanske du tänker att det inte är så farligt, men jag talar inte om någon slags mys-nödighet, utan det är verkligen en ACHTUNG ACHTUNG känsla som slår till. När det händer kan jag inte fortsätta passet som vanligt, utan måste antingen springa ut i skogen (vilket är ganska jävla jobbigt på vintern i norrland), eller gå sakta med "knipstopp" till närmaste dass/toalett, oavsett vem som äger denna. Tack vare detta får jag lägga alla mina rundor så att det finns dass på lämpliga avstånd efter vägen, och alla mina tidsmätningar blir helt förstörda tack vare avbrotten på mitten.

Detta ser jag såklart som ett problem när tävlingen börjar närma sig, och jag gärna vill få ett bra resultat tidsmässigt, men även för att jag numer bävar mig inför varje pass.

Help!

//Pejij

Dav0d
2010-04-20, 15:29
God eftermiddag kära medkoloiter!

Jag har ett problem som jag mer än gärna vill bli av med, och det är därför jag nu skapar denna tråd för att se om det är fler som har samma problem och om det kanske även finns någon som har en lösning?

Jag håller just nu på att träna inför en halvmaraton, jag har tränat sen i höstas ungefär och innan det sprang jag aldrig. Varje gång jag tränar, speciellt de senaste ungefär två månaderna, blir jag skitnödig. Det tar ungefär mellan 3-6 kilometer innan magen börjar röra på sig, men det händer i princip varje pass. Nu kanske du tänker att det inte är så farligt, men jag talar inte om någon slags mys-nödighet, utan det är verkligen en ACHTUNG ACHTUNG känsla som slår till. När det händer kan jag inte fortsätta passet som vanligt, utan måste antingen springa ut i skogen (vilket är ganska jävla jobbigt på vintern i norrland), eller gå sakta med "knipstopp" till närmaste dass/toalett, oavsett vem som äger denna. Tack vare detta får jag lägga alla mina rundor så att det finns dass på lämpliga avstånd efter vägen, och alla mina tidsmätningar blir helt förstörda tack vare avbrotten på mitten.

Detta ser jag såklart som ett problem när tävlingen börjar närma sig, och jag gärna vill få ett bra resultat tidsmässigt, men även för att jag numer bävar mig inför varje pass.

Help!

//Pejij

Jag har ibland samma problem, lite av det nu när jag är på diet faktiskt. Har mer med att när jag kommer ut ur hemmet så blir jag skitnödig. Inför träning löser jag det med en svart kopp kaffe. Har en fin laxerande effekt som gör att efter 15 minuter våldtar jag toaletten. Detta har jag rekommenderat till andra med positiva resultat.

Annars får du väl prova något annat som har laxerande effekt och får magen samt tarmarna att gå igång, ta det isåfall minst en timme innan eller så.

Rickard
2010-04-20, 15:29
Vad brukar du äta innan du springer?
Mycket fibrer är nog det som är värst för mig.

Själv hade jag tre skitstopp på göteborgsvarvet förra året.

maRRtin
2010-04-20, 15:31
Ett inte helt ovanligt problem. Spelar det någon roll vid vilken tidpunkt du springer?

Pejij
2010-04-20, 15:41
Jag har ibland samma problem, lite av det nu när jag är på diet faktiskt. Har mer med att när jag kommer ut ur hemmet så blir jag skitnödig. Inför träning löser jag det med en svart kopp kaffe. Har en fin laxerande effekt som gör att efter 15 minuter våldtar jag toaletten. Detta har jag rekommenderat till andra med positiva resultat.

Annars får du väl prova något annat som har laxerande effekt och får magen samt tarmarna att gå igång, ta det isåfall minst en timme innan eller så.

Jag har provat nån gång att skita sisådär en timme innan passet, men det hjälper inte. Det är samma visa ändå. Jag har även provat att ta mediciner som ska "sakta upp" magen, men det gör inte ett piss.

Vad brukar du äta innan du springer?
Mycket fibrer är nog det som är värst för mig.

Själv hade jag tre skitstopp på göteborgsvarvet förra året.

Äter ofta lunch vid 12 och springer kring 3, så inget annat än nåt glas vatten just innan.

Ett inte helt ovanligt problem. Spelar det någon roll vid vilken tidpunkt du springer?

Jag springer oftast mitt på dagen. Men även mina morgon/kvälls-rundor präglas av samma problem.

pwnyou
2010-04-20, 15:44
Jag brukar skita precis innan jag går och joggar, spelar fotboll eller innebandy. Då brukar det funka bra.

maRRtin
2010-04-20, 15:50
Jag springer oftast mitt på dagen. Men även mina morgon/kvälls-rundor präglas av samma problem.
Det var lite jobbigt.

Du får helt enkelt hålla ett högre tempo dom första kilometerna på loppet så du har tid med ett depåstopp!

Pirko
2010-04-20, 15:52
Hade samma problem som dig för några år sedan då jag körde löpträning. Tog med mig en rulle toapapper med mig på rundan och drog en avstickare in i skogen när det behövdes.

Akta bara så du inte kissar i brallan när du hukar dig ner för att skita, man måste rikta snoppen neråt. Hände mig en gång, men sen gick det bra.

Blev aldrig påkommen heller, btw.

Stoltz
2010-04-20, 15:54
För mig är det typ tvärtom, enda gången jag verkligen springer är när jag blir rejält skitnödig...

Bärs
2010-04-20, 16:43
Det försvinner antagligen när du blir bättre.

shadowfire
2010-04-20, 16:45
för mig är det typ tvärtom, enda gången jag verkligen springer är när jag blir rejält skitnödig...

:d

creperiet
2010-04-20, 19:49
Antagligen tar det ett tag för ditt sympatiska system att kicka in. Du kan ju pröva att helt enkelt tänka dig in i passet, visualisera lite innan, ta på dig löpgrejerna en stund innan, och se om det händer något.

stafh
2010-04-20, 19:58
Har hänt mig en gång och då hade jag ätit en jävla massa nära inpå passet. Hur lång tid är det mellan att du äter och att du springer?

Poxeman
2010-04-20, 20:19
Jag hade samma problem för ett år sedan. Det har gått över men jag har ingen aning om varför.
Hoppas det löser sig för dig också!