handdator

Visa fullständig version : Vad kommer att hända med min kropp?


Kensha
2010-04-20, 14:52
Hej! Jag är lite osäker på ifall jag har stoppat denna tråd i rätt sektion, men jag kör på och hoppas på det bästa. Låg säga att jag väger 74kg och är 185cm lång, och att min kropp skulle kräva hm 3000 kalorier per dag som jag fyller ut, jag proppar i mig 180g-ca protein och styrketränar en timme högintensivt varje dag. Vad skulle hända med min kropp då?

Vad jag har förstått så måste man hålla ett kaloriöverskott för att muskler skall byggas, men om jag äter och lägger mig vid min kalorigräns, äter bra med proteiner och tränar som en sate, vad händer med kroppen? Står jag bara stilla förutom att jag övar upp styrkan i musklerna?

vicarious
2010-04-20, 15:19
Du kommer att bygga muskler. Iaf till en början.

King Grub
2010-04-20, 15:24
Din muskelmassa skulle öka.

Vad jag har förstått så måste man hålla ett kaloriöverskott för att muskler skall byggas

Nej.

creperiet
2010-04-20, 19:33
Du ställer krav på kroppen vilket kommer att medföra adaptioner, och en av dem kommer att vara muskelhypertrofi.

Jag skrev i en annan tråd:

Förhållande fettmassa/muskelmassa avgörs av uppbyggnad/nedbrytning av de respektive - balansen - och är ständigt pågående.

Ligger du på energibalans men sitter i soffan och äter hallonbåtar och har normala anabola hormonförutsättningar, är bidraget till "uppbyggnadsbudgeten" inte särskilt stort, och resultatet därefter.

Ligger du på energibalans och tränar regelbundet tungt, äter tillräckligt med protein plus en del anabola hormonpreparat, är bidraget till "uppbyggnadsbudgeten" (den rinnande vattenkranen till badkaret vs. urtappningen) betydligt större, med resultat därefter. Stor "uppbyggnadsbudget" innebär mindre negativ proteinbalans (mindre djupa dalar) då denna inträder (ex ett antal timma efter måltid), och en större protein proteinbalans då dessa tillfällen förekommer (högre toppar).

Kensha
2010-04-20, 22:26
Grymt med välformulerade svar. Tackar vänligast!

Scratch89
2010-04-21, 06:48
Nej.

Nu är jag själv övertygad om att man kan öka i muskelmassa utan att ligga på överskott, men vad hände med uppfattningen som fanns för inte så länge sedan, att det var tvärt om? Jag vill minnas att du hänvisade till en studie där vissa låg i energibalans, och även fast de fick dricka proteindrinkar runt träningen osv så ökade de ingenting ändå.

creperiet
2010-04-21, 06:55
Nu är jag själv övertygad om att man kan öka i muskelmassa utan att ligga på överskott, men vad hände med uppfattningen som fanns för inte så länge sedan, att det var tvärt om? Jag vill minnas att du hänvisade till en studie där vissa låg i energibalans, och även fast de fick dricka proteindrinkar runt träningen osv så ökade de ingenting ändå.

Jag antar att det återigen handlar om missuppfattning angående tidsperioden "samtidigt" och hur du definierar den.

Du kommer ha perioder under dygnet då både proteinbalansen och fettbalansen är positiv. Din träningspåverkan gör att det överskottet används till en större del muskeluppbyggnad jämfört med utan träning.