handdator

Visa fullständig version : Knäböj i lutande smith


sandstorm
2010-04-20, 09:13
Jag är nybörjare på knäböjandet men tänkte komma igång med det! Idag testade jag att köra i smith, men smithen lutar, så att man reser sig lite "bakåt" från böjd position. Det kändes ganska okej, men jag tänkte kolla om det är något man bör tänka på/undvika. Planen är att gå över till fri stång så småningom, men det kanske är en bra idé att börja i smith?

Martin Löwgren
2010-04-20, 09:22
Jag är nybörjare på knäböjandet men tänkte komma igång med det! Idag testade jag att köra i smith, men smithen lutar, så att man reser sig lite "bakåt" från böjd position. Det kändes ganska okej, men jag tänkte kolla om det är något man bör tänka på/undvika. Planen är att gå över till fri stång så småningom, men det kanske är en bra idé att börja i smith?

Gör om gör rätt.

Börja alltid med fri stång och kör sedan smith som variation.

AronP
2010-04-20, 10:05
Lutande smith? Du tänker inte på hacklift (http://www.toppaformen.se/bilder/boj_i_hacklif.jpg)? Vilket i mina ögon är en helt annan övning än knäböj och fungerar bra som komplement eller enskilt, mina knän tar stryk dock.

mn8eii
2010-04-20, 10:07
Jag håller med, du gör dig själv en gentjänst om du börjar i smithen. Är du orolig för att skada dig pga bristande teknik så är det bara att lasta av alla vikter alternativt träna med ett sopskaft.

Pepz
2010-04-20, 10:07
Lutande smith? Du tänker inte på hacklift (http://www.toppaformen.se/bilder/boj_i_hacklif.jpg)? Vilket i mina ögon är en helt annan övning än knäböj och fungerar bra som komplement eller enskilt, mina knän tar stryk dock.

hammers smithmaskiner lutar 7grader tror jag "för att efterlikna rörelsen i de olympiska lyften" som säljaren så klumpigt uttryckte sig

AronP
2010-04-20, 10:17
hammers smithmaskiner lutar 7grader tror jag "för att efterlikna rörelsen i de olympiska lyften" som säljaren så klumpigt uttryckte sig
Ja se det gjorde dom, det har jag inte tänkt på alls.