handdator

Visa fullständig version : Knäböj i lutande smith


sandstorm
2010-04-20, 09:13
Jag är nybörjare på knäböjandet men tänkte komma igång med det! Idag testade jag att köra i smith, men smithen lutar, så att man reser sig lite "bakåt" från böjd position. Det kändes ganska okej, men jag tänkte kolla om det är något man bör tänka på/undvika. Planen är att gå över till fri stång så småningom, men det kanske är en bra idé att börja i smith?

Martin Löwgren
2010-04-20, 09:22
Jag är nybörjare på knäböjandet men tänkte komma igång med det! Idag testade jag att köra i smith, men smithen lutar, så att man reser sig lite "bakåt" från böjd position. Det kändes ganska okej, men jag tänkte kolla om det är något man bör tänka på/undvika. Planen är att gå över till fri stång så småningom, men det kanske är en bra idé att börja i smith?

Gör om gör rätt.

Börja alltid med fri stång och kör sedan smith som variation.

AronP
2010-04-20, 10:05
Lutande smith? Du tänker inte på hacklift (http://www.toppaformen.se/bilder/boj_i_hacklif.jpg)? Vilket i mina ögon är en helt annan övning än knäböj och fungerar bra som komplement eller enskilt, mina knän tar stryk dock.

mn8eii
2010-04-20, 10:07
Jag håller med, du gör dig själv en gentjänst om du börjar i smithen. Är du orolig för att skada dig pga bristande teknik så är det bara att lasta av alla vikter alternativt träna med ett sopskaft.

Pepz
2010-04-20, 10:07
Lutande smith? Du tänker inte på hacklift (http://www.toppaformen.se/bilder/boj_i_hacklif.jpg)? Vilket i mina ögon är en helt annan övning än knäböj och fungerar bra som komplement eller enskilt, mina knän tar stryk dock.

hammers smithmaskiner lutar 7grader tror jag "för att efterlikna rörelsen i de olympiska lyften" som säljaren så klumpigt uttryckte sig

AronP
2010-04-20, 10:17
hammers smithmaskiner lutar 7grader tror jag "för att efterlikna rörelsen i de olympiska lyften" som säljaren så klumpigt uttryckte sig
Ja se det gjorde dom, det har jag inte tänkt på alls.

sandstorm
2010-04-20, 11:44
Ingen hacklift, men jag lyssnar på era råd och gör om och gör rätt istället. Tack!

Loke
2010-04-20, 12:07
Jag håller med, du gör dig själv en gentjänst om du börjar i smithen. Är du orolig för att skada dig pga bristande teknik så är det bara att lasta av alla vikter alternativt träna med ett sopskaft.

Jag tycker inte man ska köra varken mark eller böj med sopskaft. En vuxen och i stort sett frisk man bör ha minst ca 60 kg på stången i böj, anser jag. Varför? Därför att är man lite stel så är det omöjligt att hålla balansen och utföra skapliga knäböj med för lätt vikt. Man behöver helt enkelt lite vikt som drar lite i hamstrings och vader samtidigt som det låter en spjärna emot med bålen. Har man problem med tekniken får man istället hålla isär benen lite och göra grundare böjar, sedan får man göra dem djupare allt eftersom.

Vrille
2010-04-20, 12:19
Kan man inte utföra rörelserna korrekt i böj mark olastat så bör man nog ta sig en funderare på om man inte skall ägna sig åt annan fysisk aktivitet.

mn8eii
2010-04-20, 12:26
Jag tycker inte man ska köra varken mark eller böj med sopskaft. En vuxen och i stort sett frisk man bör ha minst ca 60 kg på stången i böj, anser jag. Varför? Därför att är man lite stel så är det omöjligt att hålla balansen och utföra skapliga knäböj med för lätt vikt. Man behöver helt enkelt lite vikt som drar lite i hamstrings och vader samtidigt som det låter en spjärna emot med bålen. Har man problem med tekniken får man istället hålla isär benen lite och göra grundare böjar, sedan får man göra dem djupare allt eftersom.

Jag förstår vad du menar men håller absolut inte med dig. Är du så pass stel/orörlig att du inte klarar av att utföra en benböj utan att lyfta på vikt för att "pressa" fram ett djup så framhåller jag att det är ÄNNU viktigare att träna just tekniken och rörligheten på lättare vikter.

mn8eii
2010-04-20, 12:28
Kan man inte utföra rörelserna korrekt i böj mark olastat så bör man nog ta sig en funderare på om man inte skall ägna sig åt annan fysisk aktivitet.

Det där var ett synnerligt dumt påstående imo

Langster
2010-04-20, 12:32
Jag förstår vad du menar men håller absolut inte med dig. Är du så pass stel/orörlig att du inte klarar av att utföra en benböj utan att lyfta på vikt för att "pressa" fram ett djup så framhåller jag att det är ÄNNU viktigare att träna just tekniken och rörligheten på lättare vikter.

Nja, det är faktiskt en helt annan sak att köra knäböj med bara stången och att ha en skaplig vikt på den. Har inte bara med rörligheten att göra utan även med balansen, viktfördelningen blir helt annorlunda när tyngdpunkten ligger på axlarna.

Langster
2010-04-20, 12:34
Jag håller med, du gör dig själv en gentjänst om du börjar i smithen. Är du orolig för att skada dig pga bristande teknik så är det bara att lasta av alla vikter alternativt träna med ett sopskaft.

Vad har man gjort sig själv för tjänst innan som gör att knäböj i smithen blir en gentjänst?

"Tjänster och gentjänster."

Otjänst eller björntjänst vore mer passande.

Vrille
2010-04-20, 12:35
Det där var ett synnerligt dumt påstående imo

Jasså det tycker du? Jag kan gå ett steg längre. Om man inte kan utföra dessa rörelser olastat så bör man överväga att uppsöka läkare (såvida det inte beror på känd skada eller mkt hög ålder).

Zetor99
2010-04-20, 12:39
Jasså det tycker du? Jag kan gå ett steg längre. Om man inte kan utföra dessa rörelser olastat så bör man överväga att uppsöka läkare (såvida det inte beror på känd skada eller mkt hög ålder).
Ditt uttalande beror förhoppningsvis på att din definition av en godkänd knäböj helt avviker från den vanliga, men det finns faktiskt väldigt många som först inte klarar av att gå särskilt djupt alls utan stångens balanserande verkan, om ens då.

mn8eii
2010-04-20, 12:42
Vad har man gjort sig själv för tjänst innan som gör att knäböj i smithen blir en gentjänst?

"Tjänster och gentjänster."

Otjänst eller björntjänst vore mer passande.

Självklart var det en björntjänst jag menade, tack för rättningen ;)

mn8eii
2010-04-20, 12:50
Jasså det tycker du? Jag kan gå ett steg längre. Om man inte kan utföra dessa rörelser olastat så bör man överväga att uppsöka läkare (såvida det inte beror på känd skada eller mkt hög ålder).

Precis som Zetor påpekade så tror jag att våra meningskillnader beror på våra olika definitioner på en benböj med korrekt utförande.

Vrille
2010-04-20, 13:02
Ditt uttalande beror förhoppningsvis på att din definition av en godkänd knäböj helt avviker från den vanliga, men det finns faktiskt väldigt många som först inte klarar av att gå särskilt djupt alls utan stångens balanserande verkan, om ens då.

Varför skulle den det? Minst parallell med golv, helst ATG, rak rygg. Klarar man inte det så anser jag att man bör göra någonting åt det. Att ge sig på samma rörelse med 60 kg extra vikt ser jag som helt huvudlöst (om vi snackar normalviktiga och -stora personer). Förflytta tyngdpunkten i horisontalplanet kan man göra med lämpliga skor eller planka under hälen. Man måste inte heller sats på ATG från start. När det gäller marklyft så är det väl inget att diskutera?

z_bumbi
2010-04-20, 14:29
Man behöver absolut inte uppsöka läkare (vad ska en läkare göra?) för att man inte når godkänt djup i SL utan det kan mycket väl räcka att jobba lite på teknik och rörlighet. Röven i gräset är däremot också en fråga om medfödda egenskaper och eftersom merparten som kör så djupt i alla fall inte vänder med rätt timing så är det sällan något att eftersträva.

Däremot så håller jag delvis med om att om man inte kommer ner riktigt (till "normalt" djup) med en övningstång (kvastskaft är oftast för korta) men gör det med tyngre vikter så kan det vara på sin plats att öva lite. T ex att gå in i ställningen med inställningen att man ska maxa och därför förbereda kroppen som om man skulle göra det. Är man något så när tränad kan man lika gärna köra med den vanliga stången då skillnaden bara är några kilon och kör det som en del av uppvärmningen.
Sen finns det självklart de som böjer sjuka vikter som inte kommer ner med en lättare stång men när de väl börjar närma sig max så får de djupet. De behöver inte ändra på något då de redan böjer sjuka vikter.

Vrille
2010-04-21, 07:13
Man kan kanske också påpeka att inställningen till olika styrketräningsövningar kan ju faktiskt variera. Jag ser själv knäböj som en helkroppsövning (mer eller mindre) och en sådan av mer "idrottslig" karaktär. Inte "benpress med stång isf maskin". Rörelsen är lika viktig som hur mycket du lastar i ändarna på stången. Utförande går före vikt i denna övning.

Med den synen blir det helt orimligt att ställa sig bakom en uppfattning att svårigheter med utförandet vid lägre vikter löses helt eller delvis genom att lägga på mer vikt. Om inte annat så är ett varningens finger på sin plats med tanke på hur många (yngre) nybörjare som läser här.

(Dessutom vidhåller jag att alla någorlunda unga och friska människor borde klara av att utföra en godkänd knäböjsrörelse olastat, och ännu mera så för marklyftsrörelsen. Om man nu inte gör det så är det bättre att faktiskt öva på den rörelsen och istället lägga på vikten i benpressen, med ambition att i framtiden lära sig rörelsen. Det är t.ex. många som påstår att de inte kan köra frontböj och de har alla möjliga lama förklaringar till det, när det i själva verket handlar om att de är för prestigeridna för att lägga på halva vikten och faktiskt öva rörelsen.)

mn8eii
2010-04-21, 15:32
Du har alltså gått från:

Kan man inte utföra rörelserna korrekt i böj mark olastat så bör man nog ta sig en funderare på om man inte skall ägna sig åt annan fysisk aktivitet.

till:


...Om man nu inte gör det så är det bättre att faktiskt öva på den rörelsen och istället lägga på vikten i benpressen, med ambition att i framtiden lära sig rörelsen...

Då är jag nöjd.

Vrille
2010-04-22, 07:14
Nja. Jag anser ju inte att det skall kräva år av träning för att kunna "knäböja utan stång". Det bör man lära sig rätt fort, speciellt om man är ung. Gör man inte det så kan det faktiskt vara på sin pats att fundera på annan fysisk aktivitet och allra minst vara jävligt försiktig med hur och vad man styrketränar.
Kan man inte göra ett korrekt marklyft utan stång - då rekomenderar jag en koll av ryggen på fullaste allvar.
I båda fallen snackar vi om att bära den egna vikten, något vi gör all vår vakna tid. Om rörelser som de allra flesta kan utföra är förknippade - för den enskilde - med stora svårigheter, ja då bör man vara på sin vakt.