handdator

Visa fullständig version : Utfall på bräda - rumpfokus?


Lellan
2010-04-20, 10:03
Finns en övning jag gör som jag inte hittar på nätet, den känns bra i rumpan och jag inbillar mig att den är bra.. är den?

Den är som ett vanligt statiskt utfall, men djupare iom att främre foten är på en hög stepbräda - rörelsen blir mkt större, höftböjaren stretchas. Har både kört i smith och med stång.

Är det bara inbillning att den tar bra på rumpan och inte kopplar in framsida lår så mkt, kanske blir ngn stretcheffekt som gör att jag tror det? :confused: Vet ngn vad jag menar kanske det finns bild?

Tack på förhand! :)

Martin Löwgren
2010-04-20, 10:27
Vanligt utfall på step-up bräda alltså?

Övningen ger ett större rörelseutslag men samma muskler är fortfarande aktiva.

Lellan
2010-04-20, 10:53
Vanligt utfall på step-up bräda alltså?

Övningen ger ett större rörelseutslag men samma muskler är fortfarande aktiva.

Det blir ju inte samma vinkel på något sätt, det känns som att det blir tyngre för rumpan och lättare för framsida lår, är det inbillning... hm liksom... varför känns det så? :confused: :D

Har på det högsta läget (av 3 lägen) på brädan om det har ngn betydelse.

Ngn annan fördel/nackdel förutom att den känns bra? :) Man får ju med stretch av höftböjaren, bra el dåligt i en styrkeövning?

Martin Löwgren
2010-04-20, 11:01
Det blir ju inte samma vinkel på något sätt, det känns som att det blir tyngre för rumpan och lättare för framsida lår, är det inbillning... hm liksom... varför känns det så? :confused: :D

Har på det högsta läget (av 3 lägen) på brädan om det har ngn betydelse.

Ngn annan fördel/nackdel förutom att den känns bra? :) Man får ju med stretch av höftböjaren, bra el dåligt i en styrkeövning?

Bra variationsövning.

creperiet
2010-04-20, 11:10
Du gör alltså ett utfall på en step-up bräda så att du kommer djupare? I så fall borde samma princip som i knäböj gälla - d v s ju djupare desto större relativ aktivering av gluteus maximus. Observera dock "relativ"; du behöver antagligen sänka vikterna jämfört med vanliga.

pejo
2010-04-20, 11:27
Vanligt utfall på step-up bräda alltså?

Övningen ger ett större rörelseutslag men samma muskler är fortfarande aktiva.
Det är ju inte bara rörelseutslaget som skiljer. Vinkeln på kraften från skivstången i förhållande till lederna blir olika. Höjer du upp bakre foten istället så kommer du kunna ha lika stort rörelseutslag men det borde bli något mindre aktivering av baksidan. Nu aktiverar väl iofs alla former av utfall(split-böj) baksidan rätt mycket och skillnaden borde inte bli jättestor.

Jag tycker det låter som en alldeles utmärkt Gluteus övning. Skall testa själv så fort jag lyckas få tid att snickra ihop en justerbar låda som skall användas till liknande saker.

Lellan
2010-04-20, 11:27
Bra variationsövning.

Oki!

Du gör alltså ett utfall på en step-up bräda så att du kommer djupare? I så fall borde samma princip som i knäböj gälla - d v s ju djupare desto större relativ aktivering av gluteus maximus. Observera dock "relativ"; du behöver antagligen sänka vikterna jämfört med vanliga.

Allt är relativt ja - kör med 20 el 25 kg, kanske är övningen tung pga att jag är det.. :D Men klarar jag 15-20 reppare på vanliga utfall blir det 10-12 på denna samma vikt. Hursomhelst tycker jag den är mkt skönare än vanliga utfall, för att inte tala om utfallsgång, tycker den känns på tok för mkt framsida lår (som jag inte vill ha mer volym på) men kanske gör nåt fel.

Offt: i trappor går jag sällan normalt, utan tar 2 el 3 trappsteg per steg, av samma princip, det känns som att det tar på rumpan mer helt enkelt. Men, jag tycker baksida lår blir mindre, inbillning el kan det bli för mkt av det goda, tex pga att jag springer i trappor för mkt? :confused: