handdator

Visa fullständig version : Hur länge varar cortisolet?


vikkoo88
2010-04-20, 08:08
Hejsan

Då var det dags att påbörja årets deff då. Som vi vet så är dygnets naturligt högsta cortisolspik på morgonen under uppvaknandet, min fråga är då: Hur länge varar den?
Vill inte äta allt för tätt inpå denna.
Det är nämligen så att jag håller på att justera mina måltider i kombination med promenader, studierna, gymmandet och I.F.

Som planen ser ut nu:
06.00: Vakna
06.10: Ut och Promenera 50-60 minuter
08.10: Äta
09.00->12.00: Föreläsningar
12.10->12.35: Gym
12.45->12.55: Äta
13.00->19.00: Föreläsningar eller eget arbete, om det är det sistnämnda så blir lunchgympasset lite längre (max:+20 min).
Det är inte ovanligt att jag måste sitta i skolan långt in på kvällen, sisådär en timme innan sänggåendet, särskilt fram emot slutet av terminen då det är final-reviews.

Dygnsfastan hamnar då på ungefärligen: ~19h

Övrig info:
Äter strikt Enligt LCHF, fast utan alla mjölkprodukter som innehåller vassleprotein.
Väger i dagsläget ca.92 (har ingen egen våg på min studieort och söker med ljus och lykta efter en som är bra till ett överskådligt pris (max 600 kr).
Har tidigare deffat från 101.3 till 76 och var jäkligt nöjd med det, men det var precis året efter gymnasiet, och då hade man som arbetssökande ganska mycket tid till
förfogande tillskillnad från nu (3 år efter studenten).


Mvh V. ;)

mikaelj
2010-04-20, 08:39
Hur länge varar den?
Vill inte äta allt för tätt inpå denna.

Varför? Vilken anledning du än ger har du hittat på den själv helt själv.

Äter strikt Enligt LCHF, fast utan alla mjölkprodukter som innehåller vassleprotein.

Mejeriprodukter består förvisso till 80-100% av kasein. ;-)

Tolkia
2010-04-20, 09:13
Det finns ingen som helst poäng med att försöka minimera kortisolinsöndringen; dygnsvariationen behövs för att kroppen skall fungera normalt.Du vill ha en kortisolspik på efternatten/morgonen för att kroppen skall kicka igång och orka leva och vara aktiv den kommande dagen. Personer som av sjukdomsskäl har minimala kortisolnivåer mår inte särskilt bra.